Co nás posiluje?
Březen 2003
Světové události i Písma
ukazují na blížící se krizi. V té souvislosti jsou na místě otázky:
-
"Jak se
v kritických situacích choval Boží lid jako celek i jeho jednotlivci
v minulosti?"
-
"Jaké okolnosti
měly vliv na jeho chování?"
-
"Co vedlo k
jeho selhání a co naopak pomohlo obstát v těžkých situacích?"
-
"Jak si uchovat
víru, naději a lásku?"
Očekávání ve strachu a nesvobodě
"I řekl JHVH: viděl jsem
bídu lidu svého, který jest v Egyptě, a slyšel jsem nářek jejich na
utiskovatele jeho, neboť znám bolesti jeho;" (2.Moj.3:7;
PKM)
Zotročení Izraelité měli
jistě dost důvodů k úpění. Jejich existence byla ohrožená. Egypťané jim
zabíjeli narozené chlapce a přidávali jim pracovních povinností nad únosnou
míru. Ze strany Egypťanů šlo o materiální, psychický a sociální útisk.
Izraelité po sérii těžkých Božích ran, které postihly Egypt mnohem víc než je
samotné, prošli mořem suchou nohou, uposlechli Mojžíše a vyšli za ním do
pouště. Pak ale často projevili nedostatek víry, vícekrát se chovali vzpurně,
reptali proti Bohu (Žalm 78) a toužili se vrátit do Egypta, místo aby čekali,
až jim Bůh dá zaslíbenou vlastní zemi. Někomu možná připadne jejich chování
hloupé a nepochopitelně neuctivé vůči Bohu, a to s přesvědčením, že jemu
(jí) se nic takového nemůže stát.
Když se však podíváme na
celou situaci okolo exodu detailněji, možná
zjistíme překvapivou podobnost s dneškem.
Zjednodušeně se dá exodus
vidět i takto: Po období dobrého zacházení naříkali zotročení Izraelci pod
tvrdým Egyptským útiskem. Věděli o zaslíbeních daných Abrahámovi, jejich
praotci. Pravděpodobně očekávali splnění těchto zaslíbení. Svoboda měla
v jejich očích jistě velkou cenu. Vyjití z Egyptského zajetí, které
celé zařídil Bůh nepřehlédnutelnými mocnými skutky, ale ukázalo, že touha po
svobodě a Boží moc sice stačí ke splnění Božích zaslíbení národu, ale už
nemusí stačit ke splnění týchž zaslíbení pro jednotlivce. Vždyť na poušti
zahynuli téměř všichni z těch, co vyšli z Egypta. Nedošli naplnění
zaslíbení, i když je měli na dosah.
Proč? Podívejme se na některé
důvody:
*
"Izraelci jim vyčítali: Kéž bychom zemřeli
JHVH rukou v egyptské zemi, když jsme sedávali nad hrnci masa, když jsme
jídávali chléb do sytosti. Vždyť jste nás vyvedli na tuto poušť jen proto,
abyste celé toto shromáždění umořili hladem. (2.Moj.16
kap.) "Zlatá" klec jim najednou byla milejší než strádání na cestě za svobodou.
*
Vytvořili si boha - zlaté tele - podle vzorů
v Egyptě a pojmenovali je JHVH (2.Moj.32 kap.).
Nesmyslnost jejich počínání je jen zdánlivá. Všude okolo nich byli národy
vychovávány svými vůdci k uctívání model jako symbolů skutečných božstev.
Izraelci se zachovali stejně. Na místo pravého Boha si dosadili boha podle
vlastních představ.
*
Strach z obyvatel země kam měli vejít (4.Moj.13 a 14 kap.). Lid se nechal zastrašit a zmalomyslnět
pochybovači, kteří viděli obsazení zaslíbené země očima vlastní moudrosti jako
nemožné. Jako by lid neměl celou dobu před sebou mocné Boží skutky. Zde také
JHVH vyhlásil, že nikdo z pochybovačů nevstoupí do zaslíbené země. A stalo
se tak. Proto se dá říct, že strach, ztráta víry v úspěch a malomyslnost měla
nejhorší důsledky co do ztráty šancí pro celou generaci.
*
Vzpoura proti Božímu služebníku (4.Moj.16 kap.). Kórachovci, Léviovci z kmene, který byl pověřen kněžskou službou,
zosnovali vzpouru a strhli na svou stranu předáky pospolitosti, muže
pověstné velkou autoritou. Zpochybňovali Mojžíšovo postavení, protože
sledovali vlastní ambice a ne Boží vůli.
Dalo by se toho vyjmenovat ještě víc.
Co bylo společným jmenovatelem popsaných selhání?
Za prvé to byla duševní pohodlnost způsobená
otroctvím. Nemuseli si sami zajišťovat vlastní existenci. Stačilo poslouchat
vrchnost a mohli mít relativně bezpečný život v podmínkách, kterým
rozuměli. Za druhé nerozuměli svému Bohu, který se projevoval úplně jinak než
bohové Egypta. Jeho záměry s nimi jim byly vzdálené. Chtěli žít jako
ostatní národy. Mojžíš pro ně nebyl vysněným vůdcem, protože celý život žil
jinak a jinde než oni. Nebyl otrok. Zatímco oni snili o hrncích plných masa pro
sebe, Mojžíš nejspíš snil (2.
Moj.2:11-14) o
vysvobození svého lidu z otroctví. A Bůh? Chce prostřednictvím tohoto
národa zachránit svět (1.
Moj.12:2,3; 2.
Moj.19:6). Představy lidu a Boha byly od sebe velmi
vzdálené.
A jak je tomu dnes?
Ježíšova slova o tom, že
jeho následovníci budou solí země a světlem světa (Mat.5:13-16) svědčí o Božích
záměrech s námi. Nestačí asi jen být vzorný občan stejně jako Izraelitům
nestačilo být vzorným otrokem. Kdyby sdíleli s Bohem jeho záměry, vešlo by
jich do zaslíbené země nejspíš mnohem víc.
První příčinou jejich
selhávání byly odlišné pohnutky kvůli nimž vyšli z Egypta do zaslíbené země.
Druhou příčinou jejich selhávání byly zvyky, ideje a náboženské zkušenosti
Egypta, které si nesli sebou aniž si to zřejmě uvědomovali. Zaslepovalo jim to
mysl. Nebyli schopní prohlédnout o co ve skutečnosti jde, a proto navzdory
přímým Božím skutkům, jichž byli svědky, opakovaně selhávali a ztráceli víru.
Z jejich pohledu bylo
čtyřicet let života v poušti velmi dlouhá doba.
A co my dnes?
Nezdá se nám někdy, že
všechno v co jsme věřili a doufali, se ztrácí v mlze každodenních
starostí a zklamání? Nepřipadá vám, že mnoho věcí je jinak než jste si
představovali? Necítíme se podobně jako Izraelité na poušti? Snad. Ale máme
nespornou výhodu, protože se máme z čeho poučit. Nevaruje nás Písmo před
přílišným strachem o vlastní život, o to co budeme jíst, co si budeme oblékat?
Uvědomme si, že masivní tlak rozhlasu, televize, novin a všudypřítomné reklamy
vytváří obraz, v němž je na prvním místě spotřeba života. Svůj život
promarníš, když nebudeš mít nebo si neužiješ to či ono. Život máš v první
řadě proto, aby jsi si ho užil. Z tohoto úhlu pohledu je každá oběť nebo
odříkání pošetilostí. Nač hloubat v Písmu nebo se namáhat či dokonce
riskovat pro druhé, když ti v tu chvíli utíká tolik jiných radostí. Není
to podobné, jako když Izraelci v poušti malomyslněli a naříkali nad trmácením
v pustině, když chtěli umřít u hrnců plných masa?
Jak se můžeme bránit?
Vírou ve smysl pověření,
které jsme od Ježíše a jeho Otce dostali. Mám na mysli slova Ježíše v kázání na
hoře (Mat.5:13,14,16;): "Vy jste sůl země; jestliže však sůl pozbude chuti,
čím bude osolena? ... Vy jste světlo světa. Tak ať svítí vaše světlo před
lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali slávu vašemu Otci, který je
v nebesích." Máme být solí země a světlem světa. Důležité je si
uvědomit, že světlem může být jak poznání z biblického studia tak každý dobrý
skutek přibližující Boží království lidem okolo nás. Může to vyžadovat i nějaké
oběti materiální, citové nebo duševní. Pouhé čekání na to " až to přijde "
nemusí stačit.
Ježíš mluvil o Božím
království jako o perle nebo jako o pokladu. Něco tak vzácného nenechá
lhostejným toho, kdo to najde. A opět využiji zkušenost exodu Izraelců.
Zaslíbená země a svoboda jistě byla pro ně velmi ceněnou hodnotou. Ale ti, kdo
naplnili tyto pojmy jen představami o hojnosti potravy a radovánkách, nakonec
cíle nedošli. Udělejme proto inventuru každý ve svém nitru a přehodnoťme své
pohnutky a představy související s Božím královstvím. Dříve než dojde ke
zkoušce, která přijde na celou obydlenou zem. Víru, naději a lásku nejde
posilovat doma u televize, videa či počítače, ale společnou prací na Pánově
díle.
Na závěr
Rozhlédnete-li se okolo
sebe, uvidíte různé tváře. Každý z nás jsme jiný a máme svůj dar od Boha.
Různost nemusí být nevýhoda ale bohatství, vyváží-li se různost tím, co máme
společné. Ap. Pavel napsal: "Jsou různá obdarování, ale tentýž Duch;
rozdílné služby, ale tentýž Pán; rozdílná působení moci, ale tentýž Bůh, který
působí všecko ve všech." (1.Kor.12:4-6;). Není
přitom nutné zakládat novou církev. Národy potřebují viditelné společné symboly
jako vlajky, hymny, hlavní města. Církve potřebují viditelné vůdce a kostely.
My se pokoušíme obejít bez viditelných symbolů. Máme společného Boha, Pána a
Ducha. A jak se to pozná? Náš Pán Ježíš například řekl: "Podle toho všichni
poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku jedni k druhým."
(Jan 13:35;). Ježíš také řekl, že Bůh je Duch a ti, kdo ho uctívají, mají tak
činit v duchu a pravdě. Víme, co to znamená? Vím, že to není jednoduché.
Znamená to mimo jiné uznávat stejné duchovní hodnoty. Proto bych chtěl vaší
pozornost obrátit ke Zjevení. Čti. (Zj.12:17; 15:2;)
Chci ukázat na tři znaky těch, kteří mají společného Boha, Pána a Ducha. Jsou
to: zachovávání Božích přikázání, věrnost nebo také svědectví
Ježíšovi a VYTRVALOST v kritické chvíli. Spolu s láskou, o
níž mluvil Ježíš Kristus, máme pohromadě důležité společné hodnoty. Boží
přikázání, víru respektive svědectví Ježíšovo a vytrvalost. Když k tomu
přidáme víru, naději a lásku máme velkou šanci, že v kritických chvílích
obstojíme.
Studii si můžete stáhnout zde:
Co_nas_posiluje.pdf
Zpět na seznam