Mystika
Březen 2001
O pojmu
Co
je vlastně mystika? Vnímáme všichni toto slovo stejně? Dáváme mu stejný význam?
Proč je bible zdánlivě plná mystiky? Proč si v mystice tak rádi lidé
libují? Proč se bez ní církve neobejdou? Proč byla za Ježíše mystika tak
rozšířená? S těmito fakty nepřímo souvisí i další otázky. Jakým způsobem
lze předat důležité a nadčasové informace, aby nezapadly v průběhu
tisíciletí z důvodů neporozumění? Můžeme ještě dnes očekávat mocné skutky
a zázraky tak, jak to např. prorokuje Joel? - I
stane se potom: "Vyleji svého ducha na každé tělo,
vaši synové i vaše dcery budou prorokovat..." A proč se vlastně mystikou
zabýváme ?
Co je "mystika"? Slovo
pochází z řeckého slova mysterion ,
které se do češtiny překládá jako tajemství. Jiné slovníky
hledají původ ve slově myein , což
znamená zavírat. Čím déle běží čas, tím složitější je pojem "mystika"
uspokojivě vysvětlit. Proč? Během celé křesťanské éry se význam slova měnil a
proto je v dnešní době chápání či vnímání tohoto slova nesmírně široké.
Jsou lidé, kteří před mystikou utíkají a naopak jsou jiní, kteří slovo mystika
chápou jako synonymum pro duchovno. Těch druhých je dokonce mnohem víc.
Spor
Svět, ve kterém žijeme, je
z hlediska světonázoru rozdělen velmi zjednodušeně na dva tábory.
Na věřící - idealisty a na nevěřící - materialisty. Věřící část reprezentují
církve, nevěřící skupinu vědci. Kdo rozdělení způsobil? Vždyť od počátku, kam
až sahá historie, to tak nebylo! Ono rozdělení má na svědomí
hlavně nevědomost. Paradoxní je, že dnes již na obou stranách. Vědci se příliš
brzy spolehli na své nedostatečné a časové poznání přírodních zákonů a bohužel
tak činí do dnešní doby. Církve se příliš ponořily do tajemné mystiky a
spolehly se na staleté a mnohdy dávno překonané výklady a tradici a též u nich
tento stav přetrvává do dnes. Místo toho, aby oba znesvářené tábory pracovaly
na opětovném sjednocení a společném hledání "pravdy", se od sebe stále více vzdalují.
Zde musíme konstatovat, že v posledních letech je možné určité náznaky, i
když zatím neúspěšné, registrovat. Zatím jde o snahy jednotlivců, nikoli
organizací.
Zastánci materialismu se
opírají o vědecké poznatky a "fakta" a mnohdy je považují za konečné. Tajemství
je pro ně předmětem bádání. Badatelé Bible se brání argumenty: vždyť
v Bibli je mnoho textů, které hovoří o Božích tajemstvích. Např. Mar.4:11 - "Vám je dáno znáti
tajemství B.K.; ale těm, kdo jsou vně, je to všechno hádankou..." Badatelé
jsou spokojeni, mají svůj názor požehnaný samotnou biblí.
Náboženští představitelé se
s dobrým svědomím považují za správce Božích tajemství a nejen to, dokonce
brání jejich utajení. Jednají tedy v souladu s Písmem!
Vždyť jim to Bible ukládá, např. v 1.Tim3:9 - "Jáhnové mají uchovávat
tajemství víry v čistém svědomí".
Svět vědy a materializmu se
naopak snaží na cestě poznání všechny své objevy dokázat a nic nenechat v "tajemnu". Avšak čím víc toho "věda pozná", tím víc
nevysvětlených oblastí se objevuje, tím víc neprobádaných oblastí čeká na
vysvětlení; což je zcela přirozené. Je také třeba připomenout, že první vědečtí
badatelé byli věřící, většinou z kněžských řad.
Čím se liší věda od náboženství?
Každé
poctivé zkoumání musí vyhovovat těmto kritériím: (opět velmi zjednodušeně)
1) Musí si stanovit a vymezit oblast zkoumání.
2) Musí důsledně užívat zákonů správného dokazování
- tzv. zákonů logiky.
3) Základní poznatky, které již nelze dokázat či odvodit
tzv. postuláty, musí být potvrzeny obecnými lidskými a společenskými
zkušenostmi.
4) Musí vycházet z ověřených a opakovaně
ověřitelných skutečností a důkazů.
První dva požadavky jsou společné pro obě skupiny. Třetí požadavek již
většina církví splňuje jen částečně a čtvrtý již vůbec ne. Zatímco vědecký
přístup v dodržování čtvrtého bodu zaručuje stálý pokrok v poznání a
přibližování k pravdě, náboženství se uchylují k neměnitelným naukám,
na kterých trvají a odmítají cokoli dokazovat. Ať se tomu říká: vyznání víry,
články víry, pokrm v pravý čas, Boží pravdy, atd. Zatímco vědecké metody
žádají důsledně veřejnou opakovatelnost pokusů a důkazů, náboženstvím stačí
zkušenost osobní a to ještě většinou domnělá. Co je však největší překážkou pro
sjednocení? Mystika.
Pro náboženství tyto čtyři body nestačí. Mystika je
osobní a tudíž nedokazatelná zkušenost s Bohem! Je víc než
jisté, že právě tento postoj je zcela neslučitelný s vědou a tak se ani
věřící a ani vědci nepokoušejí najít společnou cestu.
Vraťme se
k náboženským vůdcům. Podle tradičního výkladu bible mají Boží tajemství
chránit a bránit jejich odtajnění. Nabízí se však otázka. Proč by měl Bůh
bránit vědeckému, nebo ještě lépe, poctivému přístupu k informacím? A
dále: K čemu by nám byly informace, které mají zůstat navždy utajeny?
Bible přesvědčivě ukazuje, že věčné tajemství není Božím záměrem. Např.
Dan.12:4 - "Mnozí budou zmateně pobíhat, ale poznání se rozmnoží". Nebo Mar.4:22 - "Není nic skrytého, aby to jednou nebylo
zjeveno, a nic nebylo utajeno, leč aby to vyšlo najevo". A teď pozor! Na
některých místech bible čteme o utajení, na jiných opak. To by na první pohled
vypadalo na rozpor. Vysvětlení je však snadné.
Smlouvy.
Ve druhé smlouvě k nám
Bůh zaujal postoj Otce. Dobrý otec má své potomky řádně vychovat, především
v oblasti morální. Většina rodičů ví, že výchova znamená postupné učení a
postupné předávání informací, které však musí být úměrné věku. Nedostatečné
vědomosti vedou k neúspěchu v samostatném životě, naproti tomu
předčasné poznání mladý člověk nepochopí, a dokonce ho může dovést ke vzpouře.
Biblický příklad je Eden. Je tedy patrné, že utajení bylo nutné pro
výchovu duchovních dětí. Podívejme se, jak dokonale J.K. využil toto
opatření. Dobře věděl, jak je důležité, aby sám nic nezapisoval, ale nechal to
na svých následovnících. Vědci se přou o historických důkazech pravosti
evangelií. Některé příběhy jsou zapsány třeba třikrát a liší se. Jenže vědeckost
bible není v přesně zapsaných historických událostech, muselo být přece
jasné, že časem dojde ke zkreslení, ale v psychologicko - didaktických
informacích a zkušenostech. Po malém dítěti chceme, aby napřed poslechlo a
nelhalo, nebylo líné atd., později chceme, aby nám prostě věřilo, že je to tak
nutné a ani nás nenapadne to dokazovat. Ještě později mu začneme předkládat
podobenství ve formě pohádek a příběhů, na nichž ukazujeme zcela nevěrohodné
následky nesprávného chování a aplikujeme příslušné tresty. Ještě později tyto
informace začneme jednoduchým způsobem dokládat, aby se rozum beroucí dítě
přecházející v dorostence učilo, že víra bude postupně nahrazována
dokazováním a fakty. Proces výchovy je však zdlouhavý. J.K. měl na
výchovu, či ještě lépe převýchovu, velmi málo času. Pohádky a příběhy jsou pro
předání informace daleko nosnější, než pouhé předkládání nudných faktů, které
mohou v někom vyvolat dojem, že když tomu nerozumí, tak to ani nebude
předávat dál. Ale jednoduchý příběh pochopí leckdo. A tak Ježíšovi následovníci
napsali to, co bylo pro jejich život nosné. Dost se toho ztratilo, dost
zkreslilo, ale podstata určitých výroků zůstala. Evangelia nepochybně obsahují
morálně-výchovný prvek, bez předem diktovaných detailních pravidel. Morálka
a etika je ve své podstatě neměnná . Jejich
zákonitosti platí dnes stejně, jako v počátku křesťanství. Stejně, jako zákony
fyzikální, které platí v celém vesmíru.
Historie se opakuje.
Je tu ještě něco velice
významného, co se nepřímo, ale o to s větší váhou týká mystiky.
Porovnáme-li dnešek s érou vzniku křesťanství, všimněme si jedné velice
důležité informace. První křesťané byli napadáni a hanobeni za to, že nejsou
církev, dokonce že jsou bezvěrci. Proč? Učení J.K., které
umožnilo přechod z první smlouvy do druhé, je osvobodilo od mnohého. Například
od uctívání falešných model. Celý tehdejší svět kolem nich uctíval nějaké modly
či různé bohy, sochy, obrazy. Najednou se tu objeví skupina "bláznů", kteří
říkají divné věci a odmítají se sochám a obrazům bohů klanět a co víc, přestávají
často respektovat církevní i světskou moc. Začali objevovat svobodu, tzn.
nezávislost. Nedivme se proto, že sklízeli napřed posměch a pak pronásledování.
(Sk.17:22,23 Pavel hovoří na Areopagu o oltáři s nápisem: "Neznámému
Bohu".)
Dnešní doba je v tomto
smyslu velice podobná. I dnes očekáváme změnu; přechod druhé Boží smlouvy do
třetí. Jejím hlavním rysem je odklon od mystiky, protože je založena na třetí
Boží vlastnosti, na moudrosti. Přínosem třetí smlouvy by měl být další krok ke
svobodě, tzn. plné poznání. (Jan 8:32) "Poznáte pravdu a pravda vás učiní
svobodnými". V 1Ko.1:18-31 se hovoří o "Světské moudrosti", nebo též
o "moudrých světa". Ti ve své povýšenosti - v souladu
s proroctvími - zatím na dostupné a nové informace nereagují a církevní
moc označuje biblické badatele za někoho, kdo stojí mimo víru. Za
rozvraceče starých pořádků! Vždyť tito novodobí badatelé odmítají Boží
tajemství - mystiku! Opět bude nějaký čas trvat, než se nové učení
uchytí, zakoření a rozroste se. Přesně podle biblických proroctví. (Kaz.9:14,
Zach.4:10, 8:23)
Mystika x skutečnost
J.K. v prvé řadě
oslovil kněze a byl odmítnut. Ti, kteří ho měli znát a čekat, ho nepřijali.
Obrátil se tedy k prostým a nevzdělaným lidem a uspěl. Ti obyčejní ho
poznali svým instinktem - citem. Jeho slovům sice nerozuměli, ale nechali se
přesvědčit mocnými skutky. Ježíš musel vybudovat své dílo především na
těchto prostých lidech, ale ti mu mohli věřit jen slepě - mysticky.
Jeho slova byla pro ně tajemstvím, vysvětlit se jim nedala. Díky jim však
většinou zůstala zachována pro pozdější generace; pro ty, kteří dospějí tak
daleko, že je dokáží pochopit a postavit svou novou víru nikoli na mystice, ale
na poznání a porozumění - na pravdě a faktech.
Osobní zážitek s Bohem
nemusí vždy znamenat mystiku. Ale pozor! Informace takto vzniklá je nepředatelná a o vlastní vůli neopakovatelná. Hodí se leda
k posílení vlastní víry. Už jen proto, že je osobní. Vidíme zde názorný
příklad, proč se lidé z obou znesvářených táborů nemohou domluvit. Chybí
mezi nimi informační most. O různých zjeveních a prožitcích se mezi sebou
dokonce jednotlivé církve přou. Tajemnými a nepochopitelnými věcmi nelze
argumentovat, lze jimi pouze ovládat. Osobní zážitek s Bohem, jak
již ze samotných slov vyplývá, je zážitek soukromý! Proto jsou v Mat.6:6
zapsána slova: "Když ty se modlíš, zajdi do svého pokojíku, zavři za sebou
dveře a modli se k svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec, který
vidí, co je skryto, ti odplatí".
Přesto, že za Ježíše měla
mystika své opodstatnění a byla v té době ve většině případech dokonce
nezbytná, v dnešní době je, či spíše ještě bude, velice nebezpečná pro
možnost snadného zneužití a manipulaci, jak jste ostatně většinou sami mohli
osobně zažít, nebo možná ještě prožíváte. Mystiku však v žádném
případě neodsuzujeme, ale přístup k mystice. Pro někoho je
nezbytnou součástí jeho duchovního dospívání, pro jiného brzdou ve vztahu
k duchovnímu Otci. Jak křesťan duchovně dospívá, měl by se měnit i jeho
přístup k mystice. Mat.7:7 "Proste a bude vám dáno ; hledejte a naleznete ; tlučte a bude vám otevřeno". S dospíváním by se měl měnit poměr mezi tajemnem a věděním.
Zázraky?
Ještě se zastavíme
u biblických textů, které naznačují, že se v době konce budou dít
podivné věci; mnoho lidí na ně čeká.
2.Tes.2:9 - "ten zlý
přijde v moci satanově, bude konat kdejaký mocný čin, klamná znamení a
zázraky, a všemožnou nepravostí bude svádět ty, kdo jdou k záhubě..."
Mat.12:38,39 - "Tehdy mu
řekli někteří ze zákoníků a farizeů: "Mistře, chceme od tebe vidět znamení". On
však jim odpověděl: "Pokolení zlé a zpronevěřilé si hledá znamení; ale znamení
mu nebude dáno, leč znamení proroka Jonáše"".
Mar .13:22 - "Vyvstanou lžimesiášové
a lžiproroci a budou předvádět znamení a zázraky, aby svedli vyvolené,
kdyby to bylo možné..."
Zdá se, že se budou dít
zvláštní věci. Vypadá to však, že pouze na té nesprávné straně. Proto je nutné,
abychom se učili spoléhat na moudrost, na schopnost rozeznat pravdu od lži,
naučit se vnímat fakta, naučit se řešit problémy svými silami a to
v žádném případě nejde rychle. Ježíšova slova, která zapsal Jan v 16:12 -
"Ještě mnoho jiného bych vám měl povědět, ale nyní byste to nesnesli", platí
stále.
Cíl víry - poznání
Všichni nějaký díl mystiky
potřebujeme i dnes. Bez ní bychom se zastavili a neudělali již nic. Proč? Naším
hnacím motorem je víra. Žene nás stále kupředu, díky ní poznáváme doposud
nepoznané a tak postupně osvětlujeme cestu křesťanství. Je však třeba dodat, že
víra je vždy na počátku slepá. Ráda věří pohádkám a nereálným příběhům se
šťastným koncem, pokud možno, bez práce. Na nás se opakuje stejná cesta
poznání, jakou za života Ježíše kráčeli jeho učedníci. Jistou etapu dětství si
stále ještě neseme sebou a máme sklon z různých důvodů nechat tu zatím
nepochopenou část na svém Otci. Na konci každé cesty nás však čeká "cíl
víry", totiž plné poznání. (1.Pe.1:9). [Připomínat si tyto zákonitosti je jeden
z důvodů, proč každý rok slavíme Památnou slavnost. V období
duchovního dětství lidé věřili, že chléb a víno jsou ve skutečnosti tělo a krev
Kristova. To už je nebezpečná mystika, či dokonce magie.
V období duchovního dospívání bychom již měli vědět, že jde o pouhé symbolické
vyjádření. Tím, že všichni přijímáme chléb - Ježíšovo tělo -
naplňujeme to, oč se modlíme - "chléb náš vezdejší dej nám dnes...", chceme
se sytit duchovním pokrmem. Opakuji - všichni!]
Ukázali jsme si, že mystika
byla ve své době nutností, měla svůj důležitý význam. Evangelizační dílo se bez
ní dělat nedalo, naděje na vzkříšení a příchod Božího království by nepřečkala
2000 let. Druhá smlouva se však blíží ke konci a mystika se může stát při
určitém růstu skupiny i jednotlivce brzdou duchovního pokroku. Mnozí vzdělaní
křesťané se sklonem k vědeckému smýšlení a mnozí poctiví křesťanští vědci
jsou nyní mystikou zmateni a dezorientováni. Na prahu nové - třetí smlouvy - se
stává mystika něčím, kvůli čemu bude nutné navázat s Otcem již smlouvu
dospělou. Třetí smlouva také umožní, že oba tábory, které doposud díky mystice
považovaly za nemožné, aby se někdy sjednotily, se spojí v jednotný Boží
lid. Co bude nové pro oba tábory? Bůh ANO, ale bez MYSTIKY.
Sledujme každý tu svoji
cestu poznání a hlídejme okamžik, kdy si uvědomíme že jsme právě dospěli do
stavu, kdy se bez mystiky docela dobře obejdeme. Ten, kdo to dokáže již nyní,
našel způsob, jak pomoci ostatním a jak přispět do společné pokladnice poznání.
(Pří.4:18). "Stezka spravedlivých je jak jasné světlo, které svítí stále
víc, až je tu den".