Píše Bible o umělé
inteligenci?
Umělá inteligence je produkt moderních digitálních
technologií. Okamžitě si získala značnou oblibu, zejména u mladé generace.
Lidstvo nemá vůbec žádnou zkušenost s podobným lidským výtvorem. O umělé
inteligenci (Artificial Intelligence dále jen AI) se hodně mluví a v posledních
letech je využívaná nejen odborníky v různých oblastech, ale i laickou
veřejností. Je překvapující jak snadno a rychle si AI získala důvěru uživatelů
včetně těch s vyšším vzděláním. Je pravděpodobné, že vliv AI rychle poroste a
bude ovlivňovat rozhodování, myšlení a názory těch, kdo využívají jejich
služeb. Není proto divu, že na její rychle rostoucí vliv, reagují obhájci AI i
její odpůrci. Nebudeme se zde zabývat argumenty pro a proti využití AI.
Důležité je uvědomit si, že důvody pro vývoj digitálních technologií nejsou jen
ekonomické a vojenské. Všechny objevy a vynálezy dvacátého století úplně
změnily svět způsobem, který málokdo očekával. I digitální a další moderní
objevy a vynálezy, vznikající v současnosti, mění svět nejen viditelným
způsobem, ale i tím neviditelným, který se projeví, až když už nejde vzít jeho
důsledky zpět, protože slepí lidé se už chytili do pasti. Když si uvědomíme,
jak ovlivnily digitální technologie lidstvo a svět za méně než sto let jejich
existence, můžeme začít tušit, o co opravdu jde. Největší změnou, kterou
lidstvo prochází je jeho duchovní stav.
Důsledky využívání digitálních technologií na
lidstvo
Vliv a důsledky využívání digitálních technologií se dají
rozdělit na dobré a špatné. Mezi dobré důsledky patří využití v lékařství, v
komunikaci, v dopravě, v oborech sloužících prosperitě a ke zlepšování životní
úrovně lidí.
Ke špatným důsledkům využívání digitálních technologií patří
určitě jejich schopnost zvyšovat smrtící účinnost zbraní. Vážným námětem k
zamyšlení je jejich velká možnost zneužití a rostoucí závislost na nich. Život
bez mobilů, internetu nebo sociálních sítí si mladší generace už nedovede
představit. Komunikační síť umožňuje šířit informace prakticky ihned do celého
světa a ovlivnit většinu lidí téměř současně. I těchto vlastností digitálních
technologií může být zneužito. I lékaři a další autority to vědí a varují před
důsledky nové virtuální reality, pohlcující zdravé myšlení a hodnoty u lidí,
kteří jí propadají. Závažnější je fakt, že lidé osleplí moderními technologiemi
zapomínají na svůj božský původ. Proč božský? Protože člověk byl stvořený
Bohem. Všechny vynálezy a objevy moderní historie posilují pýchu člověka a ta
ho oslepuje, a oslabuje jeho vztah ke Stvořiteli. Stvořitel nás naštěstí
nenechává bez informací. Podívejme se jestli moderní technologie - takový
významný prvek - současného světa, najdeme v Božích proroctvích?
Zjevení svědčí o využití technologií dneška
,,
A když dokončí své svědectví, bude s nimi
bojovat šelma, která vystupuje z bezedné propasti, přemůže je a zabije. A
jejich mrtvá těla budou ležet na náměstí toho velikého města, které se duchovně
nazývá Sodoma a Egypt, kde byl také ukřižován jejich Pán. Mnozí z lidí,
kmenů, jazyků a národů budou hledět na jejich mrtvá těla po tři a půl dne a
nedovolí je uložit do hrobu. Obyvatelé země se nad nimi
budou radovat, budou jásat a navzájem si posílat dary, protože tito dva
proroci trýznili obyvatele země." Zjevení 11,7-10;
,,
A bylo jí dáno, aby vložila ducha do obrazu té šelmy,
takže obraz šelmy promluvil a způsobil, aby byli zabiti všichni, kteří se
nepokloní obrazu šelmy. " Zjevení 13,15;
Proroctví z 11. kapitoly popisuje, že ,,
mnozí z lidí,
kmenů, jazyků, a národů" budou tři a půl dne pozorovat dva veřejně
vystavené zabité svědky. Kniha Zjevení byla napsaná na konci prvního století
našeho letopočtu. V té době nebylo možné sledovat po celé zemi událost
odehrávající se v jednom místě. Dnes je to samozřejmost. Například olympiáda
nebo fotbalové zápasy na mezinárodní úrovni mohou sledovat diváci na všech
kontinentech. Právě s pomocí moderních technologií.
Verš ve Zjevení 13,15; ukazuje na ještě významnější
technologii. Je to obraz šelmy, kde slovo
obraz je překlad řeckého slova
ejkón, což může znamenat obraz, podobu, vzezření. Proto někteří
překladatelé slovo
ejkón překládají jako
socha. Význam řeckého
slova dává více překladatelských možností. Jan proto, co ve vidění spatřil,
neměl ve své době přesnější výraz. Dnes víme, že s pomocí hologramu můžeme
vytvořit třírozměrnou podobu kohokoliv a čehokoliv, co se může projevovat jako
oživlá podoba něčeho konkrétního. Otázkou je, co znamená, že do podoby / obrazu
šelmy byl vložen duch, jenž způsobil, že ta podoba / obraz šelmy promluvila. Je
nepodstatné, zda půjde o obraz, sochu nebo jinou podobu šelmy. Podstatné je, že
ta podoba promluví jako živá bytost. Přikáže a způsobí, aby ,,
aby byli
zabiti všichni, kteří se nepokloní obrazu šelmy." Nad tím je nutné se
zamyslet.
Otázka je, co je duch, který byl do obrazu či podoby šelmy
vložen? Hologramy ve filmech často zastupují významné postavy příběhu. A když
skrze holografickou podobu promluví ta významná postava, která je třeba na
druhém konci vesmíru jsou její slova vyřčená tím hologramem brána stejně vážně,
jako by ten, kdo skutečně mluví byl přítomen. Duch o němž píše Jan, vložený do
podoby šelmy však ukazuje na to, že jí byla dána určitá schopnost vystupovat
samostatně. Obraz či podoba šelmy má takovou autoritu, že může přikázat, aby
byli zabíjeni lidé, kteří nejsou označeni znamením šelmy. Vypadá to, že lidé,
jejichž jména nejsou od založení světa zapsaná v Beránkově knize
života, budou vnímat podobu šelmy jako mocnou bytost, neboť se jí budou muset
poklonit, jinak zemřou. Otázku vyvolává i fakt, že šelma je zastoupena
podobiznou vytvořenou nějakou moderní technologií. Aby podoba šelmy dosáhla
takového vlivu, musí vykazovat vlastnosti, které vyvolají dojem důvěryhodnosti.
Dnešní AI vyvolává u části uživatelů stejný dojem ve věcech jejich zájmu. Radí se
s ní v obchodování (to je dost populární) i v jiných zájmových
činnostech. Existují reklamy na využití AI k získání bohatství. Lidé netušící,
co všechno může být za vývojem moderních technologií mohou, být snadnou kořistí
pro umělou inteligenci, pro níž propaganda vytváří aureolu nezaujatého zdroje
informací.
AI a další technologie jsou připravované
nástroje šelmy.
Může to vypadat jako konspirační teorie, ale texty proroků
Jana a Daniela ukazují na využití moderních technologií šelmou, která má přijít
v závěru tohoto věku. Šelma je popsaná u obou proroků:
,,
Chtěl jsem tedy mít jistotu o té čtvrté
šelmě, která se od nich ode všech odlišovala -- byla neobyčejně strašlivá, měla
zuby železné a drápy bronzové, požírala, drtila a to ostatní svýma nohama
pošlapávala -- i o těch deseti rozích na její hlavě a o dalším,
který vyrostl, a padly před ním tři, rohu takovém, že měl oči a ústa mluvící
velké věci, a na pohled větším než jeho druhové. ... Takto
pravil: Ta čtvrtá šelma bude čtvrté království na zemi, které se bude ode všech
těch království odlišovat, požere celou zemi, podupe ji a bude ji drtit. A těch deset rohů, to deset králů povstane z toho království a po
nich povstane jiný, jenž se od předešlých bude lišit a tři krále pokoří. Bude pronášet slova proti Nejvyššímu a svatým Nejvyššího nedá
pokoj. Bude také uvažovat, že změní doby a právo, a budou mu do ruky vydány až
do času a časů a půl času." Daniel 7,19-20; 7,23-25;
,,
Byla jí dána ústa mluvící veliké věci a
rouhání a byla jí dána moc, aby činila, co chce po čtyřicet dva měsíce. I
otevřela svá ústa k rouhání se Bohu a rouhala se jeho jménu a jeho stánku, to
jest těm, kteří přebývají v nebi. A bylo jí dáno, aby rozpoutala válku proti
svatým a aby je přemohla, a byla jí dána moc nad každým kmenem, lidem, jazykem
i národem; budou se jí klanět všichni obyvatelé země, jejichž jména nejsou od
založení světa zapsána v knize života toho zabitého Beránka." Zjevení
13,5-8;
,,
A uviděl jsem jinou šelmu vystupovat ze
země; měla dva rohy jako beránek, ale mluvila jako drak.
Vykonává všechnu pravomoc té první šelmy v její přítomnosti. Nutí zemi a její
obyvatele, aby se klaněli té první šelmě, jejíž smrtelná rána byla vyléčena. Činí veliká znamení, takže nechá i oheň z nebe před zraky lidí
sestupovat na zem, a svádí obyvatele země znameními, která jí
bylo dáno učinit před očima šelmy. Říká obyvatelům země, aby učinili obraz
šelmě, která měla ránu od meče a ožila. A bylo jí dáno, aby
vložila ducha do obrazu té šelmy, takže obraz šelmy promluvil a způsobil, aby
byli zabiti všichni, kteří se nepokloní obrazu šelmy. A působí,
aby všem, malým i velkým, bohatým i chudým, svobodným i otrokům, byl dán cejch
na pravou ruku nebo na čelo a aby nikdo nemohl kupovat ani
prodávat, leda ten, kdo má cejch: jméno šelmy nebo číslo jejího jména. Zde je moudrost. Kdo má rozum, ať spočte číslo té šelmy. Je to
číslo člověka, a jeho číslo je šest set šedesát šest." Zjevení 13,11-18;
Uvedené texty popisují šelmu jako nejhroznější vládu, která
ničí zemi násilím. Ta šelma bude odlišná od všech předchozích šelem, které
popisuje prorok Daniel v sedmé kapitole. Bude se lišit nejen mimořádnou mocí a
otevřenou vzpourou proti Bohu a nebi, ale i svými prostředky, které bude mít k
dispozici. Většinu z nich už dnes známe a využíváme. Podoba šelmy bude
pravděpodobně pokročilejší technologie a AI bude nejspíš její součástí. Většina
objevů a vynálezů, které lidé učinili má užitečnou formu využití, ale můžou být
a často bývají zneužity. Ukazuje se, že nejsou zneužity jen pro válečné
použití. Řada výzkumů se týká i geneticky upravovaných potravin, léčiv, klimatu
a dalších odvětví.
Vliv AI a dalších technologií na myšlení, hodnoty a jednání
lidí se zvětšuje a biblická proroctví naznačují, že ještě poroste. Člověk byl
stvořen, aby žil v souladu s přírodou a moudře nad ní vládnul. Místo
toho člověk vyvíjí nebezpečné věci, jejichž výroba a někdy i používání
poškozuje přírodu, člověka nevyjímaje. Nejnebezpečnější důsledek jejich vlivu
je, že odcizují člověka od jeho vlastního původce nejen duševně, ale i
duchovně. Takový člověk hledá smysl života jinde, než v souladu živým Bohem.
A to je cesta do záhuby.
,,
Vejděte těsnou branou,
protože široká je brána a prostorná cesta, která vede do záhuby;
a mnoho je těch, kteří jí vcházejí. Jak těsná je brána a
zúžená cesta, která vede do života, a málo je těch, kdo ji nalézají!""
Matouš 7,13-14;