Čtyři hebrejské souhlásky JHVH zvané "tetragrammaton", které jsou v Bibli na místech označujících jméno pravého Boha, jsou předmětem mnoha sporů. Jednak pokud jde o výslovnost (není přesně známo, které samohlásky při vyslovování doplňovaly tetragrammaton) a jednak pokud jde o význam. Problém výslovnosti je problém pro jazykovědce. My se budeme zabývat významem a způsobem použití tohoto jména.
Ostatní křesťanské církve, pokud jde o význam tetragrammatonu, v podstatě souhlasí. Druhé vydání Nového biblického slovníku z roku 1982 (v češtině vydáno 2009) vysvětluje: "Svým tvarem představuje Boží jméno Jahve buď jednu z forem prostého slovesného kmene ,být' a znamená ,on je (živý, přítomný, činný)', anebo se jedná o faktitivní tvar tohoto slovesa: ,on uvádí v bytí'".
Biblický slovník A.Novotného ještě uvádí možnost odvození od arabského slovesa s významem ,,metati (házeti) blesky" nebo ,,prudce dýchnouti".JHVH nemůže mít význam žádného podstatného nebo přídavného jména, které označuje cokoli na zemi, nad zemí, pod zemí či ve vodách, ani význam žádného slovesa, označujícího jakoukoli činnost, protože:
1. nebylo by jedinečné;
2. žádné slovo v jakémkoli lidském jazyce v minulosti či současnosti nemůže plně vystihnout žádnou z Božích vlastností. Tedy ani žádné hebrejské slovo nebo jméno (jména v hebrejštině obvykle měla konkrétní význam a vyjadřovala nějakou typickou vlastnost dotyčné osoby). Použití jakéhokoli lidského slova pro pojmenování Boha, by vedlo k nepřípustnému zjednodušení lidského pohledu na Boha. Jestliže by Boží jméno znamenalo "působí, že se stane", nebo něco s podobným významem, potom by Bohem byl kdokoli, kdo něco způsobí, tedy i zlého. Například Hitler, který způsobil druhou světovou válku, vrah který způsobil smrt mnoha nevinným lidem (2.Mojžíšova 20:4, 1.Královská 8:27, Skutky 7:49, 17:29).Všeobecně se má za to, že jméno Jehova ( JHVH ) [3] patří pouze nejvyššímu Bohu. Definice, kterou uvádí NSSJ v knize Rozmlouvat z Písma, říká: "Osobní jméno jediného pravého Boha. Označil se jím sám. Jehova je stvořitel a oprávněně svrchovaný panovník vesmíru......." Jak je ale dobře známo, bohů existuje velké množství. Řada z nich je označována velkým písmenem a řadě z nich se také připisuje nějaká stvořitelská činnost. V některých případech je pojem Bůh dokonce používán i ve spojitosti s lidmi (2.Mojžíšova 7:1, Jan 10:34) Kdo je tedy ve skutečnosti oprávněn používat jméno Jehova? Podívejme se, co k tomu říká Bible.
Bible popisuje řadu případů, kdy se nějaký člověk setkal přímo s bytostí označenou jménem Jehova, což znamená, že tato bytost byla osobně přítomna na Zemi! K nejznámějším patří setkání Abraháma a Mojžíše.
1.Mojžíšova 18.kapitola popisuje, jak Jehova přišel k Abrahámovi a ten jej pohostil. Konkrétně šlo o tři muže, o jejichž totožnosti Abrahám zpočátku nic nevěděl (byly k nerozeznáni podobni lidem - andělé). Později dva z nich odcházejí do Sodomy, aby se přesvědčili o skutečné situaci v Sodomě přímo na místě a po definitivním rozhodnutí o zničení této oblasti odvádí Lota a jeho rodinu na bezpečné místo. Třetí z mužů zůstává s Abrahámem a vystupuje pod jménem Jehova. Nyní Abrahám diskutuje s Jehovou o počtu spravedlivých, kteří by mohli zabránit zničení Sodomy a jejího okolí.
Ve 2.Mojžíšově 3.kapitole je uveden záznam o setkaní Mojžíše s Jehovou na poušti. Ve 2.verši je jasně řečeno, že do keře sestoupil anděl (posel) a nikoli Nejvyšší Bůh. Nicméně se tímto jménem Mojžíšovi představil (2.Mojžíšova 3:15,16).V jiném případě, Jehova dokonce vyhověl Mojžíšově žádosti, a i když Mojžíš nemohl vidět Jehovovu tvář, umožnil mu, aby jej viděl zezadu (2.Mojžíšova 33:20-23).
Zdánlivě v protikladu k výše uvedenému nám Bible sděluje, že Boha nikdo nikdy neviděl (Jan 1:18). Jedinou výjimkou je jeho jednorozený Syn. Z toho jasně vyplývá, že jméno Jehova není výlučným jménem Nejvyššího Boha, kterého skutečně nikdo nikdy neviděl. Bible nás také informuje, že Nejvyšší Bůh nemůže litovat (4.Mojžíšova 23:19, 1.Samuelova 15:29). To však, jak víme, pro Jehovou neplatí (1.Mojžíšova 6:6, 1.Samuelova 15:11).
Jméno Jehova tedy obvykle používá někdo jiný než Nejvyšší Bůh. Z evangelií také víme, že Ježíš sám se dovolával textu: "Rozhodně mě neuvidíte, dokud neřeknete: ,Požehnaný je ten, kdo přichází v Jehovově jménu! '" (Lukáš 13:35, Žalm 118:26, PNS [4] ). A také Ježíš na sebe toto jméno nepochybně vztáhl i dnes běžně uznávaným právem syna. Když nám je řečeno, že na zemi budou "Boží synové", mluví se jasně o lidech a nikoli o andělech (Římanům 8:19). Pak se ale i tito synové budou smět nazývat Jehovovým jménem.
V Bible se také často užívá podivného spojení, které všichni překladatelé shodně překládají jako "Jehova zástupů" nebo "Jehova vojsk". Tento překlad nemůže být správný, protože jazykově může mít smysl jen tehdy, označuje-li nějakou funkci v zástupech nebo vojskách. Například "Pán zástupů", "kníže vojsk", "velitel zástupů", "zdroj zástupů", "zásobovatel vojsk" a podobně. Všechna tato podstatná jména jsou běžně užívána a žádné z nich nemůže mít význam Božího jména. Jednak bychom to věděli, Bible by takovou informaci nevynechala, ale hlavně by takové jméno bylo naprosto běžně užíváno a o nějaké jedinečnosti by nemohlo být ani řeči.
I dnes je běžné užívat pro mnoho lidí jediné jméno v případě, že jde o jméno organizace lidí, kteří sice nemusí být spojeni příbuzenstvím, ale musí mít něco společného: cíle, prostředky, zákony, zdroje atd. Za tuto organizaci pak jedná její zástupce a představuje se nikoli svým, ale jejím jménem. To platí i pro následovníky Nejvyššího Boha.Jestliže je tedy logické, že jméno Jehova může být jménem organizace, mělo by to být uvedeno i v Písmu. A skutečně, přesný překlad zkoumaného spojení je "Jehova je zástupy (Jehova - zástupy)", "Jehova je vojska (Jehova - vojska)".
Nyní se můžeme vrátit k problému, proč na začátku Bible není používáno jméno Jehova. Dokud totiž nedošlo ke sporu v nebesích, nebylo nijak užitečné pojmenovat duchovní bytosti. Do té doby postupovali všichni nebeští tvorové vzhledem k lidem jednotně a v lidech nemělo smysl vzbuzovat různými jmény dojem nejednotnosti. Když však došlo k rozkolu, bylo kvůli rozlišení nutné zavést různá označení. Část nebeské organizace, která zůstala věrná původní koncepci si dala jméno, aby se odlišila od zbývající části. Tato zbývající část, která se dala anarchistickým směrem, si jméno nedala, aby tak demonstrovala domnělou svobodu jednotlivce - nepříslušnost k žádné organizaci.
Také u křesťanů by měla být znalost Božího jména samozřejmostí. Neboť jak všichni křesťané vědí, jejich vzorová modlitba začíná žádostí o posvěcení Božího jména (Matouš 6:9-13). Logicky by tedy všichni, kteří tuto modlitbu používají, měli vědět, o posvěcení kterého jména se modlí a jaký je jeho skutečný význam. Navíc pán všech křesťanů, Ježíš Kristus, ve své modlitbě říká: "Zjevil jsem tvé jméno lidem, které jsi mi dal ze světa." (Jan 17:6, PNS) Jméno Jehova bylo samozřejmě známo již dříve. Ale Ježíš přinesl informace a podrobnosti o tom, kdo se za tímto jménem skrývá. Dnešní křesťané, kteří očekávají příchod Božího království, by tedy měli vědět, koho mají vzývat, aby příchod Božího království pro ně znamenal záchranu (Jóel 2:32 /3:5/).
Ostatní lidé, ať už tzv. nevěřící, či vyznavači jiných náboženství, by se mohli domnívat, že nemají se jménem židovského a křesťanského Boha nic společného, a tudíž pro jejich život v současnosti či budoucnosti není znalost tohoto jména důležitá. Bible však tento názor nepotvrzuje, ale naopak.
V 1.Mojžíšově 2:4 je napsáno, že Jehova vytvořil Zemi, na které celé lidstvo žije a prvního člověka (1.Mojžíšově 2:7), jehož jsou všichni lidé potomky. Po téměř dvou tisíciletích pak Jehova uzavírá smlouvu s Noem a jeho veškerým (i v té době ještě nenarozeným) potomstvem (1.Mojžíšově 9:8-17). Tedy i se všemi lidmi, kteří žijí v 21. století. A právě v tomto století bude Jehova hodnotit, jak lidstvo tuto smlouvu plní (Žalm 9:8, Skutky 17:31, 2.Petra 3:7). Jedním z důsledků pak bude splnění proroctví zapsaného Ezechielem: ,,A jistě posvětím své velké jméno, které bylo znesvěcováno mezi národy, které jste znesvětili v jejich středu; a národy budou muset poznat, že já jsem Jehova," je výrok svrchovaného Pána Jehovy...... (Ezechiel 36:23, PNS). Kéž by toto poznání přineslo všem obyvatelům planety Země radost a užitek.Jméno JHVH záměrně nic neznamená. Je výlučným označením organizace následující Nejvyššího Boha (a pro nás lidi i jeho jménem), která pracuje na společném díle stvoření v souladu s tím, jak jej koncipoval a garantoval právě Nejvyšší Bůh. Každý z členů této organizace, který byl ve styku s lidmi a který nestál na Satanově straně, proto mohl jednat s lidmi Jehovovým jménem.