Jaké cesty
k nastolení míru a bezpečí máme na výběr?
Můžeme si vybrat.
Před
budovou OSN v New Yorku je nová socha. Šelma, jaguár se dvěma křídly s nápisem
,,To je strážce mezinárodního míru a bezpečnosti". Co symbolizuje? Koho
socha představuje? Jak divoká šelma může představovat strážce mezinárodního
míru a bezpečí?
Autor:
František Mladějovský
www.jhvh.cz
Co a koho socha šelmy symbolizuje?
Socha šelmy, jaguára, před
budovou OSN odkazuje na poslání OSN. Tato světová organizace vznikla po druhé
světové válce, aby nahradila ,,Společnost národů", jež vznikla v roce 1920, po
první světové válce, coby strážce světového míru. To se nepovedlo ani jedné z
obou organizací. Dnů bez nějaké války, nezažilo lidstvo mnoho. Socha jaguára se
dvěma křídly připomíná, některým lidem
, šelmy s
křídly z Danielova proroctví v sedmé kapitole. O tom zde nebudeme spekulovat,
jen si položme otázku, proč si autor sochy vybral, za symbol strážce míru,
velkou šelmu? Můžeme se jen dohadovat. Jaguár je v indiánských kulturách častým
symbolem bohů. Protože jde o dar z Mexika, kolébky vyspělých indiánských
kultur, dostává symbolika sochy-šelmy tajemný nádech. Má-li socha jaguára
symbolizovat božské poslání strážce mezinárodního míru a bezpečí,
apokalyptickou šelmu, či ještě něco jiného, ukáže čas.
Spojení sochy mýtické šelmy
se strážcem mezinárodního míru a bezpečí dává samotné myšlence míru a bezpečí,
až mystický rozměr. Je to náhoda?
K čemu
slouží idea míru a bezpečí?
Tím vším se stává idea míru a
bezpečnosti významnější, v povědomí lidí. Proč je to důležité? Idea míru a
bezpečí má sloužit stejnému účelu, jakému sloužily všechny ideje, které měly
sílu oslovit většinu, (pro vládnoucí třídu bezvýznamných) lidí a dát do pohybu
změny, silou bezmocných. Ve Francii (revoluce v letech 1789-1799) to byla idea
vyjádřená heslem ,,volnost, rovnost, bratrství", v carském Rusku (začátek VŘSR
1917) to byla idea třídní a sociální rovnosti, v Německu (vítězství Hitlerovy
strany ve volbách 1933) to byla idea nadřazenosti nad ostatními národy,
podpořená znovu nabytím hospodářské a vojenské prosperity a síly.
Všechny revoluční ideje měly
a mají jednu společnou vlastnost. Oslovily touhy a naděje, které byly v jinak
bezmocných lidech skryté, potlačované, ale stále silnější. Touha po volnosti,
rovnosti a bratrství vycházela ze situace poddaného lidu ve Francii. Podobně i
v Rusku byla situace nevolníků, v důsledku dlouhé a hrozné války, zoufalá.
Válka se také podepsala na situaci v Německu. Ponížení a ožebračení Němců
válečnými reparacemi bylo mimořádné. Rozpad Rakousko-Uherského mocnářství
(říkalo se mu žalář národů) umožnila touha poddaných národů po samostatnosti a
svobodě. Dá se říct, že ideje se stávají revolučními, když je společnost v
extrémně nevyváženém stavu a větší část společnosti už nemá co ztratit. V
minulých dobách lidé v křesťanských národech věřili, že Bůh zjedná spravedlnost
a každý bude spravedlivě souzen na Božím soudu. Tím se utěšovali celé generace
křesťanů. Časem, kvůli narůstajícímu bezpráví, prohlubující se sociální
propasti poddaného lidu, a zároveň rostoucí ekonomické moci svobodné střední
třídy, začala více a více lidem docházet trpělivost a do té doby, spíše skrytý
Boží nepřítel (2Tesalonickým 2:3-8), který potřeboval rozbít vládu feudálů a
církve, toho využil a nabídl lidem naději, vyjádřenou v heslech revolučních
idejí, dosažitelnou zde na zemi, ještě za jejich života.
Rozvoj vědy a průmyslu také
velmi ovlivnil myšlení lidí. Mnoho lidí vkládalo do nových objevů velké naděje.
Posílilo to v nich a pořád ještě posiluje, pocit nezávislosti na Bohu i na
přírodě. Bez těchto posunů v myšlení lidí, by nemohli služebníci toho Zlého
(Matouš 13:38) zpřetrhat vazby mezi člověkem, Bohem a jeho Synem. Obě světové
války otřásly iluzemi lidí, jejich hodnotami ve všech ohledech. Odcizení se
Bohu a Kristu, v křesťanských národech, ještě vzrostlo. Svět a myšlení
lidí se úplně změnilo.
Něco podobně dějinného je v
pohybu i v současnosti. Je tu však velký rozdíl ve vztahu k předchozím
revolučním dobám. V minulosti těžil Boží nepřítel nejen z chudoby a bezpráví,
ale i z víry lidí, že jejich naděje a touhy jsou spravedlivé, neodporují Boží
spravedlnosti a přirozenému Božímu řádu (svědomí). V současnosti je hybatelem
změn strach, otevřeně podněcovaný lidmi, kteří slouží Božímu nepříteli. Už
nejde o ideje vycházející z přirozeného chápání spravedlnosti, ale o
obyčejný živočišný strach a obavy o budoucnost, které vyvolávají v lidech,
některé události, chování politiků, tzv. elit a hojně je živí média. Dá se
předpokládat, že důvodů pro strach o život i budoucnost, vlastní a svých
blízkých bude i dále přibývat. Proč? Všechno, co se děje, není náhoda, ale
řízený proces. Veřejně se mluví o konkrétních lidech, kteří jsou údajně
inspirátory koncepce plánu na udržitelnou budoucnost lidstva. Na tom by nebylo
nic špatného, až na tři podstatné věci.
a) Probíhá neskrývaná
demolice společenských hodnot, postavených na přirozeném i křesťanském
duchovním základu.
b) Hrstka mocných chce
nahradit Boha a rozhodovat o životě a smrti zbytku lidstva.
c) Mocní
lidé a jejich prostřednictvím celé lidstvo jsou klamáni Božím nepřítelem, který
je vtahuje do otevřené vzpoury proti Stvořiteli, ačkoliv k tomu nemají důvod.
Jejich cílem
je prostřednictvím celosvětové vlády ovládnout celé lidstvo. Ať má Boží
nepřítel jakýkoliv důvod, potřebuje odtrhnout lidi od Boha a Krista, aby se sám
mohl povýšit nade všechno i nade všechny bohy, dokonce i proti Bohu, bohů bude
mluvit mimořádné věci (Daniel 7:25; 11:36). Něco však musí lidem slíbit, aby na
jeho plán přistoupili? Už nejde o volnost, rovnost bratrství. Tato idea vychází
z Božího přirozeného řádu. Ale po více než sto letech režimů, které postupně
rozleptávají vztah k Bohu, slábne i víra ve všeobecnou slušnost, vycházející z
Božího přirozeného řádu (svědomí). Nejde ani o sociální ani jinou rovnost.
Naopak, služebníci Božího nepřítele potřebují lidi rozdělit na Pána, pány a
poslušný lid. Tak, co má Boží nepřítel nabídnout lidem (opět pro ,,elitu"
bezvýznamným), aby na jeho plán budoucnosti lidstva, přistoupili? Buď
dobrovolně, nebo z nutnosti. Je to idea ,,Zajištění míru a bezpečí". Proto
potřebuje, aby touha po zajištění míru a bezpečí zesílila natolik, že se lidé
raději vzdají svých přirozených i občanských práv a svobod, aby o ně bylo
,,dobře postaráno". Jako se hospodář stará o dobytek. Platí to na lidi, jejichž
naděje jsou závislé na člověku. Navíc, zejména v Evropě a v bývalých zámořských
koloniích, Velké Británie i v mnoha dalších zemích se prosadil materialistický
způsob života natolik, že odtržení od Boha, Krista a od přirozeného Božího řádu
se ještě mnohonásobně zvětšilo. Totéž nastalo i v bývalém socialistickém
společenství. V něm navíc byla prosazena ideologie ateistická, vylučující
existenci Boha. Výsledkem je velké vyvrácení duchovních kořenů křesťanských
národů, z nichž vznikla nejen západní, ale téměř celoevropská civilizace.
Touha po
míru a bezpečí bude narůstat s každou další událostí, která mír a bezpečí
ohrožuje. S každou další válkou (byť vzdálenou), s každou ekonomickou krizí,
která zruinuje další část lidstva, s každým útokem migrantů v zemích, které je
přátelsky (zpočátku) přijali, a v poslední době i s ohrožením zdraví a života
,,pandemií" covidu-19. Povedlo se jim strachem dosáhnout omezení mnoha
občanských svobod a práv, zaručených ústavou demokratických zemí. Tento výčet
jistě není konečný. Čím více budou mír a bezpečí skutečně nebo domněle
ohrožený, tím více budou lidé ochotní, vzdát se svých občanských práv a svobod
ve jménu míru a bezpečí. Mír a bezpečí, se stane postupně prvořadým cílem,
který mocní světa slíbí docílit, za cenu podvolení se většiny lidí totalitnímu
systému, nepřetržité kontrole života každého člověka. Zneužijí přirozené touhy
lidí po míru a bezpečí způsobem, jenž je zcela v rozporu s Boží spravedlností a
záměrem přivést lidstvo ke svobodě Božích synů. Naznačuje to text z dopisu
1Tesalonickým 5:3; ,,
Když lidé budou říkat: ,Pokoj a bezpečí', tehdy na ně náhle
přijde zkáza jako porodní bolesti na těhotnou ženu, a jistě neuniknou."
Proč přijde na lidi zkáza, až
budou říkat je pokoj a bezpečí? Co je na tom špatného? Jde o způsob, jakým toho
dosáhnou. Vzpourou proti Bohu. Popřením respektu k právu na život, popřením
úcty ke svobodné vůli člověka. Upřením práva rozhodovat, jakým způsobem chci
žít. Nevíme zatím, do jakého obalu, svůj plán s lidstvem, Boží nepřítel a jeho
služebníci zabalí, ale jistě to pro mnohé bude lákavé.
I Bůh chce, aby jsme
žili v míru a v bezpečí.
Když dva dělají totéž,
neznamená to vždy totéž. V tomto případě to platí absolutně. Mír a pokoj na
zemi, je jedním z hlavních cílů našeho Stvořitele a jeho Pomazaného. Jeho plán
však nestojí na totalitním uplatnění síly, naprostým porušením základních
lidských práv. Stvořitel původně učinil člověka ke svému obrazu (1Mojžíšova
1:26,27). Co to znamená? Odpověď najdeme v Janově evangeliu 4:24, ale nejen
tam: ,,
Bůh je duch, a ti, kteří se mu klanějí, musí se mu klanět v duchu a
pravdě." Jestliže jsme stvořeni k Božímu obrazu, musíme mít jeho duchovní
podobu. To znamená poznat jeho vlastnosti, neviditelnou moc a božství, které
jsou vidět v jeho díle (Římanům 1. kapitola). Pro nás lidi, nechal sepsat
Bibli, abychom mohli lépe poznat i jeho úmysly. Stačí se zamyslet nad tím, proč
nás Bůh i jeho syn vychovávají k lásce, dobru, radosti, pokoře, spravedlnosti,
laskavosti, soucitu, mírnosti a mnoha dalším ušlechtilým vlastnostem. Tyto
vlastnosti tvoří obraz Boha. On sám je takový, proto poslal svého Syna, aby se
narodil v lidském těle a přinesl lidem naději na odpuštění hříchů, když
dobrovolně podstoupil smrt na kříži, a tím za nás dal výkupné, abychom měli
naději na lepší budoucnost, i když zemřeme.
Člověk je stvořen pro život ,
nikoliv pro smrt. Trvalý život je jeden z hlavních cílů Božího plánu. Podívejme
se, jaké cíle, určil Bůh pro další vývoj lidstva.
Boží plán a cíl pro člověka
,, A spatřil jsem
nové nebe a novou zemi, neboť první nebe a první země pominuly, a moře již
není. A to svaté město, nový Jeruzalém, jsem uviděl sestupovat z nebe od Boha,
připravené jako nevěsta ozdobená pro svého muže. A uslyšel jsem mocný hlas z
trůnu, který řekl: ,,Hle, Boží stánek s lidmi; bude přebývat s nimi a oni budou
jeho lid, a sám Bůh bude s nimi a bude jejich Bohem. A Bůh setře každou slzu
z jejich očí. A smrti již nebude, ani žalu ani křiku ani bolesti již nebude,
neboť první věci pominuly." Ten, který seděl na trůnu, řekl: ,,Hle, činím
všechno nové." A řekl mi: ,, Napiš: Tato slova jsou věrná a pravá."" Zjevení
21:1-5;
Cesta k dosažení tohoto cíle
nebude krátká, ani snadná. Zmínka o setřených slzách naznačuje, že nepůjde vždy
o jednoduchý proces, ale povede k míru a bezpečí bez potlačování svobodné vůle
a možnosti svobodné volby člověka. Jak toho chce Bůh Stvořitel a jeho Pomazaný
dosáhnout?
Budoucnost pro
věrné z Božího lidu je nesrovnatelně lepší, než budoucnost, kterou
nabízí současní lidští vládci. Ti staví na moci, omezení svobody, na absolutní
kontrole, poslušnosti, a na klamu. Bůh nemůže lhát a navíc je milosrdný. Jeho
cílem je, abychom byli ušlechtilí a měli lásku jedni k druhým, protože on
sám je Bohem lásky. Máme být jeho obrazem. Proto je Božím cílem, abychom
neumírali, ale naopak, abychom žili věčně, stejně jako Bůh.
,,Neboť toto je vůle mého Otce,
aby každý, kdo vidí Syna a věří v něho, měl život věčný; a já ho vzkřísím
v poslední den." Jan 6:40;
,,Amen, amen, pravím vám, kdo
věří ve mne, má život věčný." Jan 6:47;
,,A toto je život věčný:
Aby poznávali tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše
Krista." Jan 17:3;
,,Neboť chlapec se nám narodil,
syn je nám dán; na jeho rameni spočinulo panství. Dal mu jméno Podivuhodný
rádce, mocný Bůh, Věčný Otec, Kníže pokoje. Nebude konce vzrůstu
jeho panství a pokoje na Davidově trůnu a nad jeho královstvím, aby ho mohl
upevnit a posilnit v právu a v spravedlnosti od nynějška až navěky." Izajáš
9:5-6;
,,Vyhlásí pokoj národům a jeho
vláda bude od moře k moři, od Řeky až do končin země." Zachariáš 9:10;
,,V onen den pro ně uzavřu
smlouvu s polní zvěří, s nebeskými ptáky a zemskými plazy. Odstraním ze země
luk, meč i válku a dám jim pobývat v bezpečí." Ozeáš 2:20;
,, Pak vlk bude
pobývat s beránkem a leopard uléhat s kůzletem. Tele, mladý lev a krmný dobytek
budou spolu a malý chlapec je povede. Kráva i medvědice se budou pást, i jejich
mláďata budou uléhat spolu. Lev bude požírat píci jako skot. Kojenec si bude
hrát nad hadí dírou a odstavené dítě strčí ruku do doupěte zmije." Izajáš
11:6-8;
,,
A bude soudit mezi těmi
národy a domlouvat mnohým lidem. I překují své meče v radlice a svá kopí ve
vinařské nože; národ proti národu nepozdvihne meč a už se nebudou učit boji."
Micheáš 4:3;
,,
Nikdo nikomu neublíží ani
neuškodí na celé mé svaté hoře, protože země bude naplněna poznáním Hospodina,
tak jako vody pokrývají moře." Izajáš 11:9;
Textů, které popisují Boží
cíle a záměry s člověkem a jeho budoucnosti je mnohem více. Společné mají to,
že podporují život, dobro a duchovní i duševní vývoj, lidí, kteří jeho plán
přijmou.
Závěr
Velká část lidí z
křesťanských národů se odcizila Bohu i Kristu. Je však pořád možnost to změnit.
Když apoštol Petr píše, že přijdou posměvači, kteří budou provokovat a
zpochybňovat příchod Krista, Petr na to odpovídá: ,,
Pán
neotálí s naplněním svého zaslíbení, jak si někteří myslí, nýbrž je k vám
shovívavý, nechtěje, aby někdo zahynul, ale chce, aby všichni dospěli k pokání."
Na našich stránkách
www.jhvh.cz najdeš více podrobností, popsaných
z více stran a souvislostí. Svět se nachází v situaci, kdy se může stát
prakticky cokoliv. Díky Bohu nejsme ponechaní tomu zlému, bez pomoci. Písmo
poskytuje všechny potřebné informace, proto se můžeš opravdu rozhodnout
svobodně.