Křesťanské biblické badatelství

Kniha:
Popularizace prvních výsledků vědeckého zkoumání Bible
Doporučujeme začít zde

Sdělení lidu Kristovu a Mojžíšovu
Kdo má ucho slyš, co Duch říká církvím
Blesk od východu k západu
Záchrana křesťanů milosrdenstvím
Křesťanům
Kniha Zjevení Janovo
Malachiášovo proroctví
Bůh působí na stvořené lidstvo
Kontextové studie
Přednášky z Památných slavností
Nová studie: Zvol si život

Novinky

Nová studie: Velký zástup, proroctví velké naděje
27/10/2017
V čase, kdy kraloval Bůh
10/2/2017
Až se naplní míra vzpurných
16/10/2016

Vláda člověka nad člověkem brzy skončí
18/7/2016

Ježíš Kristus usmiřuje nebe a zemi
2/8/2015

Duchovní vykořenění
14/4/2015

Biblická proroctví a války
14/4/2015

Poselství muže ve lněném oděvu
4/2/2015

Sen krále Nebúkadnesara
15/10/2014

Událost, která změní svět
1/9/2014

Podobenství o pannách
20/6/2014

Předurčení
18/12/2013

" Jakub, služebník Boží a Pána Ježíše Krista, posílá pozdrav dvanácti pokolením v diaspoře. " (Jk 1:1)

Koho Jakub oslovuje? Na první pohled je to dvanáct pokolení Izraele, ale zároveň z obsahu celého dopisu vyplývá, že oslovuje své křesťanské bratry. Snadno se nabízí vysvětlení, že Jakub oslovoval jen křesťany židovského původu, kterých tehdy bylo v křesťanských sborech hodně. Ale je to skutečně tak?

Ze starozákonních (dále jen SZ) knih je zřejmé, že jméno Izrael dostal Jákob a po něm jeho dvanáct synů. Důležité pro pochopení významu jména Izrael jsou okolnosti, za nichž Jákob jméno Izrael od Boha dostal. Izrael znamená "Zápasí Bůh" a Jákob jméno Izrael dostal po té, co mu Bůh řekl, že obstál ve zkouškách (1Moj 32:29). Izrael tedy už není jen zaslíbené potomstvo, ale vyzkoušení a Bohem schválení potomci. Označení Izrael dostalo Abrahámovo potomstvo ještě před zákonem. Proto jméno Izrael není na platnosti zákona nijak závislé, stejně jako Abrahámovská zaslíbení. Apoštol Pavel píše k tomu toto: "Vždyť ne všichni, kteří jsou z Izraele, jsou Izrael, ani nejsou všichni dětmi Abrahámovými jen proto, že jsou jeho potomky." (Ř 9:6,7) "Zaslíbení, že dostane svět za dědictví, nebylo dáno Abrahámovi a jeho potomstvu na základě zákona, nýbrž na základě spravedlnosti z víry." (Ř 4:13) "Proto mluvíme o spravedlnosti z víry, aby bylo jasné, že je to spravedlnost z milosti. Tak zůstane v platnosti zaslíbení dané veškerému potomstvu Abrahamovu - nejen těm, kdo stavějí na zákoně, ale i těm, kdo následují Abrahama vírou. On je otcem nás všech" (Ř 4:16) "Pochopte tedy, že syny Abrahámovými jsou lidé víry" (Ga 3:7).

Také Ježíš o původu (spíše potomství) Židů řekl: "Vím, že jste potomci Abrahámovi; ale chcete mě zabít, neboť pro mé slovo není u vás místa...." Oni mu odpověděli: "Náš otec je Abrahám." Ježíšova odpověď zní: "Kdybyste byli děti Abrahámovi, jednali byste jako on." Na to Židé říkají, že jejich otec je Bůh. Ježíš jim nekompromisně říká: "Kdyby Bůh byl váš otec, milovali byste mě, neboť jsem od Boha vyšel... Váš otec je ďábel...". Stručně řečeno, tělesný původ nezaručuje Židům, že jsou považováni za Abrahámovy děti natož za Boží potomky označené v Písmu jako Izrael. Pravdivost Ježíšových slov naznačuje i seznam vyjmenovaných pokolení Izraele v Janově Zjevení. Chybí zde pokolení Dana. Na jeho místě je jmenováno pokolení Manasse [1] , Příčina této změny je možná naznačená už v 1Moj 49:16,17;

Izrael je ve skutečnosti jméno, které označuje Bohem vyzkoušené a schválené jedince Božího lidu. (5Moj 32:9; Ž 33:12; Iz 19:25). Potomci, kteří ještě nejsou schváleni, ale mají účast na Abrahámových zaslíbeních, jsou ve SZ proroctvích a někdy i v Žalmech označováni jako Jákob (Iz 49:5). Poté, co byli k synovství povoláni i pohané skrze Ježíše Krista, vztahuje se jméno Izrael i schválené potomky Kristovy smlouvy (Mt 21:43; Ž 110:1; Ř 11:25-32). To jsou ti, kdo mají duchovní vlastnosti Abraháma. Nejvíce je zdůrazněna jeho víra.



[1] Manasse je syn Josefa a dcery tchána Jetra. Není to z hlediska genetické linie čistokrevný Izraelita. Tehdy se ovšem původ určoval podle otce. Jak je vidět Bůh u tohoto dědičného principu zůstal.



Zpět