Tvrzení v jedné z
vašich úvah, že zvíře je jen biologický automat, je jak vidno napsáno bezcitným
člověkem, jehož pýcha a ego mu zaslepují
duši. Odtud pramení veškeré zhovadilosti, která se na zvířatech páchají. Pokud
se pisatel ještě neseznámil třeba s psím nebo kočičím charakterem, nechť to
neprodleně udělá, aby příště nevlál s ohavnou pýchou nad dokonalým božím
stvořením jako jsou zvířata. Má se ještě hodně co učit chápat.
To, že se na zvířatech
páchají nepředstavitelné a kruté zvrhlosti, dobře víme a nezbývá nám
v tomto smyslu než s Vámi souhlasit. To však nemůže být a není
argument pro Vaše tvrzení, že pojem biologický automat je výplodem bezcitného a
pyšného člověka.
Položte si otázku, jakou roli
plní zvířata v neustálém "koloběhu" života na Zemi. Proč "to tak příroda
zařídila"?
Lidská pýcha z poznání a
vědění vede mimo jiné k nesprávnému zacházení se zvířaty. Člověk Adam
dostal za úkol všechna zvířata pojmenovat. Co to znamená? V prvním případě
poznat. V celé možné šíři - povaha, vlastnosti, um, schopnosti, odolnost,
výdrž a mnohé další. Teprve tehdy je možné dát čemukoli jméno, či název. Člověk
Adam to neudělal. Proč, není předmětem Vaší námitky, necháme tedy zatím bez
odpovědi.
Jeden z vážných důvodů "proč", je právě ten, že lidé dobře nepoznali schopnosti a vlastnosti zvířat. Proto se zneužívají k vojenským účelům, k lékařským pokusům a
v neposlední řadě, k mučení a různým zvrhlostem, kterých je mimochodem
schopen pouze člověk.
V době, kterou popisuje Bible na počátku, nebylo lidem určeno, aby se živili zvířaty - masem.
Toto nastalo až v pozdější době, kdy neplánovaným vlivem z vnějšku došlo ke
drastickým změnám v plánu stvoření života. Do této doby můžeme určit počátek
všech problémů lidstva - nejen kruté a nesprávné zacházení se zvířaty. Ale i
s lidmi.
Zvířata mají "svoji" inteligenci. Je to však "nahraný program" (software) do mozku zvířete. Vědecký slovník pro tuto "inteligenci" používá pojem pud, instinkt. Pouze v malém
rozsahu je zvíře v rámci zachování druhu, schopné reagovat na vnější
podněty a přizpůsobovat se dané situaci. Zvířata na rozdíl od lidí nemají
takovou míru svobodné vůle jako člověk a proto nemohou kreativně myslet a
konat.
Mají však vlastnosti, které jsou velice vhodné pro člověka. Začneme-li u bakterií, jsou např. schopné čistit životní prostředí kolem nás. A tak bychom mohli pokračovat až
k největším, či nejsilnějším. Vlastnosti jednotlivých druhů - domácí
zvířata, divoká zvířata - se liší. Proč? Proč jsou některé druhy vhodné
k domestikaci, jiné nikoli? I toto byl úkol pro lidstvo. Poznat a využít.
Nikoli zneužít.
Nemusí Vás tedy trápit pojem "biologický robot". V určitém smyslu jím každé zvíře skutečně je. Zvířatajsou určena ve prospěch lidí a života na zemi. Nikoli pro jejich zneužití. <
Pro "nelidské" zacházení se zvířaty dochází k chybnému kroku mnohých lidí, že zvířata "polidšťují" a přiřazují jím "lidské" vlastnosti. Děje se tak např. na úkor pomoci tam, kde je
pomoci skutečně třeba. (Př.: Mnohá zvířata žijí v přepychu a blahobytu,
zatímco miliony lidí umírají hladem). I toto je chyba pramenící
z nedostatečného poznání a pochopení celého stvoření a smyslu života.
Správně pojmenovat cokoli (tedy i vlastnosti zvířat), je jediný možný vědecký postup v konání člověka za poznáním. Všechny ostatní cesty vedou k vědomému a častěji nevědomému zneužívání.
Děkujeme Vám za Vaši dobře
míněnou, avšak chybnou kritiku, pramenící pravděpodobně z nedostatku potřebných informací.
Chtěla bych se
zeptat na Váš názor jak to bude se zvířaty, budou také vzkříšená?
Vaše otázka
je pro nás nová - zatím jsme se tímto tématem nezabývali. K danému tématu
snad několik následujících myšlenek.
1. Jen o člověku se v Bibli píše, že by měl být obrazem Božím a to jak svými
vlastnostmi, tak možností žít věčně. To je také jedno ze zaslíbení evangelia.
2. Zvířata jsou v nižším postavení vůči Bohu než lidé, což dokládá:
a) první kapitoly Genesis, kde lidé dostávají příkaz, aby nad zvířaty panovali
b) to, že Bůh připouští, aby byla po potopě součástí lidské stravy stejně jako
rostliny
c) Mojžíšský zákoně nařizuje zvířecí oběti aniž by se řešilo, zda je to
spravedlivé z hlediska života zvířat.
3. Vzkříšení je v Bibli uváděno ve dvou souvislostech a vždy se jedná o lidi:
a) vzkříšení k věčnému životu.
b) vzkříšení k soudu.
Z toho usuzujeme, že vzkříšení zvířat Bible neřeší a to buď:
- proto, že se s ničím takovým nepočítá,
- nebo proto, že tato otázka není na pořadu dne
- nebo proto, že tato záležitost nepatří k tématu Bible, která je zaměřená pouze na
záchranu lidí.