Mám s Biblí jeden a to celkem zásadní problém. Jistě nemůže nikdo tvrdit, že se zachovaly originály alespoň některé z oněch knih, ať již kanonických, či apokryfních. Pak ovšem vzniká logický závěr, že všechny dnes někde někým uváděné verze Bible, jsou „nepřesnými (!) překlady neúplných (!!) kopií již neexistujících (!!!) originálů“.
Nutně tak muselo docházet k doplňování obsahů historických nálezů těchto prací ve značném rozsahu a v různých historických dobách a je tedy dost troufalé tvrdit o nich, že jsou celé inspirovány Bohem, tedy i o tom, co vlastně v nich je a co není ta pravá inspirace Stvořitele. Jaký je váš názor na tento fakt?
Bible jistě přináší mnohá užitečná moudra, jak utvářet své vzájemné vztahy k pokud možno nekonfliktnímu soužití lidského společenství, kdy musíme vzít na vědomí tvrdý poznatek, že člověk na této planetě je jediným živým tvorem, který pro podmínky, jenž na ní panují, nemá přirozenou výbavu.
Je tomu tak nespíš proto, jelikož byl vytvořen pro podmínky panující v Ráji, kde neměl potřebu vynakládat rozumem podložené úsilí na svoji existenci. Na Zemi je ale bez podpory rozumu zcela bezmocným tvorem a stává se kořistí ostatních, tedy neschopným jako druh vůbec vzniknout bez vědomého úsilí nějaké inteligence k jeho stvoření schopné. Základní podmínky pro pokračující existenci takto stvořeného člověka přitom můžeme vzít ze zkušeností těch, kteří se zabývají jeho přežitím v extrémních podmínkách na vědecké úrovni a ti tvrdí, že základních podmínek je pět a to v tomto pořadí: vzduch, teplota, bezpečí, voda a potrava. Z toho je běžně dostupný pouze vzduch a omezeně dostupné v závislost i na místě a roční době jen voda a potrava. Teplotu a bezpečí si bez berličky rozumu, nezbytného ke vzniku pomůcek v podobě nástrojů, zajistit neumíme.
Z uvedeného vyplývá, že biblická tvrzení o člověku, ve vztahu k planetě Zemi, poskytují jen velmi mlhavé informace, které by se měly dát do souladu s dnešním vědeckým poznáním o Sluneční soustavě. Máte vy nějaké vysvětlení k rozporu mezi dnes převažujícím názorem o Ráji kdesi v Iráku na této planetě a výbavě člověka pro podmínky na planetě zcela jiné?
Před několika lety jsem si od vás koupil knihu Popularizace prvních výsledků vědeckého zkoumání Bible. Ačkoli se nepovažuji za badatele, jsem technik, od té doby jsem shromáždil desítky Biblí, různých překladů i v různých jazycích. Za cenný překlad, přímo z hebrejštiny, považuji např.
PÍSMO (4 díly), přeložil Vladimír Šrámek, 1947 až 1951. Jaký je váš názor na pravdivost, tj. biblickou přesnost, překladu pana Šrámka?
Hlavní řeka patrné pramenila pod nějakou hodně vysokou horou, protože v té době na Zemi nepršelo, a proto voda pravděpodobně pocházela z ledovce. V Edenu byliny rostly 53 a byl v něm člověk, který mel zahradu obdělávat (1.Moj.2:5)... Tato vaše úvaha mě nepřesvědčila. O ledovci není v Písmu ani zmínka, zvláště jedná-li se o čas před potopou, neboť výrazné atmosférické změny nastaly jistě až po spadnutí vod na zemi, po zprůhlednění oblohy, kdy začalo účinněji působit sluneční záření a vůbec, pravděpodobně mnohé procesy tvoření reliéfů země byly způsobeny deformací zemského povrchu pod tíhou vodstva. Podle nálezů mamutích těl na severu byly i jiné teplotní podmínky, možná se jednalo o skleníkový efekt rozložení tepla a patrně působení naklonění zemské osy zde hrálo velkou úlohu ve změnách teplot na pólech po potopě. Bohužel mnoho věcí zatím ještě nevíme a nelze je považovat za fakta, i když hypoteticky to je možné. Díky za informace, čtu je se zájmem.
Jak se díváte na překlad pojmu (-magoi-) v Matoušově evang. 2/7 - na astrologové, pojem užitý v PNS. Ekumenický překlad v Mat 2/7 užívá výraz
-mudrcové-, stejně Bible kralická.! Překlad NZ od E. Nestlé uvádí Latinsky Magis, řecky(mágoi).
Ukázka názoru theologa na téma:
V NZ se dokonce nachází locus, který bývá tradičně vykládán jako nejsilnější příznivý locus pro astrologii, totiž to, že samo zrození Mesiáše, Ježíše Krista, toho odzbrojitele zotročujících mocností, je vyznačeno hvězdným znamením jemuž magoi apo anatolón rozuměli na základě svého astrologického školení a vedlo je to k melchisedechovské pokloně. To, kým byli, je naprosto zřetelné ze samotného toho persko-babylonského výrazu magoi i z toho apo anatolón, z Východu, což je termín dvojznačný - nemusí být chápán prostě geograficky, ačkoliv i to souvisí, protože kolébka astrologie ležela na východ od Palestiny, ale je tu i druhý význam. A pokud bychom se mohli odvolávat na to, že toto původní označení magoi apo anatolón je dvojznačné, tak on ten druhý význam vzápětí o verš nebo dva dál se tam vyskytne zcela jednoznačně, když totiž říkají v Jerusalémě eidomen autú ton astera en té anatolé - viděli jsme jeho hvězdu v ascendentu - tam se to opravdu nedá přeložit jinak. Že existovala židovská tradice, která spojovala narození Mesiáše s konjunkcí Jupitera a Saturna v Rybách, o čemž se předpokládá, že je ta hvězda, kterou spatřili. To víme od rabína Abrabanele, který sám sice žil v době značně pozdější, ale seriozními badateli je mu přičítána věrohodnost již pro dobu Ježíšovu; atd.
Zajímá mne pohled na desatero a jeho platnost, případně zrušení kristovou krví? a nahrazení čím?
Dle mne desatero stále v jisté formě platí a usvědčuje nás z hříchu, ale není mi jasné slavení (dodržování) dne odpočinku?
Co si myslíte o predestinaci. Jsou lide už v "lůně matčině" určeni ke spase nebo zničení?
Jak to asi Ježíš myslel, když říkal, že jeho jho je "lehké"?(Matouš 11:30), když je psáno že bude : Izajáš 53:3 Opovržený a opuštěný lidmi, muž utrpení a znalý bolestí. K zamyšlení je i tento verš : 1 Korintským 1:28 „Bůh vyvolil neurozené a "opovržené" tohoto světa, ba dokonce to, co nic není, aby obrátil vniveč to, co je“.
Chtěla bych znát Váš názor na verš v 1.Korintským 3. kap.v. 15. - Když mu dílo shoří, utrpí škodu,sám bude sice zachráněn, ale projde ohněm.
Bibli nelze studovat vědeckými metodami; každý, kdo se o to pokusí, narazí
na skutečnost, že v Bibli jsou
zjevné rozpory; a to nejen ve srovnání s oficiálními vědeckými názory a poznatky,
ale i v ní samé. To pak vede buď ke ztrátě víry v Boha, nebo
k nutnosti opuštění takovéto cesty a následování výkladů některé
z křesťanských církví.
Zajímalo by
mě, jestli studujete také nebiblické prameny, spisy které z toho či onoho
důvodu nebyly do kánonu Bible zahrnuty, prameny s analogiemi biblických příběhů
pocházející z jiných míst na Zemi a to většinou staršího data než příběhy
biblické? Jak velký rozsah má Vaše bádání? Vztahuje se na původní neupravené
texty Bible, nebo jen na současnou oficiální verzi-na kterou?
Našim studiem navazujeme na
tradici křesťanského biblického badatelství. Písmo chápeme jako souhrn Bohem
inspirovaných informací, které je třeba hodnotit věcně a logicky. Další
potřebné informace k pochopení Bible čerpáme ze všech dostupných, doposud
publikovaných poznatků v rámci všech tvůrčích oborů lidské činnosti. (viz naše
www stránky).
Základním zdrojem našich
studií je však poselství Boha lidem obsažené v Bibli. Nekanonizovaným
knihám při studiu pozornost nevěnujeme, i když jsme většinu přečetli.
Vycházíme z předpokladu,
že Bůh se postaral, aby se nikdo, kdo vážně hledá jeho vůli, nemusel zabývat
studiem a prověřováním množství knih a jsme přesvědčení, že pouze kanonizovaná
Bible je Bohem inspirována.
Máte pravdu, že existují
různé verze překladů. V tom případě se snažíme pochopit úmysl pisatele
porovnáváním všech nám dostupných překladů. Hledáme především smysl celé
zprávy, úmysly pisatele, atd. Většinou však chápeme celý smysl a daří se nám
z toho rozluštit význam onoho sdělení.
Bible obsahuje "zpětnou
kontrolní vazbu", kterou dá hodně práce najít, ale vždy vede k cíli a
pochopení. Zatím se nám dařilo tuto "kontrolu" nalézat. Ježíš Kristus to
ostatně přislíbil známými slovy:
Lukáš 11:10 Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu
bude otevřeno.
Myslím, že Bible není
plná rozporů, ale jde spíše o nepochopení. Nebo není v souladu z naším osobním
výkladem. Ale sama se sebou je v souladu.
Je nám líto, ale v Bibli
rozpory skutečně jsou a proto se mnoho lidí obracelo a i dnes obrací
k mystice. Musíme být při studiu Bible velmi důkladní a používat přitom
nejen svůj cit, ale i rozum (srov. na příklad Ž.14:2; 53:3; Jr.4:22;
5:21; Iz.1:3; Mk.12:33 a
řadu jiných). To je velmi nesnadné a už mnoho lidí právě proto takové studium
vzdalo. Bible sama se sebou v principiálním souladu je, ale některé detaily
opravdu nesouhlasí. Rozpory jsou v Bibli účelné. Brání totiž lidem, kteří
jsou sice velmi inteligentní ale přitom ničemní, aby do podstaty zprávy Písma
pronikli a zneužili ji. Blíže to tom viz studii Náboženství a věda.
Z vašich www:
Kdokoliv chce skutečně
porozumět Bibli, může uspět jen tehdy, je-li jeho motivem nepokrytecká snaha
pomoci lidstvu jako celku. A pokud jeho
duch bude v souladu s duchem Písma. Neodpovídají-li jeho pohnutky stanoveným
požadavkům, Bible jej prakticky sama svede z cesty. (Žd.
4:12)
Bible je psána podle
principu, kterým zároveň chrání svůj obsah a poslání:
Je určena k záchraně a
nápravě lidstva a obsahuje i návod jak těchto cílů dosáhnout.
... Bible je napsána
tak, že funguje jako filtr, aby ji mohli pochopit jen lidé s upřímným srdcem.
To určitě vyžadovalo, určitou koordinaci, aby tak fungovala.
Komplikovanost a
spornost svých úvah a záznamů ve svých dopisech si uvědomoval i apoštol Pavel
(1.K.13:9,10). Proto i jeho záznamy musíme chápat jako upřesnitelné,
opravitelné a možná někde i překonatelné, a je nutné velmi zkoumat jejich ducha
a samozřejmě ho umět nadřadit textu samému (srovnej jeho vlastní slova v
2.K.3:6).
1 K Tento verš ukazuje, že lidé získají větší
poznání bible. Ale ne, že záznamy v Bibli budeme opravovat podle toho aby, to
vyhovovalo našim představám.
Tyto záznamy jsou
zcela jistě správně tak jak jsou.
Například (Daniel 12:4) A pokud jde o tebe, Danieli, ty
ta slova utaj a zapečeť knihu až do času konce. Mnozí se budou toulat, a
[pravé] poznání se rozhojní."
Nemělo se opravit co
napsal, ale plně pochopit až v tomto čase konce.
2 K 3 Pavel ukazuje že jsou způsobilí jako
služebníci nové smlouvy. A nepotřebují nějaké doporučení. A určitě ne opravovat
to co napsal.
Pokud bychom si
mysleli že záznamy v Bibli je potřeba opravit. Mohl by si každý vzít část která
se mu hodí. A kde by byla pravda.
2 Ti 3:16 Celé Písmo je inspirováno Bohem a [je]
prospěšné k vyučování, ke kárání, k urovnávání věcí, k ukázňování ve
spravedlnosti,
To ale že je Bible
jako celek Bohem schválená a nepotřebuje opravy je kapitola sama pro sebe. Je
to základ pro její další studium.
Tady musíme na chvíli trochu
odbočit.
Křesťané se musí připravit na
změnu. Druhá smlouva se rychle blíží ke svému závěru, přichází věci nové a
křesťané dělají stejné chyby jako dělali Židé v době Ježíše Krista.
Příklad: Židé očekávali, že Mesiáš se bude chovat
podobně jako Mojžíš. Že pod jeho vedením porazí Římany vojenskou silou buď oni,
nebo je silou porazí Bůh - podobně jako Egypt. Nový Mesiáš (což znamená
Kristus=Pomazaný - stejně jako byl Mojžíš) přišel s tehdy novou metodou
(dnes známou jako propaganda) a oni ho nepřijali, protože si to neuměli
představit. Bůh jim za Mojžíše představil svou první vlastnost - moc - a oni ji
očekávali opět. Jenže Bůh ve výchově svého lidu postoupil dále, a jeho Syn
Ježíš Kristus představoval druhou vlastnost - spravedlnost - která byla
základem "propagandy", a její základ byl: Bohatí budou chudí a chudí budou
bohatí. Tuto myšlenku kázali -
"propagovali" - apoštolové a učedníci, a touto
myšlenkou získávali mezi chudými následovníky.
I dnes křesťané očekávají, že
přijde Mesiáš a že je povede opět k propagandě; proto se mnohé církve opět
snaží o kazatelství a o napodobování Ježíše Krista a jeho učedníků. A opět je
to omyl. Bůh dnes chce vychovávat svůj lid třetí svou vlastností - moudrostí.
Moudrost už nemůže používat
zastaralé metody a prostředky, včetně mystiky (podrobněji viz studie
s názvem Mystika). Křesťané se musí nyní mnohem více učit a na základě
znalostí se angažovat novými metodami.
Máte pravdu, že záznamy
v Bibli bychom neměli opravovat podle svých představ, ale právě to činí
ti, kteří nechtějí přijmout, že JHVH činil pokání.
Apoštol Pavel hovořil o svém
poznání, které bude překonáno - avšak ono své poznání přece zapsal do svých
dopisů, které jsme přijali jako součást Bible. O jakém jiném překonatelném
poznání by psal?
Mnoho nedorozumění souvisí se
slovem "dokonalost". Toto slovo totiž neznamená "definitivnost", ale souvisí se
staročeským "dokonat" - dnes "dokončit". Vždycky se to však týká nějaké etapy,
protože i lidstvo se musí pořád vyvíjet. Vždyť i stvoření postupovalo
v etapách ("dnech") a kdyby dokonalost znamenala definitivnost, muselo by
skončit už po prvním "dni". Definitivnost lze připsat jen skutečné smrti.
Kdo mě vysvětlí význam Janova
vidění, poslední knihy Bible?
Na našich stránkách publikujeme pouze hotové (v daném čase a úrovni
našich vědomostí) materiály, na kterých se interně shodneme. To znamená, že
jsou další materiály, které ještě "neuzrály" k publikaci a to buď
z důvodu, že nebyly dokončeny, nebo o kterých jsme přesvědčeni, že zatím
publikovat nejdou. To se týká většinou "prorockých" studií vč. knihy Janova
Zjevení.
Tíží mne otázka Gehenny
zmíněná v části 12. v Popularizaci prvních výsledků. Připustíme-li onu ,,virtuální
realitu"; v Gehenně, jaký smysl by potom měla pokud
by Bůh tento opravený lidský software opětně nenainstaloval do lidské bytosti?
Přičemž o něčem takovém jsem se nikde v Bibli ani ve výsledcích Vaší práce
nedočetl. Předem děkuji za odpověď. Výsledky Vaší práce jsou jinak velmi
zajímavé a proto bych byl velmi nerad kdybych si celý dojem zkazil tím, že bych
nepochopil tuto, možná rozhodující, pasáž.
Souhlasíme s vaším
závěrem, náš pohled je v zásadě shodný.
Důvodem, proč se
v našich materiálech tímto "logickým" vývodem nezabýváme je zejména to, že
se o něm nezmiňuje ani Bible. Vysvětlujeme si to tak, že tato záležitost časově
(a asi i věcně) přesahuje události v Písmu popisované tj. vč.
"tisíciletého království" (tj. ukončení současné etapy stvoření).
Vzhledem k tomu, že naše
bádání stavíme především na Bibli (viz. naše prohlášení - kdo jsme) se nechceme
pouštět do ,,spekulací", které nejsou Písmem popsány a tedy pro současné
naše potřeby ani určeny.
Pojem "virtuální realita"
je pro lidstvo teprve novým pojmem a my zdaleka nemáme zkušenosti, jak ideálně
takovou virtuální realitu využít. I proto je třeba chápat obsah tohoto tématu
jako jistý výhled do budoucnosti a není třeba se bát, že by během tisíciletého
království nebo po něm nebyly dostatečně spravedlivě řešeny veškeré etické
otázky. Další podrobnosti viz. studie "Gehena"