Zajímalo by mě, co máte na mysli pod pojmem 3. smlouva s
Bohem - můžete mi to prosím vysvětlit?
Jste pravděpodobně křesťanem a proto jistě znáte pojmy "Starý a Nový
zákon". Žádný z nich nebyl nikomu z lidí Bohem vnucen. První z nich byl
součástí první smlouvy, kterou Bůh nabídl Izraelitům. (Izraelité byli vybráni
protože měli nejvhodnější předpoklady pro výchovu a vhodný geneticky zaklad).
Druhý byl součástí druhé takové smlouvy a byl jako vývojově další typ smlouvy
nabídnut rovněž napřed Izraelitům a potom všem ostatním národům. Bůh vychovává
své stvořené lidstvo po etapách. Dává jim postupně vyšší a vyšší morální
(duchovní) cíle a stimuluje je k tomu, aby se jich snažili dosáhnout. (Bohužel
musí přitom připouštět zlo, protože je zatím stále ještě daleko nejúčinnějším
stimulem - na příklad jak málo lidí si váží svého zdraví, dokud o ně nepřijde,
atp.). Stanovené cíle tedy vždy významně předstihují stav lidstva.
Dnes, kdy se
sice malá ale přece jen významná část křesťanů přiblížila cílům stanoveným
druhou smlouvou, zamýšlí Bůh "nasadit laťku opět výš" a vytýčit těmto
lidem další duchovně morální cíle. A opět jim je nebude vnucovat - budou
součástí další, v pořadí třetí smlouvy, kterou těmto lidem nabídne.
Další informace najdete na našich www stránkách a to:
- ve stati nazvané "Křesťanům" a také jim adresované
- další podrobnosti jsou v knize s názvem "Popularizace prvních výsledků vědeckého
zkoumání Bible"
- ještě více podrobností je pak obsaženo v kontextové studii s názvem "Lidstvo na
rozcestí".
Můžete mi prosím sdělit, kde v Bibli
jsou odkazy na to, že Bůh zamýšlí "nasadit laťku opět výš" ? Podle
mého poznání Boží vůle je v Bibli jasně řečeno, že nyní přijde 1000-leté Kristovo království na Zemi , dále konečný soud
a potom stvoření nové Země a nového Nebe. Opravdu netuším, kde Bůh mluví
něco o nových morálních laťkách ?
Vaše poznání, že přijde 1000-leté Kristovo království na Zemi, dále konečný soud
a potom stvoření nové Země a nového Nebe, je skutečně správné a nelze než
s ním souhlasit. Do Vašeho poznání však zřejmě patří i slůvko ,,nyní",
které jste v oné větě použil, a ačkoli máte pravdu, jistě uznáte, že právě
takové tvrzení také v Bibli přímo není a je proto výsledkem hlubšího
studia jak Bible tak stavu lidstva. Jistě víte, že podobné představy měla již
řada lidí v minulosti (u nás mj. Jan Hus, Jan Ámos Komenský i jiní) a
tehdy se mýlili. Přesto i naše poznání ukazuje, že stav lidstva je tentokrát
výjimečně kritický do té míry, že vysokou pravděpodobností bude Bůh muset
zasáhnout, nemá-li lidstvo samo sebe zničit. Podrobnosti najdete v našich
studiích, zejména ve studii "Lidstvo na rozcestí".
Máte také pravdu, dovoláváte-li
se pro ono "nyní" na příklad slov 1. Janova dopisu 2:18, který psal, že ,,nyní
nastala poslední hodina"; nezapomeňte však, že to je již téměř 2000 let, co
byla tato slova napsána. A antikristů tam zmíněných také bylo mnoho po celou
tuto dobu. Z toho je zřejmé, že slova Bible nelze interpretovat bez
důkladného zvážení všech dalších společenských jevů. Ale i my vidíme dnešní
dobu jako kritickou a proto s Vámi souhlasíme.
Podobně jako Vy i my velmi
dlouho a pečlivě "hledáme království a jeho spravedlnost" (Mt.6:33) - včetně přesného smyslu oné věty Ježíše
Krista, a podobně jako i Vy jsme dospěli k výsledkům, které sice nejsou
v Bibli zapsány přímo, ale jsou tzv. zapečetěny. A poznali jsme rovněž
jasně, že výchova lidí dnešní dobou nekončí - lidé jsou ještě velmi vzdáleni od
dokonalosti, a to i ti nejlepší. Pod Božím vedením sice dochází ke zjevnému
pokroku, leč z hlediska lidského vnímání času je tento pokrok pomalý.
(Podrobněji je o tom pojednáno v druhé části knihy "Popularizace prvních
výsledků vědeckého zkoumání Bible" a zejména od odstavce "Rozvoj myšlení, vznik
vědy a etiky - doklady z historie".)
Některé církve učí, že
dnešní křesťané - jejich členové - jsou již natolik duchovně vyspělí, že
k dokonalosti mají již jen krůček. To je klasický omyl božího lidu.
Izraelité, kteří vstoupili do Zaslíbené země se také domnívali, že již jsou
dostatečnými. A také spoléhali na chrám, který jim byl zárukou splnění všech
božích zaslíbení (Jr.7:4). A když přišel Ježíš
Kristus nechtěli o své nedostatečnosti ani slyšet - vždyť přece přesně
dodržovali Zákon.
A křesťané? Již na počátku
si namlouvali, že už jsou schopni žít jako podle komunistické zásady ,,Každý
podle svých schopností a každému podle jeho potřeb." Všechny peníze dávali do
jednoho měšce a starší sborů rozdělovali všem podle "jejich" potřeb. O takovém
stavu v Jeruzalémě máme dokonce přímý biblický záznam o tvrdém trestu pro
přestupníky (Sk.5:1-11). Stejně vysoká mínění o sobě měli i Táborité
v době Jana Žižky z Trocnova. V obou případech se brzy přesvědčili
o svých omylech.
Také apoštol Petr si o sobě
myslel mnohem více než odpovídalo skutečnosti. Ježíši Kristu řekl: "Pane,
proč tě nemohu nyní následovat? Svůj život za tebe položím.". Ježíš se na
něj překvapeně podíval a silně zchladil jeho sebevědomí: "Svůj život za
mne položíš? Amen, amen, pravím tobě: Než kohout zakokrhá, třikrát mě
zapřeš." Petr sice během svého dalšího života svou víru a tím i statečnost
posílil natolik, že na konec dokázal podstoupit kruté týrání a mučednickou
smrt. Ale - ruku na srdce - kolik křesťanů by to dokázalo dnes? A to bychom
měli být duchovně mnohem dále než první křesťané!
Církve, které dávaly (a
mnohé dodnes dávají) naději svým členům, že už jsou toho hodni vstoupit do
nového Božího Království, protože to málo, co zbývá k jejich dokonalosti,
přikryje Bůh svým milosrdenstvím, jednají nezodpovědně. A to zvláště tehdy,
vyhrožují-li nekřesťanům (nebo alespoň nečlenům) nějakým věčným trestem. Jakoby
všichni ti nečlenové byli nějakými lidskými zrůdami, na které se žádná milost
nevztahuje. Každý takový křesťan by si měl uvědomit, že není žádný ,,nadčlověk"
zatímco nekřesťané "podlidmi" - to hlásal v jiné podobě přece Hitler. To
jsou velmi nebezpečné představy, které nakonec vždy vedou ke krutosti, aniž by
si to dotyční křesťané uvědomovali (srovnej Jan 16:2). Právě takovéto myšlenky
vedly třeba členy katolické církve v minulosti k upálení Jana Husa a
mnohých jiných.
Mimochodem - pokud jste
starší, možná si pamatujete, že komunisté také lidem slibovali, že ,,tato
generace bude žít v komunismu", což bylo podmíněno tím, že z nich
vychovají do té doby tzv. socialistického člověka - vzor morálky. Lidé totiž
velmi rádi věří tomu, že už jsou blízko dokonalosti, a vždy se moc - ale
opravdu moc - mýlí. Nesmíme mít o sobě tak vysoká mínění (o tom blíže viz
studii s názvem "Záchrana křesťanů milosrdenstvím").
Jedno jsme však také
poznali: Bůh velmi dobře ví, že lidé jsou netrpěliví a že by si přáli dožít se
všech slibovaných krásných věcí. Když se pozorně podíváte třeba na slavného a
moudrého proroka Daniele, zjistíte, že i on se domníval, že už je u bran Božího
Království. Přes vysvětlená vidění, která jasně ukazovala na ještě dlouhý čas,
se ptal jen na tu poslední šelmu, protože si myslel, že už se to týká jeho
samého. Když se ale jednoznačně dozvěděl, že se toho nedožije, přestal svou
knihu psát. Všimněte si: Byla to jeho poslední věta. A nebyl sám (Da.7:19; 12:13; srovnej Žd.11:13).
Bůh nemohl lidem říci, že
jejich vývoj k dokonalosti potrvá velmi dlouho. Všichni bychom chtěli být
u dokončení toho všeho, a proto nám musela být vždy naděje, že se toho právě my
dožijeme, ponechána.
Buďme poctiví a
sebekritičtí. Pořád je v nás mnoho špatného, pořád ještě musíme bojovat
sami se sebou. Pořád ještě vedeme válku ve svém nitru. Jak bychom si mohli
opravdu odpovědně myslet, že už od svého Otce trestání a výchovu nepotřebujeme?
(Žd.12:1-12). Že už nebudeme kvůli této výchově mít
důvod k pláči? Vždyť proroctví říká, že Beránek nám bude slzy s tváře
stírat, nikoli že nebudeme plakat. (Zj.7:17). Bibli
je třeba číst velmi pozorně.
Podrobnou odpověď na svou
otázku najdete v našich studiích, ale pochopit ji je třeba
v souvislostech. Boží 1000-leté království má
před sebou velký úkol: Během této doby bude nutné všechny vzkříšené
"nespravedlivé" vychovat nebo prokázat jejich nenapravitelnost. A i na jeho
konci se ještě najde dost těch, kteří budou natolik nedokonalí, že se nechají
svést vzkříšeným satanem a budou usilovat o zničení vzorového národa (Zj.21:8). Dokonce jich ještě bude "jako písku v moři".
A ještě něco: Význam
biblického slova "spravedlivý" je také "spravovatelný",
to je od slova "správa", a dnešním jazykem se tím míní "slušný", "civilizovaný",
prostě společensky zvládnutelný, nepůsobící nadměrné potíže, tichý, mírný
(srovnej Mt.5:5). To je nejlépe vidět z výroku,
že Abrahámovi byla víra počítána jako spravedlnost (Gn.15:6).
Znamenalo to, že ho víra učinila zvládnutelným pouhým slovem, na rozdíl od
ostatních v jeho okolí, kteří byli zvládnutelní jen pohrůžkou násilí nebo
násilím samým. V Božím království, které je před námi, budeme potřebovat,
aby naprostá většina jeho obyvatel byla spravedlivá neboli zvládnutelná slovem.
Konečný soud bude mít za úkol prokázat nenapravitelnost nenapravitelných, ale
napravitelní budou mít šanci vždy.
A třetí smlouva?
Všimněte si, že každý Pánův
(Hospodinův, přesněji JHVH) den je ukončen novou smlouvou. Nové 1000-leté království bude spravovat tzv. duchovní Izrael, ale
k této správě druhá - tedy Ježíšova - smlouva nestačí. Proto Ježíš řekl,
že v novém království bude s učedníky pít kalich nový, tedy kalich
nové - další - smlouvy (Mt.26:29; Mk.14:25).
Mimochodem: Všimněte si, jak postupně ubývá symbolů při památných slavnostech.
První smlouva měla beránka, víno a chléb. Druhá jen víno a chléb, a třetí bude
mít jen víno (kalich).
Další údaje o této třetí
smlouvě naleznete v naši studii "Křesťanům" a pak ještě v "Lidstvu na
počátku" Tato smlouva však dosud uzavřena nebyla, čekáme na onen Pánův den.
Cituji z vašich stránek: V dnešní době je totiž situace
obdobná: Na konci je nyní druhá smlouva a na obzoru třetí! A situace se opakuje
- křesťané po nové smlouvě vůbec nevyhlížejí. A to ani ti "pomazaní"!
A přitom přidržování se druhé smlouvy je nyní stejně nebezpečné jako
přidržování se první smlouvy v předchozím případě!
Máte pravdu, že jsou tři smlouvy.
První -
zákon -
Mojžíš -
zákonodárce z vůle Boží
Druhá -
láska - Ježíš -
Juda - král pokoje
Třetí - spravedlnost
- ? - Efraim
- král spravedlnosti
Zákonu scházela láska a odpuštění, čímž ho činila velmi
tvrdým a nedokonalým, protože lidé vždy nejsou schopni prokázat vinu obviněného
a tak docházelo často k nespravedlivým soudům.
Láska a odpuštění měly změkčit tvrdý dopad nedokonalého
soudu, vyřčeného nedokonalým člověkem.
Ale ani zákon, ani láska a odpuštění, nedokázaly člověku
zaručit právo a spravedlnost a také to doposud nedokáži. To proto, že můžeme
posuzovat jen podle toho, co vidíme a slyšíme. Ten který přichází ovšem nebude
soudil lidi podle toho, co vidí a slyší, ale jak je psáno: Izajáš
11:3 Bázní JHVH bude prodchnut. Nebude soudit podle toho, co vidí oči,
nebude rozhodovat podle toho, co slyší uši,
4 nýbrž bude soudit nuzné spravedlivě, o pokorných v zemi bude rozhodovat
podle práva. Žezlem svých úst bude bít zemi, dechem svých rtů usmrtí
svévolníka.
Spravedlnost tedy bude doplňovat zákon a lásku, což doposud
chybí k dokonalé smlouvě.
V tomto světle se stane zákon dokonalým a je také možno
pochopit Ježíšova slova: Lukáš 16:17 Spíše pomine nebe a země, než
aby padla jediná čárka Zákona.
I my jsme zjistili, že Bůh při výchově lidstva prezentuje své základní
vlastnosti (moc, spravedlnost, moudrost a lásku) postupně a to po krocích v
souvislosti s předkládanými smlouvami. Je o tom samostatná studie (v rámci
Kontextových studií na našich www stránkách) s názvem "Základní Boží
vlastnosti".
Vzpurné lidstvo bylo zpočátku ochotno respektovat Boha jen tehdy, když
mu ukázal svou moc a sílu. Od té doby vlastně označení "Bůh" existuje
- jeho význam v originále bylo "Mocný". Až později byli učedníci a
následovníci Ježíše Krista schopni následovat Boha pro jeho spravedlnost.
Evangelium - dobrá zpráva - pro ně zněla: Chudí budou bohatí a bohatí budou
chudí. Proto řekl Ježíš Kristus, že se káže evangelium chudým (Mt.11:5; L.7:22) a naopak, že spíše projde velbloud uchem
jehly než aby se boháč dostal do Božího království (Mt.19:24;
Mk.10:25; L.18:25).
Nyní nadcházející třetí smlouva bude opřena o Boží moudrost, která
vyvede lidstvo ze slepé uličky, v níž se právě nachází. Po "Boží
tisícileté vládě" bude lidstvu předložena další smlouva, která bude
postavena na Boží lásce - teprve až tehdy dokáže lidstvo natolik oceňovat tuto
jeho vlastnost, že ho bude jen kvůli ní následovat.
Boží lid vždy rád uvěří tomu, že už je téměř dokonalý, a že stačí už
jen odstranit ty zlé a dokáže žít jako v ráji. Tomu věřili i první křesťané a
tak dávali všechny své příjmy do společné pokladny - příslušní starší pak
rozdělovali prostředky potřebným dle vlastního úsudku (Sk.4:34,35). Skutečnost
byla taková, že postupně od této praxe ustoupili - boží lid prostě k takové
úrovni myšlení a cítění ještě nedozrál. Jak víte pokusili se o podobný systém
táborité v době husitských válek a ještě v nedávné době komunisté a také
izraelité v kibucech, snažící se uskutečnit onu
zásadu "Každý podle svých schopností a každému podle jeho potřeb" - a
rovněž neúspěšně. Nadchází doba, kdy se musíme nechat inspirovat boží moudrostí
a neidealizovat si stav božího lidu. Lid pod božím vedení sice dělá soustavné
pokroky, avšak z našeho hlediska je tento pokrok velmi pomalý. Musíme být
trpěliví; nemůžeme očekávat od lidu převratné změny v jeho vývoji. Boží výchova
působí k tomu, že se jeho lid očišťuje, avšak postupně. (Da.12:10).
Ani ti nejlepší dnešní křesťané nejsou
ještě dostatečně dokonalí a nemáme ani právo to od nich očekávat. Nadcházející
Boží království bude další vývojovou etapou, v níž se budeme dále zbavovat
svých zděděných nedostatků a očišťovat se. Proto bude i na konci této budoucí
etapy závěrečná zkouška (Zj.20:7,8).