Duchovní růst v dnešní době
Březen 2005
Něco z historie
Než jsem začal psát dnešní
přednášku, chvíli jsem přemýšlel o vhodném názvu. Duchovní růst v dnešní
době, v době konce, v závěrečných časech... Do nynější chvíle nevím,
jak by to mělo zaznít správně. Je dnešní doba už předpovězenou dobou
konce, či závěrečným časem nebo aspoň jejím začátkem? I flegmatik, který se
nezajímá o své okolí si nemůže nevšimnout, že se ve světě cosi podivného děje.
S katastrofickými zprávami se jakoby roztrhl pytel, mnozí lidé po světě už
prožívají obtížné chvíle, které mohou spojovat s předpovězenou dobou.
Luk.21:25 ,,Budou znamení na slunci,
měsíci a hvězdách, a na zemi úzkost
národů, bezradných, kam se podít před řevem valícího se moře."
Jako bychom to už
začali prožívat. Kde se nacházíme na časové
ose? Můžeme to nějak upřesnit? Pojďme si tedy připomenout, jakým způsobem nás
varuje písmo, Ježíš a proroci.
Zatím se nenašel žádný přímý důkaz, žádná
písemná zpráva z období Ježíšova života, že opravdu existoval, chodil mezi
lidem,
kázal a vyučoval. Přesto o tom
málokdo pochybuje. Určitě vás někdy napadlo, že je to zvláštní; proč tomu tak
je? Tak známý člověk a žádná sebemenší zprávička? Vždyť se dochovaly zprávy o
životech mnoha nevýznamných lidí i z mnohem starší doby! Je to velmi prosté,
bible nám na to dává odpověď v:
Mat.28:11-15 ,,Když se ženy vzdálily, někteří ze stráže
přišli do města a oznámili velekněžím, co se všechno stalo. Ti se sešli se
staršími, poradili se a dali vojákům značné peníze s pokynem:"Řekněte, že
jeho učedníci přišli v noci a ukradli ho, když jste spali. A doslechne-li
se to vladař, my to urovnáme a postaráme se, abyste neměli těžkosti". Vojáci
vzali peníze a udělali to tak, jak se jim řeklo. A ten výklad je rozšířen mezi
Židy až podnes."
Sami Židé se pokusili zahladit všechny
stopy, aby to učení, které nepřijali, pokud možno udusili a zamezili tak
nepokojům.
Existuje však mnoho nepřímých důkazů. Již
v druhém století o něm psali Apoštolští otcové, psal o něm např. Josefus
Flavius. Největším nepřímým důkazem snad je, že tzv. civilizovaný svět sám sebe
nazývá ,,křesťanským" podle učení, které Kristus přinesl. I nejzarytější kritici
připouštějí, že fiktivní osoba by nemohla mít tak značný vliv na životy nejméně
poloviny lidí na planetě, po tak dlouhou dobu dvou tisíc let.
Vedou se spory nejen o jeho existenci, ale
i o jeho narození i smrti. Značně nevěrohodně a mysticky působí na různé
badatele a kritiky učení, podle kterého Ježíš ,,žil" již před svým narozením a
snad ještě více biblické proroctví, podle kterého se objeví opět v době
,,konce". Výkladů je mnoho. Podle nauk a učení
jednotlivých církví. Někdo předpokládá příchod Krista v těle, někdo
očekává jeho duchovní stav, podle některých je již dokonce přítomen. Jedno však
mají všechny výklady společné. Snad nikdo v křesťanských církvích
nepochybuje o ,,druhém příchodu" Krista, neboli Mesiáše, zachránce, vykupitele.
Za zmínku také stojí, že příchod někoho velmi významného předvídají i různé
nekřesťanské církve a východní náboženské a filosofické směry.
Naším cílem dnes není dokazovat Ježíšovu
minulost a jeho učení. Chceme se zaměřit na budoucnost, na onen Kristův ,,druhý
příchod", či jeho přítomnost.
Duchovní růst
Jedním z hlavních cílů křesťanského
učení je
duchovní růst. O tom již bylo napsáno tolik, že bychom to
nestačili prostudovat za celý život. Přes pozitivní snahy církevních vůdců,
vedlo však také jeho násilné prosazování v celé historii křesťanství
bohužel ke smrti mnoha lidí. Asi se shodneme na tom, že názor na duchovní růst
byl podmíněn té které době. A měnil se
; podle času, pokroku, vývoje a poznání. Co asi může znamenat
duchovní růst v době onoho předpovídaného ,,konce"? Stále to samé? Pracovat
na sobě, pěstovat ovoce božího ducha, vzdělávat se, zlepšovat své morální
vlastnosti? Jistě, ale bude to dostačující?
Proroctví
Proč Ježíš upozorňoval na podobnost jeho
druhého příchodu s prvním?
V krátkosti si připomeňme, co se dělo
před jeho narozením. Židovský národ nejenže nesplnil Boží příkaz ovládnout svým
dobrým vzorem celou zemi, ale svojí neposlušností opět přišel o svobodu a žil
v otroctví pod římskou nadvládou. Podle proroctví Židé očekávali příchod
Mesiáše - svého zachránce a vykupitele.
Iz.11:1-5. ,,I vzejde proutek z pařezu Jišajova a výhonek
z jeho pařezů vydá ovoce. Na něm spočine duch Hospodinův: duch moudrosti a
rozumnosti, duch rady a bohatýrské síly, duch poznání a bázně Hospodinovy.
Bázní Hospodinovou bude prodchnut. Nebude soudit podle toho, co vidí oči,
nebude rozhodovat podle toho co slyší uši, nýbrž bude soudit nuzné spravedlivě,
o pokorných v zemi bude rozhodovat podle práva. Žezlem svých úst bude bít
zemi, dechem svých rtů usmrtí svévolníka. Jeho bedra budou opásána
spravedlností a jeho boky přepásá věrnost."
Jak toto proroctví Izraelité přijali?
Podle
svého pochopení, podle
svých představ, podle
svých
potřeb. Proroctví vztáhli
pouze na sebe,
pouze na svou dobu a
pouze
na své zájmy, a čekali udatného a silného vojevůdce; Supermana, který se
postaví do čela armády a přemůže nenáviděné Římany. Místo toho přišel chudý syn
tesaře, který hlásal lásku k bližnímu a odmítal násilí. Navíc kritizoval
představitele Sanhedrinu a dokonce proti nim štval prosté lidi. Jak někdo, kdo
nemá úřední autoritu, se měl postavit do čela lidu? Proč neuznal
představitele Zákona?
Proč s nimi nechtěl spolupracovat?
Mat.23:1-4 ,,Tehdy Ježíš mluvil
k zástupům i k svým učedníkům: ,,Na stolici Mojžíšově zasedli zákoníci
a farizeové. Proto čiňte a zachovávejte všechno, co vám řeknou; ale podle
jejich skutků nejednejte: neboť oni mluví a nečiní. Svazují těžká břemena a
nakládají je lidem na ramena, ale sami se jich nechtějí dotknout ani
prstem."
Historie se opakuje
Tisíc pět set let po vyjití
z otroctví se Izraelité učili Zákonu, který dostali od Boha na hoře Oréb a
který je měl učinit lepšími. Tisíc pět set let čekali na svoji záchranu podle
proroctví, které dobře znali. Tisíc pět set let je dlouhá doba a jejich
duchovní
růst se zastavil. Zákon, který se
jim měl stát vodítkem a učitelem, se stal duchovní brzdou. Místo toho, aby dál
duchovně rostli, uzavřeli se do množství pouček a příkazů, které přivedli až do
absurdní podoby.
Jak to dopadlo, je
dostatečně známo. Svého zachránce odmítli, dokonce si vymohli u Římanů jeho
popravu. Jen proto, že nenaplnil
jejich představy. Paradoxní a zároveň
varující na této události je, že i toto dějství bylo předpovězeno.
Učitelé zákona ho znali.
Položme sami sobě nepříjemnou otázku:
Nečekáme i my něco podobného? Nemáme také
své představy? Nečekáme
Supermana, který zázrakem vše za nás a bez našeho přispění vyřeší? Vždyť máme
od Boha jistý slib! Stačí mít víru v Ježíše! A vše nám bude odpuštěno!
Církve nás učí, že je důležitá pravidelná účast na bohoslužbách, dávat milodary
a příspěvky, často se modlit a úzká cesta vedoucí do Božího království je
otevřena!
Stejně jako Židé, i křesťané měli dobýt
celý svět. Spravedlností, láskou a učením Ježíšovým. Místo toho však svět
dobývali mečem, násilím, upalováním a pronásledováním. Kdo nechtěl přijmout
nové náboženství, byl zabit ve víře, že spása duše je přednější než pohanský
život, který končí v pekle. Místo toho, aby se poselství Krista stalo
vodítkem pro duchovní růst, stal se z něj dogmatický předpis nařízení a zákazů,
často chybně pochopených. Opakuje se totéž, co u Izraelitů. Jako tehdy
existovalo jen málo Izraelitů, kteří byli schopni duchovního růstu a odkaz
Krista přenesli dál, tak i dnes se dá očekávat, že jen malá část celého
křesťanského světa, rozpozná správně jeho druhý příchod či přítomnost.
Syn zatracení
Účelem dnešní přednášky není dát přesný
návod či přesný popis, co bychom v který čas měli dělat. Ale měla by nás
vést k zamyšlení nad věcmi, které by každému křesťanu měly být známé.
Avšak
nejsou. Je to stejné, jak za dob
Ježíšova narození
- i tento stav je
předpovězen. Jedno však s určitostí říci můžeme. Žádný Superman, který
mávnutím kouzelného proutku odstraní zlo a nespravedlnost, nepřijde. Někdo
mocný však před Kristem přijde; ten zlý, který bude konat mocné skutky
z moci Satanovy a svede mnohé. Jeho krátké
působení je též předpovězeno a určitě ho nepřehlédneme.
Mat.24:15 ,,Když pak uvidíte
,znesvěcující ohavnost', o níž je řečeno u proroka Daniele, jak stojí na místě
svatém kdo čteš, rozuměj....".
Dan.12:11 ,,Od doby, kdy bude odstraněna
každodenní oběť a vztyčena ohyzdná modla pustošitele, uplyne tisíc dvě stě
devadesát dní."
2Tes.2:1-5 ,,Pokud jde o příchod Pána Ježíše,
kolem něho budeme shromážděni, prosíme vás bratří, abyste se nenechali snadno
vyvést z rovnováhy nebo vylekat nějakým projevem ducha nebo řečí či
listem, domněle pocházejícím od nás, jako by den Páně měl už nastat. Žádným
způsobem se nedejte od nikoho oklamat, protože nenastane, dokud nedojde ke
vzpouře proti Bohu, a neobjeví se člověk nepravosti, Syn zatracení.
Kdo a kdy přesně to bude, není ještě
známo. Můžeme se dohadovat, spekulovat, očekávat. Rozpoznat ho od toho pravého,
bude však s největší pravděpodobností nesrovnatelně snazší. Poznáme ho
podle jeho činů a podle toho, jaké budou naše vědomosti a jak budeme schopni to
srovnat s proroctvím Ježíše. Jinými slovy, jaký bude náš duchovní růst.
Čas je blízko...
Všichni velmi důvěrně známe
24.
kapitolu z Matoušova evangelia. Slova: ,,...
až toto všechno uvidíte
vězte, že čas je již blízko". A mnoho dalších, silně emotivně působících a
varujících textů. Stačí to k pochopení a k správné reakci? O první
varování se již pokoušeli hned v prvním století někteří křesťané a dočkali
se jen částečného splnění při předpovězeném pádu Jeruzaléma. Jenže konečné
vysvobození nepřišlo.
Další pokusy následovaly krátkou dobu po
tom. Apologetové předpovídali příchod Božího Království již ve druhém století.
Velké varování v historii se datuje k roku 1000 n.l. Tehdejší
katolická církev hlásala příchod Božího Království a konec světa. Protože se
nic mimořádného nestalo, pouze mnoho jednotlivců přišlo o majetek, o který se
v nerozumném očekávání připravili, s dalšími výklady si již katolická
církev dává velký pozor a je velmi zdrženlivá a kritická k pokusům jiných.
Různých mylných pokusů o určení správné doby v celé historii 2000 let
křesťanství, bylo mnoho a dopustily se jich všechny významnější církve. I zde
platí: přání je otcem myšlenky.
Den JHVH
Jistě si sami pamatujete, jak jsme byli
drženi v ostražitosti neustálými varováními, že ,,už to musí být" a mezi ,,lidem"
se kladl horizont na spuštění
událostí -
maximálně do čtyř let. Z vyprávění starších lidí vím, že toto čtyřleté
čekací období trvalo od roku 1914. Stali se z nich ,,profesionální
čekatelé"
a život mnohým protekl mezi
prsty. V marném čekání zapomněli žít. Toto je nesmírně důležitý aspekt.
Křesťanství
není očekávání Armagedonské bitvy a život promarněný
v pasivitě. Ale
aktivní způsob života se všemi dary a radostmi,
které jsme od Stvořitele dostali. V některých křesťanských církvích se
očekávání příchodu Hospodinova dne stalo stěžejním bodem, ke kterému se upnulo
celé společenství:
Am.5:18-20 ,,Běda těm, kdo touží po dni
Hospodinově! K čemu vám bude den Hospodinův? Bude tmou a ne světlem. Jako
když se dá na útěk před lvem a narazí na něho medvěd; nebo vejde do domu, opře
se rukou o stěnu a uštkne ho had. Což není den Hospodinův tmou, a ne světlem,
temnotou bez jasu?
Kdo se nedokáže i v dnešní těžké
době radovat ze života, ani ze společenství a přátelství, kdo stále žije jen
špatnými zprávami a katastrofami, bude to mít hodně těžké. Každé hodiny a každé
minuty, které nevyužijeme k plnému životu, je škoda.
Čas - nepřítel nebo spojenec?
Již podruhé se setkáváme v přednášce
s pojmem času. Izraelité čekali 1500 let a od Boží cesty se odklonili. Tím
rozhodně nechci říci, že to bylo hlavně kvůli dlouhému čekání, důvodů bylo víc.
Čas u mnohých věřících však hraje významnou roli. Někdo se upne k určitému
slibovanému datu a i když očekávané spasení nepřijde, je ochoten se přizpůsobit
naukové změně a čeká dál. Hlavní problém je v tom, že v dlouhém
čekání zapomíná na každodenní starosti a radosti, na běžný život. Nestojí mu za
to, aby investoval do budoucnosti. Do vzdělání, do smysluplného života, který
mylně zaměňuje za ,,světské konání". V nečinnosti tak zpravidla pročeká
celý život, protože čekání na záchranu mu bylo hlavní hnací silou. Svůj život
soustředí pouze na tzv. službu Bohu, kterou po něm vyžaduje jeho církev a o nic
jiného se zpravidla již nestará. Jiná skupina věřících, která se upne na
slibovaný termín, po zklamání, které přijde po nenaplnění chybného proroctví,
opustí nejen společenství, ale následně i Boha. Jako kdyby za to Bůh mohl. Při
každém veřejně oznamovaném příchodu konce, byl
vždy zaznamenán značný
příliv lidí do církví; při jeho nesplní nastalo následně
vždy velké
odpadnutí. A že těch falešných proroctví za 2000 let křesťanství bylo hodně!
Pro nás je důležité si na těchto dvou
příkladech, s kterými jste se pravděpodobně osobně setkali, uvědomit, že
čekání na spásu k určitému dni, není přímo stěžejní náplní křesťanství.
Ale je jím stálý duchovní růst. Spásu si musíme zasloužit! Před mnoha lety jsem
od jednoho staršího člověka slyšel moudrá slova:
,,Žij tak, jako kdyby
měl Armagedon přijít už zítra". Tato
slova asi znáte, že? Ten člověk však pokračoval:
"Ale žij také tak, jako
kdyby měl Armagedon přijít až za mnoho, mnoho let". - Lépe to asi vyjádřit nelze.
Nutno ještě dodat, že tato slova neradi
poslouchali představitelé oné církve.
Vidět a slyšet
Přes všechny špatné zkušenosti s falešnými
varováními, existuje však velké množství lidí na planetě, čekajících na splnění
biblických proroctví.
Čekajících! Kolik je však z nich
slyšících
a vidoucích?
Mat.13:15 ,,Neboť obrostlo tukem srdce tohoto lidu,
ušima nedoslýchají a oči zavřeli, takže neuvidí očima a ušima neuslyší, srdcem
nepochopí a neobrátí se a já je neuzdravím."
Z tohoto textu je mimo jiné patrné,
že boží lid stále není zralý na život v Božím Království. Pořád nás ještě
vychovává zlo a strasti. Slova v textu: ,,...a já je neuzdravím", jsou
mnohými chápána jako boží zlá vůle. Při pozorném čtení však je patrné, že Bůh
nemůže uzdravit někoho, kdo se uzdravit nechce. Ani Bůh nemůže porušit
svobodnou vůli, kterou lidem daroval. Správně bychom slova v bibli měli
vnímat takto: ,,srdcem nepochopí a neobrátí se a já je neuzdravím. Rád bych,
ale nemohu, oni mi to pro tvrdost svých srdcí nedovolí."
Neradostná zpráva
Události, kterých jsme přímí účastníci,
málo koho nechají v klidu. Začátkem roku jsem sledoval v televizi
hodinový pořad, v kterém se redaktoři snažili shrnout všechny významné
události za loňský rok. Nikoho asi nepřekvapí, že většinou šlo o katastrofy.
Začalo to masakrem v Beslanu, pokračovalo teroristickým útokem na
bezbranné cestující v Madridu a končilo podmořským zemětřesením u Sumatry se
skoro 300000 mrtvými. Snad jediná nekatastrofická událost byla volba amerického
presidenta. I to však může být sporné. Až jsem byl překvapen, kolik těch
událostí bylo a jak snadno zapomínáme a přizpůsobujeme se nové době.
Další smutné události se dají bohužel
očekávat. Od počátku letošního roku byla již celá řada větších zemětřesení. Už
se zdaleka všechna nezveřejňují a přibývají další mrtví. Lidé si na to zvykli a
koho by zajímaly stále stejné zprávy? I novinářům jde v prvním případě o
maximální zisky. Zemřel papež Jan Pavel II. a je pravděpodobné, že důsledky
budou závažné pro celý svět. Válčí se na mnoha místech planety. Vlády marně
bojují s negativními důsledky globalizace. Lidstvo z podivných důvodů
neumí využívat svých poznatků a možností a včas varovat před nebezpečím. Možná
za zmínku stojí, že vojenské a zvláštní složky tu možnost mají. Výhradně však pouze
pro své potřeby - za peníze těch, které mají chránit.
I humanitární pomoc, která se posledních
5O let postupně rozmáhá, je málo účinná. Podle statistik OSN se dostane někdy
k postiženým pouhých 7% z původní vybrané částky. O zbylých až 93% se
podělí úředníci a nepoctivci. Odpovědnost za pomoc nenesou zpravidla vlády, vše
bývá ponecháno na dobrovolnících a humanitárních organizacích. Pro zajímavost:
V Česku se mezi lidmi vybralo na pomoc postiženým oblastem Indonésie 200
milionů korun. Pro srovnání: Jeden bombardér B-2 stojí 2 miliardy dolarů, což
je 240x víc, než vybrané peníze od českých lidí. A tak bychom mohli pokračovat
v smutných statistikách, či poukázat na slábnoucí energetické a surovinové
zdroje, problémy s ekologií, atd.
Je to počátek předpovězených událostí tak,
jak je popisuje Matouš? Čas běží a žádnou vteřinu, ani minutu, den či rok nelze
označit jako počátek běd. Od smrti Ježíše uplynulo skoro 2000 let a problémy
lidstva se stále stupňují. Proto nás včas varoval, abychom byli stále bdělí,
očima viděli a ušima slyšeli.
Jak ho poznáme?
Možná je vhodné se v tomto místě
zeptat? Proč nám Ježíš přesně nepopsal toho, který má opět přijít? Důvodů je
víc. Kdyby Kristus popsal, jak bude vypadat ten, kdo přijde, všichni podvodníci
by ho napodobili.
Mat.24:24
,,Vždyť vyvstanou lžimesiášové a lžiproroci a budou předvádět všelijaká
znamení a zázraky, že by svedli i vyvolené, kdyby to bylo možné."
Proto musel Ježíš mluvit o tom, co ten
nový neudělá. Kdybychom my nyní popsali podrobnosti, nastalo by totéž. Proto je
třeba mít oči, které vidí a uši, které slyší. Můžeme udělat nějaký závěr?
Ostražitost ještě není na místě? Je, ale s opatrností. Musí se ještě mnoho věcí
stát a ty se za čtyři roky nestihnou. Odvolávat se na text: že
,,Bůh to
všechno v době konce urychlí", je jen pouhým přáním. Život
v neustálém očekávání a tlaku nikdo rozumný nevydrží. Je to stejné jako
v pohádce
,,O Smolíčkovi
pacholíčkovi". Zbytečná varování nebo zbytečný křik vedou k tomu, že na skutečné
nebezpečí se pak zpravidla nereaguje.
K určitému urychlení podle slibu
jistě dojde. Avšak urychlení spočívá v tom, že příznaky zkázy ekosystému
planety se dostavují rychleji, než by odpovídalo matematickým modelům. Lidé by
totiž normálně začali reagovat pozdě -
v době, kdy by se už nedalo opravdu nic dělat. Proto Bůh nechá dopadnout
důsledky na lidstvo dříve.
Jak se tedy máme v tolika
nejasnostech orientovat? Všechny biblické texty, které hovoří o ,,době konce",
je třeba znát a je chybou je podceňovat. Avšak mnoho biblických textů nás také
nabádá k používání rozumu a k přemýšlení.
Srovnání
My se dnes proto zaměříme na text
z Izaiáše, který předpověděl příchod Krista a ukážeme si, jak se tehdejší
proroctví splnilo a co z toho můžeme usoudit v dnešní době.
Iz.52:13-53:11 ,,Hle, můj služebník bude
mít úspěch, zvedne se, povznese a vysoko se vyvýší. Jak mnozí strnuli úděsem na tebou! Jeho vzezření
bylo tak znetvořené, že nebyl podoben člověku, jeho vzhled byl takový, že nebyl
podoben lidem. Avšak on pokropí mnohé pronárody krví, před ním si králové
zakryjí ústa, protože spatří, co jim nebylo vyprávěno, porozumějí tomu, o čem
neslyšeli. Kdo uvěří naší zprávě? Nad kým se zjeví paže Hospodinova? Vyrostl
před ním jako proutek, jak oddenek z vyprahlé země, neměl vzhled ani
důstojnost. Viděli jsme ho, ale byl tak nevzhledný, že jsme po něm nedychtili.
Hospodinovou vůlí bylo zkrušit ho nemocí, aby položil svůj život v oběť za
vinu. Spatří potomstvo, bude dlouho živ a zdárně vykoná vůli Hospodinovu.
Zbaven svého trápení spatří světlo, nasytí se dny. ,,Tím, co zakusí, získá můj
spravedlivý služebník spravedlnost
mnohým; jejich nepravosti on na sebe vezme."
Zde je popis toho, který již přišel. Říká
se v něm, že pro jeho vzhled a anonymitu, nebude přijatelný pro většinu
lidí, kteří se k němu svoji vírou
hlásí. Nebude se nyní opakovat podobná situace jako za Ježíše? Podívejme
se na několik příkladů. Bylo předpovězeno, že se bude jmenovat Emmanuel, a
místo toho dostal jméno Jehóšua. Bylo předpovězeno, že bude nemocný, a Ježíš
byl zdráv, že bychom mu mohli závidět. Bylo řečeno, že bude nevzhledný a Ježíš
byl s největší pravděpodobností urostlý a pohledný. Bylo předpovězeno, že
se stane králem na věky, a Ježíš Kristus funkci krále odmítl, atd. atd. Důvod
je stejný - Mesiáš musí být poznán jinak; nikoli podle nějakých jednoznačných,
předem stanovených a tím napodobitelných znaků. Ani Herodes, znalý proroctví,
díky tomu neuspěl, když chtěl Ježíše zničit.
Proč dostáváme z bible takové
informace? Na jedné straně čteme varování, že bude mnoho falešných Mesiášů,
kteří budou dělat takové věci, že svedou mnohé a na druhé varování, že pravý
přicházející Mesiáš bude takového vzhledu, že se mnozí od něj odvrátí? Vypadá
to jednoduše. Kdyby to však jednoduché bylo, nebudeme takto varováni. Proto
jsme vybízeni, abychom
viděli a
slyšeli. Pouhý zrak proto nebude
stačit.
Vidět a slyšet, v biblické mluvě znamená myslet!
Hodnoty Syna člověka
Duchovní pokrok či růst tedy neznamená
očekávat Armagedon, či vnímat různé hrůzy a znepokojující události a za každou
cenu je přiřazovat ke 24. kap. Matouše. Ale velmi kvalitní přípravu na příchod
někoho, kdo bude ten pravý a hledat a objevovat své možnosti, jak se podílet na
budoucí nápravě lidstvem pokažených a nezvládnutých úkolů. Vzhledem k tomu, že
v životě přicházejí (a vzhledem k příchodu syna člověka též) nové, doposud
nepoznané či neprožité situace, můžeme v tomto kontextu chápat duchovní pokrok
nebo smysl duchovní vyspělosti právě ve schopnosti se dokázat adaptovat na nové
podmínky.
Ale duchovním pokrokem není přece pouze přizpůsobení se něčemu stávajícímu?
Shrňme si to: Smysl duchovního růstu je ve
schopnosti dokázat rozlišit podstatné od nepodstatného, životné od neživotného,
blyštivé a bezcenné od nijak nevýrazného a přitom velmi cenného. Duchovní růst
je tehdy, když je člověk schopen vidět dál než jen to, co je vidět na první
pohled. Teprve tehdy, když za daným slovem dokáže slyšet, co přímo slovem
řečeno není. V dnešní době se používá termín: umět číst mezi řádky. Teprve
tehdy se dá uvažovat o nějaké schopnosti ducha. Jestliže budeme schopni si
uvědomit, že hodnoty ,,Syna člověka" nejsou v tom, jak je úslužný či
společenský, ale spíše v tom, co pro lidi udělá, co cenného společnosti
přinese. A jestli dokážeme rozlišit, co je skutečně cenné mezi tím vším
balastem všeho možného co nás obklopuje, zda-li dokážeme porozumět událostem,
které se nás každý den dotýkají. Bude to hodně obtížné. Proč?
Přicházející těžkosti povedou na jedné
straně ke ,,ztvrdnutí srdcí" -
k necitelnosti, na druhé straně ke
skepticismu -
ztrátě víry, dále
k malomyslnosti -
apatii a také ke
ztrátě ostražitosti.
Až přijdou opravdu vážné chvíle, nebude se na ně reagovat, stejně jak
v pohádce ,,O Smolíčkovi pacholíčkovi"?
Silný nebo slabý?
Bible nemluví o příchodu někoho silného.
Ale je mnoho textů, kde se naopak hovoří o tom, že Bůh zahanbí mocné tohoto
světa slabými. Není to prvně - vzpomenete určitě na Davida a Goliáše. Možná
v tuto chvíli někoho napadne, proč Bůh řeší své spory se Satanem často
prostřednictvím někoho slabého, neznámého? Proč i nyní nezasáhne silou, která
by byla viditelná? Proč nepošle nějakého Supermana?
Jednak jsou dnes všichni různými ,,nadlidmi
a supermany" přesyceni z akčních filmů a světa násilí a ten ,,někdo" by pro
mnohé byl pouhým akčním hrdinou. Velmi dobře to popisuje apoštol Pavel v
1Ko.1:25-29 ,,Neboť bláznovství Boží je moudřejší než lidé a slabost Boží
je silnější než lidé. Pohleďte, bratří, koho si Bůh povolává: Není mezi vámi mnoho moudrých
podle lidského soudu, ani mnoho mocných, ani mnoho urozených, ale co je světu
bláznovstvím, to vyvolil Bůh, aby zahanbil moudré, a co je slabé, vyvolil Bůh,
aby zahanbil silné. Neurozené v očích světa a opovržené Bůh vyvolil, ano
vyvolil to, co není, aby to, co jest, obrátil v nic. Aby se tak žádný člověk
nemohl vychloubat před Bohem."
Osobní zkušenost
Další důvod je ten, že není přípustné, aby
někdo něco řešil za někoho jiného. Boží řešení mají vždy víc rovin. Jde tedy
nejen o vítězství, ale o zmoudření, poučení, o výchovu, o duchovní růst, o
budoucnost. Pokud má vůbec v budoucnu k nějaké kvalitativní změně
dojít, je nanejvýš nutné, aby se každý jednotlivec osobně podílel na nápravě
poničené Země. Je přece velmi dobře známo, že osobní zkušenost je
nepřenositelná.
K nespravedlnostem tohoto světa patří
i to, že jedni užívají a ničí a jiní to napravují; těch prvních je bohužel
stále víc. Teprve s osobní účastí lze předpokládat, že ten, který pozná,
kolik práce dá např. vyčistit celou planetu od toxických a radioaktivních
skládek, nebude se již podílet na jejich novém vzniku. Ten, který pozná, jak
pracné je stavět, nebude se podílet na svévolném ničení. A tak bychom mohli
pokračovat i v dalších oblastech. Naučit se správně vnímat prioritu
hodnot, ekonomické zájmy nesmí jít proti zájmům ekologickým, které se nesmí
naopak zneužívat, atd. Víte proč byl podnikatel Tomáš Baťa tak úspěšný a proč
jeho továrny předstihly konkurenci? Protože všichni jeho zaměstnanci prošli
všemi částmi továrny a všemi pracovišti. Každý měl možnost poznat práci toho
druhého a tak si nezáviděli a vážili si práce ostatních, a každý byl vděčný za
tu práci, kterou zvládal.
Duchovní rodiče
Je tu ještě řada dalších otázek:
S kým mám duchovně růst? Kdo mi zprostředkuje cestu k Bohu a Kristu?
Není lepší hledat sám? Která církev je ta nejlepší? Vždyť tolik církví zklamalo
a žádná nemá ve všem pravdu! Co tedy dělat když je psáno, že každý nemůže být
učitelem?
1.Kor.12:28,29 ,,A v církvi ustanovil Bůh
jedny za apoštoly, druhé za proroky, třetí za učitele; potom jsou mocné činy, pak
dary uzdravování, služba potřebným, řízení církve, řeč ve vytržení. Jsou snad
všichni apoštoly? Jsou všichni proroky? Jsou všichni učiteli? Mají všichni moc
činit divy?"
K výchově je nezbytná přítomnost
rodičů. Bůh nás nazývá svými dětmi; analogie je jasná, potřebujeme rodičovskou
výchovu. Rodiče fyzické si nevybíráme. Někdo má štěstí a jiný smůlu. Někdo
vyroste díky kvalitním rodičům víceméně bezpracně v úspěšného človíčka,
jiný takové štěstí nemá. S tímto vědomím bychom se o to zodpovědněji měli
starat, kdo se bude podílet na naší duchovní výchově. Zde si vybíráme totiž
sami. Bůh Otec je nám dán, ten je však dokonalý. Duchovní matka - církev, již
zdaleka ne. Duchovní matkou nám může být církev, ale i skupina či jednotlivec.
Je však na naší zodpovědnosti, jakou bude mít kvalitu.
Jak studovat? A s kým?
Mezi lidmi je málo známo, že hluboké
studium bible je určeno pro profesionální theology, tj. lidi, kteří se plně
věnují tomuto odkazu.
Zde je nutné
zdůraznit, že je velký rozdíl mezi čtením a hlubokým studiem. Tím nijak nechci
říci, že by bible neměla být laiky čtena. Naopak, každý profesionál začínal
jako laik a nikdo z nás dopředu neodhadne, jak daleko v bádání
dospěje - žádná církev nám nezprostředkuje Bibli plně porozumět. Jinými slovy
řečeno: Bible je hlavně napsána pro ty, kteří se jejímu studiu plně věnují. A
tito lidé mají vykonávat své ,,kněžské" povolání - vysvětlovat to těm, kteří na
její studium čas nemají. Toto je patrné z výše uvedeného biblického textu.
Učitelé bible jsou však za své učení plně odpovědni právě Bohu a Kristu. Že to
většina současných profesionálních církevních úředníků nedělá, je velmi vážný
prohřešek. Ježíš svým apoštolům řekl:
Mat.5:13 ,,Vy jste sůl země; jestliže však sůl
pozbude chuti, čím bude osolena? K ničemu již není, než aby se vyhodila ven a
lidé po ní šlapali".
Jak.3:1 ,,Nechtějte
všichni učit druhé, moji bratři; vždyť víte že my, kteří učíme, budeme souzeni
s větší přísností."
Přes toto ujištění, odpovědnost za
vybraného učitele - rodiče, si poneseme sami. Neúspěšné církve a falešní
učitelé budou trestáni.
Opakuji, že každý z nás si ponese důsledky
svého chybného rozhodnutí sám. Je
rozhodování náročné? Myslím že ne, naše zkušenosti rostou a naše rozlišovací
schopnost též. Nevyčítejme si pochybení v minulosti, co se týká výběru
církve či učitele. Rozhodovali jsme se podle tehdejších zkušeností a hlavně
srdcem. Udělal někdo z nás špatnou zkušenost? Nevadí, stále je čas pro moudré
rozhodnutí založené na zkušenostech, což je v podstatě totéž. Zkušenostmi
roste moudrost.
Máme se shromažďovat?
Mnozí z vás, a možná všichni kteří tu
sedíte, se již oprávněně cítí být ve studiu a poznání pokročilými a nemají
potřebu mít učitele. Na druhou stranu každý nemá možnost a schopnost
samostudia, navíc hrozí izolace a individualismus. Individualismus může být
známkou předčasné dospělosti, což se může později projevit jako nevýhodné. Jsme
navíc nabádáni, abychom se shromažďovali.
Ne nadarmo je v bibli církev nazývána matkou. Potřebuje-li někdo
matku, ať se jí drží.
Je velice
důležité, abychom svůj duchovní růst nepřeskakovali, či násilně se z něj
nevymaňovali.
Heb.10:25 ,,Nezanedbávejte společná
shromáždění, jak to někteří mají ve zvyku, ale napomínejte se tím více, čím
více vidíte, že se blíží den Kristův."
Př.6:6 ,,Jdi k mravenci,
lenochu, dívej se, jak žije a zmoudříš."
Kdo pozoroval někdy mravence tak ví, jak
dokonalá je jejich spolupráce a jak dokonalé mají vzájemné vztahy a komunikaci.
A co společně dokáží. I když jsou tak malí.
-----
Někomu
opravdu může stačit malá skupina.
Mat.18:20 ,,Neboť kde jsou dva
nebo tři shromážděni v jménu mém, tam jsem já uprostřed nich."
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit,
že takové společenství bývá nejproduktivnější, ale účast v něm je náročná,
pracná a ne vždy uspokojí. Ne vždycky se daří, ale málokdy se jde domů s
prázdnou.
Nejdůležitější na naší
cestě duchovního pokroku, je nalézt sama sebe, dělat to, co umíme, pomáhat
tolik, kolik stačíme a nést takové břemeno, které uneseme. Připomínám známá
Werichova slova: ,,Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl, a když
kouká,
aby byl a je - tak má být to, co
je a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je."
Umět si dobře vybrat
Ještě na jeden text je nezbytné upozornit.
Mat.24:28 ,,Kde je mrtvola, slétnou se i supi."
Toto je vážné varování. Tak jako doplatili
Židé na své představy o budoucím Králi, a toho pravého odmítli,
můžeme doplatit i my, pokud si budeme vybírat
své učitele podle svých choutek a představ.
Člověk
jde za takovým učitelem či vůdcem, který naplňuje jeho přání. Víte proč byli
řečtí a římští bohové tak krutí, proč byli neřestní a zrádní, proč podváděli a
lhali a zabíjeli? Protože si je vytvořili lidé Chce jít někdo sám? Pokud se na to cítí,
dělá dobře. Pokud ne, dělá také dobře V obou případech ale nesmí sám sebe
podvést. V prvním je vystaven mnohým pokušením a pýše; není nikým
kontrolován a kdo bez nebezpečí unese své schopnosti? V druhém případě je
vystaven lenosti a pohodlnosti, že ho ke spáse bez práce dovede ta ,,jediná a
pravá organizace".
Jak.1:2,3 ,,Mějte z toho
jen radost, moji bratři, když na vás přicházejí rozličné zkoušky. Vždyť víte,
že osvědčí-li se v nich vaše víra,
povede to k vytrvalosti.
Ano, náš duchovní růst hodně
závisí na tom, jakými zkouškami projdeme a jak v nich obstojíme. Stále
platí, že nás zlo učí být lepšími. Všimněme si posledních slov. ,,Povede to k vytrvalosti" . Bez vytrvalosti nelze udělat nic dobrého.
Každá práce stojí mnoho námahy a mnoho času. Vždy se na cestě něco nezdaří a
bez píle, vytrvalosti a námahy se nic pořádně nedodělá. Ani žádná organizace
která slibuje, že s ní do cíle dojdeme, nám nedá radu, jak udělat něco
dobrého bez práce a námahy.
Třetí smlouva
Stojíme na prahu příchodu nové smlouvy.
Již třetí v pořadí. První smlouva byla uzavřena s Izraelity, kteří
byli od té doby vázáni Zákonem a Bůh uplatnil první ze čtyř svých vlastností.
Moc, která měla vést k výchově Izraelského lidu - byla to etapa dětství.
Jako symbolů bylo použito pečeného beránka, chleba a hořkých bylin. Beránek
symbolizoval záchranu a předstínil výkupní oběť Krista, chléb znamenal duchovní
pokrm, hořké byliny upozorňovaly na přítomnost Zákona. Druhá smlouva, do které
lidstvo vstoupilo s Bohem prostřednictvím JK, byla symbolizována vínem a
chlebem. Chléb je symbolem pro tělo, znamená to tedy, že křesťan přijímá
prostřednictvím Krista jeho výkupní oběť. Víno symbolizuje Kristovu krev,
kterou za nás vylil. Tím, že ji symbolicky pijeme, zavazujeme se, že se budeme
podílet na tvorbě duchovního pokrmu; je to tedy závazek ke smlouvě. Bůh v druhé
smlouvě uplatňuje svoji druhou vlastnost - spravedlnost. Velmi důležitou
vlastnost při výchově a duchovním růstu. Vnímání spravedlnosti je významným
aspektem k aktivnímu vstupu do třetí smlouvy.
Ez.9:4 ,,...poručil mu:"Projdi
středem města, středem Jeruzalém, a označ znamením na čele muže, kteří
vzdychají a sténají nad všemi ohavnostmi, které se v něm páchají."
Spravedlnost
Kdo vzdychá a sténá nad ohavnostmi? Ti,
kteří postrádají spravedlnost, tzn. ti, kteří vnímají její nedostatek. Zde si
můžeme uvědomit, co znamená nynější apatie ke zlu na celém světě. Je to
varující ztráta pocitu spravedlnosti, která úzce
souvisí se sobectvím a také zbabělostí.
,,Hlavně že já se mám dobře a že mi nic neschází, nebudu si pálit za někoho
prsty a nebudu riskovat, že se svezu v nějakém maléru". Nehas co tě
nepálí?
Ale ono by mělo pálit! Cizí neštěstí je i mé neštěstí!
Miluj
bližního svého jako sám sebe! Lidé budou úspěšní pouze ve fungujícím
společenství, nikoli jako skupina individualistů. Zbabělost, která to
způsobuje,
je jedna z nejhorších
vlastností!
Zj.21:8, kde je jinými slovy řečeno,
že
,,...zbabělci, nevěrní, nečistí, vrahové, cizoložníci, zaklínači, modláři a
všichni lháři nezdědí Boží Království". Zbabělci
jsou jmenováni na prvním místě.
Hledání moudrosti
Do třetí smlouvy bychom měli vstoupit
v blízké budoucnosti. Ta bude pro nás znamenat, že Bůh bude po nás
vyžadovat třetí vlastnost - moudrost. Jedině moudrostí je totiž možné napravit
všechno zlo a všechny špatnosti, které lidstvo napáchalo. Využitím všech
poznatků, které zatím lidstvo má, napravit poničenou Zemi, kterou nám Bůh dal
do správy.
A se spravedlností, kterou
bychom už měli v sobě mít. Nemůžeme očekávat, jak už bylo výše řečeno, že
naše napáchané zlo někdo spraví za nás.
Bylo by to spravedlivé?
Jaký bude symbol pro třetí smlouvu? Napoví
nám:
Mk.14:25 ,,Amen, pravím vám, že nebudu již píti z plodů vinné révy
až do toho dne, kdy budu píti nový kalich v Božím království."
Je tu odpověď. Bude to pouze víno, chléb
již ztratí svůj smysl. V nové smlouvě budou všichni ti, kteří
prostřednictvím výkupní oběti přijali život v Božím Království. Nebude
tedy třeba o ni dál žádat.
Protože třetí smlouva značí moudrost, je
nanejvýš nutné ji v rámci možností každého jednotlivce
používat s maximální snahou. Moudrost by
tedy měla být vodítkem, jak se orientovat v pokročilé době a pokročilých
událostech.
Získání co největší moudrosti je tedy vlastně oním duchovním
růstem v dnešní době.
Př.1:7,20 ,,Počátek poznání je
bázeň před Hospodinem, moudrostí a kázní pohrdají pošetilci. Moudrost pronikavě
volá na ulici, na náměstích vydává svůj hlas."
Pozor, o moudrost se nestačí jen modlit.
Tu si musíme velmi tvrdě odpracovat s pílí a trpělivostí.
Studii si můžete stáhnout zde:
Duchovni_rust.pdf
Zpět na seznam