Ježíš Kristus je v řeckých Písmech popisován také
jako Syn člověka a Beránek. Oba pojmy zůstanou zahalené tajemstvím, pokud
neporozumíme jejich obsahu, významu a souvislostem, které dávají těmto pojmům
smysl. Zároveň je důležité pochopit, proč Bible používá symbolických pojmů
k sdělování důležitých informací. Tématem této práce je pojem ,,beránek",
zejména v souvislosti s Ježíšem Kristem a s rolí, kterou má
Beránek v době příchodu Syna člověka.
Beránek však není původně křesťanským symbolem. Ježíš
uzavřel smlouvu se svými apoštoly při své poslední večeři velikonočního
beránka. To nebyla náhoda. Velikonočního beránka slavili Izraelité na paměť
záchrany před poslední egyptskou pohromou (smrt prvorozených), před jejich
vyjitím z Egyptského otroctví (2Mo 12:17,18,21-27). Beránek se tak stal
prostředkem a symbolem záchrany.
Beránek však v roli oběti za život lidí vystupuje ještě mnohem
dříve.
Když Bůh JHVH vyzval Abraháma, aby obětoval svého syna
Izáka, ten po té, co Bůh zadržel jeho ruku, aby neobětoval svého syna, spatřil
berana uvízlého ve křoví jako náhrada za Izáka. Stalo se to ještě před tím než
Izák zplodil své potomky. Tak se beran stal náhradní obětí za Izáka a
s ním i za jeho potomstvo. Protože Izák byl dítě zaslíbené, (1Mo 18:10,14)
i jeho potomstvo je zaslíbené. Celá událost má ještě jeden závažný důsledek
naznačený v (1Mo 22:11-13). Později Bůh zavrhl Ezaua, vyvedl Jákobovy potomky
z Egyptského zajetí a určil oběť beránka na záchranu prvorozených. Beránek
se tak stal dvakrát prostředkem záchrany zaslíbeného Abrahámova potomstva,
ještě dříve, než Boží lid dostal Mojžíšův zákon. V něm pak přikázal Bůh
připomínat tuto roli beránka slavením PASAH. To se stalo mnoho staletí před
příchodem Ježíše Krista. Zákon je totiž stínem budoucích dobrých věcí (Žd 10:1).
Beránek Pasa, nařízený v Mojžíšově zákoně je proto nejen připomínkou
událostí minulých, ale i předzvěstí událostí budoucích. Proč zrovna beránek se
stal nástrojem záchrany před Boží pohromou?
Třetí kniha Mojžíšova začíná popisem řádů pro zvířecí
oběti. Ve skutečnosti však nemohly zvířecí oběti hřích odstranit. Zvířecí oběti
Božímu lidu jejich hříchy připomínaly. Z beránka tak Bůh učinil již na
začátku, ještě před zákonem, oběť nejen za hřích, ale i na záchranu. Když se
tak stalo, ještě zákon nebyl. V případě Izáka proto nemohlo jít o oběť za
hřích, protože hřích vyplynul až ze zákona (i když hřích existoval již před
ním), ale na záchranu. To samé platí i ve druhém případě - obětování
beránka, na ochranu před poslední Egyptskou ránou. Předpis zákona pro oběť beránka obsahoval i
další důležité podrobnosti. Například beránek musel být asi roční, bez vady a
žádná jeho kost nesměla být zlomená (2Mo 12:5,46). Ale proč zrovna beránek? Beránek má důležité
vlastnosti, které musí mít i boží služebníci. Zná hlas svého pastýře a jde
poslušně, kam ho vede, i když je určen jako oběť na porážku. Důvěřuje mu (Iz
53:7; Jr 11:19). Dávno před zákonem a před příchodem Krista je beránek
příkladem vlastností, jež musí mít Spasitel. Zároveň ovce a tedy i beránci
nejsou individualisté, ale společenští, jsou poddajní a podřizují se vůli svého
pastýře. Nejsou dravci a sami od sebe neútočí.
Přitom je sám vůdcem stáda. Mladý beran je vůdcem stáda
nebo alespoň skupiny ovcí. Jde tedy symbolicky o postavení nižší než
"pastýřské". Kromě toho byli beránkové užíváni jako obětní zvířata a
symbolický beránek je také člověkem, s obětováním jehož života se předem
počítá. Pastýř musí respektovat, že se ovce drží hlavního berana. Pastýř se
tedy musí starat o to, aby vedl hlavně berany, protože ovce je budou
automaticky následovat. Pokud můžeme přirovnat Boží lid k ovcím, můžeme také
označit ty, co se mezi nimi ujímají vedení jako berany.
"Druhého dne spatřil Jan Ježíše, jak jde k němu, a
řekl: Hle beránek Boží, který nese hřích světa."
(J 1:29)
Ježíš naplnil smysl, který dali beránkovi výše popsané
příběhy Izáka a lidu vycházejícího z Egyptského otroctví. A nejen to. Dal
beránkovi novou kvalitu. Beránek spasení, díky němu, již není pouhou zvířecí
obětí. Beránkem se stává Syn člověka, v tomto případě Ježíš, který je
poslaný (jako beran daný Bohem za Izáka a jeho dosud nenarozené potomstvo),
vyvolený Bohem, jako beránek vybraný pro oběť na záchranu před chystanou Boží
pohromou. Důležité je, aby stejně jako Abrahám a jeho potomci v Egyptském
otroctví uvěřili tomu, kdo je může zachránit a poslechli ho.
V Ježíšovi se také naplnilo Boží zaslíbení, dané
Abrahámovi, když měl obětovat Izáka. "I vztáhl Abrahám ruku po obětním noži,
aby svého syna zabil jako obětního beránka. V tom na něho z nebe
volá JHVH posel. Abraháme, Abraháme! Ten odvětil: 'Tu jsem.' A posel
řekl: 'Nevztahuj na chlapce ruku, nic mu
nedělej! Právě teď jsem poznal, že jsi bohabojný, neboť jsi mi neodepřel svého
jediného syna.' Abrahám se rozhlédl a
vidí, že vzadu je beran, který uvízl svými rohy v houští. ... JHVH posel
zavolal pak z nebe na Abraháma podruhé: 'Přisáhl jsem při sobě, je výrok
JHVH: protože jsi to učinil a neodepřel jsi mi svého jediného syna, jistotně ti
požehnám a tvé potomstvo jistotně rozmnožím ... a ve tvém potomstvu dojdou
požehnání všechny pronárody země, protože jsi uposlechl mého hlasu.'" (1Mo 22:10-18)
Díky Abrahámově víře a uposlechnutí Božího příkazu mohl Bůh učinit stejně
nezištně totéž. Dát svého syna Ježíše jako oběť na záchranu světa. Stal se tak
požehnáním pro všechny národy země, protože svou obětí usmířil svět
s Bohem (J 1:29) a dal všem naději na záchranu před Božím trestem.
Až v Ježíšově osobě se beránek stává symbolem syna
člověka:
1. obětujícího
se za ostatní lidi (v Ježíšově případě za hříchy).
2. jedná
podle hlasu svého Otce (řídí se jeho vůlí jako beránek vůlí svého pastýře).
3. Na
smrt jde jako beránek vedený na porážku (Iz 53:7).
4. je
čistý bez poskvrny (1Mo 12:5; 1Pt. 1:19).
5. Nebyla
mu zlámaná žádná kost stejně jako beránkovi Pasah (J 19:32-37).
6. stal
se vzorem pro své následovníky, které nazval beránky stejně jako jím je on (J
21:15).
7. je
vůdcem stáda
Ježíš je prvním synem člověka (tj. narozený z ženy) a
zároveň beránkem obětovaným. Neměl však zůstat jediným. Těsně před tím, než se
nechal zatknout jako beránek vedený na porážku a zabít, říká Petrovi: "... Pas
mé beránky!" (J 21:15) Souvislost s jeho mučednickou smrtí je zřejmá. On
sám se stal obětním beránkem a Petrovi říká, že beránků, kteří měli mít vlastnosti
(beránků) jako on a jako on mohou i zemřít
mučednickou smrtí, má být více. V Ozeáši 4:16 se píše: "Izrael je
umíněný jako umíněná kráva. Má je teď JHVH pást volně jako beránka?" Zde je
Izrael přirovnáván k umíněné krávě v protikladu k beránkovi v souvislosti
s jeho vlastnostmi (umíněnost proti poslušnosti, poddajnosti). To je druhá
část obsahu pojmu beránek. Jsou to výše uvedené vlastnosti, které musí boží
služebník v roli beránka mít, aby ho mohl Bůh volně pást. Beránek je ve
skutečnosti v souvislosti s božími služebníky, symbolem jejich poslání a
vlastností. Je to titul a právní pojem, stejně jako syn člověka.
Beránek je skrze všechny popsané události, včetně poslání
a smrti Ježíše, symbolem podávajícím kompletní informaci o konkrétním druhu
Božích služebníků. To je první důvod proč jsou některé informace v Bibli
předkládané v symbolech. Konkrétní význam a smysl symbolů je v Bibli
tvořen precedentními příběhy a vlastnostmi, se kterými je konkrétní symbol spojován.
Jednotlivé symboly mohou proto nést mnoho obsažné informace představující celý
obraz, celé sdělení, který je částí obrazu nebo sdělení ještě většího a
složitějšího.
Beránek je ve Zjevení součástí proroctví, které se naplní
v blízké budoucnosti. Kniha Zjevení je mimo jiné charakteristická velkým
výskytem symbolů. Je to proto, že Zjevení popisuje nejen události, které se
mají stát. Doba, kterou popisuje je zároveň dobou soudu, ve sporu, který vznikl
dávno v minulosti. Některé symboly obsahují i souvislosti spojující
přítomnost a dávnou minulost.
Je jasné, že dalším, neméně důležitým důvodem používání
mnoho obsažných symbolů v Bibli je jejich nadčasový význam a vývoj. Role
beránka začala vznikat dávno před tím než se úplný smysl, význam a obsah tohoto
symbolu vyjevil v osobě Ježíše. Ježíš v roli obětního beránka nemohl
přijít dříve, než to umožnil vývoj Božího lidu a stav řešení sporných otázek.
Úroveň poznání Božího lidu a jeho výchova vedla k tomu, aby složitější
sdělení musela být vyjadřována v symbolech, které lidé znali už
v rané době. Rozšiřování obsahu symbolů tak může přirozeně navazovat na
dříve známé skutečnosti. Stejně se vyvíjí i slovník člověka během života.
Dalším důvodem je jejich použití v prorockých
textech. Biblická proroctví byla psaná často pro dobu velmi vzdálenou a musela
být přitom psaná tehdy používanou terminologií. Informace o věcech a
událostech, pro něž v době jejich zápisu neexistovaly samostatné pojmy,
musely být vyjádřené tehdy známými pojmy a zároveň si musely uchovat srozumitelnost
i pro budoucnost. Kromě Zjevení se to týká hlavně knih Daniele a Zachariáše.
Biblické symboly nevznikají proto kvůli ukrývání
tajemství, ale přesně naopak, aby poskytovaly ucelené, přesné informace těm,
jimž jsou určené. Jsou ovšem zároveň přirozenou překážkou pro ty, kdo si nedají
práci s jejich pochopením a pro ty, kdo ve skutečnosti nehledají pravdu.
Nadčasovost utváření Biblických symbolů, při současném udržení jednotného ducha
je zároveň jedním z hlavních důkazů o tom, že Bible má nadčasového autora,
původce.
Jak již bylo řečeno, Ježíš mluvil s Petrem o
beráncích v množném čísle. V dopise 1. Korintským 12:27 je řečeno, že
všichni jsou údy Kristova těla vedeného jedním Duchem. Ti, kdo jsou opravdu údy
Kristovými, musí být zároveň připraveni na to stát se Kristovými beránky. Ježíš
o nás hovoří jako o beráncích. Znamená to, že bychom měli být jako beránek,
slyšet hlas svého pána a jít za ním, kamkoliv on jde. Každý takový z nás
se může stát i obětí nutnou k záchraně nebo k usvědčení toho zlého (J
16:10,11; 17:1,4).
V knize Zjevení se vyskytuje na několika místech
beránek nebo něco s ním související. Poprvé jako "Beránek, ten
obětovaný" (Zj 5:6), naposledy "bude tam trůn Boží a Beránkův;" (Zj
22:3). Křesťané spojují beránka jednoznačně s osobou Ježíše Krista.
V Janově evangeliu je beránek skutečně spojován s Ježíšem Kristem: "Hle
Beránek Boží, který snímá hřích světa." (J 1:29,36) Později Filip byl
poslán andělem Páně, aby se setkal s etiopským dvořanem. Ten četl Izajáše
53:7,8 kde se píše o beránku vedeném na porážku a Filip mu na základě toho
zvěstoval Ježíše. V dopisech (1K 5:7; Žd 11:28; 1Pt 1:19) apoštolů je také
Ježíš jednoznačně spojován s Beránkem.
Ačkoliv ekumenický překlad píše ve Zjevení o Beránku
obětovaném a Beránku zabitém, jde vždy o stejný výraz (zabitý - řecky: sfazesthai
podle Biblického slovníku A. Novotného). Může proto jít o jednoho a téhož
Beránka - Ježíše Krista. To by však nevysvětlilo, proč Ježíš mluvil o Synu
člověka ve třetí osobě, proč příchod Syna člověka se svým královstvím spojil
s viděním na hoře, kde se ukázal proměněný, ne v lidském těle, ve
společnosti Mojžíše a Eliáše, a proč příběh dvou svědků v jedenácté
kapitole Zjevení má nápadně mnoho znaků shodných s Ježíšovým příběhem i
s viděním proměnění na hoře. Nejasná by zůstala i zmínka o sedmirohém Beránku
(Zj 5:6) a dvourohém Beránku v souvislosti se šelmou, která měla dva rohy
jako Beránek, ale mluvila jako drak.
"V tom jsem spatřil, že uprostřed mezi trůnem a těmi
čtyřmi bytostmi a starci stojí Beránek, ten obětovaný; měl sedm rohů a sedm
očí, což je sedmero duchů Božích vyslaných do celého světa." (Zj 5:6)
Ve Zj 5:6 je Beránek (ten obětovaný) popsán se 7 rohy a 7
očima. Význam rohů je popsán dále, včetně poznámky pod čarou č. 2. Význam očí
ve Zjevení je vysvětlen jako sedm Duchů Božích (tj. zatím neznámých Božích
služebníků). Pro bližší vysvětlení se můžeme obrátit na Zacharijáše 3:9 kde je
jediný další výskyt sedmi očí v Písmu.
Se 7 očima je popisován kámen v souvislosti s ohlašovaným
Výhonkem. Kdo to je? V Za 6:12,13 je Výhonek popsán takto: "Toto praví
Hospodin zástupů: Hle, přijde muž jménem Výhonek, vyraší odspodu; ten
zbuduje Hospodinův chrám. Ano, on zbuduje chrám Hospodinův a bude
obdařen velebností. Bude sedět na svém trůnu a vládnout a bude na svém trůnu
knězem; mezi obojím bude pokojná shoda." Výhonek a kámen, který má sedm
očí jako Beránek ve Zj 5:6, spolu souvisejí. Kámen je totiž Ježíš, jak řekl
Petr (Sk 4:11) a zároveň i Výhonek neboť je
začátek růstu nového lidu podle nové smlouvy. V Zacharijášovi šesté
kapitole se mluví o shodě mezi "obojím". Pokud obojí jsou ti
dva synové nového oleje (Za 4:14), na něž je odkaz i ve (Zj 11:4) jaká je
spojitost s Ježíšem, popsaným jako sedmirohý Beránek? Jsou to role, které
měl Ježíš a budou mít i ti dva synové nového oleje. Budou mít roli beránka,
protože i oni, budou zabiti [1] .
A budou tím synem člověka, o němž mluvil Ježíš ve třetí osobě. Všichni tři
(viz. Ježíš v proměnění na hoře spolu s Mojžíšem, Eliášem) jsou Výhonek, protože to slovo představuje
rostlinu nebo její část v raném, počátečním stádiu. To je další společný rys. Ježíš i ti dva
synové nového oleje (Mojžíš a Eliáš, dva svědkové s mocí Mojžíšovou a
Eliášovou ve 11. kap. Zjevení) jsou
počátkem něčeho nového. Ježíš přišel s novou tzv. Kristovou smlouvou.
Ti dva synové nového oleje přijdou také s novou smlouvou. Nová smlouva
bude znamenat novou etapu vývoje Božího lidu a celého lidstva, jako znamenala
Kristova smlouva na svém počátku. Kristova smlouva znamenala změnu ve výchově
Božího lidu. Nová smlouva umožní výchovu celého lidstva podle Boží koncepce,
bez satanova zasahování. To je kvalitativně úplně nová etapa. Výhonek je proto
označení pro tyto tři - Ježíš a dva synové nového oleje (Mojžíš a Eliáš). Proč
má tedy Beránek sedm rohů a ne rovnou dva, jak je později naznačeno v 13.
kap. Zjevení?
Vidění o sedmirohém Beránku se týká období před otevíráním
pečetí a období otevírání pečetí. To je před vlastním zahájením realizace
výchovného Božího plánu. Beránek je Ježíš Kristus jak vyplývá z vysvětlení
jednoho ze starců (Zj 5:5). Jeho rohy nemohou proto být dva svědkové, kteří
přicházejí až na konci období platnosti Kristovy smlouvy. Sedm rohů zde
pravděpodobně symbolizují sedm představitelů sedmi církví, kteří aktivně
uplatňují moc nad církvemi v období Kristovy smlouvy. Ta je popsaná na
začátku každého dopisu 7 sborům. Zřejmě se jedná o představitele (anděle) 7
církví, kteří se snaží na základě získaných informací varovat církve před
nadcházejícími pohromami a připomínat cíl snažení církví. Ti se stali
prostředkem Boží výchovy během období platnosti Kristovy smlouvy. Církve mají
tuto autoritu respektovat a podle toho i konat. Oči jsou dále vysvětleny jako 7
zatím neznámých Božích služebníků (duchů Božích).
Kapitola 11,
V evangeliích Ježíš mluví o synu člověka ve třetí
osobě i v případech kdy mluví o sobě. Těžko se dá uvěřit, že jde o náhodu.
To neodpovídá ničemu, co Ježíš dělal. Když to není náhoda, jaké vysvětlení
nabízí Bible? Nabízí nám ho Ježíš sám. V Matoušovi 16:27,28 "Syn
člověka přijde v slávě svého Otce se svými svatými anděly, a tehdy odplatí
každému podle jeho jednání. Amen, pravím
vám, že někteří z těch, kteří tu
stojí, neokusí smrti, dokud nespatří Syna člověka přicházejícího se svým
královstvím." V těchto dvou větách spojuje Ježíš příchod syna
člověka se soudem. "odplatí každému podle jeho jednání.". Vzápětí říká: "Amen,
pravím vám, že někteří z těch, kteří tu stojí, neokusí smrti, dokud nespatří
Syna člověka přicházejícího se svým královstvím." A následuje
proměnění na hoře. V tomto vidění je Ježíš popsaný ne v lidském, ale
duchovním těle, ve společnosti Mojžíše a Eliáše. Je to proto, že jde o vidění
prorocké. Vidění vzdálené budoucnosti. Zároveň obsahuje sdělení, které měli
učedníci, kteří byli svědky této události, uchovat v tajnosti. Když se ho
učedníci ptali na Eliáše, o němž věděli, že má také být u příchodu Božího
království, Ježíš jim odpověděl: "Avšak pravím vám, že Eliáš již přišel, ale
nepoznali ho a udělali s ním, co se jim zlíbilo; tak i Syn člověka bude od nich
trpět." (Mt 17:12) Ježíš označil Jana Křtitele za Eliáše.
V proměnění na hoře ve skutečnosti bylo ukázáno, jak bude vypadat příchod Syna
člověka v době soudu. Ježíš v té době nebude mít lidské tělo, které
obětoval jednou pro vždy. Ve skutečnosti ho bude zastupovat dvojice. Mojžíš a
Eliáš, kteří byli s Ježíšem ve vidění o proměnění. Proto celou dobu mluvil
Ježíš o Synu člověka ve třetí osobě. V době soudu přijde Syn člověka
v zastoupení jiných dvou osob, stejně jako Ježíš nebyl sám, ale měl svého
Eliáše - Jana Křtitele. Ti budou mluvit to, co dostanou od Ježíše (J 16:12-14).
Ve Zjevení 11. kapitole jsou dva svědkové popsaní s mocí, kterou měli
Mojžíš a Eliáš. Proto jsou oním Mojžíšem a Eliášem, kteří byli viděni při
proměnění na hoře.
V 11 kapitole Zjevení tito dva svědkové veřejně vystupují
tři a půl roku (jako Ježíš), mají moc proměnit vodu v krev jako Mojžíš a
způsobit sucho po dobu svého účinkování jako Eliáš. Mohli také lidi sužovat
různými ranami. Nedopřávali lidem klidu, jako Ježíš nedopřával klidu Židům.
Narodí se z ženy (jsou tedy syny člověka jako Ježíš). Budou nakonec zabiti
jako Ježíš a stejně jako on budou vzkříšeni a vzati k Bohu. Shodných rysů
s Ježíšem je mnoho. Zároveň jsou vidět i rozdíly. Ty ovšem vyplývají
z jejich poslání. Například jsou
oblečení ve smuteční šat. Ježíš měl úlohu obětního beránka, který snímá hřích
světa. Byl poslán k záchraně. Dva svědkové jsou posláni k soudu.
V první řadě Božího lidu, ale i zbytku světa. Jejich smrt nebude oběť za
hřích, ale na záchranu těch lidí, kteří jim uvěří a budou podle toho jednat.
Budou usmrceni šelmou vystupující z propasti. V tom budou plnit roli
beránka k záchraně světa. Nikoliv, ale světa reprezentovaného šelmou, ale
světa osvobozeného od toho, kdo je zabije a ničí zemi, neboť bude díky tomu
odsouzen a zničen.
Ve 13 kapitole (verš 11) Zjevení se píše o šelmě, která má
dva rohy jako Beránek, ale mluví jako drak . Je to jediné místo, kde se o
dvourohém beránku mluví. Proč? Protože má s Beránkem stejnou jednu
vlastnost. Má stejně jako on dva rohy. Ti, kdo spojují Beránka jen
s fyzickou osobou Ježíše Krista, nemohou najít správné vysvětlení. Ale
nejprve se podívejme na dvourohou šelmu.
Činnost této šelmy, která má dva rohy jako Beránek, ale
mluví jako drak, má náboženské zaměření. Nutí lidi, aby klekali před první
šelmou, činí velká znamení ke cti té první šelmy a svádí obyvatelé země. To
jsou činnosti, které vykonávali v minulosti kněží, kteří sloužili bohům.
Zde je to ke cti a slávě první šelmy, která se sama bude činit bohem (Zj 13:5,6;
Da 11:36-39). Šelma, která má dva rohy jako Beránek vykonává kněžskou službu,
ale ve prospěch první šelmy a draka, který jí dal svou moc. Třináctá kapitola
začíná popisem šelmy, která má znaky šelem popisovaných v Danielovi sedmé
kapitole. Zvířata zde představují různá království. Také Beránek nepředstavuje
v této části již jen dva svědky, ale všechny, kdo jsou s ním na hoře
Sion označení jako 144 000. Jen ty dva rohy představují dvě konkrétní
osoby.
Co, ale znamenají ty dva rohy? Má je šelma i Beránek. Rohy
jsou symboly aktivního uplatňování [2] moci (viz Daniel). Dva rohy ukazují na to, že šelmu i
Beránka reprezentují dva představitelé s mocí. Šelma vykonává mocné skutky
(verše 13,14). Kdo jsou ti dva mocní představitelé šelmy? V Zacharjášovi
5:9-11 je psáno o dvou ženách, které chtějí svévoli vystavit v "šineárské
zemi" podstavec a dům. Šineár bylo odedávna Babylonské území. To je jedno
z možných vysvětlení.
Hlavní
představitelé rohů Beránka jsou dva svědkové. Proč můžeme ztotožnit tyto 2 rohy
s 2 svědky (Mojžíšem a Eliášem)?
Šelmy,
2 svědkové i dvourohý beránek existují dle Zj. kap. 11,
Rohy Beránka jsou tedy nepochybně dva svědkové, protože i oni mají moc, kterou
aktivně uplatňují (Zj 17:14). Na začátku jako Mojžíš a Eliáš a po svém
vzkříšení bude jejich moc pravděpodobně ještě větší. Oni budou posláni jako Syn
člověka, o němž Ježíš mluvil ve třetí osobě, a budou oznamovat to, co on jim
řekne (J 16:8-15). Oni jsou tím Přímluvcem, Duchem pravdy, který světu ukáže
v čem je hřích, spravedlnost a soud. Budou konat vůli Ježíšovu a jeho Otce
neboť mu Otec dal tu pravomoc.
Beránek je od doby Ježíše symbol pro jeho následovníky. Je
označením vyjadřujícím, že jde o lidi, kteří znají hlas svého Pána, jdou za
ním, ať jde kamkoliv a jsou v případě potřeby připraveni se obětovat.
Přitom mají i potřebné vůdcovské schopnosti. Ježíš byl v tomto ohledu první
člověk s touto rolí. Ale nebyl jediný. Stejně jako Mojžíš tvořil dvojici
s Áronem a Eliáš s Elíšou, měl Ježíš svého Jana Křtitele. V době
druhého příchodu Syna člověka, který bude zároveň v roli Beránka, to budou
dva svědkové s mocí Mojžíše a Eliáše. Proto jde o Beránka dvourohého. Ve
Zjevení však Beránek již nepředstavuje jen dva jednotlivce, ale všechny kdo
jsou označeni jeho pečetí viz. 14 kapitola Zjevení.
[1] Ale už ne
jako oběť za hřích, pro kterou byl určen Ježíš. Jejich oběť je pro účel soudu a
následnou záchranu.
[2]
ROH - část těla užívaná k boji (útoku či obraně). Symbolizuje aktivní uplatňování moci (vojenská,
královská, politická, krále nebo vůdce stojící v čele). (1Kr 22:11; Za 1:18-21; Zj 13:1; 17:12)