Svoboda a láska
Touha po svobodě byla hybnou
silou většiny (ne-li všech) revolucí posledních několika staletí a vlastně i
mnohem dříve. Řím zažil už ve starověku (73-71 př. n. l.) povstání Spartakových
gladiátorů, k nimž se přidalo velké množství otroků. Různých neúspěšných
menších vzpour sedláků nebo nevolníků proběhlo ve středověku více, ale
samostatnou kapitolou byly revoluce, které měnily postupně feudální Evropu na
nové státní útvary. Francouzská revoluce zplodila republiku. Heslem francouzské
revoluce bylo ,,Liberté, égalité, fraternité", česky ,,volnost, rovnost,
bratrství". Tato a jí podobné revoluce nebyly jen spontánním povstáním
utlačovaných a vykořisťovaných skupin společnosti. V pozadí těchto revolucí již
byl záměr, dosud skrytých sil, záměr oslabit nebo spíše odstranit feudální a
církevní moc. Na tomto ideovém základě vznikaly zárodky demokracie, která se
nakonec uchytila ve většině zemí Evropy a v koloniích křesťanských velmocí.
Demokracie stojí a padá s občanskými svobodami a právy, které bývají zakotvené
v základních listinách práv a svobod a ústavách států s demokratickým zřízením.
Temným dědictvím těchto
revolucí je, že byly násilné. Jejich vůdci byli mnohdy krutí. Dnes je to vidět
na ovoci demokratických režimů, které se projevuje v rostoucí bezzákonnosti a
rostoucí arogancí až cynizmem moci. Ne, že by to neexistovalo dříve, ale obojí
bylo skrývané, dokud nebyla definitivně odstraněna moc feudálů po první světové
válce a dokud proti sobě stály dva konkurenční mocenské bloky západu a východu.
Rozpadem východního bloku se otevřela cesta k realizaci plánů synů toho Zlého.
V jejich plánech evidentně není počítáno se svobodou stejnou pro všechny ani s
láskou k lidstvu. Lidé zvyklí na občanské svobody a fungování právního státu
jsou zmatení tím, že jsou jejich práva a svoboda pod různými záminkami omezované.
Vyvolává to různé projevy občanské nespokojenosti, radikalizují se postoje
skupin i jednotlivců. Důsledkem je to, co popsal Ježíš již před dvěma tisíci
lety: ,,A protože vzroste bezzákonnost, ochladne láska mnohých." (Matouš
24,12). I dnes platí pro některé autority jiná Ježíšova slova vyslovená k
tehdejším učitelům zákona a farizeům: ,, Tak i vy se navenek zdáte
lidem spravedliví, ale uvnitř jste plni pokrytectví a bezzákonnosti. " (Matouš 23,28)
Ano, občanská práva a svoboda
i láska agapé (nejušlechtilejší podoba lásky) se stávají obětí rostoucí
bezzákonnosti a pokrytectví nejen duchovních a politických vůdců, ale v
ostatních vrstvách společnosti. Tento stav se rok od roku zhoršuje. Proto je
dobré se na přelomu roku zamyslet, jak si i do budoucna udržet svobodu a lásku,
k níž jsme Bohem - Otcem a Ježíšem vychovávaní.
O jaké svobodě budeme přemýšlet?
Většina lidí vidí svobodu ve volnosti pohybu, v možnosti
vyjádřit svobodně svůj názor, v možnosti protestovat proti špatné vládní moci
nebo jejím nositelům. V možnosti svobodně podnikat, držet legálně zbraň atd. Je
třeba zmínit i svobodu vyznání. Všechny tyto svobody mají společné to, že se
týkají společenských, materiálních nebo kulturních a duchovních potřeb lidí.
Proti jejich omezování lidé nejvíce protestují. V těchto svobodách lidé vidí
základ realizace svých plánů, potřeb a tužeb. Na ně je také nejvíce útočeno.
Obecně se dá říct, že je to důsledek vlády člověka nad člověkem (Kazatel 8,9).
Na začátku měl člověk od Boha všechno zdarma, včetně přístupu ke stromu života
a měl jen jeden jediný zákaz. Bylo mu zapovězeno jíst plody ze stromu poznání. Porušením
tohoto zákazu, který had ženě podal jako velké omezení lidí ze strany Boha -
Stvořitele dovedlo k daleko většímu omezování svobody člověka, člověkem
v celém průběhu lidských dějin. Svobodu od Boha zažili Izraelci
v období soudců. Celé toto období shrnuje poslední věta knihy:
,,
V oněch dnech nebyl v Izraeli král; každý dělal, co bylo
v jeho očích správné." Soudců 21,25;
Boží vláda skrze soudců dávala Izraelitům větší svobodu, než
dnešní demokratické vlády. Jakou svobodu nabízí náš nebeský Otec dnes?
Slavná svoboda Božích dětí
,,
Vždyť celé tvorstvo toužebně vyhlíží a očekává zjevení
Božích synů -- neboť tvorstvo bylo poddáno marnosti; ne
dobrovolně, ale kvůli tomu, který je poddal -- a má naději, že i
ono samo bude vysvobozeno z otroctví zániku do slavné svobody Božích dětí."
Římanům 8,19-21;
Křesťanské dějiny jsou plné pronásledování pro víru. Ranní
křesťané byli často nejen zavíráni, ale i zabíjeni. V čem tedy spočívá svoboda
Božích synů? V tom, že si svou cestu vybrali sami. Raději se dobrovolně vydali
těžkou a trnitou cestou, cestou na níž poznali pronásledování, vězení i smrt,
ale cestou spolehlivější naděje, že ta cesta vede do věčného života, než aby
vedli krátký život v otroctví hříchu jehož mzdou je smrt. Apoštol Pavel ve
svých dopisech často píše z vězení. Mohlo by se tedy zdát, že Boží svoboda
přináší jen samá trápení. Ano přináší hodně trápení, protože žijeme ve světě,
který je k Bohu a jeho služebníkům nepřátelský.
,,
Nemilujte svět ani to, co je ve světě. Jestliže někdo
miluje svět, není v něm Otcova láska. Neboť všechno, co je ve
světě -- žádost těla, žádost očí a prázdná chlouba života -- není z Otce, ale ze
světa. A svět pomíjí i jeho žádost; kdo však činí vůli Boží,
zůstává na věčnost." 1Jana 2,15-17;
Svoboda Božích dětí se neobejde bez lásky
,,
Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci,
budete-li mít lásku jedni k druhým." Jan 13,35;
Svoboda získaná revolucemi stojí na
mocenských principech, které určují mocní tohoto světa a na lidské moudrosti.
Bez lásky agapé, jak se zdá, se obejde. Svoboda Božích dětí se bez této
lásky neobejde. Lidská svoboda nezbavuje člověka otroctví hříchu jehož mzdou je
smrt (Římanům 6,20-23). Svoboda Božích dětí osvobozuje od otroctví hříchu a
smrti. Služba Bohu a Ježíši Kristu přináší více svobody, než svoboda v tomto
světě. Nikdo vám ji nemůže vzít, jste-li zakotveni ve víře a pevně se držíte
nepomíjející naděje vykoupené krví našeho Pána Ježíše.
Boží slovo dosvědčuje, že svobody garantované lidskou
spravedlností, vyjádřenou ústavami a listinami základních lidských práv a
svobod budou i nadále omezované mocí, která pohltí demokratické uspořádání. Na
občanské svobody nelze spoléhat, protože je nemáme ve své moci (i když si ještě
mnozí myslí, že je mohou ubránit). Boží svobodu nám nikdo nemůže vzít neboť
není závislá na světské moci. Přijmeme-li Boží nabídku záchrany a svobodně se
rozhodneme, že půjdeme po cestě vedoucí k životu, nebudeme marnit své síly v
boji za světské zájmy, ale s láskou budeme každému, kdo o to požádá oznamovat
evangelium o naději v Ježíši Kristu. Netrapme se pro světské touhy a žádosti,
neboť ty pomíjí. Budeme ušetření strachu z budoucnosti, neboť platí slova
apoštola Petra:
,,
Pokořte se tedy pod mocnou Boží ruku, aby
vás povýšil v příhodný čas. Všechnu svou starost uvrhněte na
něho, neboť mu na vás záleží. Buďte střízliví a bděte! Váš protivník Ďábel
obchází jako řvoucí lev a hledá, koho by pohltil. Postavte se proti němu, pevní
ve víře, vědouce, že tatáž utrpení se naplňují na vašem bratrstvu po celém
světě. A Bůh veškeré milosti, který vás povolal ke své věčné
slávě v Kristu Ježíši, vás, když nakrátko snesete utrpení, sám zdokonalí,
utvrdí, posílí, postaví na pevný základ. Jemu buď sláva a moc
na věky věků. Amen." 1Petra 5,6-11;
,,
Víme, že jsme z Boha a celý svět leží v tom Zlém."
1Jana 5,19;
Prosím k Bohu ve jménu jeho Syna za nás, jeho lid, aby
nás vedl ke svobodě Božích dětí, ve své lásce. Prosím o sílu víry a naděje,
abychom byli schopni odolat všem zkouškám a s Boží milostí pokračovali na cestě
života s láskou k druhým, potvrzovanou našimi dobrými skutky.
V této svobodě ať jdeme v pokoji a radosti.
Amen