Jevy vzbuzující údiv nebo úžas; úkazy v hmotném světě, které
se vymykají všem známým lidským nebo přírodním silám, a jsou proto přisuzovány
nadpřirozeným činitelům. Slovo mófeth´,
které se v Hebrejských písmech někdy překládá jako "zázrak", znamená také "předzvěst",
"údiv" a "závdavek". (Dt 28:46; 1Pa 16:12) Často se používá ve spojení s hebrejským slovem óth, jehož význam je ,znamení'. (Dt
4:34) V Řeckých písmech se slovo dy´namis,
"síla", překládá jako ,mocné skutky', "zázračné skutky", ,schopnost' a
,zázrak'. (Mt 25:15; L 6:19; 1.K 12:10, EP,
NS, Pe, Šk)
Zázrak je pro pozorovatele něčím
ohromujícím, je mimo jeho schopnost to vykonat nebo i jen plně pochopit. Je to
také mocný skutek, který vyžaduje větší moc a poznání, než pozorovatel má. Ale
z pohledu toho, kdo je zdrojem takové moci, to zázrak není. Rozumí tomu a má
schopnost to udělat. Mnohé skutky, jež Bůh vykonal, jsou tedy ohromující z
hlediska lidí, kteří je pozorují, ale jsou pouze projevem Boží moci. Pokud
člověk věří v nějaké božstvo, zvláště pokud věří v Boha, který vše stvořil,
nemůže zároveň popírat Boží moc vykonat věci, které v očích lidí vzbuzují
posvátnou úctu. (Ř 1:20; viz heslo MOC, MOCNÉ SKUTKY.)
Jsou zázraky
slučitelné
s přírodními zákony?
Vědci pomocí studia a pozorování
objevili ve vesmíru různé jednotící principy a poznali zákony, které tuto
jednotu v přírodních jevech definují. Jedním z takových zákonů je ,zákon
gravitační'. Vědci uznávají, že tyto zákony jsou složité, a přece spolehlivé, a
skutečnost, že se o nich mluví jako o "zákonech", znamená, že musí existovat
Ten, kdo takové zákony uvedl v platnost. Skeptikové se na zázrak dívají jako na
porušení zákonů, které považují za přirozené, nezrušitelné a nezměnitelné;
proto říkají, že zázraky se nikdy nedějí. Je však dobré si uvědomit, že jejich postoj vlastně je, že pokud ve světle
těchto zákonů něčemu nerozumíme nebo to neumíme vysvětlit, nemůže se to stát.
Významní vědci jsou však stále
opatrnější v tvrzení, že něco je nemožné.
Profesor John R. Brobeck z University of Pennsylvania uvedl: "Vědec již nemůže
čestně říci, že něco je nemožné. Může jen říci, že to je nepravděpodobné. Snad
může říci, že něco nelze pomocí pojmů našeho současného poznání vysvětlit. Věda nemůže říci, že všechny vlastnosti hmoty
a všechny formy energie jsou nyní známy. . . . Jedna věc, kterou je [v
případě zázraku] potřeba dodat, je zdroj energie, který je v našich
biologických a fyziologických oborech pro nás neznámý. V našem Písmu je tento
zdroj energie označen jako síla Boha." (Time,
4. července 1955) Od doby, kdy byl tento výrok pronesen, jej další vědecký
rozvoj ještě více potvrdil.
Vědci plně nerozumějí vlastnostem tepla, světla, atomovým a jaderným
jevům, elektřině nebo nějakým jiným formám hmoty, a to ani za normálních
podmínek. Ještě neúplnější je jejich porozumění těmto vlastnostem hmoty za neobvyklých neboli abnormálních podmínek. Například
poměrně nedávno byly provedeny rozsáhlé výzkumy v podmínkách extrémního chladu,
nicméně během krátké doby bylo pozorováno mnoho zvláštních jevů v chování
určitých prvků. Když bylo například olovo, které není ideálním elektrickým
vodičem, ponořeno do kapalného hélia zchlazeného na teplotu −271 °C a
když byl do jeho blízkosti umístěn tyčový magnet, kupodivu se z olova stal
supravodič a silný elektromagnet. Při takových velmi nízkých teplotách se také
zdá, že samotné hélium odporuje zákonu gravitace, protože vzlíná po stěnách
skleněné kádinky, přetéká přes okraj a vytéká z nádoby. (Matter, Life Science Library, 1963,
s. 68, 69)
Tento objev je jedním z mnoha, které
vědce ohromily a které, jak se zdá, převrátily jejich dřívější představy. Jak
potom může někdo říci, že Bůh porušil své vlastní zákony, když vykonal mocné
skutky, které se lidem zdají být úžasné a zázračné? Stvořitel hmotného vesmíru
jistě dokonale ovládá to, co stvořil, a může s těmito věcmi nakládat v rámci
zákonů, které do nich vložil. (Job 38) Může vytvořit podmínky nezbytné pro
vykonání těchto skutků; může urychlit, zpomalit, upravit nebo kompenzovat
reakce. Nebo to mohou dělat andělé, kteří mají větší moc než člověk, když
provádějí Jehovovu vůli. (Ex 3:2; Ž 78:44-49)
Vědec, který používá vyšší nebo
nižší teplotu, více kyslíku a tak dále, aby urychlil nebo zpomalil chemickou
reakci, jistě nepřestupuje ani neobchází fyzikální zákony. Nicméně biblické
zázraky včetně "zázraku" stvoření skeptikové zpochybňují. Tito pochybovači vlastně prohlašují, že znají
všechny podmínky a procesy, které kdy mohou nastat. Trvají na tom, že činnost
Stvořitele musí být omezena úzkými hranicemi jejich porozumění zákonům, jimiž
se řídí hmotné věci.
Tuto slabost ze strany vědců uznal
jeden švédský profesor plazmové fyziky, když podotkl: "Nikdo nepochybuje o tom,
že zemská atmosféra se řídí zákony mechaniky a atomové fyziky. Přesto pro nás
může být velmi obtížné určit, jak tyto zákony fungují v případě kteréhokoli
atmosférického jevu." (Worlds-Antiworlds,
H. Alfvén, 1966, s. 5) Profesor tuto myšlenku uplatnil na původ vesmíru. Bůh
stanovil fyzikální zákony, kterými se řídí země, slunce a měsíc, a v rámci
těchto zákonů jsou lidé schopni konat úžasné věci. Bůh jistě může zákony využít
tak, aby výsledek jejich působení byl pro lidi neočekávaný; proto rozdělit Rudé
moře tak, aby "vody . . . byly zdí" po obou stranách, nepředstavovalo pro Boha
žádný problém. (Ex 14:22) Ačkoli chodit po vodě je pro člověka ohromující čin,
z moci ,Toho, kdo roztahuje nebesa právě jako jemný tyl, kdo je rozestírá jako
stan k bydlení,' může být vykonán velmi snadno. Bůh je navíc popsán jako Ten,
kdo stvořil a kdo ovládá všechny věci v nebesích, a je o něm řečeno, že "kvůli
hojnosti dynamické energie, a protože je také silný v moci, ani jedna z nich
nechybí". (Iz 40:21, 22, 25, 26)
Uznání existence
zákona, například zákona gravitačního, předpokládá existenci zákonodárce s
převyšující, nadlidskou inteligencí a mocí. Proč tedy zpochybňovat jeho
schopnost dělat úžasné věci? Proč se
pokoušet omezit jeho činnost nekonečně malým rozsahem lidského poznání a lidské
zkušenosti? Patriarcha Job popisuje temnotu a pošetilost, v nichž Bůh
nechává chodit lidi, kteří svou moudrost staví proti moudrosti Boží. (Job
12:16-25; srovnej Ř 1:18-23.)
Ptáte se na věci, které i nám
ležely na srdci, takže jsme se jimi velmi zabývali. Zkoumání Písma je nejen
možností ale i povinností křesťana - samozřejmě úměrně individuálním schopnostem.
Píšete: "Ale vysvětlení tam
uvedena mi jaksi nestačí. Například říkáte že zázraky Bůh nedělá. Naproti tomu
Následující úvaha ukazuje že to je moc jednoduše řečeno. Myslíte si že tento
názor je nepravdivý a proč?"
Skutečnost, že Bůh zná svou stvořenou
přírodu dokonale, nemá smysl popírat - vždyť je jejím Stvořitelem. Právě tak
platí, že vždy používal při svých zázracích své zákony v oné době lidem
neznámé. S vašimi argumenty tedy zcela souhlasíme.
Zamyslete se však nad touto
úvahou:
Když říkáme, že Bůh zázraky
(ve smyslu aplikace zákonů lidem zatím neznámých) nedělá, neříkáme tím, že by
je dělat nemohl. Říkáme jen, že je dělat již nechce.
Proč?
Všimli jsme si, že podle
záznamu Bible oněch zázraků od počátku ubývá a v poslední době prakticky neexistují,
a položili jsme si tutéž otázku.
Popisovat cestu našeho
zkoumání by zabralo mnoho času. Ve studii Základní Boží vlastnosti se
dočtete, že Bůh lidstvo vychovává. Používá přitom metod, které víceméně užívají
i rodiče při výchově svých dětí. Lidstvo se podobalo na počátku (a ještě dlouho
po něm) duchovním nemluvňatům (srovnejte Žd.5:13; 1.K.14:20 apod.), jenže se
cítilo být dospělým a žádalo, aby s ním tak Bůh jednal. Proto Bůh
s vybraným lidem uzavřel skutečnou smlouvu - jako mezi dvěma dospělými osobami
- a přirovnal ji ke smlouvě manželské (vzhledem k tomu, že se týkala nejen
lidí, kteří smlouvu osobně uzavřeli, ale i jejich potomstva). Lid, který do
smlouvy vstoupil, však duchovně dospělým nebyl, a proto mu tato smlouva nemohla
zaručit to, co si přál - "věčný" život. Lid ji totiž nebyl schopen dodržet.
A tak jsem jim dal nedobrá
nařízení a řády, skrze něž nebudou mít život; (Ez.20:25)
Kdyby totiž ta první
smlouva byla bez vady, nebylo by třeba připravovat druhou. (Žd 8:7)
Smlouva proto obsahovala
trestní zákon s příslušnými tresty. Z přestupků - hříchů - měli
většinu soudit kněží a odpovídající tresty měli vykonat pověření lidé. Bůh však
věděl, že lidští kněží k potřebné garanci správnosti soudů stačit nebudou,
a proto oznámil, že některé tresty v případě selhání kněží vykoná sám, a
to usmrcením nejen přestupníka samého, ale i vyhlazením celého jeho potomstva a
těch, kteří o tom věděli a nezakročili (Lv.17:10; 20:3,5,6 nejlépe KB).
K výchově bylo zpočátku
třeba použít moci a ohromujících činů, aby Bůh získal u vybraného lidu
potřebnou autoritu, nutnou k vyžadování poslušnosti. Ony činy byly
považovány za zázraky, protože pro ně tehdy neuměli najít vysvětlení. Nicméně
již tehdy jim Bůh naznačoval, jakými novými metodami mohou vyhrávat nad svými nepřáteli
(srovnej na příklad 2.S.5:24; 1.Pa.14:15 - šelest stromů skryl zvuk kroků
vojska). Tím ukazoval již tehdy těm přemýšlivým, co je skryto za jeho zázrakem.
První kroky duchovního
dospívání Božího lidu se dostavily až v době Ježíše Krista. Ti, kteří ho
následovali, pochopili, že ani oni duchovně dospělými ještě nejsou, a přijali
nové postavení - postavení duchovních dětí, a začali (po vzoru svého Učitele)
nazývat Boha Otcem. S tím, že Otec má právo své děti vychovávat
individuálně a podle svého uvážení. S tím, že Otec je nesoudí a soudit
nebude, ale bude je trestat (např. Žd.12:7-11). Bůh Otec nyní získával autoritu
hlásáním své spravedlnosti, která se stala jeho hlavní podporou druhé -
Ježíšovy - smlouvy.
Bůh sice nechal svého Syna
používat zázraky, aby posílil víru jeho učedníků, ale tyto zázraky - léčení
nemocných - právě souvisely s vírou. Všimněte si, že jednak to Ježíš řekl
(např. L.18:42; Mk.5:34 apod.) a že nevěřícím pomoci nemohl (např. Mk.6:5,6).
Všimněte si také, že neuzdravoval žádná tělesná poškození - uťaté údy,
vypíchnuté oči apod. Přemýšliví křesťané mohli začít chápat, že hlavní silou
byla sama víra uzdravených.
Nicméně i tyto zázraky brzy
pominuly (1.K.13:8,13). Na počátku uložil lidem, aby sami ovládli tuto
planetu i její biotop (Gn.1:26,28), a pochopitelně lidem nehodlal přitom
pomáhat nějakými svými zázraky a vychovávat je k lenosti - naopak (např.
Mt.25:26). Proto žádné další zázraky očekávat nemůžeme a neočekáváme. Naopak:
Lidstvo musí očekávat, že na něj dopadnou následky jeho nerozvážnosti a
nezodpovědnosti (srov. Ga.6:7).
V dnešní době skutečně Bůh nedělá
zázraky, alespoň ne zjevné nám lidem. Spíše mi není jasný odmítnutí vzkříšení,
tedy zázraků v době kdy je stvořitel dělal, jak sám uznáváte. Bůh vytvořil lidi
z prachu tedy z prvků Země. A byl schopen tato těla oživit a dát jim
inteligenci dospělých lidí. Proč by nebyl schopen udělat totéž znovu a použít
prvky mrtvého lidského těla. A obnovit jejich paměť. Není mi jasný proč by
Stvořitel musel hrát nedůstojné divadlo v Bibli popisovaných případů
vzkříšení. Když je to v jeho moci a žádný zákon to neporušuje. Naopak vrácení
života mrtvým vyplynul už z prvního proroctví. Jako naděje pro celé lidstvo
začíná v Gn 3:15 A položím nepřátelství mezi tebe a ženu
a mezi tvé semeno a její semeno. On ti zhmoždí hlavu a ty mu
zhmoždíš patu." a končí Zj 20:10 A Ďábel, který je zaváděl na
scestí, byl uvržen do jezera ohně a síry, kde [již bylo] divoké zvíře
i falešný prorok; a budou trýzněni dnem i nocí po celou věčnost.
Z vašich stránek jsem pochopil že
uznáváte Boží moc přivést život do nového těla člověka. Tak
proč považujete vzkříšení v době mezi prvním proroctvím a než se splní
závěr v bibli za porušení zákonů? Píšete také " Všimněte si také, že
neuzdravoval žádná tělesná poškození - uťaté údy, vypíchnuté oči apod." Bible píše:
L 22:50 Kdosi z nich dokonce opravdu udeřil veleknězova otroka
a usekl mu pravé ucho. L 22:51 Ale Ježíš odpověděl a řekl: "Už toho
nechte." A dotkl se ucha a uzdravil ho.
Máte pravdu - z dříve
uvedených důvodů by takový postup nebyl dostatečně logický. K tomu jsou
důvody jiné:
1) Satan obvinil
Boha, že člověka stvořil nedokonale, a toto obviňování stále opakuje (srov.
např. Jb 1:9; 2:4; Za.3:1; Zj.12:10 ). Nové stvoření by satan zneužil
k tvrzení, že při něm budou napraveny chyby, učiněné při stvoření, a
potvrzuje to jeho obvinění.
2) Ježíš, který zde
byl již před Abrahámem, také nebyl stvořen postupem jako na počátku, nýbrž do
předtím zrozeného a dospělého člověka byl po jeho křtu vložen duch cheruba,
který žil dávno předtím. Je to tedy precedens.
3) O novém stvoření
se ani ve Zjevení nepraví. Místo toho se tam dozvídáme, že "Moře vydalo své mrtvé, i smrt a její říše
vydaly své mrtvé, ..." (Zj.20:13).
4) Jsou i velmi
vážné důvody psychologické, o nichž blíže ve studii Vzkříšení. Týkají se těch
vzkříšených.
Píšete také "Všimněte
si také, že neuzdravoval žádná tělesná poškození - uťaté údy, vypíchnuté oči
apod."
Bible
píše:L 22:50 Kdosi z nich dokonce opravdu
udeřil veleknězova otroka a usekl mu pravé ucho.
L 22:51 Ale Ježíš odpověděl
a řekl: "Už toho nechte." A dotkl se ucha a uzdravil ho.
Tato událost je atypická
v tom, že nebylo třeba porušovat biologické (a tedy Boží) zákony. Ucho
ještě nebylo uhynulé a šlo tedy zpětně implantovat. (Dnes se takové případy
běžně chirurgicky řeší). Před několika lety např. prošla tiskem zpráva, že
výzkumníci zkouší biologické lepidlo, které by odstranilo nutnost šití při
chirurgických zákrocích. Ježíš Kristus něco podobného mohl mít a nejspíše to
dostal od andělů, kteří mu od úspěšné zkoušky na poušti sloužili.
Jestli jsem vše
pochopil: Takže Biblické zázraky ve smyslu slova použití zákonů nám lidem
známých i neznámých se skutečně mohly stát, pokud by nezabraňovaly vyřešení
sporné otázky. Naproti tomu jedna z myšlenek na vašich www říká, že Bůh mohl
vykonat jen to, co je v souladu s lidskými poznatky.
Tyto dvě věci platí zároveň.
Bůh nám - lidem - uložil, abychom se starali o tuto planetu, a celou dobu nás
k tomu vychovává. Lidé (zvláště muži) mají od počátku sklon k lenosti
a kdyby Bůh používal v poslední historické době zázraky, svádělo by to
k představě (mimochodem mezi křesťany bohužel tak velmi rozšířené), že
Boží služebníci nemají nic na práci protože Bůh napraví všechny ekologické
škody lidmi způsobené pomocí zázraků. Bylo by to proti Božímu plánu ohledně
výchovy lidstva. Bůh - v souladu s touto svou koncepcí výchovy lidí -
stále ukazuje lidem, že jeho "zázraky" jsou jim postupně pochopitelné, a to
proto, že si přeje, aby je lidé napodobovali a postupně sami prováděli. Lidstvo
si musí uvědomit, že škody, které napáchalo (ať již aktivně či jen pasivním
přihlížením jednotlivců), musí napravit samo. Se žádnými bezpracnými zázraky
počítat nesmí.
Když si budou lidé myslet, že
Bůh má k dispozici snazší a méně pracné metody (třeba využívající nám
neznámých přírodních zákonů) k napravení zmíněných škod, budou na to
spoléhat s tím, že pro Boha a jeho duchovní služebníky jsou jistě nějaké
méně pracné metody a postupy, a že oni proto mohou s důvěrou čekat, že se
pracné nápravě vyhnou.
Proto Bůh už žádné "zázraky"
dlouho nedělá a v budoucnu už tím spíše dělat nebude.
Bůh je sám omezen svou
vlastní koncepcí a to z více než jen jednoho hlediska.
Obsah Písma tedy nelze
vytrhnout z širokého kontextu platných poznaných zákonů stvoření. Má-li být
vykladač úspěšný, musí se nejprve naučit uvažovat v rámci těchto poznatků. To
klade určité nároky na jeho všeobecné vzdělání. Pravá věda je soubor poznaných
pravd, a každá pravda pochází od Boha.
Pojem "pravda" není většinou
správně chápán. Máte-li zájem o přesnější definici, odkazujeme vás na Studii
"Lidstvo na rozcestí" - část s názvem "Problémy filosofie", kde je tento
pojem podrobně rozebírán. Z analýzy je zřejmé, že věta "Pravá věda je
soubor poznaných pravd, a každá pravda pochází od Boha." má poněkud odlišný význam než obvykle očekávaný.
Ale Boží činnost není
rozhodně omezena v rámci těchto poznatků - často mylných, vědecké pravdy se
často s rostoucím poznáním mění. Např.: Létání bylo
nedávno proti přírodním a tudíž Božím zákonům. Nebo narození z panny by taky
byl do nedávná nesmysl. Až objev oplodnění mimo tělo tzv. ve zkumavce. Umožňuje
oplodnit pannu. A dokonce umožňuje klonování, tedy vložit ne spermii ale jen
potřebnou DNA toho, koho chceme aby se narodil.
V přírodě taková možnost
však existuje a již dost dlouho se o ní ví. Spontánní otěhotnění ženy má sice
velmi nízkou pravděpodobnost - údajně asi 1
: 30.000.000.000 - ale u některých nižších živočichů je
podstatně vyšší. Má i svůj název: parthenogenese (parthenos = panna; genese =
zrození, řecky). Zrození z panny tedy nebylo zcela nemožné ani bez
klonování a neodporovalo biologickým možnostem, byť jen velmi málo
pravděpodobným.
Mohli byste mi prosím
říct jednoznačnou odpověď jak tomu tedy rozumět. Máme skutečně uvažovat pouze v
rámci lidských poznatků "vědeckých"?
Správně. Bůh zakročí
mimořádným (z lidského pohledu) způsobem jen proti ničemným lidem, kteří budou
chtít jeho dílo ohrozit. Tam použije prostředky, které oni nebudou moci ani
odhadnout, natož předvídat. Jinak bude užívat jen metod pro lidi
srozumitelných, aby nás poučil a ukázal nám, jak máme v budoucnu
postupovat i my. Zanedlouho odejdou i poslední jeho duchovní služebníci -
andělé - na svůj "odpočinek sedmého dne", a zachráněné lidstvo bude postaveno
před zkoušku, jak dokáže plnit svůj hlavní úkol - ovládání a spravování planety
Země - po dobu 1000 let. Jak se poučilo z jeho chování, soudů a metod
správy, a jak je dokáže napodobit.
Mysleme zdravě a jednejme moudře
PŘEDSTAVTE si tuto scénu: Ježíš
Kristus vysvětluje, že mu jeho náboženští nepřátelé v Jeruzalémě způsobí velkou
bolest a pak ho zabijí. Jeho důvěrný přítel, apoštol Petr, tomu nemůže uvěřit.
Dokonce si Ježíše bere stranou a kárá ho. O Petrově upřímnosti a opravdovém
zájmu nemůže být pochyb. Jak ale Petrovo uvažování hodnotí Ježíš? ,,Kliď se za
mne, Satane!" řekne. "Jsi mi kamenem klopýtání, protože nemyslíš myšlením
Božím, ale lidským." (Matouš 16:21-23)
Petr musel být otřesen. Chtěl svému
milovanému Pánovi pomoci a být mu oporou, ale v tomto případě se mu naopak stal
"kamenem klopýtání". Jak k tomu došlo? Petr se možná stal obětí všeobecně
rozšířeného neduhu lidského uvažování -- věřil jen tomu, čemu věřit chtěl.
Apoštol Petr se projevoval
tehdy jako zbabělec a přesto se velmi snažil být prvním mezi Kristovými
učedníky (Mt.26:33; Mk.14:29; L.22:31-34). Vlichocoval se mu. Ježíš to věděl a
jeho chování neviděl rád. Petr se bál ani ne tak o Ježíše; spíše o sebe,
protože si neuměl představit, co by bez něho dělal.
Bál se však i sám Ježíš -
vždyť ho čekalo velké utrpení, a proto Petrovi tak hněvivě odpověděl.
Nebuďme příliš sebejistí
Naše schopnost zdravě přemýšlet může
být ohrožena sklonem k přílišné sebejistotě. Apoštol Pavel varoval
spolukřesťany ve starověkém Korintu: "Ať si ten, kdo si myslí, že stojí, dá
pozor, aby nepadl." (1. Korinťanům 10:12) Proč to Pavel řekl? Zjevně proto, že
si uvědomoval, jak snadno se lidské uvažování může pokřivit -- dokonce i mysl
křesťanů by mohla být ,,zkažena, vzdálena od upřímnosti a cudnosti, které náleží
Kristu". (2. Korinťanům 11:3)
Oba zmíněné texty hovoří o
morálce. Ježíš Kristus to vyjádřil v podobenství o sebejistém celníkovi
(L.18:10-14). I křesťané jsou pořád ještě velmi daleko od stanoveného cíle a
stále musí mít na mysli nutnost svého duchovního pokroku.
Na druhé straně nelze o
pravdě hovořit nejistě - tím se pravda zpochybňuje a znehodnocuje. Ježíš proto
hovořil s velkou jistotou - jako mocní tohoto světa (jejichž jistota ale
není v jejich pravdě nýbrž v jejich moci a majetku) a tím se lišil od
jiných tehdejších vykladačů zákona, kteří hovořili "skromně" a stále se jen domnívali.
K jistotě slova povzbuzoval i apoštol Pavel.
Právě to se stalo celé
generaci Pavlových předků. JHVH jim tehdy řekl: "Vaše myšlenky . . . nejsou
mými myšlenkami ani mé cesty nejsou vašimi cestami." (Izajáš 55:8) Stali se
,moudrými ve svých vlastních očích', a to mělo katastrofální následky. (Izajáš
5:21) Podobné katastrofě se chceme vyhnout, a tak je jistě rozumné prozkoumat,
jak si my sami můžeme zachovat zdravé myšlení.
Toto je typický jev: Při
byrokratickém smýšlení lidé příliš sledují předpisy a zákony, které jsou však
většinou poplatné mocným lidem tohoto světa. Lidé aplikují svou moudrost jen na
to, jak vyhovět těmto zákonům, místo toho, aby "hledali Boží království a jeho
zákony". Pečlivé zkoumání a hledání Boží vůle je namáhavé a "učení je mučení".
Lidé mnohem raději poslouchají své vůdce a primitivní zákony a nařízení než aby
se sami snažili rozumět zákonům Božím, které jsou mnohem obecnější avšak o to
nesnadnější k pochopení.
Vyvarujme se tělesného smýšlení
U některých křesťanů v Korintu se
silně projevovalo tělesné smýšlení. (1.K 3:1-3) Kladli větší důraz na
lidské filozofie než na Boží slovo. Je pravda, že tehdejší řečtí myslitelé byli
velmi inteligentní. V Božích očích však byli pošetilí. Pavel řekl: "Je ...
napsáno: ,Způsobím, aby moudrost moudrých zahynula, a inteligenci intelektuálů
odstrčím.' Kde je moudrý? Kde znalec Zákona? Kde debatér tohoto systému věcí?
Neučinil Bůh moudrost světa pošetilou?" (1. Korinťanům 1:19, 20) Takoví
intelektuálové nebyli pod působením Božího ducha, ale ovládal je ,duch světa'.
(1.K 2:12) Jejich filozofie a představy se neslučovaly s JHVH
myšlenkami.
Učenci všech oborů musí mít
na počátku svých logických konstrukcí nějaké premisy - výroky, jímž věří a
které neumějí nebo které v oné době skutečně nelze dokázat.
(V matematice a jiných exaktních vědách jim říkají axiomy.) Tyto premisy
jsou vždy věcí víry. Intelektuálové se potom opájejí oněmi logickými
konstrukcemi, a jejich sebejistota je opřena o ně. Záleží proto na oněch
premisách - a tím jejich víře. Komunisté věřili v evoluci neboli v
samovolný pokrok, a všechno své uvažování postavili na něm. Ukázalo se, že
jejich víra byla falešná. Komunismus se nevyvinul. Neměli ani cílový projekt
ani projekt výstavby.
Nesmíme udělat stejnou chybu.
Boží Království se nevyvine samo - musíme o něm co nejvíce vědět a musíme mít
jasné představy o cíli i o cestě k němu.
Prvotním zdrojem
takového tělesného smýšlení je Satan Ďábel, který prostřednictvím hada svedl
Evu. (1. Mojžíšova 3:1-6; 2. Korinťanům 11:3) Může Satan nějak ohrožovat i nás?
Bezesporu ano. Jak říká Boží slovo, Satan "zaslepil mysl" lidí natolik, že nyní
"zavádí na scestí celou obydlenou zemi". (2. Korinťanům 4:4; Zjevení 12:9) Je
tedy opravdu velmi důležité, abychom věděli o jeho záměrech a byli ve střehu.
(2. Korinťanům 2:11)
S tím souhlasíme.
Ať neklameme sami sebe.
Člověk také snadno
podlehne sebeklamu. Může být velmi těžké vzdát se názorů, které jsou nám drahé,
nebo je snad i jen zkoumat. Proč? Časem si totiž ke svým názorům vytváříme
citový vztah. Potom můžeme sami sebe klamat falešným uvažováním -- když si
vymýšlíme důvody, abychom ospravedlnili názory, které jsou ve skutečnosti
chybné a scestné.
I to je pravda, ale nemůže se
to stát pravidlem. Kdyby se takto ptali sami sebe křesťané - ba i Ježíš Kristus
sám - nikdo by ničemu nemohl věřit; stal by se skeptikem z povolání. Ďábel
uvažoval stejně a proto "podněcoval" Ježíše k tomu, aby si vyzkoušel, zda
opravdu je ten pravý Boží Syn: Ať skočí z chrámu dolů. Když bude ten
pravý, andělé ho přece ochrání. A jestli se bojí, ať promění kameny
v chleby. Podle toho pozná, zda je ten pravý nebo ne.
Věděl, že Ježíš také musel
bojovat s nejistotou. Ano, viděl při křtu Ducha v podobě holubice,
ale co když to opravdu byla jen holubice? Co když si něco namluvil?
Máte pravdu - každý člověk
musí ověřovat vše, čemu uvěří (znáte to marxistické: Důvěřuj ale prověřuj). Ale
od nějaké chvíle, od nějakého stupně ověření už musí umět příslušné argumenty
uznat, jinak se nebude moci nikdy pro nic rozhodnout a tím pádem ani nebude
moci nikdy být třeba ani křesťanem.
Ono je snadné věřit na
čarování, zázraky, magii a jiné věci. Ale také je snadné nevěřit ničemu. Oba
způsoby uvažování totiž nevyžadují myšlení, které "bolí".
To se stalo některým
křesťanům v prvním století. Znali Boží slovo, ale ve svém uvažování se tím
neřídili. Nakonec sami sebe ,klamali falešným uvažováním'. (Jakub 1:22, 26)
Jestliže se rozzlobíme, když někdo zpochybňuje naše názory, může to naznačovat,
že jsme tomuto druhu sebeklamu podlehli. Moudře budeme jednat tehdy, jestliže
se nerozzlobíme, ale zachováme si otevřenou mysl a pozorně si vyslechneme, co
nám druzí chtějí říct -- dokonce i když jsme pevně přesvědčeni o tom, že náš
názor je správný. (Přísloví 18:17)
Každé zpochybnění je odlišné
od vyvrácení - zpochybnění je totiž také jen názor. Proto pozor ještě i na tu
druhou stranu. I Ďábel se často chová jako přítel, který nám chce sdělit svůj
názor. Názor totiž může být jakýkoli. Když vám někdo chce sdělit svůj názor,
předem říká, že to tak být nemusí - je to přece jen názor. A až vyslechnete
tisíce názorů a strávíte tím tisíce hodin zbytečně, začnete chtít po svých
přátelích nikoli názory ale fakta, pravdu, za kterou se oni budou umět
s veškerou svou zodpovědností postavit a nést případné následky, nebude-li
tomu tak.
Když vás lidé nutí, abyste
vyslýchali jejich názory, dělejte to jen tehdy, když budete mít dost času.
Jinak se v tom množství názorů utopíte. Rozhodnutí o tom, co s nimi
uděláte, je totiž stejně vždy jen na Vás. Když se budete chtít na nějaký jeho
názor odvolat, pokrčí rameny - vždyť to byl jen názor, ne?
Komunisté nám také
předkládali "vědecký světový názor" jako kdyby to byla vědecká pravda, že?
Všimněte si, že debaty Ježíše
Krista s odpůrci byly také na úrovni zpochybňování jeho "názoru".