Bůh je prý láska…
Co je to za lásku když nechá sirotka syna bez svého otce ve světě, jenž nežije podle Jehovových zákonů a nechá miliony lidí trýznit hladem a žízní, utrpením jen aby dokázal svoji nepostradatelnost?
Proč to dělá? Komu skládá účty, že musí dokázat svoji nadvládu za každou cenu? Co je za podstatou statusu boha, nebo je něco, někdo kdo nás nemá za hračku a chápe i cítí utrpení, které celé lidstvo teď zažívá a netrestá nebožáky ale ty pravé co za vše mohou….?
Zaujímalo by ma ako vnímate v rámci gréčtiny Jan 1:1....nedarí sa mi totiž vysvetliť priateľke postavenie Pána Ježiša a Pána JHVH...nechápem ako dnes niekto môže veriť v trojicu...
Exodus 24:10: Uviděli Boha Izraele. Pod jeho nohama bylo cosi jako průzračný safír, jako čisté nebe. Kdo je(byl) Bůh Izraele DJK ?
Vrtá mi hlavou od kdy je Kristus Kristem, už když doprovázel Izraelity na poušti?
Kdo je Bůh starého zákona? Píšete, že o „nejvyšším“ se písmo téměř nezmiňuje a známe pouze jeho vlastnosti moc, spravedlnost, moudrost a lásku a že obývá jakýsi nám neznámý desetimultidimenzionální vesmír. Není „celé“ písmo jen o Bohu Kristu?
Dle našeho současného chápání je situace následující.:
1. Boha (nejvyššího) nikdo nikdy neviděl Jan 1:18, 1. Jana 4:12 (viz. studie „Bůh“)
2. To, co lidé viděli a bylo zapsáno byl někdo z duchovních bytostí (serafové, cherubové, andělé – viz. studie „Duchovní bytosti“ a např. Gn. 18 a 19 kap.)
3. DJK byl jedním z cherubů, který měl na starosti lidstvo a tak lze předpokládat, že zejména po vznesení sporné otázky a nastartování „chybné“ cesty pro lidstvo, byl vůdčí osobností, která se snažila napravovat vývoj lidstva (tj. včetně Izraelitů). (viz. studie „Sporná otázka“)
4. DJK se Kristem (Mesiášem) stal až svojí misí na zemi.
5. Ex. 24:20 Izraelité zřejmě viděli jednoho ze Serafů.
6. Celé Písmo je o „Projektu lidstvo“ včetně rolí všech duchovních bytostí (pro nás bohů) a Kristus zde má nezastupitelnou úlohu.
O Ježíši Kristu je psáno, (Kol 1.16) že "skrze" něj a "pro " něj je stvořeno vše. Takže byl dříve než serafové.
Byl v době stvoření serafů také pak jedním z nich a kraloval jim ? A teprve po stvoření cherubů se stal cherubem ?
Jak se mění satan, když byl Cherub a byl vyobcován mezi anděly, má stále "tělo" cheruba?
Až bude svržen na zem jaké bude mít tělo ? Bude to člověk jako my jen se znalostmi cheruba?
Izajáš 45:5 Já jsem Hospodin a jiného už není, mimo mne žádného Boha není.
Izajáš 46:9 Pamatujte na to, co bylo na počátku od věků! Já jsem Bůh a jiného už není, jsem Bůh a nic není jako já.
O kom je zde řeč ? O Duchovním Ježíši Kristu, nebo o nejvyšším ?
k Vašim dotazům.:
Kol. 1:15,16
K dané problematice se vyjadřujeme v „Populi“ část 10 – „Syn člověka“ Např. v poznámce k „ Proměnění “: Pro úplnost - duchovní bytost později známá jako Ježíš Kristus je v období existence naší civilizace cherubem. Jeho popis ve Zjevení 1. kap. odpovídá popisu cheruba. Označuje se také symbolem jitřní hvězdy. (Zj. 22:16) Tak jako sestoupil z úrovně 2. nebes na zem, v době před stvořením naší Země sestoupil i do těchto 2. nebes z vyšší úrovně. O tomto faktu se zmiňuje v poslední společné modlitbě. (Jan 17:5) Všimněte si, že neprosí o navrácení do slávy, kterou měl před svým lidským narozením. Prosí o návrat do své slávy v úrovni svého Otce, kterou měl dříve, než byl svět. Tento sestup poskytuje vysvětlení, proč byl Kristus označen za prvorozeného všeho stvoření, všech tří nebeských úrovní. (Zj. 3:14) Podle Pavla Kristus prošel nebesy (Žd. 4:14 KB, PNS, EP poznámka pod čarou).
Dále též v rubrice „Otázky a odpovědi“ téma: Kristus, otázka v pořadí č.5
Z Biblického kontextu je zřejmé,že přijmout nižší formu existence je možné, včetně satana a předlidského Ježíše. Satan přijal na určitý čas i vyšší formu existence serafa (nebo-li létajícího ohnivého hada Iz. 14:29).
Nevíme, jestli totéž platí i pro Ježíše a nevíme v tuto chvíli ani jestli je tzv. postavení prvorozeného vázáno na nějakou zvláštní formu existence.
Lidé například budou soudit i anděly [1.K. 6:3;]. Je pravděpodobné, že lidé, kterým Bůh předá určitou moc, mohou konat mimořádné skutky, které běžný člověk nedokáže. Proto se domníváme, že i člověk byl stvořen tak, aby mohl v budoucnu, až bude mít vyřešené své potíže, komunikovat a spolupracovat se vším stvořením na všech úrovních.
Pokud jde o Satana mezi anděly, píše se ve Zjevení o mocném andělu, který je nejspíš satan [Zj. 5:2;].
Pokud jde o jeho existenci až bude svržen na zem, lze předpokládat, že bude mít lidskou podobu a fyzicky zemře (Iz. 14:11-15; Zj. 20:5).
Prohlášení zapsaná u Izajáše v 45:5 a 46:9 kap. se zřejmě vztahují na Nejvyššího Boha, protože jenom Nejvyšší může toto o sobě prohlašovat a Ježíš Kristus vždy poukazoval, že je Nejvyššímu podřízen.
Dostala jsem se na vaši stránku a chvíli jsem si četla, ale nikde jsem nenašla boží jméno napsané česky. Kupodivu ho máte napsané hebrejsky v pravém horním rohu. Proč ho nepoužíváte na svých stránkách? Každý má přece nějaké jméno, vy také a Bůh nebo Pán je jenom titul. Boží jméno je přece Jehova.
To, že jste nenašla Boží jméno v našich materiálech je opravdu asi tím, že "jste si chvíli četla". Ono jméno se tam vyskytuje a to v různých tvarech. Jak jistě víte Boží jméno resp. tetragramaton se vyskytuje pouze v tzv. Starém zákoně a latinkou ho zapisujeme jako JHVH. V tzv. Novém zákoně se toto jméno v originálu vůbec nevyskytuje a je nahrazováno zejména slovy Bůh, či Pán. Jednotliví překladatelé pak, dle svého chápání (výkladu) konkrétních Biblických pasáží, tato slova nahrazují. V českých překladech je to především slovem Hospodin. V překladu PNS od Svědků Jehovových se místo toho používá jméno Jehova. Někteří Bibličtí překladatelé však používají variantu Jahve (např. Heglův) či Jahveh. Je to způsobeno tím, že se do dnešní doby nedochovala výslovnost původního hebrejského tetragramatonu, který máme uveden na našich stránkách. V našich materiálech, při citacích z Písma, se držíme přesně konkrétního překladu a v našich textech, vzhledem k výše uvedenému, nejvíce používáme JHVH. Jsou však uváděny i ostatní tvary tj.: Jehova / Jahve.
Nemohlo se jméno JHVH vyskytnout až po pádu prvotního hříchu, když v Gn 1.kap. není jméno uvedeno? Toto jméno vzniklo na popud pro posvěcení jména plněním úkolů, tj. mimo jiné záchrany jména a odstranění hříchů? Děkuji.
Až do 2. kapitoly a 4. verše 1. Mojžíšovy není použito Boží jméno. Teologové často rozdělují první kapitoly Bible na Elohistickou část a Jahvistickou a této skutečnosti používají mj. i k tomu, aby dokázali, že tuto část psal jiný pisatel než část následující. To je sice velmi pravděpodobné, ale i tak to nestačí k vysvětlení proč první autor nedostal tuto informaci. Skutečnost vypadá tak, že dokud nedošlo ke sporu v nebesích, nebylo nijak užitečné pojmenovat duchovní bytosti. Do té doby postupovali všichni nebeští tvorové vzhledem k lidem jednotně a v lidech nemělo smysl vzbuzovat různými jmény dojem nejednotnosti. Když však došlo k rozkolu, bylo kvůli rozlišení nutné zavést různá označení. Část nebeské organizace, která zůstala věrná původní koncepci si dala jméno, aby se odlišila od zbývající části. Tato zbývající část, která se dala anarchistickým směrem, si jméno nedala, aby tak demonstrovala domnělou svobodu jednotlivce - nepříslušnost k žádné organizaci (viz např. naše studie „Bůh“, „Vývoj satana“). To, že začátek výskytu jména JHVH není v Bibli náhodný potvrzuje i 2. Timoteovi 3:16
Pánu Bohu
nepřisuzujete vlastnosti jako všemohoucí a vševědoucí... a dokonce by jste ho
chtěli obvinit z odpovědnosti za všechno zlo na světě.
Na začátku si řekněme několik zásadních věcí, které bývají podstatou nedorozumění:
Bůh nemůže být a není všemohoucí a vševědoucí
To je jen "krásná" pohádková představa, kterou lidé milují, ale je absurdní.
Ani ta nejmocnější bytost nemůže dělat nesmysly. Nemůže si dělat (ba ani si jen
přát) věci, které se navzájem negují, vyvracejí. Na příklad nemůže chtít vytvořit
bytosti se svobodnou vůlí a pak jim nařizovat, co mají dělat. To je buď -
anebo. Obojí prostě není možné.
Jiný příklad: Nemůže stanovit pevné a neměnné přírodní zákony a požadovat po
všech, aby je dodržovali, a sám je přitom porušovat, a přitom chtít, aby ho
všichni ctili za skutečnou a nepředstíranou spravedlnost.
A jím ustanovené přírodní zákony nedovolují dělat ,,kouzla". Takže je nedělá a
nemůže dělat, nemá-li zničit co vytvořil.
Aby bylo jasno: Může toho velmi mnoho. Mnohem víc než si lidé dovedou
představit, ale přece jen v rámci svých vlastních ustanovených pravidel.
Bůh nemůže vždy zabránit zlému
Stručně řečeno: Jakmile cokoli vytvořil neboli uvedl v existenci, musel pro
to stanovit zákony a pravidla existence. A jelikož vytvoření dobrých věcí nazýváme
dobrem, automaticky s tím vznikla možnost to dobré poškodit či zničit, což
zase nazýváme zlem. (Příklad: Vezmete-li největšího zločince a postavíte ho
samotného na zcela pusté místo, tam jen velmi těžko vykoná nějaké zlo; nemá tam
totiž co zničit.) Bytosti se svobodnou vůlí nemohou nemít možnost vykonat něco
zlého - tedy něco poškodit či zničit. Lze je následně soudit a potrestat, ale
ne je obvinit předem. Jestli totiž máme odmítnout zlo, musíme ho poznat,
abychom věděli, co odmítáme. Jinak to není svobodná volba.
Významná vlastnost tohoto vesmíru: konstrukce je vždycky mnohem
pracnější a rovněž vždycky trvá mnohem déle než destrukce.
Na příklad město Praha bylo stavěno po mnoho set let, ale zničeno by mohlo být
jediným nukleárním výbuchem za několik sekund.
Stvořené věci mají i svůj rozměr ustanovený v čase a nelze ho měnit;
nápravu věcí proto nelze udělat rychleji. Lidé jsou často netrpěliví a neradi
pracně napravují škody, které zavinil někdo jiný.
Chceme vysvětlit a také dokázat, že nikdo - a tedy ani Bůh - nemůže
dělat věci, které existují jen v lidských představách, ale přitom nejsou
reálné. Na příklad Bůh nemůže něco chtít a zároveň nechtít, nemůže existovat a
zároveň neexistovat atd. My, lidé, si můžeme vymýšlet různé představy (a také to
ve svých pohádkách často děláme a říkáme i svým dětem), ale nesmíme je
připisovat Jemu (a ani nikomu jinému). Bůh nemohl chtít své pravdy satanovi
dokázat a zároveň mu je bez důkazu vnutit. To jsou věci, které si navzájem
odporují ze samého principu. Musel proto zařídit tzv. výkupní oběť - musel
totiž dodržet svá vlastní pravidla; chce přece, abychom věděli, že je pravdivý
a svou pravdu umí dokázat, a nikoli svou vůli prosazovat pouze silou. Jen proto
musel nechat svého Syna trpět, protože Ježíš musel dokázat, že lidé byli
stvořeni dobře a nikoli špatně, jak tvrdil satan. Ježíš musel dokázat, že
člověk může a dokáže podstoupit i to nejhorší zacházení, je-li si jist
správností svého počínání a přitom pevně setrvat na přijatých Božích zásadách.
O tomto problému píše kniha Job, v níž se lze dočíst, jak se satan snažil
dokázat, že i Job byl dobrý jen proto, že ho Bůh ,,zahrnul svoji přízní" - Job
1:10,11. Právě "všemohoucnost" a "vševědoucnost" Boha by jej činila odpovědným
za všechno zlo na světě a nikoli naopak.
Kde jsme se tu vzali?
Jednou z hlavních poznaných vlastností Boha, který je zván Nejvyšším, je tvůrčí snaha. Netvoří však "pouhým slovem", jak tvrdí církve. Má množství spolupracovníků a zpracoval pro ně koncepci tohoto vesmíru. Jeho spolupracovníci (říká se jim andělé) udělali další podrobnější projekty a podle nich vytvořili tento vesmír a v něm naši sluneční soustavu včetně planety Země. Potom rostliny, zvěř a nakonec člověka. Smyslem vytvoření lidstva (které skutečně vznikalo postupně - evolučně, leč evoluce byla řízená a nikoli náhodná) bylo pokračovat v koncepci tvorby bytostí se svobodnou vůlí.
Jaká je budoucnost lidstva?
Velmi stručně řečeno: Božím záměrem je
postupně vychovat ze všech stvořených myslících bytostí (tedy včetně lidí) své
spolupracovníky, a na (pro nás dohlédnutelný) konec partnery. Lidstvo zatím
nazývá svými dětmi, a to vzhledem k naši nedospělosti (z jeho pohledu). Naším
současným úkolem od něj je ovládnout tuto planetu a zvěř na ní. Planeta Země je
dána do naší správy.
Dalším úkolem bude ovládnout sluneční soustavu a posléze celý nám známý vesmír.
Za tím účelem se musíme naučit spravovat sami sebe a napravit své vzájemné
mezilidské vztahy. A samozřejmě udělat velmi značný pokrok ve všech vědních
oborech.
Je tedy Bůh
a proč kouká na hnusné chování lidí (války, hlad)?
Tato otázka je složitá a proto odpověď velmi zestručníme. Podrobnosti můžete najít v námi publikovaných materiálech na našich www stránkách. Bytosti se svobodnou vůlí dostaly ,,do vínku" rovněž zvědavost, která je nutká ke hledání nových jevů, metod a cest. Těch potom využívají ve svém tvůrčím procesu a plnění stanovených úkolů. Zvědavé osobnosti však nemohly dříve či později neobjevit lež jako metodu ovládání jiných. Mohlo se to stát kdykoli, ale na neštěstí se to stalo právě před stvořením lidstva. Bytost, která se stala oním nešťastným "vynálezcem", nazýváme nyní ďáblem (pomlouvačem). Tato bytost velmi promyšleným způsobem svedla první lidi k nedůvěře v pravdivost a poctivost svého Stvořitele. Následkem bylo odmítnutí respektování jeho rad a doporučení, napodobování ďábla a nastolení klamu a násilí jako metody správy lidí. Odtud vedla přímá cesta ke zneužívání moci a k rozdělení lidí na mocné - bohaté a slabé - chudé. Mocní odedávna své moci zneužívají k ovládání nebo dokonce znásilňování slabých. Jejich nenasytnost je příčinou válek i hladu. Bůh by mohl těm slabým pomoci a v minulosti to také mnohokrát udělal. Problém je v tom, že většina chudých - když se dostala k penězům - jimi byla brzy zkorumpována a stala se podobnou těm dřívějším mocným. Dokonce lze říci, že dodnes většina chudých sice hovoří o spravedlnosti, ale ve skutečnosti těm mocným a bohatým jen závidí. Komunisté na příklad věřili, že chudí - tzv. proletariát - zůstanou poctiví, i když se dostanou k moci. Skutečnost ale velmi krutě zklamala. Bohužel to trvá dodnes. Existuje přísloví, že každý národ má takovou vládu, jakou si zaslouží. Češi na příklad chtěli demokracii, ale v zápětí se začali řídit názorem, že politika je špína. Následkem toho do politických stran vstupují a angažují se v nich většinou jen ti, kteří na politice chtějí jen "vydělat". I když bude předseda vlády sebepoctivější, musí svou vládu sestavit jen z právě takových lidí. Jinou možnost nemá. Říká se, že ryba smrdí od hlavy, ale v demokracii je skutečně hlavou lid. Špatnou hlavou. Nestará se o politiku - vždyť je to "špína" - a tím předem vybírá za své představitele lidi špatné, nepoctivé, korumpovatelné. A pak si stěžuje. Jenže jen a jen na sebe. I tady totiž platí, že konstrukce dobré vlády je mnohem těžší než její destrukce. Lidstvo se však přece jen vyvíjí k lepšímu - je to jasně vliv boží výchovy. Příklad: V křesťanských zemích není trpěna krutost tolik jako v nekřesťanských. Pokrok je vidět třeba z toho, že v dobách Ježíše Krista se lidé chodili bavit do arén, kde se vraždilo. Dnes si takové choutky mohou ukájet zvrhlíci jen v tajnosti. Konstatujeme, že nás - lidstvo - zlo stále ještě vychovává. Na příklad: Kolik zdravých lidí si svého zdraví opravdu váží dokud o ně nepřijde? Nebo: Kolik lidí se opravdu snaží o spravedlnost pro druhé, dokud se sami nestanou obětí svévole? Můžeme si být jisti tím, že jakmile většina lidstva dokáže, že ke své výchově už zlo nepotřebuje, v ten den ho Bůh zastaví.
Říkáte např. Bůh
netvořil Slovem.
Naše argumentace mířila
směrem k vysvětlení, která obsahuje komentovaný ekumenický překlad Bible,
kde je na příklad v komentáři
k veršům Gn 1:3-5 řečeno, že "Bůh řekl. Pouhým slovem povolává
v život." Toto vysvětlení interpretuje "slovo" nesymbolicky,
v základním významu. Říkáme, že Bůh není kouzelník disponující nějakou
čarovnou hůlkou či něčím podobným.
Vy užíváte vysvětlení
symbolické:
Bible to ale
vysvětluje zcela jednoduše.
Život osoby, která
začala být známa jako Ježíš Kristus, nezačal zde na zemi. Samotný Ježíš mluvil
o své předlidské existenci v nebi. (Jan 3:13; 6:38,
62; 8:23, 42, 58) V Janovi 1:1, 2 je uvedeno jméno, které ten, kdo se stal
Ježíšem, měl v nebi. Píše se tam: "Na počátku bylo Slovo [řec. Lo´gos]
a Slovo bylo u Boha a Slovo bylo bohem [,bylo božské', AT; Mo;
nebo ,božského druhu', Böhmer; Stage
(oba překlady jsou v němčině)]. Ten byl na počátku u Boha." Bůh je věčný a
nemá žádný počátek (Ž 90:2; Zj
15:3), a proto vyjádřením, že Slovo bylo s Bohem od "počátku", musí
být myšlen počátek Božích stvořitelských děl. To potvrzují i jiné texty, kde je
Ježíš označen jako ,prvorozený všeho stvoření' a "počátek Božího
stvoření". (Ko 1:15; Zj 1:1; 3:14) Písmo tedy
označuje Slovo (Ježíše v době jeho přelidské existence) jako první Boží
stvořitelské dílo, jako Božího prvorozeného Syna.
To jednak není
v zásadním rozporu s naším vyjádřením, že Bůh má množství
spolupracovníků. My jsme jen popírali výše uvedené představy.
Se slovy Bible je však nutné
zacházet opatrněji.
Jednoduché a pro laiky určené
církevní výklady, z nichž jeden jste použil, však neodpovídají na vážné
problémy dnešní doby. Je to zřejmé, když se podíváte na své původní otázky.
Ptal jste se na příklad, proč se Bůh nečinně dívá na zlo v tomto světě, a
sám jistě víte, že církve na to nedokáží odpovědět. A pokud ano, jsou jejich
odpovědi opět zjevně příliš jednoduché a neuspokojivé.
Příčina?
Je jich řada. Stará
hebrejština na příklad neznala slova "věčný", "věčnost" a podobně, a užívala
jen výrazy, které se týkaly pouze více než jedné generace. Navíc náš užívaný
fyzikální čas vznikl spolu s naším vesmírem a proto v něm slovo
"věčný" nemá smysl. Nejvyšší Bůh zjevně existuje mimo tento vesmír a proto s
uvedenými slovy musíme velmi šetřit a raději je jako součást biblických
argumentací neužívat. Dochází tak k velmi nespolehlivým logickým konstrukcím,
které později vedou k nepochopitelným sporům a protikladům. Ty se potom
stávají v učeních řady církví "tajemstvími".
Podobně bible
vysvětluje všemocný a další ....
Ani zde církevní výklady
neuspokojují. Vývoj jejich poznání se již dávno zastavil a dnešnímu člověku
proto nemají co říci. Následkem je velký úpadek morálky, protože lidé se cítí
před zvůlí mocných jedinců bezmocní - a to nejen křesťané. Důkazem je neustálý
odklon křesťanů od víry v Boha nebo alespoň od úředních církevních nauk.
Velký odchod od církví byl na příklad po první světové válce, v níž
bojovali křesťané často i týchž církví proti sobě, a obě válečné strany se
zaklínaly podporou Boha a Ježíše Krista. Kněží křesťanských nejenže neuměli
biblicky vysvětlit proč se jimi vychovaní křesťané dostali mezi sebou do války,
ale dokonce nezřídka žehnali zbraním.
Proto nechápu z čeho
vycházíte. Nebyli zde uvedeny žádné odkazy na písmo.
Jednoduché církevní výklady
nestačí a jednoduché odkazy na Písmo rovněž ne. Při zkoumání Písem je nutné
nejen jít jen pod povrch věcí, ale využít celou sílu rozumu (na příklad Ř.12:1
- nejlépe PNS nebo KB).
Kniha "Popularizace výsledků
vědeckého studia Bible" obsahuje jen málo analýz, kterými jsme dospěli
k uvedeným závěrům. Pokud si přejete studovat tyto věci skutečně do hloubky,
věnujte prosím pozornost kontextovým studiím, rovněž publikovaným na našich
stránkách.
Souhlasím s vámi v tom, že církev
skutečně nedává uspokojivé odpovědí na mnoho zásadních otázek.
Věčnost je v otázce o smyslu života
dost důležitá. Věčnost v Hebrejských písmech je na mnoha místech použita
nevhodně, některé překlady užívají "na neurčitý čas"
Ale považuji za podstatné věčnost v
otázce jak dlouho existuje Bůh. A na jak dlouho plánuje existenci živých tvorů.
Následující vysvětlení se mi zdá celkem uspokojivé. POD čarou NEURČITÝ ČAS
Jaký je tedy váš názor na věčnost?
Pojem "věčnost" je abstraktum podobné pojmu
"nekonečno". Taková abstrakta mají smysl jen pomocný - na příklad v geometrii,
že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Hlubší význam jim připisovat
nemůžeme, protože reálně neexistují. Žádné naše poznatky nemůžeme extrapolovat
příliš daleko.
Příklad: Jeden starověký filosof prohlašoval
"logicky", že neexistuje žádný pohyb. Vyvozoval to z toho, že ,,příroda se
bojí prázdnoty" a proto je všechno tak namačkáno k sobě, že se nic nemůže
pohnout. A to všechno povstalo z poznatku, který byl nepřípustně
filosoficky extrapolován - z poznatku o vakuu. Tehdy ještě nevěděli nic o
atmosférickém tlaku vzduchu.
Obdobně jsou lidské úvahy o věčnosti úvahami bez
dostatečných znalostí fyziky a nemohou být správné. Tak daleko nemůžeme naše
současné poznání extrapolovat, a na místě je daleko spíše otázka, zda to vůbec
bude někdy možné. Z toho, co víme my, odvozujeme, že rozhodně ještě velmi,
velmi dlouho nikoli.
Stvořitel jistě nenechal zapsat
Bibli pro profesionály, kteří ji mají předávat laikům. To dělají mnohá
náboženství. Kazatel něco říká, co v bibli vůbec není, nebo to vytrhne z
kontextu. A pak se stává to, co jste uvedl. Důkazem je neustálý odklon křesťanů
od víry v Boha nebo alespoň od úředních církevních nauk.
Zde je rovněž třeba opatrnosti. Kněze, kteří byli
ustaveni Mojžíšským Zákonem, můžeme přece za profesionály považovat, a Zákon i
ostatní knihy hebrejské a aramejské knihy byly psány především pro ně. Tito
lidé se však v době Ježíše Krista ukázali většinou jako zbabělci a Ježíše
nepřijali. Apoštoly můžeme proto považovat za náhradníky (srov. Mt.11:25; L.10:21). Ježíš si ale nakonec vybral jako
náhradníka za Jidáše apoštola Pavla - mimořádně především teologicky vzdělaného
muže (Ř.1:1; 11:13; 1.K.1:1; 4:9; 9:1; 2.K.1:1; 12:12; Ga.1:1;
Ef.1:1; Ko.1:1; 1.Tm.1:1;
2.Tm.1:1,11; Tt.1:1 aj.), kterého rovněž bylo možné
považovat za profesionála.
Za profesionála většinou považujeme člověka, který
svou profesi vykonává za mzdu. Ve skutečnosti je to člověk, který se nějaké
činnosti (profesi) plně věnuje; považuje ji za své povolání.
Vy jste tedy zřejmě měl na mysli, že Bible nebyla
psána pro profesionální církevní úředníky, tj. lidi, kteří se věnují plnění svých
úředních povinností a nikoli studiu Bible - a v tom máte samozřejmě
pravdu. Bohužel naprostá většina kněží všech církví patří právě do této
kategorie. Zvládají svůj úřad a většinou nedisponují ani průměrnou znalostí
Bible.
Z tohoto pohledu byla Bible psána pro lidi, kteří
předchozí Písma znají (srov. Mt.22:29; Mk.12:24; také Jan 4:22; 8:19), tedy vlastně pro
"profesionály". Ježíš svým apoštolům řekl:
Mt . |
Vy jste
sůl země; jestliže však sůl pozbude chuti, čím bude osolena? K ničemu již
není, než aby se vyhodila ven a lidé po ní šlapali. |
Mk . |
Sůl je
dobrá; ztratí-li však svou slanost, čím ji osolíte? Mějte sůl v sobě a žijte
mezi sebou v pokoji." |
L.14 |
Tak ani
žádný z vás, kdo se nerozloučí se vším, co má, nemůže být mým učedníkem.
Dobrá je sůl. Jestliže však i sůl pozbude chuti, co jí dodá slanosti? |
Ježíš tím řekl, že se jeho učedníci mají věnovat jeho
odkazu plně, a to tak, že mimo tuto svou "profesi" nebudou umět nic jiného;
nebudou se k ničemu jinému hodit. Mají tedy být právě oněmi profesionály.
Jinými slovy řečeno: Bible je napsána pro ty, kteří se
jejímu studiu plně věnují. A tito lidé mají vykonávat své "kněžské" povolání:
Vysvětlovat to těm, kteří na její studium čas nemají. Jsou to učitelé, kteří
jsou však za své učení plně odpovědni právě Bohu a Ježíši Kristu. Srovnejte
slova
1.K. |
A v církvi
ustanovil Bůh jedny za apoštoly, druhé za proroky, třetí za učitele; potom
jsou mocné činy, pak dary uzdravování, služba potřebným, řízení církve, řeč
ve vytržení. Jsou snad všichni apoštoly? Jsou všichni proroky? Jsou všichni
učiteli? Mají všichni moc činit divy? |
Ef . |
A toto jsou
jeho dary: jedny povolal za apoštoly, jiné za proroky, jiné za zvěstovatele
evangelia, jiné za pastýře a učitele, |
1.Tm. |
Chtějí být
učiteli zákona a nechápou ani svá vlastní slova ani podstatu toho, o čem s
takovou jistotou mluví. |
2.Tm. |
K jeho
zvěstování jsem já byl ustanoven hlasatelem, apoštolem a učitelem. |
Žd .5:12 |
Za takovou
dobu už byste měli být sami učiteli, a zatím opět potřebujete, aby vás
někdo učil abecedě Boží řeči; potřebujete mléko, ne hutný pokrm. |
ve kterých apoštol Pavel hovoří o učitelích.
Když Ježíš Kristus řekl svým učedníkům
Mt . 23:10 |
Ani si
nedávejte říkat ,Učiteli`: váš učitel je jeden, Kristus. |
řekl jim to proto, že jejich znalosti byly velmi
nízké. Až budou úplně vyučeni, budou se mu podobat:
L. 6:40 |
Žák není
nad učitele. Je-li zcela vyučen, bude jako jeho učitel. |
Ke komu se vlastně
Ježíš modlil a komu říkal otče?
Říkáte: "Nejvyšší Bůh
opět je členem nějakého velmi komplikovaného společenství někde ve zcela jiném
prostoru souměřitelném nanejvýš jen s hypotetickým přinejmenším desetidimensionálním nadvesmírem,
jehož je náš čtyřrozměrný vesmír jen nepatrnou částí. Existence i cíle tohoto
Nejvyššího Boha jsou natolik "nad lidským myšlením", že si je vůbec neumíme
představit, a ostatně je ani k žádným úvahám nepotřebujeme."
Jan 17:3 To znamená
věčný život, že přijímají poznání o tobě, jediném pravém Bohu, a o tom, kterého
jsi vyslal, Ježíši Kristu.
Ř 1:20 Jeho neviditelné [vlastnosti] jsou totiž jasně patrné od stvoření
světa, protože je lze pochopit z učiněných věcí, dokonce i jeho věčnou moc a
Božství, takže jsou neomluvitelní,
Jan 5:19 Ježíš proto
přikročil k tomu, aby jim v odpověď řekl: "Vpravdě, vpravdě vám říkám: Syn
nemůže dělat ani jedinou věc ze své vlastní iniciativy, ale jenom to, co vidí
dělat Otce
Texty, které jste citoval, na
Vaši otázku odpovídají. Poznání o Bohu se týkají poznání jeho základních a nám
lidem pochopitelných vlastností: Moci, spravedlnosti, moudrosti a lásky. O nich
se dočtete v naši studii s názvem "Základní Boží vlastnosti", která
je uveřejněna na našich stránkách.
Ježíš Kristus nazýval svým
Otcem Nejvyššího Boha (srov. Mk.5:7; L.1:32,76; 6:35;
8:28 aj.).
Křesťané potřebují mít pocit,
že se modlí k jediné osobě - Otci - který jim nahrazuje skutečného avšak
velmi mocného otce; otce, který za ně může vyřešit všechno, který může zaplatit
všechny jejich "dluhy", který může za ně napravit všechny jejich chyby atd.
Představa, že nad nimi je obrovské a strukturované společenství duchovních
bytostí, které se nějak podílí na vyslýchání jejich modliteb i na odpovědi na
ně, je často pro ně těžko přijatelná. Je však velmi prospěšná. Křesťan, který
se modlí k jediné osobě, se mimoděk dostává do jakési vnitřní představy,
že jeho osobní vztah k tomuto Otci je nade všechny ostatní. Je v něm
skrytě obsažena žárlivost na ostatní "sourozence", podobně jako je tomu mezi
dětmi ve vztahu k jejich rodičům. Katolická církev (a nejen ona) to už
dávno ví a (mimo jiné) proto zavedla modlitby k dalším osobám - Matce,
Trojici, některým andělům a tzv. svatým.
Je užitečné vědět, že našimi
modlitbami se zabývá celé společenství; že řešení jakýchkoli problémů je
vždycky věcí mnoha osob nebo dokonce celé společnosti. Křesťanovi to pomáhá
uvědomit si, že by i "pozemské" problémy neměl řešit sám a že by měl usilovat o
společenský život zejména v pracovních ale i mimopracovních činnostech,
včetně oddechu. Že by se měl vyhýbat individualismu nebo pěstování pouze malých
komunit (jen s úzkým okruhem přátel nebo dokonce jen příbuzných). Proto jsou
kolektivní sporty pro duševní zdraví člověka mnohem prospěšnější než sporty
individuální.
Individualismus ve skrytosti
velmi podporují východní náboženství, i když to navenek popírají. Z toho
důvodu se tolik nadměrně bohatých lidí (kteří nemohou nikomu věřit a nemohou mít a
také nemají žádné skutečné přátele) obrací k nim (jóga atd.).
Proto Ježíš mohl říci:
Jan 14:9 Ježíš mu
řekl: "Byl jsem s vámi tak dlouho, a přesto jsi mě, Filipe, nepoznal? Kdo viděl
mne, viděl [také] Otce.
Otce tedy poznat
můžeme.
I tento text je
v souladu s výše uvedeným - Ježíš svým učedníkům předváděl
vlastnosti, které se od Otce naučil, a svým učedníkům doporučoval totéž. Stejně
tak to potom dalším křesťanům říkali i apoštolové
(srov. 1.K.11:1; Ef.5:1; 1.Te.1:6
aj.) .
Říkáte: "Tato poměrně komplikovaná
hypotéza překlenuje rozpory, které vytváří na příklad klasická víra v to, že
stvoření člověka prováděl pouze Otec (Nejvyšší Bůh) a Syn, protože potom by oba
museli svého stvoření litovat (Gn.6:6,7), což je ale
v zásadním rozporu na příklad s textem v 1.S.15:29. Rozporů je více, ale to už
by bylo úplně jiné vysvětlování."
Tento spor chápu tak, že stvořitel
nelituje toho že něco udělal špatně nebo nevhodně. Ale má city a proto nemůže
mít radost když jeho tvorové jednají špatně.
U toho sporu JHVH necítí lítost,
protože vykonává spravedlivý trest. Lidé můžou i při trestání cítit lítost. Ale
v Gn kap.6 JHVH mrzí zlé jednání lidí. JHVH by musel být bezcitný, aby to na něj
nepůsobilo. Člověk je k obrazu Božímu a to i v citech ty jsou běžným jevem
všech tvorů. (1.S.15:29)
Citujme si onen verš
z Gn.6:7 pro jistotu ze čtyř překladů:
Řekl: "Člověka,
kterého jsem stvořil, smetu z povrchu země, člověka i zvířata, plazy i
nebeské ptactvo, neboť lituji, že jsem je učinil." |
EP |
Tak Jehova řekl:
"Setřu z povrchu zemské půdy lidi, které jsem stvořil, od člověka až po
domácí zvíře, pohybujícího se živočicha a nebeského létajícího tvora, protože
opravdu lituji, že jsem je udělal." |
PNS |
Tedy řekl Hospodin:
Vyhladím s země člověka, kteréhož jsem stvořil, od člověka až do hovada,
až do zeměplazu, až i do ptactva nebeského; nebo líto mi, že jsem je učinil. |
KP |
I pravil Hospodin:
vyhladím člověka, kterého jsem stvořil, s povrchu země: jak člověka, tak
dobytek, a plaz a ptactvo nebeské, neboť lituji, že jsem je učinil. |
ŽP |
Všimněte si, že JHVH lituje
nikoli toho, co udělali lidé, ale svého vlastního činu. Překladatelé a
komentátoři si nevěděli rady s tímto božím prohlášením a tak se ho snažili
všemožně zjemnit.
Skutečnost je tato: Jméno
JHVH je jméno lidské a andělé, kteří jsou faktickými stvořiteli člověka a
života na Zemi vůbec (a velmi se podobají lidem a skutečně vytvořili lidi podle
své podoby) si je dali kvůli lidem. Tito andělé vytvořili člověka
z vlastního rozhodnutí (to je důvod, proč satan proti stvoření člověka tak
brojil) a oni svého činu litovali. Představa, že Bůh nemůže udělat chybu (na
kterou se odvolává Vámi níže citovaný text), je příliš zjednodušená a činí problematickými
všechny bližší úvahy (jako na příklad jak tedy mohl vzniknout satan?).
Představa souvisí
s starými pohádkovými a ve skutečnosti absurdními vizemi o Boží
všemohoucnosti, vševědoucnosti, dokonalosti atd., které mimo jiné činí Boha
odpovědným za všechno zlo, a nejen na zemi. Tyto a další zjevné rozpory jsou
proto ,,řešeny" všelijakými dogmaty a nedokázanými tvrzeními.
Podrobnosti se dočtete ve
studiích s názvem ,,Bůh" a ,,Duchovní bytosti".
Ještě se vrátím k Gn 6:7
Když dá rodič dítěti
dárek a dítě ho zničí, tak rodič může říci, že je mu líto, že ho vůbec kupoval.
On rodič nečiní pokání, ani se nechce napravit. Lítost způsobilo dítě svojí
nevděčností, nebo neopatrností.
To, že stvořitel
neudělal chybu, ukazuje i 11 verš "A země se stala zkaženou v očích [pravého]
Boha a země byla naplněna násilím. Tak Bůh viděl zemi, a pohleďme, byla
zkažená, protože všechno tělo zkazilo svou cestu na zemi."
Lidé si nevážili darů,
které dostali včetně života.
Uvedl jste vhodný příklad
rodičů a proto ho využijme:
Ačkoli rodič není stvořitelem
dítěte, má nejen za jeho život ale i jeho vlastnosti nemalou odpovědnost:
1)
Jeho děti dostaly
nikoli vlastní vinou nejen pozitivní geny svých rodičů ale také ty negativní.
(Kdo z mladých lidí zkoumal a i dnes dobrovolně zkoumá, zda on a jeho
partner nemají mezi svými předky společné choroby? - Vždyť pak je téměř jisté,
že některé z jejich dětí bude některou z oněch chorob mít také a
velmi pravděpodobně ještě s horším průběhem.)
2)
Každý z rodičů
sám vyhledal a vybral svým dětem druhého rodiče. Nese tedy odpovědnost za tuto
volbu.
(Kolik mladých lidí se při volbě svého partnera řídí alespoň takovými
základními zkušenostmi jako třeba
- "vrána k vráně sedá" - a sleduje, jaké přátele má ten, koho miluje; bude
se jim totiž podobat - a chce opravdu takového člověka? Nedělal si iluze?
- "jablko nepadne daleko od stromu" - a pozorně zkoumá jeho rodiče případně i
příbuzné; vždyť bude také mít jejich geny.
- "děti napodobují v manželství vzor svých rodičů" - kolik zamilovaných
uvažuje, zda se mu bude zamlouvat snaha jeho partnera napodobit své rodiče?
- atd. atd. )
3)
Rodiče mají (nebo
by alespoň měli mít) rozhodující vliv na prostředí a způsob výchovy, kterým
jsou jejich děti vystaveny zejména
v prvním období svého vývoje.
To všechno nelze popřít a
nikdo soudný to nepopře. A pro Adama s Evou neplatilo, že jejich geny
vytvořil Bůh (vlastně andělé) a že andělé byli také odpovědni za jejich
výchovu? Tedy nejen za jejich fyzický život ale i za jejich vlastnosti? Nelze
se přece domnívat, že "dokonalí" lidé s perfektní výchovou by tak snadno
selhali. Kde se tedy vzala jejich nedůvěra k Bohu a jeho příkazům? Jak to,
že důvěřovali pomlouvači a ne svému Stvořiteli, a to
dokonce tak, že byli ochotni k největšímu riziku - riziku ztráty života?
Kde se v nich vzaly takové sklony?
Takové otázky lze snad
zakázat křesťanu-začátečníkovi ale přemýšlivému pokročilejšímu křesťanu již
nikoli.
Ono zlo, kvůli kterému byla
zkažena celá země, povstalo již tehdy. A kde se vzalo?
Pokračujme však dále.
A tak Mojžíš popsal lítost,
kterou cítil Stvořitel. Vyjádřil to slovy, kterým mohou rozumět lidé. A
stvořitel tato slova nechal zapsat, protože s tímto vyjádřením souhlasil. Tato
lítost souvisí z Boží Láskou. Není možné mít lásku a nelitovat zla. Bible o
lásce říká "Bůh je láska". To neznamená Bůh=láska = láska je Bůh. Z celé Bible
chápeme, že právě láska je hlavní vlastnost Stvořitele. Přesto mnoho lidí má
Boha v srdci, protože chápe že láska je to samé co Bůh. A nevěří, že existuje
konkrétní osoba v nebi.
Připomeňme si, že Bůh litoval
nikoli toho, že se něco zkazilo samo od sebe, nebo že to zkazil někdo jiný, ale
že je stvořil.
Rozumějte nám:
Nemáme nic proti jednoduchým
výkladům, určeným duchovním dětem. Vy se ale opravdu snažíte zprávě Písma
porozumět, a jste zjevně inteligentní muž a křesťan - nikoli začátečník. Chtěl
byste být duchovním dítětem (srov. 1.K.14:20; Žd.5:12;
6:1; viz též naši úvodní studii s názvem ,,Blesk od východu
k západu"), nebo chcete pokračovat v duchovním růstu? Pokud ano,
čtěte prosím pozorně dál.
Je třeba využít svou
schopnost uvažovat (srovnejte Ř.12:1 - nejlépe PNS, jinak KB).
První lidé neměli žádnou
společenskou zkušenost, neměli svou historii, neznali ani dobré ani zlé -
neměli možnost ani schopnost svobodné volby. Neměli ještě svobodnou vůli,
protože ji mít nemohli. Všechny jejich počáteční volby byly dány "programy" =
instinkty, které dostali od svého Stvořitele.
Svobodně volit může osobnost
jen tehdy, ví-li, mezi čím volí; zná-li obě alternativy, jejich průběhy i
následky. To první lidé neznali a nemohli tudíž nést odpovědnost.
V nebesích se proto neřešila situace, zda jedení ze zakázaného stromu
zavinili první lidé, ale zda jejich počáteční chybu způsobila špatná práce
svévolných andělů (což zřejmě tvrdil satan), nebo zda to zapříčinil satan sám.
To se stalo základním sporem, kvůli kterému prochází lidstvo ,,peklem na zemi".
Více v naši studii "Sporná otázka".
Všimněte si prvního rozsudku:
Tresty se týkají pouze toho, že neplnili příkazy. Adam nestřežil a neobdělával
zahradu a proto byl potrestán za lenost. Eva odmítala otěhotnět a plnit tak
příkaz k množení se a byla potrestána za toto. Proto také nebyli usmrceni
v ten den, kdy ze stromu pojedli. Překladatelé se sice velmi snažili
původní varování nějak upravit (jako třeba "v onen den propadnete smrti" a
podobně), ale Adam i Eva (vlastně "muž" i ,,žena") to zcela nepochybně museli
chápat tak, že se to týkalo jediného skutečného dne.
Duchovně mladým křesťanům
takové úvahy říkat nelze; neunesli by to. Ale my už musíme pochopit, že takové množství
zla, nespravedlnosti a bezohlednosti na Zemi, které lidstvo prožilo, nebylo
způsobeno vůlí naivního Stvořitele, který si předem neuměl představit, co se
stane.
Zlo, které má na Zemi takovou
moc, nepovstalo nějakou jednoduchou pohádkovou zápletkou, jaká je běžně
v církvích vykládána. Člověk, kterému stačí takové pohádky, nemůže
porozumět cestě nápravy tohoto zlem pokřiveného světa; cestě, kterou nám Bůh
předložil.
Cesta nápravy bude nesmírně
obtížná a každý křesťan se bude pro ni muset plně nasadit. Všimněte si prosíme,
jak bezradní byli na příklad křesťanští kněží v obou válkách. Ano,
existují církve, které zakazují svým členům brát do rukou zbraň a dávají jim i
jiné těžké úkoly, leč jejich vůdci si takové starosti nedělají. Nechceme na ně útočit
- to není naším záměrem - ale mnohdy i dnes platí slova Ježíše Krista (Mt.23:4; L.11:46; srov. Sk.15:10 i Ga.6:2).
Bible není technická
příručka, je spíše dopisem od otce a tak bychom neměli pisatele chytat za
slovo jako u soudu. Protože stejnými slovy se dá vyjádřit mnoho různých
myšlenek v závislosti na kontextu.
Pravdu nezjistíme
přikrášlováním skutečnosti. Náš nebeský Otec tuto knihu nepsal - on by si totiž
velice dal pozor na to, aby v ní nebyly chyby, a také by se postaral o to,
aby každý národ dostal jeden jediný a správný překlad. Takové výklady jsou opět
pohádkami pro duchovní děti. (Chcete-li vědět, jak Bible povstala, prostudujte
si naši studii s názvem "Náboženství a věda".)
Poznámka: Pokud se obáváte, že byste pravdu neunesl,
odložte taková studia na pozdější dobu, ale vraťte se k nim. Tento svět je
vytvořen tak, že provést škodu je snadné, ale napravit ji je vždy velmi
obtížné. Nemohou k tomu postačit v podstatě jednoduché (i když někdy
neproveditelné) úkoly, které před křesťany staví církve.
Příklad: Ku pomoci těžce zraněnému člověku nestačí ani sebevětší láska; vždy je
nutné mít potřebné znalosti a dovednosti, které se člověk musí pracně naučit. A
nejen to, musí mít k tomu vrozené schopnosti a talent.
K nápravě věcí na Zemi bude nutné, aby každý křesťan mobilizoval všechny své
individuální schopnosti a síly. Nebude to jednoduché a jen duchovní dítě smí
doufat, že k tomu budou stačit pokorné modlitby (a ještě tak nějaké ty agitační
práce) a že vše ostatní udělá Bůh za nás. To by byla inspirace pro lenochy.
A nejtěžší práce je učení - skutečné učení, ne jen deklarované ,,studium".
Studium, a ne učení se nazpaměť jednoduchým naukám, přístupným duchovním
"nemluvňatům".
Je zřejmé, že lítost v Gn
nevyjadřuje lítost nad chybou, ale lítost, kterou cítí, každý milující tvor,
když ty které milujeme se chovají nevděčně, nebo ubližují jiným.
Nikoli, není to zřejmé. Je to
jen jednoduchoučké. Srovnejte si to prosíme se slovy
Ježíše Krista:
Když to jeho učedníci
slyšeli, mnozí z nich řekli: "To je hrozná řeč! Kdo to může
poslouchat?" Ježíš poznal, že učedníci na to reptají, a řekl jim:
"Nad tím se urážíte? (Jan
6:60,61)
Je skvělé, že jste si dal
práci s vyhledáváním biblických textů, a proto je analyzujme:
Kdežto v 1.S 15:29 a i v dalších verších vyjadřuje, že nebude
cítit lítost, když jednáni dojde k určité hranici, kterou stvořitel považuje za
konečnou. A vykoná rozsudek.
1.S 15:29 A kromě toho se Izraelova Znamenitost neprokáže [jako] falešná a On nebude
pociťovat lítost, vždyť On není pozemský člověk, aby pociťoval lítost."
Všimněte si, že zde pisatel
nepoužil slova Bůh, protože věděl, že odkazuje na někoho jiného, než o kom
běžně Izraelité věděli.
(4. Mojžíšova 23:19) Bůh není člověk, aby povídal lži, ani lidský syn, aby
pociťoval lítost. Řekl to snad sám, a neudělá to, a mluvil, a neprovede to?
Tento
text je v rozporu mj. i se zásadním Božím slovem na příklad u Jeremjáše: 18:8,10; 26:3,13,19. Všimněte si proto, jak
různí jiní překladatelé překládali Vámi zmíněný text:
Kralická
Bible: Bůh silný není jako člověk, aby klamal, a jako syn člověka, aby se
měnil...
Jeruzalémská Bible: Bůh není člověk, aby lhal, není syn Adamův, aby
bral nazpět své slovo. ...
Pět knih Mojžíšových (Hirsch, Sicher):
Bůh není mužem, by klamal, ani synem člověka, by si rozmyslil. ...
Biblí česká (Frencl): neníť
Bůh jako člověk, aby klamal: ani jako syn člověka, aby se měnil. ...
Jestliže
nebudeme chtít "chytat překladatele za slovo", musíme se podívat, zda nemohl
udělat chybu. Nepochybně v dobré víře, že překlad bude čtenáři bližší a
srozumitelnější.
Další texty:
Ezekiel
24:14) Já, Jehova, jsem mluvil. Přijde to a budu jednat. Nezanedbám [to] ani
nebudu litovat, ani nepocítím lítost. Budou tě jistě soudit podle tvých cest a
podle tvých jednání,' je výrok Svrchovaného Pána Jehovy."
Ezekiel
5:11) ,Proto jakože jsem živý,' je výrok Svrchovaného Pána Jehovy, ,jistě
proto, že to byla moje svatyně, kterou jsi poskvrnil všemi svými ohavnostmi a
všemi svými odpornými věcmi, jsem to také já, Ten, kdo [tě] sníží, a mé oko
nebude litovat a také neprojevím soucit.
Ezekiel
9:10) A také pokud jde o mne, mé oko nebude litovat ani neprojevím soucit.
Jejich cestu jistě přivedu na jejich vlastní hlavu."
V těchto textech není
řeč o tom, že Jehova nemůže litovat; pouze o tom, že nebude litovat onoho konkrétního
rozsudku, o němž právě mluvil.
(2.Timoteovi
2:14) Stále jim to připomínej a ukládej jim před Bohem jako svědkem, aby se
nepřeli o slova, což není vůbec užitečné, protože to rozvrací ty, kdo
naslouchají.
Předpokládáme, že naší
diskusi nenaslouchá nikdo, koho by to mohlo rozvracet.
To že se stvořitel nemění
ukazují i následující texty. Ale při pokání je nutná změna.
Micheáš 3:6 "Vždyť já jsem Jehova, nezměnil jsem se. A vy
jste synové Jákoba; nedospěli jste ke svému skončení.
Izajáš
43:10) "Jste moji svědkové," je Jehovův výrok, "ano můj sluha, kterého jsem
vyvolil, abyste poznali a věřili ve mne a abyste rozuměli, že jsem Týž. Přede
mnou nebyl vytvořen Bůh a po mně nadále nebyl žádný.
Izajáš
46:4) Až do stáří [člověka] jsem Týž; a sám [vás] budu stále podpírat až do
šedin [člověka]. Sám budu jistě jednat, abych sám nesl a sám podpíral a opatřil
únik.
(Jakub 1:17) Každý dobrý dar
a každé dokonalé obdarování je shora, neboť sestupuje od Otce [nebeských]
světel, a u něho není změna v otáčení stínu.
U námi výše zmíněných textů
v Jeremjášovi vyjadřuje JHVH svou pokoru, a
v tom (a samozřejmě nejen v tom) se nemění. Náš nebeský Otec je
ochoten litovat i svých rozhodnutí, učiní-li člověk či dokonce celá společnost
rovněž pokání ze svých činů, či naopak se prokáže jako nehodná jeho požehnání.
To je úžasná JHVH vlastnost. Náš Bůh není ješitný. Není to skvělé?