Člověk dostal už při svém stvoření schopnost svobodně volit. [2] Znamená to, že byl vytvořen tak, aby byl schopen stát před stále větší a větší paletou možných nebo i nutných rozhodnutí, a přitom volbu provádět jen na základě vlastních instinktů, znalostí a zkušeností, a z nich vytvořených priorit. Nějaké počáteční instinkty musel člověk dostat už při svém narození, ale smyslem bylo, aby postupně nahrazoval instinktivní volby volbami založenými na nabytých znalostech a zkušenostech. První instinkty se nemohly příliš lišit od instinktů zvířecích (v Bibli nazývaných tělesnými). Představy, že první lidé měli takové vrcholné vlastnosti jako je láska agapé nebo moudrost, jsou naivní. [3]
Poprvé použil první člověk Adam svou schopnost volit po svém tělesném dospění: zvolil nezávislost na Bohu. [4] Vše ukazuje na to, že tuto volbu učinil bez výzvy a bez jakéhokoli podnětu - tedy zcela sám. Domníval se, že je dostatečně dospělý i psychicky a že nepotřebuje, aby mu někdo říkal, co má dělat. [5] Byla mu proto vypěstována zahrada v Edenu [6] a Bůh mu jen řekl, jak se má chovat, aby zahradu udržoval a případně rozšiřoval. [7] Při té příležitosti však byl člověk postaven před skutečnou volbu, která měla ukázat, kdy bude opravdu psychicky dospělý. Tuto volbu v zahradě Eden představovaly dva známé vyjímečné stromy: - Strom poznání dobrého a zlého, před jehož ovocem byl (také poprvé) člověk varován, a - strom života, z něhož směl (jako z kteréhokoli jiného stromu) ovoce jíst. Tím dostali oba první lidé možnost rozhodnout se mezi třemi alternativami: [8] 1) Trvalým životem - tím, že si vezmou ovoce ze stromu života, 2) předčasným poznáním zlého (a tím i dobrého) - pojedením ovoce ze stromu poznání dobrého a zlého, a 3) ignorováním volby. Motivem této ignorace mohlo být: a) buď odkládání rozhodnutí na vhodnější dobu, b) nebo nezájem pouze o tuto předloženou volbu, [9] c) případně nezájem o jakoukoli zásadní volbu vůbec - tedy nezájem o dar svobodné vůle samé. Poslední alternativa - sub 3c - by byla bývala znamenala, že stvoření lidé zůstali ve své podstatě jen inteligentními zvířaty, a že stvoření se nepovedlo. Prokázat tuto možnost však vyžadovalo hodně času a proto první lidé dostali možnost žít až do jednoho tisíce let. Stvoření lidé opravdu možnost volby nějaký čas ignorovali a to se stalo důvodem pro první vstup Boha do života lidí. [10]Poznámka: Bůh se na počátku postaral i o stvořenou Zemi a zvířata, [12] ale nadále tuto starost uložil stvořeným lidem, kterým Zemi svěřil (Ž.115:16; 1.M.1:26-28). Proto očekává, že lidstvo tuto starost postupně převezme, a jemu tak umožní ,,odejít do svého odpočinku". [13] (Viz dále).
Bůh se na počátku postaral o planetu Zemi tím, že ji dal tu správnou hvězdu - slunce - aby dodávala energii, Zemi umístil do správné vzdálenosti od této hvězdy atd. Na Zemi vytvořil automaticky fungující ekosystém, který sám sebe reguluje v mezích vyhovujících potřebám stvořených lidí. [14] Živým bytostem dal instinkty, které řídí jejich chování tak, aby vyhovovalo potřebám ekosystému a tím i lidem. Od lidí však Bůh žádá, aby rozvíjeli svou svobodnou vůli. Proto se lidé chovají stále častěji nezávisle na svých instinktech, a naneštěstí ne vždycky správně - optimálně pak už jen vyjímečně. Nesprávné chování lidí pak má někdy za následek, že vážně ohrozí sami sebe - ať již přímo (hromadným zabíjením jiných lidí) nebo nepřímo (rozšiřováním smrtelných chorob nebo poškozováním přírody a jejího ekosystému, případně modloslužbou, která je na počátku většiny zlých věcí). V kritických situacích potom přichází Bůh se svými pomocníky (jinými duchovními bytostmi či silami - blíže viz studii Duchovní bytosti) a provádí potřebný zákrok.
Mat.28:20 |
A hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku." [EKU] |
A pohleďte, já jsem s vámi po všechny dny až do závěru systému věcí." [PNS] |
|
A aj, já s vámi jsem po všecky dny až do skonání světa. Amen. [KRA] |
řekl, že bude neustále
přítomen a to až do dnešních dnů. To je však omyl. Ježíš Kristus ve skutečnosti
řekl svým služebníkům, že s nimi bude jen do konce generace, k níž
patřili - a tedy do roku 70. n.l. Tím končil tehdejší Pánův (Hospodinův,
Jehovův, Jahveho, JHVH) den a ,,světlo Ježíše Krista" (Jan 12:35,36) skrze jeho
apoštoly. Dál měly ,,svítit" či ,,osvětlovat cestu" jeho sbory respektive církve
ve funkci svícnů. [15]
Dokonce ani andělé nejsou osobně trvale přítomni, avšak mají zde svá ,,čidla",
která jim předávají informace o lidech a zejména o Božích skutečných (nikoli
domnělých!) služebnících, a to velmi rychle (srovnej Dan.10:12).
Poznámka: Bible přeložená do českého jazyka nás na neštěstí někdy mate tím, že pro dospělé potomky rodičů obou pohlaví nemá jediný název. Používané slovo děti nás potom svádí k představě, že Bůh si nás v této roli přeje neustále. Je sice pravda, že na počátku duchovního vývoje se každý nově obrácený (také se říká nově zrozený) křesťan musí považovat za duchovní dítě - řekl to Ježíš Kristus:
MAT 18:4 |
Kdo se pokoří a bude jako toto dítě, ten je největší v království nebeském. |
MAR 10:15 |
Amen, pravím vám, kdo nepřijme Boží království jako dítě, jistě do něho nevejde." |
LUK 18:17 |
Amen, pravím vám, kdo nepřijme království Boží jako dítě, jistě do něho nevejde." |
ale to platí pro duchovní
,,nemluvňata" a duchovní ,,dorostence".
V době Ježíšově (ale nejen
tehdy - platí to stále!) se všichni Ježíšovi učedníci byvše jím vyškoleni
cítili být již dospělými křesťany, a proto jim Ježíš řekl, že ten, kdo bude
jako ono dítě, [20]
je (ale vlastně také bude!)
největším v nebeském království. Onen přítomný čas volil Ježíš proto, že
věděl, že skromnost a pokoru člověk většinou zdědí (srovnej Mat.20:23). Takže
vlastně formulace věcně vzato měla přesně znít: "Ten, který je z největší
v království nebeském, se nyní pokoří a bude nyní jako toto dítě". Taková
formulace by ale nebyla povzbudivá a jeho učedníci by se byli bývali přestali
snažit.
Apoštol Pavel to zdůraznil ve svém listě Židům (Hebrejům) 6:1 a o dospělých
synech a dcerách Božích mluvil v listě Římanům 8:21, kde ovšem čeština
musela užít slova ,,děti". Na jiném místě proto hovoří o Božích synech
(Řím.8:19), ačkoli tam patří i Boží dcery. [21]
Poznámka: Kolektivní vinou? Vždyť princip kolektivní
viny je v celém světě tak silně odsuzován!
Problém je v tom, že Boží spravedlnost je jiná než lidská, a my - lidé -
bychom ji měli poznat a pochopit. [23]
Bůh totiž (v tomto sedmém stvořitelském dni) dal smysl života a úkol lidstvu
jako celku a nikoli pro jednotlivce (1.M.1:26) a tento úkol může být zvládnut
pouze a jedině kolektivně. Proto také byl Bůh ochoten obětovat pro záchranu
lidstva (jako celku) i svého nejlepšího a v oné době jediného Syna -
Ježíše Krista (Jan 3:16 [24] ).
Lidé si to pomalu začínají uvědomovat a proto už se také objevila nová
přísloví, jako ,,Každý národ má takovou vládu, jakou si zaslouží" a podobně. [25]
3.M.26:38 |
Zahynete mezi pronárody a pohltí vás země vašich nepřátel. |
3.M.26:39 |
Kteří z vás zůstanou, zaniknou pro svou nepravost v zemích svých nepřátel, a také pro nepravosti svých otců zaniknou. |
Rabín to asi věděl, ale chtěl svými slovy vyprovokovat Boha k zásahu proti nepřátelům. Jenže Bůh takový zásah neslíbil a naopak řekl, že jeho lid musí odpykat celou svou vinu.
Rabín v hrůze, která se děla, možná přemýšlel, proč má právě on nést vinu svých předků, když sám před Bohem žádnou významnou vinu necítil. Možná se on osobně opravdu ničeho zlého nedopustil a nemohl pochopit, proč by měl tak hrozně pykat za to, co udělal někdo jiný. Jak se to slučuje s Boží spravedlností, milosrdenstvím, láskou k lidem, jeho shovívavostí atd.?
Mich.6:3 |
"Lide můj, co jsem ti udělal? Jaké potíže jsem ti působil? Odpověz mi!" |
Lid neodpověděl.
Bůh ho předem upozorňoval, že formální uctívání a rituály jsou k ničemu:
Iz.1:11 |
"K čemu je mi množství vašich obětních hodů, praví Hospodin. Přesytil jsem se zápalných obětí beranů i tuku vykrmených dobytčat, nemám zájem o krev býčků, beránků a kozlů. |
Iz.1:12 |
Že se mi chodíte ukazovat! Kdo po vás chce, abyste šlapali má nádvoří? |
Iz.1:13 |
Nepřinášejte už šalebné obětní dary, kouř kadidla je mi ohavností, i novoluní, dny odpočinku a svolaná shromáždění; ničemnost a slavnostní shromáždění, to nemohu vystát. |
Iz.1:14 |
Z duše nenávidím vaše novoluní a slavnosti, jsou mi jen na obtíž, jsem vyčerpán, když je musím snášet. |
Iz.1:15 |
Když rozprostíráte své dlaně, zakrývám si před vámi oči. Ať se modlíte sebevíc, neslyším. Vaše ruce jsou celé od krve. |
a navrhoval, aby si to obě smluvní strany vyjasnily. Byl ochoten odpouštět; stačilo jen vyjádřit dobrou vůli a přestat se zlými skutky:
Iz.1:18 |
Pojďte, projednejme to spolu, praví Hospodin. I kdyby vaše hříchy byly jako šarlat, zbělejí jako sníh, i kdyby byly rudé jako purpur, budou bílé jako vlna. |
Iz.1:19 |
Budete-li povolní a poslechnete, budete požívat dobrých darů země. |
Iz.1:16 |
Omyjte se, očisťte se, odkliďte mi své zlé skutky z očí, přestaňte páchat zlo. |
Iz.1:17 |
Učte se činit dobro. Hledejte právo, zakročte proti násilníku, dopomozte k právu sirotkovi, ujímejte se pře vdovy. |
ale naopak upozornil, že odmítnutí bude mít právě ony hrozné následky. Budou vražděni.
Iz.1:20 |
Když však odmítnete a budete se zpěčovat, bude vás požírat meč." Tak promluvila Hospodinova ústa. |
Bůh se rozhodl k naplnění svých nejhorších hrozeb až když tresty nepomohly:
Iz.1:5 |
Nač vás ještě bít? Jste jen umíněnější. ... |
Bůh ukazuje, že bude muset nechat svůj lid na pospas svému odpůrci, který vlastně vždycky výkon oněch trestů osnoval
Iz.1:21 |
Běda! Nevěstkou se stalo město věrné! Bývalo plné práva, přebývala v něm spravedlnost, teď jsou v něm vrahové. |
Iz.1:22 |
Tvé stříbro se stalo struskou, tvé víno je smíšené s vodou, |
Iz.1:23 |
tvoji velmoži jsou umíněnci, spolčenci zlodějů. Kdekdo miluje úplatek a rád bere dary; sirotkovi právo nezjednají a pře vdovy se k nim nedostane. |
Židé byli přesvědčeni, že už mají všechny tresty za sebou. Nechtěli pochopit, že k odvrácení likvidace celého izraelského národa je nutné přijmout výkupní oběť Ježíše Krista.
Iz.1:3 |
Vůl zná svého hospodáře, osel jesle svého pána, mne však Izrael nezná, můj lid je nechápavý." |
Vzpomněl si onen rabín na všechna tato slova?
Mat.23:29 |
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Stavíte náhrobky prorokům, zdobíte pomníky spravedlivých |
Luk.11:47 |
Běda vám! Stavíte pomníky prorokům, které zabili vaši otcové. |
Mat.23:30 |
a říkáte: ,Kdybychom my byli na místě svých otců, neměli bychom podíl na smrti proroků.` |
|
|
Mat.23:31 |
Tak svědčíte sami proti sobě, že jste synové těch, kdo zabíjeli proroky. |
Luk.11:48 |
Tak dosvědčujete a potvrzujete činy svých otců; oni proroky zabíjeli, vy jim budujete pomníky. |
Mat.23:32 |
Dovršte tedy činy svých otců! |
|
|
Tato slova bývají špatně chápána. Zdálo by se, že Ježíš Kristus vinní zákoníky a farizeje za to, že kritizovali své předky a že říkali, že oni by se podobných chyb a nedopustili. Jakoby jejich vina spočívala jen v tom, že své předky soudili.
Ale jak tím svědčili proti sobě? V čem bylo jejich jednání trestuhodné, že jim prorokoval bědu? Jak to, že je vyzýval k tomu, aby dovršili činy svých otců? Ježíš jindy při debatě ještě řekl:
Jan 7:19 |
Nedal vám Mojžíš zákon? A nikdo z vás zákon neplní. Proč mě chcete zabít?" |
Jan 7:20 |
Zástup odpověděl: "Jsi posedlý? Kdo tě chce zabít?" |
Jan 8:37 |
Vím, že jste potomci Abrahamovi; ale chcete mě zabít, neboť pro mé slovo není u vás místa. |
Jan 8:38 |
Já mluvím o tom, co jsem viděl u Otce; a vy děláte, co jste slyšeli od vašeho otce." |
Jan 8:39 |
Odpověděli mu: "Náš otec je Abraham." Ježíš jim řekl: "Kdybyste byli děti Abrahamovy, jednali byste jako on. |
Jan 8:40 |
Já jsem vám mluvil pravdu, kterou jsem slyšel od Boha, a vy mě chcete zabít. Tak Abraham nejednal. |
Dal tím najevo, že přes jejich ujištění ví o tom, že ho zabijí - tedy že dovrší činy svých otců. Oni se ovšem domnívali, že nikoli.
Z toho vyplývala jedna věc: Ježíš věděl, že synové mají stejnou povahu jako měli jejich otcové a předkové vůbec. Ježíš Kristus tedy mluvil o genetických vlastnostech, které zůstaly nezměněny. Synové sice nezabili žádného proroka, který o nich mluvil dobře, ale podle vzorů svých předků byli ochotni zabít proroka kritického. A to, i když to předem nevěděli. [33] Boží lid si často neuvědomuje, že Boha zajímají ne jen vykonané činy, ale hlavně ,,myšlení srdce" - tedy vnitřní postoje. ,,Nevinný" lid si často neuvědomuje skutečnost, že je nevinný jen proto, že k vině neměl příležitost nebo podnět. Rabín v nacistickém koncentračním táboře neměl ani tušení, že kdyby on a všichni spolu s ním žili v dobách a podmínkách proroků, byli by bývali jednali stejně jako jejich otcové. Jejich vlastnosti se nezměnily. Jejich nevinnost byla způsobena nikoli čistotou ,,myšlení jejich srdce", ale prostě jen faktem, že okolnosti byly zcela odlišné. [34] Podobá se to situaci člověka, který nikdy nic neukradl, protože neměl příležitost a ani k tomu nebyl nucen. Ale cítí se být čistým jen proto, že to neudělal. Velmi mnoho lidí nemá ani tušení, čeho všeho by byli schopni, kdyby žili ve zcela jiných podmínkách a jiné společnosti. Ale odborníci o tom vědí a Bůh to ví ještě mnohem lépe. Příklad: Kolik Němců ani netušilo, čeho všeho budou schopni pod Hitlerovým vedením?! Ježíšova slova ,,Tak svědčíte sami proti sobě, že jste synové těch, kdo zabíjeli proroky" tedy znamenala, že svědčili-li Izraelité proti svým otcům, svědčili tím sami proti sobě. Byli totiž stejní jako oni. Zbavit se zděděných špatných vlastností je velmi, velmi obtížné. Boží lid na tom musí pracovat zejména právě v té době, kdy není pod tlakem. Nesmí si namlouvat, že když v době míru a relativní pohody se nechová hříšně, je už v pořádku. Nic není tak klamné!
Text |
Tehdejší
stav |
Stav
dnešního křesťanstva |
Jer.5:26 |
"V mém lidu se objevují svévolníci, rozhlížejí se, krčí, jako ptáčníci líčí past a lapají lidi. |
Chce někdo popřít, že
takoví lidé mezi křesťany nebyli a nejsou? Dokonce se z toho přímo
obviňují některé celé církve. |
Jer.5:27 |
Jako klec je plná ptáků, tak jsou jejich domy plné lsti. Proto se stali velkými, zbohatli. |
|
Jer.5:28 |
Tuční jsou, tlustí, zlé události netečně přecházejí, nikoho neobhájí, ani sirotka, a přesto je provází zdar. Za právo ubožáků se na soudu nepostaví. |
Které křesťanské
církve toto dnes činí? Zdali nehájí jen své vlastní členy (pokud jsou
nevinní) a ještě ne vždycky? Často se také honosí svým majetkem. |
Jer.5:29 |
Což je za to nemám trestat? je výrok Hospodinův. Což takový pronárod nemá postihnout má pomsta? |
Všimněme si, jak
přísně Bůh takové věci hodnotí! |
Jer.5:30 |
Úděsná, otřesná věc se děje v zemi. |
Zdali není žehnání a
podobné akty něčím podobným? Žehnání knězem znamená, že Bůh bude pomáhat.
Tento slib je často nepravdivý. |
Jer.5:31 |
Proroci prorokují klamně, kněží vládnou na vlastní pěst a můj lid to má rád. Co však uděláte, až nastanou věci poslední?" |
Dnes si kdekterý křesťan myslí, že buď je v té ,,pravé" církvi a stejně jako jeho předkové se proto nemusí o nic starat, [40] nebo že tím, že když on sám nikomu neškodí a případně tu a tam něco udělá nebo dá ze svého přebytku pro akce charitativního typu, [41] je před Bohem čistý. A když na něj dolehne jeho osobní tíseň a Bůh mu v ní nepomůže, tak to také často považuje za důvod k tomu prohlašovat, že žádný Bůh není. Vždyť kolik křesťanů se stalo ateisty třeba po první nebo druhé světové válce!
V naší době je mezi křesťany mimořádně rozšířenou vlastností nedostatek statečnosti, ba dokonce zbabělost. Kdo z křesťanů si umí představit, čeho všeho zlého by byl schopen, kdyby se ocitl ve zkoušce své statečnosti? [42]
Iz.1:16 |
Umyjte se; očistěte se; odstraňte od mých očí špatnost svých jednání; přestaňte činit špatné. [PNS] |
Jak.4:8 |
Přibližte se k Bohu a on se přiblíží k vám. Očistěte si ruce, hříšníci, a přečistěte své srdce, vy nerozhodní. [PNS] |
Čiňte pokání a očistěte se vy, kteří se chcete
podílet na Boží záchraně,
neboť Boží Království je opět
blízko!
[1] Poznámka: Akt stvoření pozemské přírody a lidí v ní nebudeme nazývat Božím vstupem do jejich života, protože ten před tím neexistoval. O vstupu Boha do života lidí má smysl hovořit až po vzniku jejich schopnosti volby.
[2] samozřejmě až po dospění
[3] Bližší informace viz studii Věci na počátku.
[4] Tato velmi rozšířená lidská vlastnost pochází zřejmě už od něj.
[5] Podrobnosti viz studie Věci na počátku.
[6] 1.M.2:8.
[7] 1.M.2:15.
[8] Teoreticky existuje ještě čtvrtá alternativa: Kdyby se lidé rozhodli vzít si napřed ze stromu života a potom ze stromu poznání dobrého a zlého. Popis této alternativy nalezne zájemce ve studii ,,Věci na počátku".
[9] Dnes někteří lidé říkají, že si svobodnou vůli přejí, ale že o ,,věčný" život zájem nemají.
[10] Později se ukázalo, že šlo o záminku satana, kterou zdůvodnil svou akci s hadem. Blíže viz studii Spor v nebesích.
[11] Takové představy je nutné konečně a jednou provždy odkázat do říše pohádek, i když je většina křesťanů stále ještě miluje. Srovnej Jan 5:17.
[12] Srovnej Mat.10:29; Luk.12:6.
[13] Srovnej 2.M.20:11. Tím se samozřejmě nemyslí odchod Boha do nějakého ,,starobního důchodu" (vždyť po sedmém dnu následují dny další!) - i když je Bůh často zobrazován jako stařec, a to přestože to přísně zakázal (2.M.20:4; 5.M.4:26). Křesťané si neuvědomují smysl tohoto zákazu a proto ho často lehkomyslně porušují.
[14] Srovnej na příklad Mat.6:26 nebo Luk.12:24.
[15] Srovnej Zj.1:20.
[16] Patří k nim církve a náboženství všeho druhu.
[17] Vždy je ovládla byrokracie, která každý další vývoj udusí, a většinou dokonce nastolí regresi. Lidé, kteří si myslí, že se máme vrátit do dob malých lidských komunit podobných některým společenstvím primitivních kmenů si neuvědomují, že tak malá organizovanost lidstva nemůže zajistit splnění Božího úkolu. Ten může zajistit jen všelidské společenství, a tomu nás ony komunity naučit nemohou. Na druhé straně je nutné konstatovat, že malé komunity - nejlépe pracovní týmy, jsou nutným druhým stupněm za rodinným společenstvím (a jsou tací, kteří neumí být integrování ani takto). Je však nutné nezůstat na této úrovni.
[18] Všechny dnešní církve (zatím bez výjimky) se svým duchovním stavem podobají namyšleným a sebevědomým výrostkům, kteří se bláhově domnívají, že jsou již dospělí a schopní převzít příslušné odpovědnosti. Od těch, kteří v nich nebo i mimo ně skutečně duchovně dospěli, se ale poučit nedokáží a většinou ani nechtějí.
[19] Srovnej Žid.6:1; 5:13; 1.Kor.14:20; také 1.Kor.2:6; 13:11.
[20] Všimněme si i drobného detailu - nikoli kterékoli dítě!
[21] Srovnej Gal.3:28 a také 1.Kor.11:11-12 aj.
[22] Čekalo se na příklad, že Bůh zasáhne v obou světových válkách, a mnoho křesťanů odpadlo od víry, když Bůh tomuto zlu nezabránil. Přitom Zj.6:11,12 jasně říká, že počet trpících bude narůstat až do nějakého počtu a že pomoc nepřijde ihned!
[23] Srovnej Mat.5:20; 6:32,33
[24] Slovo svět v uvedeném textu zní řecky kosmos (kosmos ) a znamená svět lidí nebo přesněji lidstvo .
[25] Princip kolektivní viny viz zvláštní studii o Boží spravedlnosti. Mimochodem: Demokracie jakožto vláda lidu je přece rovněž kolektivním problémem!
[26] Vzhledem k tomu, že Bůh dal lidem svobodnou vůli, nelze jejich nápravu zařídit jinak než trestem. Bůh zpočátku používá jen domluv, ale když nepomohou, přidává trest, a když nepomůže, tak je stupňován. Bohužel to došlo tak daleko, že Bůh musí trestat lidstvo často i smrtí (srovnej Iz.1:5).
[27] Zj.11:18 nejlépe PNS.
[28] Srovnej Mat.23:37; Luk.13:34.
[29] Srovnej Pláč Jeremiášův.
[30] Už od doby Soudců.
[31] Blíže viz studii o Boží spravedlnosti.
[32] Vznětlivý člověk může mít na druhé straně dobrou schopnost sebeovládání, kterou svou vznětlivost krotí tak, že se navenek neprojevuje.
[33] Srovnej např. Zach.1:6.
[34] Vina může spočívat i v tom, že člověk nezasáhne, je-li toho třeba (srovnej Iz.59:16).
[35] Což nemají být jedním lidem?
[36] A nikoli násilím, jak se tak často dělo (srovnej Zach..4:6).
[37] Srovnej 1.Kor.4:20.
[38] Srovnej Dan.7:27.
[39] Vzpomeňme na Ježíšova slova: ,,Když vede slepý slepého, oba padnou do jámy!" (Mat.15:14; Luk.6:39). Ti vedení - řadoví křesťané - musí své slepé vůdce odmítnout! Jinak zachráněni být nemohou.
[40] Každý, který z nich je jen trochu přemýšlivý, však v soukromí vyjadřuje nad stavem své církve znepokojení; ale stejně neudělá nic nebo téměř nic.
[41] Srovnej Mar.12:44 nebo Luk.21:4.
[42] Znovu si připomeňme, že zbabělost je mezi všemi zlými vlastnostmi jmenována v knize Zjevení na prvním místě! (Zj.21:8).
[43] která na neštěstí může pokání svého příslušníka zneužít (i takové věci už se staly).
Zpět na seznam