Motto: Ale kdybychom rozlišili, co sami jsme, nebyli bychom souzeni. [1] (1.Kor.11:31)
Poznámka: Pokud není uvedeno
jinak, biblické texty jsou z překladu PNS.
Řím.7:7 |
Co tedy řekneme? Je Zákon hříchem? Kéž k tomu nikdy nedojde! Skutečně bych byl nepoznal hřích, kdyby nebyl Zákon; a například bych byl neznal chtivost, kdyby Zákon neříkal: "Nebudeš chtivý." |
Když člověk přišel s nápadem přinést Bohu dar (Kain a Ábel), zemědělství, pastevectví, počátky průmyslu i umění (Jubal, Tubalain), to jsou všechno aktivity, které Bible zmiňuje. Kdyby tedy měl Adam s Evou ještě nějakou jinou aktivitu kromě plození dětí, objevilo by se to v záznamech. Plus pro Adama může být, že není o něm zmínka v oblasti zlých skutků. Ale co dělal proti konání zla jinými ...
1.M.4:23 |
Lamech tedy složil pro
své manželky Adu a Cilu tato slova: "Slyšte můj hlas, vy manželky
Lamechovy; dopřejte sluchu mé řeči: Muže jsem zabil, neboť mě zranil, ano
mladého muže, neboť mi dal ránu. |
1.M.4:24 |
Jestliže má být Kain
pomstěn sedmkrát, potom Lamech sedmasedmdesátkrát." |
Námitka: Kdyby byla lenost tak podstatná vlastnost, které bychom se měli vyvarovat, určitě by na to Bible poukázala častěji?
Př.10:26 |
Jako ocet pro zuby a
jako dým pro oči, takový je lenoch pro ty, kteří ho vysílají. |
Př.13:4 |
Lenoch se projevuje
jako žádostivý, jeho duše však [nemá] nic. Ale právě duše pilných ztuční. |
Př.15:19 |
Cesta lenocha je jako
šípkový plot, ale stezka přímých je nasypaná cesta. |
Př.20:4 |
Lenoch nebude orat,
protože je zima; v čase sklizně bude žebrat, ale nebude nic. |
Př.24:30 |
Šel jsem kolem pole
lenocha a kolem vinice člověka, kterému bylo zapotřebí srdce. |
Př.26:14 |
Dveře se stále otáčejí
na čepu, a lenoch na lehátku. |
Př.26:16 |
Lenoch je ve svých
vlastních očích moudřejší než sedm [těch], kteří dávají rozumnou odpověď. |
Kaz.10:18 |
Pro velkou lenost se
propadá trámoví, a pro poklesnutí rukou teče do domu. |
Dokonce některé verše o lenosti najdeme v Příslovích dvakrát - a co je psáno v Bibli dvakrát, Je třeba brát hodně vážně:
Př.19:24 |
Lenoch schoval ruku do
hodovní misky; nemůže ji ani zvednout zpátky ke svým vlastním ústům. |
Př.26:15 |
Lenoch schoval ruku do
hodovní misky; příliš se unavil, než aby ji opět zvedl k ústům. |
Př.22:13 |
Lenoch řekl:
"Venku je lev! Uprostřed veřejných prostranství budu zavražděn!" |
Př.26:13 |
Lenoch řekl: "Na
cestě je mladý lev, lev uprostřed veřejných prostranství." |
On tento popis skutečně vypovídá o něčem závažném:
- Když už lenochovi nestojí za to ani, aby zvedl svůj zadek a najedl se ... - Když je lenochovi jedno, co se děje venku, hlavně aby sám nemusel nic řešit a nikdo ho neohrožoval ...
Př.19:15 |
Lenost působí, že se snáší hluboký spánek, a nedbalá
duše chodí o hladu. |
A jiný text:
Př.6:9 |
Jak dlouho budeš
vylehávat, lenochu? Kdy vstaneš ze svého spánku? |
Př.6:10 |
Ještě trochu spánku,
ještě trochu dřímoty, ještě trochu poležení se složenýma rukama |
Ježíš a apoštolové o lenosti prakticky nemluví, ale o nebezpečí spánku výrazně. Zvláště jeho podobenství ukazující na příchod syna člověka.
Mar.13:35 |
Zůstaňte proto
ostražití, neboť nevíte, kdy přijde pán domu, zda pozdě ve dne, nebo o
půlnoci, nebo při kuropění, nebo časně ráno, |
Mar.13:36 |
aby vás, až náhle
přijde, nenalezl, jak spíte. |
Mar.13:37 |
Co však říkám vám,
říkám všem: Zůstaňte ostražití." |
1.Tes.5:4 |
Ale vy, bratři, vy
nejste ve tmě, aby vás ten den zastihl jako zloděje, |
1.Tes.5:5 |
neboť všichni jste
synové světla a synové dne. Nepatříme ani noci ani tmě. |
1.Tes.5:6 |
Proto tedy dále nespěme
jako ostatní, ale zůstaňme bdělí a buďme střízliví. |
1.Tes.5:7 |
Ti, kteří spí, jsou
totiž zvyklí spát v noci a ti, kteří se opíjejí, jsou obvykle opilí v noci. |
1.Tes.5:8 |
Avšak my, kteří patříme
dni, buďme střízliví a mějme na sobě pancíř víry a lásky a jako přilbu naději
na záchranu, |
Samozřejmě, když se lenost rozleze po těle či po duchu, může podpořit další špatné vlastnosti. Nakonec ten člověk, kterému byl svěřen jeden talent, byl od svého Pána kritizován právě proto, že byl "ničemný a lenivý".
Mat.25:26 |
Pán mu odpověděl a
řekl: Ničemný a lenivý otroku, věděl jsi, že sklízím, kde jsem nezaséval, a
shromažďuji, kde jsem neprovíval? |
S tím, jak se rozrůstá lenost, se přidružují postupně i jiné špatné vlastnosti nebo špatné skutky. Izák, když mu bylo hodně let, zlenivěl natolik, že ztratil soudnost nad chováním svých synů, a zjevně stranil tomu, kdo mu podstrkoval věci milé jeho žaludku. Ano, zpočátku mohl být jeho stav zapříčiněn třeba šokem z mládí, kdy ho chtěl jeho otec obětovat na oltáři Bohu. Proto se mohl do sebe uzavřít. Chodíval na pole.
1.M.24:63 |
A Izák byl venku a
procházel se, aby na poli rozjímal, když se schylovalo k večeru. Když pozvedl
oči a podíval se, hle, přicházeli velbloudi. |
Problém však je v tom, že postupem času nenásledoval Abraháma, tak jak by se hodilo, a postupně začal ke stáru víc lenivět.
Určitě si též vzpomenete na kněze Eliho a jeho syny. Místo toho, aby synové řádně a poctivě konali kněžskou službu, přilepšovali si ve svůj prospěch, jak to šlo. A otec to nechtěl řešit, nechal to tak.
Př.6:6 |
Jdi k mravenci,
lenochu; pohleď na jeho cesty a zmoudři. |
Všimněte si, že se Šalomoun nevyjadřuje o lenosti s pohrdáním, ale nabádá k nápravě. Tak jako se dá léčit chřipka, tak i s leností se dá něco dělat. Jen je třeba nezapomenout, že jako chřipka tak i lenost se dokáží vrátit.
I křesťan může mít dojem, že stavět se proti lenosti není tak důležité. Jedním z důvodů může být fakt, že přítomnost lenosti nevyvolává záporné pocity, leností se člověk necítí ohrožen. Když srovnáte tento pocit se strachem, je jasné, že to jsou velmi odlišné pocity, z nichž strach pociťujeme daleko intenzivněji a jeho přítomnost je nám nepříjemná; přímo cítíme, jak nás strach ochromuje. Proto máme za to, že je lepší bojovat spíš proti strachu než proti lenosti. Jenže ono to tak úplně není. Podívejme se na dvě hlediska boje proti strachu z Davidova života:
1.Sam.17:32 |
A David pak Saulovi řekl: "Ať se v žádném muži
nehroutí srdce. Tvůj sluha půjde a skutečně bude bojovat s tím
Filištínem." |
1.Sam.17:33 |
Ale Saul řekl Davidovi: "Nejsi schopen jít
proti tomu Filištínovi, abys s ním bojoval, neboť jsi jen chlapec, a on je
válečníkem od svého chlapectví." |
1.Sam.17:34 |
A David dále řekl Saulovi: "Tvůj sluha se stal
pastýřem svého otce mezi stádem bravu, a přišel lev a také medvěd a [každý]
odnesl ze stáda ovci. |
1.Sam.17:35 |
A vyšel jsem za ním a srazil ho a vyprostil [ji] z
jeho tlamy. Když se proti mně začal zvedat, popadl jsem ho za bradu a srazil
ho a usmrtil ho. |
1.Sam.17:36 |
Lva i medvěda srazil tvůj sluha; a tenhle neobřezaný
Filištín se stane podobným jednomu z nich, neboť popichoval bitevní linie
živého Boha." |
1.Sam.17:37 |
Potom David dodal: "Jehova, který mě osvobodil
ze lví tlapy a z medvědí tlapy, ten mě osvobodí z ruky toho Filištína."
A tak Saul řekl Davidovi: "Jdi, a kéž sám Jehova prokáže, že je s
tebou." |
1.Sam.21:10 |
Potom David vstal a utíkal toho dne dál kvůli
Saulovi a posléze přišel ke gatskému králi Achišovi. |
1.Sam.21:11 |
A Achišovi začali říkat jeho sluhové: "Není
tenhle David králem země? Neodpovídali právě jemu tanci a neříkali: Saul
srazil své tisíce a David své desetitisíce`?" |
1.Sam.21:12 |
A David si ta slova začal brát k srdci a dostal
velký strach kvůli gatskému králi Achišovi. |
1.Sam.21:13 |
Zastřel tedy před jejich očima svůj zdravý rozum a
začal si v jejich ruce počínat nepříčetně a stále dělal křížky po dveřích
brány a nechal si po vousech stékat sliny. |
1.Sam.21:14 |
Konečně řekl Achiš svým sluhům: "Tady vidíte
muže, který se chová pomateně. Proč byste ho měli vodit ke mně? |
1.Sam.21:15 |
Potřebuji snad pomatené lidi, že jste mi ho
přivedli, aby se u mne choval pomateně? Měl by tenhle přijít do mého
domu?" |
1.Sam.22:1 |
David tedy odtamtud odešel a unikl do adulamské
jeskyně; a doslechli se o tom jeho bratři a celý dům jeho otce a sešli tam k
němu. |
V prvním případu David strach neměl. Jednak díky tomu, že již dříve řešil situace pro něj zdánlivě neřešitelné a pak také věřil, že ho Bůh v tak závažné situaci nenechá. V druhém případě však, když se dostal do nepřátelského města a když byl rozpoznán, strach dostal. Podstatné však bylo, že ani v tomto případě to nevzdal, opět hledal způsob, jak se z neřešitelné situace dostat. V prvním případě použil své síly a moudrosti v přímém boji, v druhém zase spíš taktiky lsti. Stačí si jednoduše uvědomit, že kdyby udělal jen, co se po něm chce a nic dalšího k tomu nepřidal, nemusel se třeba ani svého kralování dočkat.
Podobně známá situace v Gecemanské zahradě. Kdyby si strachem ochromený Ježíš řekl "můj otec to vyřeší" a šel by spát, nebyl by jistě svým duchem tak připraven na následující zkoušku.
1.Kor.11:30 |
Proto jsou mnozí mezi
vámi slabí a churaví a celkem dost [jich] spí [ve smrti]. |
1.Kor.11:31 |
Ale kdybychom
rozlišili, co sami jsme, nebyli bychom souzeni. |
1.Kor.11:32 |
Když jsme však souzeni,
jsme ukázňováni Jehovou, abychom nebyli odsouzeni se světem. |
Tomu, kdo nepracuje na svém duchovním růstu, hrozí, že se ve snaze zalíbit Bohu (ve skutečnosti hlavně lidem) dostane až na úroveň chování, jež bychom mohli nazvat modlářstvím. Pokud takový člověk se dál nerozvíjí, ale chce se chovat co nejvíc zbožně, přestane rozlišovat co je správné a proč to tak je, a bezmezně vyvýší svoji (nebo církevní) představu Boha nad snahu ho pravdivě hledat. Jakmile se mu stane idolem jeho vlastní představa Boha, jakmile se začne formovat jen podle této představy, stává se z něj modlář. Proto Bůh nechtěl, aby si Izrael zhotovoval jakékoli zpodobení Boha.
Přitom by někdy stačilo víc se zaměřit a víc pracovat se svou duchovní leností a nezůstávat jen u své neměnné představy o Bohu. Vzpomeňte na Izrael, který chtěl, aby jim Mojžíš udělal Boha. Na první pohled to mohlo vypadat zbožně, ve skutečnosti se jim nechtělo hledat pravý důvod jejich nevíry. Modlářství satanovi vyhovuje. Takový člověk veškerou náboženskou potřebu vyčerpá pro marné uctívání, je tím nasycen a přitom vzdálen od pravdivého poznání. Takový člověk má dojem, že jeho způsob víry je ten, který se líbí Bohu, a proto nehodlá nic dalšího na své víře a poznání měnit. U takového člověka není možné se dovolat slyšícího ucha a vnímavého srdce.
Mat.13:13 |
Proto k nim mluvím a
používám podobenství, protože hledí a hledí marně, slyší a slyší marně, ani
smysl toho nechápou; |
Pokud je církev dál než náš osobní růst, je dobré, abychom se účastnili církevních aktivit a tak se něco naučili od těch, kteří jsou dál. Tak jako doslovné dítě potřebuje školu k získání vzdělání, tak také duchovní dítě potřebuje ke svému růstu církev. V okamžiku, kdy by již náš růst měl dosáhnout určité úrovně, měli bychom sami aktivně přispívat k růstu druhých. Uprostřed církve to jde snáze, stačí se řídit tím, co církev považuje za dobré a to činit. Ve skutečnosti však Bůh chce, aby i církve rostly v úrovni ducha, a proto nás vystavuje konfrontaci naší duchovní úrovně s duchovní úrovní církve. Pokud pochopíme, že pro další vývoj je užitečnější hledat hlubší podstatu významu Božího slova, pokud pochopíme, že pravdivost není zakonzervovaná v úrovni poznání, ke které se dobral někdo před námi, pokud pochopíme, že poctivé hledání není jen kritika a vzpoura vůči předchozí duchovní úrovni jednotlivců či církví, máme naději pokročit o kus dál.
Je třeba si uvědomit, že zvláště počátky takového osobního růstu se setkají s mnoha neúspěchy a kolikrát i nepochopením ze strany okolí. Avšak vytrvalost a poctivý přístup, poctivé ověřování, zda jsme z cesty příliš neodbočili, případná korekce směru, to vše časem přinese své ovoce od Otce nebeského požehnání.
Mat.6:33 |
Neustále tedy hledejte
nejprve království a jeho spravedlnost, a to všechno [ostatní] vám bude
přidáno. |
Na pomoc proti lenosti si můžeme vzít zodpovědnost. Ta pomůže víc než jen spoléhání na momentální chtění či nechtění. Jestliže chceme dojít k určitému cíli, potřebujeme se mnohdy překonat a udělat to, o čem víme, že má smysl a co prospěje Božím věcem. Zvláště to platí tam, kde něco moc neumíme. Ono je ostatně přirozené, že to, co člověk moc neumí, to se mu ani moc dělat nechce. I když časem získá dovednost a praxi, stejně se dostaví pocit nechtění, nechuť překonat sebe, nechuť řešit neznámou situaci, obavy z možných konfliktů.
Ř.7:22 |
Podle člověka, jímž
jsem ve [svém] nitru, mám skutečně potěšení v Božím zákoně, |
Ř.7:23 |
ale ve svých údech
spatřuji jiný zákon, jenž válčí proti zákonu mé mysli a vede mě do zajetí
zákona hříchu, který je v mých údech. |
Jde o to, aby nám v našem tvořivém přístupu nebránila lenost. Dost na tom, když se nám postaví do cesty jiné vlastnosti, s nimiž se hůř pracuje. Ještě něco: Bůh nás vychovává dosud připuštěním zla. Jestliže jsme již pochopili a rozeznali, že výchova skrze osobní zkušenost se zlem pro nás přestává být tím podstatným pro to, abychom v životě šli dopředu za dobrými Božími věcmi, o to víc potřebujeme pro dosažení svých cílů se zbavit nadměrné lenosti, pokud ji máme. Pokud ji nemáme, jsme v tomto ohledu šťastní. Stejně si ale musíme dát pozor, aby se nám tato zdánlivě málo škodná vlastnost nepřipletla pod nohy, nebo nás příliš nepřemohla.
A obráceně: Čeho se u nás Bůh může dovolat, když se nám nechce nic měnit, nejsme ochotni jít dál, hledat odpovědi na kladené otázky, zabývat se novým řešení apod.?
2.Kor.13:5 |
Zkoušejte, zda jste ve
víře, prokazujte, co sami jste. Nebo [snad] nerozpoznáváte, že Ježíš Kristus
je ve spojení s vámi? Ledaže jste neschváleni. |
Sd.18:9 |
A tak řekli:
"Vstaňte přece a vyjděme proti nim; viděli jsme totiž zemi, a pohleďte,
je velmi dobrá. A vy jste váhaví. Nebuďte leniví jít, abyste vešli a vzali tu
zemi do vlastnictví. |
Žid.6:11 |
Toužíme však, aby každý
z vás projevoval tutéž přičinlivost, abyste tak měli plnou jistotu naděje až
do konce, |
Žid.6:12 |
abyste nezlenivěli, ale
byli napodobiteli těch, kteří prostřednictvím víry a trpělivosti zdědí sliby. |