Napodobování Ježíše Krista za ,,času klidu"
Březen
2011
Podobně
jako často vnímáme současnost skrze naději ,,kdy už konečně skončí trápení na
Zemi a nespravedliví budou potrestáni?!?" ... vše, co se momentálně děje, má
svůj důvod a význam. Stejně tak postava Ježíše Krista je často vnímána jako
,,pouhé" synonymum k vykupiteli, k Božímu Synu, Beránkovi, jež tím, že položil
svůj život ve prospěch zbylého lidstva, dospěl tak k vyvrcholení svého života
zde na Zemi. Nešlo však pouze o jeho smrt. Svůj velký význam má i to, jaký
odkaz Ježíš Kristus křesťanům zanechal a čemu se nás snažil prostřednictvím
svého života naučit.
Při
památné slavnosti se zpravidla vzpomíná na Ježíšovu smrt. Dnes se zaměříme víc
na jeho život. Respektive na to, co je s našimi životy s ním podobné a zároveň
na ty stránky jeho zkušeností, v nichž se ty naše od těch jeho liší. Proč?
Protože by se mohlo zdát, že výkupní oběť Ježíše Krista nebo vůbec poslání, ke
kterému se ve svém životě hlásil - jako by to byly tak nedozírné dálky jakési
,,dokonalosti", ke které máme na hony daleko a tudíž, jako by rovnou od počátku
bylo jasné, že se mu nemůžeme přiblížit, natožpak se mu vyrovnat. Ano, pravdou
je, že těžko se mu plně vyrovnáme. On měl specifický původ, specifickou Boží
výchovu, specifické Boží vedení a stejně tak velmi unikátní zakončení svého
pozemského života na Zemi. V tom všem se od něho lišíme. Na druhou stranu jsme
na mnoha místech v Bibli vybízeni, abychom jej následovali, napodobovali. Proč
by to tam bylo zapsáno, kdyby to nebyla pravda, kdyby to bylo nemožné? Jestliže
věříme Božímu slovu a např. textu:
2.Tim. 3:16, 17 |
,,Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k
učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk
byl náležitě připraven ke každému dobrému činu." |
...
pak i pasáže o tom, že se máme snažit naplňovat ve svých životech Ježíšův
příklad, mají své opodstatnění.
Nerada
bych se pohybovala v oblasti tématu, jež by byl vzdálený realitě. My všichni se
pohybujeme v reálném světě. My všichni do určité míry podléháme tomu, co nás v
reálu omezuje, co nám bere chuť a sílu a možná i inspiraci a touhu, chovat se
jinak, odlišně. Protože jestli něco bylo pro Ježíše typické, pak to, že se
odlišoval.
Nosnou
myšlenkou, které se věnoval František ve své přednášce bylo téma, že se s
největší pravděpodobností vyskytujeme v čase, který není nabit převratnými
událostmi z pohledu splňování božích proroctví. Že možná oprávněně máme pocit,
že se tzv. ,,nic neděje". Že to ale také nemusí zákonitě znamenat, že jsme
odkázáni na pasivní postoj. Že zažíváme relativní klid a pokoj (myšleno z
pohledu společenských, politických nebo ekologických změn), abychom využili
tuto dobu na přemýšlení o Bohu, Ježíši, Bibli a všem, co souvisí s naší vírou.
Abychom využili momentální čas k tomu, abychom poznávali Boha, poznávali
Ježíše... poznávali také sami sebe a poznávali svoji úlohu v celém Božím záměru
a lidském soukolí.
To
není myšlenka pouze křesťanství - že každý člověk má své místo na Zemi a že
každý člověk má svůj určitý úkol, cíl. Možná jsme se naučili až příliš
zobecňovat výraz ,,smysl života". Ve většinovém vnímání se v minulosti a stejně
tak i dnes dává rovnítko ke smyslu života v tom, že člověk dospěje, založí
rodinu, zplodí potomky a tím se postará o zachování rodu. Ano, to jistě může
být a je jedním z možných cílů. Některé filosofické směry poukazují spíš na
význam neustálého učení se, zlepšování a zdokonalování se v tom, jak člověk
žije. Ať už z titulu víry v nesmrtelnost lidské duše nebo snahy zajištění si
dobrého karmického zatížení (tak, jak tuhle oblast pojímá např. Budhismus).
Může se zdát až překvapující, kolik myšlenek z tohoto směru uvažování de facto
odpovídá a je v souladu s tím, k čemu vybízí křesťanství či Bible sama. Jen
jsme se možná naučili číst řádky v Bibli příliš schématicky a možná jakoby pod
úhlem jasného přesvědčení, že cokoli, co se neodkazuje na Bibli, je špatné a
nesprávné. Pokud začneme pozorně naslouchat i jiným pohledům, můžeme být
kolikrát velmi překvapeni, kde všude najdeme podobné biblické myšlenky a
hlediska. Nicméně, stejně tak platí i výzva a jakési varování, že tady je
obzvlášť důležité a potřebné, abychom odhalovali skutečnou podstatu lidského
chápání a Božího vedení. [1]
Nezapomínejme,
že i zde platí slova, která nám Bůh nechal ve svém Slově zapsat:
1.Tes. 5:21 |
,,Všecko zkoumejte, dobrého se držte, zlého se
chraňte v každé podobě." |
Fil. 4:8, 9 |
,,Konečně, bratří, přemýšlejte o všem, co je
pravdivé, čestné, spravedlivé, čisté, cokoli je hodné lásky, co má dobrou
pověst, co se považuje za ctnost a co sklízí pochvalu. Čemu jste se u mne
naučili, co jste přijali a uslyšeli i spatřili, to čiňte. A Bůh pokoje bude s
vámi. |
Zpět
k meritu věci. V úvodu jsme si řekli, že bychom se dnes pokusili pozastavit nad
tím, co společného máme s Ježíšem a co nás od něho odlišuje. Aby se nám lépe
zpřesnila představa, do jaké míry a v čem se ho můžeme - nebo spíš máme -
snažit napodobovat. Protože jedině tak se zachováme v souladu s Boží vůlí.
Pří. 27:11 |
,,Buď moudrý, můj synu, dělej radost mému srdci,
abych mohl odpovědět tomu, kdo mě tupí." |
Víme,
že Ježíšovo početí a narození bylo předpovězeno. Provázely je nevšední
okolnosti. Marii navštívil Gabriel, aby jí oznámil, že přivede na svět dítě,
které bude Synem Nejvyššího (Luk. 1:26-38) a víme také, že během setkání
Alžběty s Marií došlo na slova chvály a díků Bohu Nejvyššímu, který v obou
případech pomohl něčemu, co z lidského hlediska bylo takřka nemožné (Luk
1:39-45). Můžeme zde mluvit nejen o početí a narození Ježíše Krista, ale také o
předpovězení příchodu Jana Křtitele, kdy o tom Zachariáš dostal zprávu od
anděla Gabriela prostřednictvím vidění (Luk. 1:5-25).
S
největší pravděpodobností početí a narození nikoho z nás nebylo podobným
způsobem předpovězeno. Nicméně i pro nás platí slova:
Žal. 139:16 |
,,Tvé oči mě viděly v zárodku, všechno bylo
zapsáno v tvé knize: dny tak, jak se vytvářely, dřív než jediný z nich nastal.." |
Bůh
zná každého z nás velmi dobře. Lékaři by to pojmenovali tím, že Bůh zná náš
genetický kód. On moc dobře vidí, jaký se kdo narodil se schopnostmi či
dovednostmi nebo naopak s jakými slabými stránkami a indispozicemi. Zda-li pak
se takto dobře známe my sami? Dokázal byste každý (sám v sobě) vyjmenovat svá
obdarování, své talenty, své silné stránky? A stejně tak vyjmenovat své tři
slabé stránky (oblasti, ve kterých se vám nedaří, ve kterých byste se
potřebovali zlepšit)? Může nám to ukázat, že není lehké pracovat sami na sobě -
ve smyslu hledání své role mezi lidmi, při hledání toho, v čem můžeme být užiteční
pro druhé - pokud sami sebe neznáme.
Vnímáte postavu Ježíše Krista jako někoho, kdo uměl být silný a
přesvědčivý ve svém vystupování, chování? Nejspíš ano. Bylo tomu tak mimo jiné
určitě i proto, že sám sebe znal. Věděl o svých schopnostech a darech. A měl
také jasno v tom, po čem netoužil.
Ježíš
Kristus se za doby svého života cíleně připravoval na to, co ho na konci života
čekalo, ale jinak žil svůj ,,běžný" život. A v tom nám byl podobný. My jemu jsme
tím podobní. Pouze s tím rozdílem, že my možná nemáme vnitřně tak jednoznačnou
vizi toho, jaká pouť nás zde na Zemi čeká, co máme vykonat, čeho dosáhnout.
Žijeme v mnohem větším klidu. Tak úplně v klidu zase ne, limitovaný čas tu
máme. Každý si procházíme standardním vývojem osobnosti, kdy jako dospívajícím
a mladým lidem se nám zdá, že život před námi je dlouhý a máme pocit, jako
bychom jej mohli a měli žít věčně. Už nyní. Teď a tady. Může se stát, že ho pak
prožijeme bez zásadnějších proměn a najednou zjišťujeme ,,Jak ten čas hrozně
letí!" Je na nás, jak skutečně využijeme čas, který nám tu je dán. Záleží na
nás, na našem snažení a nasazení. Nikdo z nás nevíme, jak dlouhý život tu na
Zemi máme. Tím spíš bychom se měli snažit onen čas a naši energii maximálně
využít. A není řeč o běžných okolnostech života a denních starostech:
Mat. 5:25-34 |
,,Proto vám pravím: Nemějte starost o svůj život,
co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe. Což není život víc než
pokrm a tělo víc než oděv? Pohleďte na nebeské ptactvo: neseje, nežne,
nesklízí do stodol, a přece je váš nebeský Otec živí. Což vy nejste o mnoho
cennější? Kdo z vás může o jedinou píď prodloužit svůj život, bude-li se
znepokojovat? ... Nemějte tedy starost a neříkejte: co budeme jíst? Co budeme
pít? Co si budeme oblékat? Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec
přece ví, že to všechno potřebujete. Hledejte především jeho království a
spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno. Nedělejte si tedy starost o
zítřek, zítřek bude mít své starosti. Každý den má dost vlastního trápení." |
Proto
tu dnes mluvíme o tom, že čas, který zde máme a kdy se nepotýkáme vyloženě s
represemi např. ze strany režimu, že bychom ho měli velmi pečlivě využít pro
práci na sobě a na tom, co je Boží vůlí.
Půjdeme-li
v přímce času dál, od Ježíšova narození, můžeme si uvědomit, že on měl ve svých
12ti letech velmi rozsáhlé teologické znalosti. Jak jsme na tom se svými
znalostmi my? Zvládli bychom teologické rozpravy a diskuse s těmi, kteří působí
na profesionální bázi v církvích? Nerada bych někoho podceňovala. Tento bod
vztahuji hodně na sebe. Já vím, že bych neuspěla. Sice nám vědomosti nebyly
možná tzv. ,,nality do hlavy", jak tomu bylo v případě Ježíše:
Jan 7:15-17 |
,,Židé se divili a říkali: ,,Jak to přijde, že se
vyzná v Písmech, když ho tomu nikdo neučil? Ježíš jim odpověděl: ,,Mé učení
není mé, ale toho, kdo mě poslal. Kdo chce činit jeho vůli, pozná, zda je mé
učení z Boha, nebo mluvím-li sám za sebe." |
Neznamená
to, že tím pádem tato oblast pro nás padá. Snažit se. To je to, k čemu nás Bůh
ve svém Slově vybízí.
Mat. 6:7, 8 |
,,Proste, a bude vám dáno; hledejte, a naleznete;
tlučte, a bude vám otevřeno. Neboť každý, kdo tluče, dostává, a kdo hledá,
nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno." |
Neklesejme
na mysli, jestliže se ale v porovnání s Kristem cítíme jako nedostateční nebo
ne tak výjimeční jako on. Bůh totiž dává svému lidu k dispozici takříkajíc nedostižné vzory
dokonalosti právě proto, aby nás mělo co popohánět v našem vývoji. Používá to k
naší motivaci. Abychom měli kam směřovat. Nedává je nám proto, abychom byli
zničeni ve chvíli, kde se s nimi porovnáváme. Za to, na jakém stupni vývoje
duchovní zralosti každý z nás jsme, za to se nemusíme stydět (pakliže děláme
maximum toho, co je v našich silách). Je jedno, jsme-li v roli dospělých Synů a
Dcer nebo ,,jen" Božích dětí. Záleží na tom, abychom ve svém vývoji neustrnuli a
práci na sobě nevzdali. Důležité je uvědomit si, kde jsme - přijmout onen fakt,
ztotožnit se s ním a pokorně se odevzdat dalšímu vedení našeho Boha, Otce.
Jedině tak máme šanci na další posun ve svém vývoji. V konečném důsledku záleží
na našem postoji, aby odpovídal správně skutečnosti, protože pak jsme dobře
nastaveni a připraveni na to, co má jako další stupeň přijít. Můžeme být Bohu
vděčni za to, že se v Bibli zachovaly zprávy o Ježíši tak, aby nás správně
motivoval jeho příklad, abychom se od něho (a také od jeho následovníků) měli
stále co učit.
Apoštol Pavel k sobě řekl:
1.Kor. 11:1 |
,, Jednejte podle mého příkladu, jako já jednám podle příkladu Kristova. " |
Fil. 3:17 |
,,Bratří, napodobujte mne. Hleďte na ty, kdo žijí
podle našeho příkladu." |
Pokud máme dojem své nedostatečnosti, rozhodně
nemusíme klesat na mysli. Tento duchovní vývoj do úrovně Krista měl probíhat
celé generace, po celou dobu trvání 2. smlouvy, tedy 2 tisíce let. Jestliže
naši předkové se chovali nedostatečně anebo jestli měli nedostatek příležitostí
se sebou dělat víc než kolik mohli, nezoufejme a prosme Boha, aby nám pomohl
tento deficit dohnat. Prosme Ježíše, aby se za nás přimluvil a bral na nás
ohled, neboť on také ve své době našel mnoho prostých, v Mojžíšově
Zákoně - nevyučených - lidí, kteří neprošli náboženskými školami, a přesto
měli Boží schválení.
S
,,příklady hodnými následování" souvisí i možnost vůbec mít se s někým srovnávat
a někoho napodobovat, v dobrém slova smyslu:
Gal. 6:4,5 |
,,Každý ať zkoumá své vlastní jednání, pak bude mít
čím se chlubit, bude-li hledět jen na sebe a nebude se porovnávat s druhými.
Každý bude odpovídat sám za sebe." |
Platí
i ono známé:
Žid. 10:24, 25 |
,,Mějme zájem jeden o druhého a povzbuzujme se k
lásce a k dobrým skutkům. Nezanedbávejte společná shromáždění, jak to někteří
mají ve zvyku, ale napomínejte se tím více, čím více vidíte, že se blíží den
Kristův." |
Nejsme-li
v církvi, tzn. nenavštěvujeme-li pravidelně nějakou církev, chybí možnost
žádoucího srovnání s jinými křesťany, jejichž životy by pro nás mohli být
inspirací a vhodným příkladem.
Jak
již bylo řečeno, Ježíš žil svůj ,,běžný" život. Jak takový jeho život vypadal?
Např. byl pozvaný na hostinu a on šel
(Mat. 9:9-13). Nebránil se běžným situacím. Ale také se nebránil běžné situace
využívat proto, aby druhé lidi seznamoval se svým Otcem v Nebesích, s jeho rolí,
významem a jeho vůlí. Ježíšovo silné vnitřní přesvědčení a odhodlání žít podle
Boží vůle šlo ruku v ruce s radostí, vnitřním klidem a jakoby až potřebou se o
to s druhými dělit. Nebyl to žádný moment tzv. ,,musu" nebo vědomé koncentrace
na to, že ,,by měl". Připadal vám někdy Ježíš v takových chvílích nepřirozený,
šroubovaný? Nejspíš ne. On mluvil, čím jeho srdce přetékalo.
Luk. 6:45 |
,,Dobrý člověk z dobrého pokladu svého srdce vydává
dobré a zlý ze zlého vydává zlé. Jeho ústa mluví, čím srdce přetéká." |
Je
také o něm psáno:
Mat. 7:28, 29 |
,,Když Ježíš dokončil tato slova, zástupy žasly nad
jeho učením; neboť je učil jako ten, kdo má moc, a ne jako jejich zákoníci." |
Necítíme-li
např. potřebu nebo odvahu s druhými mluvit o naději a víře, kterou v sobě
chováme, přemýšlejme PROČ. Můžeme si tak odpovědět na to, co nám vnitřně chybí
a v čem bychom měli jinak a lépe vnímat pro sebe příklad Ježíše Krista.
Půjdeme-li
opět dál v Ježíšově životě, tak se dostáváme do období jeho křtu. Ježíš
podstoupil křest ve vodě. Z nás většina je také pokřtěných. S největší
pravděpodobností se nad nikým z nás ve chvíli křtu neotevřela nebesa a
nespatřili jsme Ducha Božího, jak sestupuje jako holubice a neslyšeli jsme hlas
z Nebe, který by říkal ,,... Toto je můj
milovaný Syn/Dcera, jehož/jíž jsem si vyvolil." (Mat. 3:13-17) Nicméně i na nás
se vztahuje, že nás Bůh přijímá za své Syny a Dcery!
Řím. 8:14 - 17 |
,,Ti, kdo se dají vést Duchem Božím, jsou synové
Boží. Nepřijali jste přece Ducha otroctví, abyste opět propadli strachu,
nýbrž přijali jste Ducha synovství, v němž voláme: Abba, Otče! Tak Boží Duch
dosvědčuje našemu duchu, že jsme Boží děti. A jsme-li děti, tedy i dědicové -
dědicové Boží, spoludědicové Kristovi, trpíme-li spolu s ním, budeme spolu s
ním účastni Boží slávy." |
Kdysi
jsme podstoupili křest ve vodě na znamení své oddanosti a připravenosti dát
svůj život Bohu. Děláme to se stejným nasazením a odhodláním, jaké jsme
pociťovali v onen den? Pokud ne, tak víme, na čem dál bychom mohli pracovat a v
jakém směru nám opět Ježíš může být vzorem, kterého lze následovat.
Ježíš
měl ve zvyku s druhými se modlit nebo je učit, jak se mají modlit. Kdy jsme my
naposledy někoho seznamovali s významem modlitby? Kdy jsme se naposledy za
někoho druhého nebo s někým dalším modlili? Pokud se začneme více zabývat touto
tématikou, zjistíme, jak rozsáhlá oblast nutného porozumění Boží vůle a našich
možností problematika modliteb představuje.
Luk. 21:36 |
,,Buďte bdělí a proste v každý čas, abyste
měli sílu uniknout všemu tomu, co se bude dít, a mohli stanout před Synem
člověka." |
1.Tes. 5:16, 17 |
,,Stále se radujte, v modlitbách neustávejte.
Za všech okolností děkujte, neboť to je vůle Boží v Kristu Ježíši pro vás." |
Řím. 12:12 - 16 |
,,Z naděje se radujte, v soužení buďte trpěliví, v
modlitbách vytrvalí. Sdílejte se s bratřími v jejich nouzi, ochotně poskytuje
pohostinství. Svolávejte dobro na ty, kteří vás pronásledují, dobro a ne zlo.
Radujte se s radujícími, plačte s plačícími. Mějte porozumění jeden
pro druhého. Nesmýšlejte vysoko, ale věnujte se všedním službám. Nespoléhejte
na svou vlastní chytrost." |
Mat.21:22 |
,,A věříte-li, dostanete všecko, oč budete v modlitbě
prosit." |
V
Ježíšově životě najdeme i oblasti, ve kterých ho budeme stěží plně následovat:
a) uzdravoval nemocné,
křísil mrtvé (vzkříšení dcery Jairovy
Mar. 5:21-43; uzdravení dvou slepců Mat. 9:27-31; uzdravení muže, který 38 let
nechodil z důvodu ochrnutí Jan 5:1-9)
b)
vyháněl démony (Mat. 9:32-34, 12:22,
Mar. 5:1-20)
c)
tišil bouři (Luk. 8:22-25)
d)
sytil tisíce hladových (Mat.
15:32-38)
Toto
jsou skutky, ve kterých většina současných křesťanů bude Ježíše těžko
napodobovat. Na druhou stranu, ani úspěšné následování v těchto oblastech
nevedlo v 1. století Ježíšovy následovníky vždy jednoznačně ke zdaru.
O
pravém učedníku:
Mat. 7:21-23 |
,,Ne každý, kdo mi říká ,,Pane, Pane", vejde do
království nebeského, ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích. Mnozí mi
řeknou v onen den: ,,Pane, Pane, což jsme ve tvém jménu neprorokovali a ve
tvém jménu nevymítali zlé duchy a ve tvém jménu neučinili mnoho mocných činů?
A tehdy jim prohlásím: ,,Nikdy jsem vás neznal, jděte ode mne, kdo se
dopouštíte nepravosti." |
Ježíš
vybízel ke vzájemné službě a pomoci bližnímu - to jsou další oblasti, ve
kterých můžeme jednat jako on, resp. se o to snažit.
Mat. 6:2-4 |
,,Když prokazuješ dobrodiní, nechtěj budit pozornost,
jako činí pokrytci v synagogách a na ulicích, aby došli slávy u lidí; amen,
pravím vám, už mají svou odměnu. Když ty prokazuješ dobrodiní, ať neví tvá
levice, co činí pravice, aby tvé dobrodiní zůstalo skryto, a tvůj Otec, který
vidí, co je skryto, ti odplatí." |
Mat.5:39-42 |
,,Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali
jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; a
tomu, kdo by se s tebou chtěl soudit o košili, nech i svůj plášť. Kdo tě
donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo
si chce od tebe vypůjčit, od toho se neodvracej." |
|||
Mat.5:43-45 |
,,Já však vám pravím: Milujte své nepřátele a
modlete se za ty, kdo vás pronásledují, abyste byli syny nebeského Otce,
protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na
spravedlivé i nespravedlivé." |
|||
Fil. 2:3,4 |
,,.v ničem se nedejte ovládat ctižádostí ani
ješitností, nýbrž v pokoře pokládejte jeden druhého za přednějšího než sebe;
každý ať má na mysli to, co slouží druhým, ne jen jemu." |
|
||
1.Kor.10:24 |
,,Ať nikdo nehledá svou vlastní výhodu, ale výhodu
druhého." (PNS) [2] |
|
||
Ježíš
Kristus se neuzavíral pouze mezi členy své fyzické rodiny a svojí rodinou
nazval všechny ty, kteří s ním sdíleli jeho učení a které vyučoval:
Luk.8:19-21 |
,,Přišla za ním jeho matka a bratři, ale nemohli se k
němu dostat pro zástupy. Lidé mu oznámili: ,,Tvoje matka a bratři stojí venku
a chtějí se s tebou setkat." On jim odpověděl: ,,Má matka a moji bratři
jsou ti, kdo slyší Boží slovo a podle něho jednají." |
Jak
to máme my dnes? O kom z jiných lidí kromě (dokonce místo?!) našich pokrevních
příbuzných bychom řekli něco podobného? Myslím tím, abychom to opravdu tak
vnitřně prožívali?
Ježíš
byl známý také svým kázáním na hoře (Mat. 5:1- 7:29). Kdy jste kdo
mluvili s někým z nevěřících o své víře, o svém přesvědčení? Kdy jste se
naposledy stavěli na stranu práva a spravedlnosti, z pohledu Boží perspektivy?
Ježíš napomínal farizee, že např. nepochopili, k čemu mělo sloužit
dodržování soboty, vytýkal jim, že se neřídili pravým významem daného
ustanovení:
Mar. 2:27, 28 |
,,Sobota je učiněna pro člověka, a ne člověk pro
sobotu. Proto je Syn člověka pánem i nad sobotou." |
Jan 5:17 |
,,On jim však odpověděl: ,,Můj Otec pracuje bez
přestání, proto i já pracuji." |
Žid. 4:9, 10 |
,,Tak má Boží lid pravý sobotní odpočinek teprve před
sebou. Neboť kdo vejde do Božího odpočinutí, odpočine od svého díla, tak jako
Bůh odpočinul od svého." |
Nastavoval
farizeům zrcadlo jejich nevíry a chybného pochopení Písem (Jan 5: 31-47 a dal.)
Mat. 15:7-9 |
,,Pokrytci, dobře prorokoval o vás Izaiáš, když řekl:
,,Lid tento ctí mě rty, ale srdce jejich je daleko ode mne, marně mě uctívají,
neboť učí naukám, jež jsou jen příkazy lidskými." |
Mat. 23:13-15 |
,,Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Zavíráte
lidem království nebeské, sami nevcházíte a zabraňujete těm, kdo chtějí
vejít. Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Obcházíte moře i zemi,
abyste získali jednoho novověrce; a když ho získáte, učiníte z něho syna
pekla, dvakrát horšího, než jste sami." |
Kdy
jsme my sami upozorňovali na nebezpečí ty, kteří ve jménu církví, hlásají
nauky, které se nezakládají na dostatečně správném poznání, kdy tradice vítězí
nad smysluplným uplatňováním Písma?
Ježíš
si vybíral učedníky (Mar. 1:16-20), vedl je a učil - koho se snažíme
vést a učit my?
Jan 15:12-27 |
,,To je mé přikázání, abyste se milovali navzájem,
jako jsem já miloval vás. Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za
své přátele. Vy jste moji přátelé, činíte-li, co vám přikazuji. Už vás
nenazývám služebníky, protože služebník neví, co činí jeho pán. Nazval jsem
vás přáteli, neboť jsem vám dal poznat všechno, co jsem slyšel od svého Otce.
Ne vy jste vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a ustanovil jsem vás, abyste
šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo; a Otec vám dá, oč byste ho
prosili v mém jménu. To vám přikazuji, abyste jeden druhého milovali." |
|
Mar.2:16,17 |
,,Když zákoníci z farizejské strany viděli, že jí s
hříšníky a celníky, říkali jeho učedníkům: ,,Jak to, že jí s celníky a
hříšníky?" Ježíš to uslyšel a řekl jim: ,,Lékaře nepotřebují zdraví, ale
nemocní. Nepřišel jsem pozvat spravedlivé, ale hříšníky." |
|
Jedním
z dalších úkolů Ježíšových následovníků bylo a je působit pokoj:
Jan 14:27 |
,,Pokoj vám zanechávám, svůj pokoj vám dávám, ne
jako dává svět, já vám dávám. Ať se vaše srdce nechvěje a neděsí!" |
Mat. 5:9 |
,,Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou
nazváni syny Božími." |
Jan 16:33 |
,,To jsem vám pověděl, abyste nalezli ve mně pokoj.
Ve světě máte soužení. Ale vzchopte se, já jsem přemohl svět." |
Řím. 8:6 |
,,Dát se vést sobectvím znamená smrt, dát se vést
Duchem je život a pokoj." |
Řím. 12:18 |
,,Je-li možno, pokud to záleží na vás, žijte se všemi
v pokoji." |
Jak
moc silně prožíváme my náš vztah s Bohem Otcem? Podobně jako ho prožíval
Ježíš?
Jan 5:30 |
,,Sám od sebe nemohu dělat nic, jak mi Bůh přikazuje,
tak soudím, a můj soud je spravedlivý, neboť nehledám vůli svou, ale vůli
toho, který mě poslal." |
Luk. 22:42 |
,,Otče, chceš-li, odejmi ode mne tento kalich, ale ne
má, nýbrž tvá vůle se staň." |
Ježíš
měl pozoruhodný vztah k dětem. Jeho postoj byl plný pochopení a svým
způsobem obdivu vůči nim.
Mat. 19:13-15 |
,,Tehdy k němu přinášeli děti, aby na ně vložil ruce
a pomodlil se, ale učedníci jim to zakazovali. Ježíš však řekl: ,,Nechte děti
a nebraňte jim jít ke mně; neboť takovým patří království nebeské. Požehnal
jim a šel dál." |
||
Mat. 18:3 |
,, Amen, pravím vám, jestliže se neobrátíte a nebudete jako děti, nevejdete
do království nebeského." |
|
|
Mar. 10:15, 16 |
,,Amen, pravím vám, kdo nepřijme Boží království jako
dítě, jistě do něho nevejde. Objímal je, vkládal na ně ruce a žehnal jim." |
||
Účastnil
se svátku chýší (Jan 7:2-10) a ukazoval, že kvůli službě Bohu je důležité
dávat ostatní věci stranou:
Jan 7:9 |
,,Když jeho bratři odešli na svátky, tu šel také on -
ale nepozorovaně, aby se o tom nevědělo." |
Luk. 9:57 - 62 |
,,.. Ježíš mu řekl: ,,Kdo položí ruku na pluh a ohlíží
se zpět, není způsobilý pro království Boží." |
Stejně
tak se Ježíš účastnil slavnosti Pesach (Svátek nekvašených chlebů) a
dvěma symboly - chlebem a vínem, symbolizujících jeho tělo a krev - dal nový
rozměr tomu, o co jde ve druhé smlouvě a o co by mělo jít jeho následovníkům.
Je dobré vědět, že proto tady dnes jsme.
Mat.26:26-29 |
,,Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, lámal a
dával učedníkům se slovy: ,,Vezměte, jezte, toto jest mé tělo." Pak vzal
kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: ,,Pijte z něho všichni. Neboť toto
jest má krev, která zapečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé na odpuštění
hříchů. Pravím vám, že již nebudu pít z tohoto plodu vinné révy až do toho
dne, kdy budu s vámi pít kalich nový v království svého Otce." |
Podobně
jako vnímáme současnost z pohledu naděje ,,Kdy už konečně skončí trápení na Zemi
a nespravedliví budou potrestáni?!" ... vše, co se momentálně děje, má své
opodstatnění a význam. Stejně tak výkupní oběť Ježíše Krista byla vyvrcholením
jeho života zde na Zemi, ale nešlo jen o jeho smrt. Šlo i o to, co se nás
snažil svým životem naučit.
Ježíš
Kristus za nás položil svůj život, abychom měli naději na život věčný. To byl
výrazný a stěžejní moment jeho života. I díky tomu se scházíme při příležitosti
Památné slavnosti. Mezi tím však Ježíš žil. A v průběhu svých cca 33 let nám
dal nejeden příklad toho, jak žít a o co v životech usilovat. Toho, v čem ho
můžeme následovat a napodobovat je hodně.
Mat. 5:13-16 |
,,Vy jste sůl země, jestliže však sůl pozbude
chuti, čím bude osolena? K ničemu již není, než aby se vyhodila ven a lidé po
ní šlapali. Vy jste světlo světa... Tak ať svítí vaše světlo před lidmi, aby
viděli vaše dobré skutky a vzdali slávu vašemu Otci v nebesích." |
[1] Abychom se nestali obětí toho, že nakonec
dojdeme ke stanovisku, že všichni mají pravdu nebo naopak, že všechno je ve
skutečnosti nepoznatelné. Anebo ještě jinak - aby nás to nevedlo k přílišnému
zahledění se do sebe, k výraznému individualismu, který tkví pouze v osobním
rozvoji, v sebeovládání jedince, směřujícího k touze po splynutí s vesmírným
jsoucnem prostřednictvím nirvány. Nezapomínejme dobře vnímat, kde je ta tenká
hranice mezi zdravým a žádoucím vývojem sebe sama a už přílišným zahledění se
pouze do významu svého prožívání a bytí. Dalším extrémem by mohlo být přílišné
upřednostňování potřeb druhých nad potřebami vlastními. Někdy jsou křesťané v
církvích vedení možná k příkladné zbožnosti a obětování se pro druhé, k vřelému
osobnímu vztahu k Ježíši, avšak jejich srdce se upíná pouze k vidině uspokojení
z toho, že po smrti nebo při příchodu našeho Pána budou vzati na věčnost, budou
přeneseni do nebe a že tam stanou tváří v tvář Bohu. Ne že by samotné těšení se
na nebe bylo chybné, ale takového věřícího to povede spíše k tomu, že se už
nebude tolik zajímat o to, zda tato země bude zničena díky ekologickým pohromám
a život ze Země by tak nenávratně třeba mohl zmizet. Napomáhání prosazení Boží
spravedlnosti zde na Zemi tito lidé povětšinou příliš neřeší.
[2] Citace z
Překladu nového světa Svatých písem