Osoba
Ježíše Krista se během dějin, podobně jako jiné osoby v historii před ním i po
něm, stala významnou a široce respektovanou lidskou autoritou. Bohužel,
dlouhodobým působením mystiky v průběhu křesťanské historie tento lidský rozměr
Ježíšovy osobnosti ztrácel na významu. Naopak obrovsky zesílilo a nakonec zcela
převládlo vnímání Ježíše Krista jako ikony všemohoucího Boha. Takovýto pohled
nám, dnešním lidem, velmi zamlžuje a znesnadňuje pochopení významu lidského
života Ježíše Krista. O jeho výjimečnosti jakožto Božího syna v lidské roli
vykupitele a zachránce mnohých je v Písmu bezpočet proroctví a zpráv. Například
Izajáš píše:
Neboť
se nám narodí dítě, bude nám dán syn, na jehož rameni spočine vláda a bude mu
dáno jméno: "Divuplný rádce, Božský bohatýr, Otec věčnosti, Vládce pokoje."
Jeho vladařství se rozšíří a pokoj bez konce spočine na trůně Davidově a na
jeho království. Upevní a podepře je právem a spravedlností od toho času až navěky.
Horlivost Hospodina zástupů to učiní.
V
mnoha dalších proroctvích se o Ježíši mluví jako o slavném vítězi.. Tyto chvíle
však mají přijít až poté, co Kristus prožije jejich pravý opak, kdy zakusí
skutečný lidský strach, utrpení, ponížení, nevěru, zradu.
Matouš
píše (Mat 26:36-42):
Tu s
nimi Ježíš přišel
na místo zvané
Getsemane a řekl učedníkům:
" Počkejte zatím zde, já půjdu dál, abych se modlil." Vzal s
sebou Petra a
oba syny Zebedeovy; tu na
něho padl zármutek a úzkost. Tehdy jim řekl:
"Má duše je smutná až k
smrti. Zůstaňte zde a bděte se mnou!". Poodešel od
nich, padl tváří k zemi a modlil se: "Otče můj, je-li možné ať mne mine tento kalich; avšak ne jak já chci, ale jak ty chceš." Potom
přišel k učedníkům a zastihl je ve spánku. Řekl
Petrovi: "To jste nemohli jedinou hodinu bdít se mnou? Bděte a
modlete se, abyste neupadli do pokušení. Váš duch je
odhodlán, ale tělo slabé." Odešel
podruhé a modlil se: "Otče
můj, není-li možné, aby mne ten kalich minul, a musím-li jej pít, staň se tvá
vůle."
Marek
uvádí (Mar 15:33-37):
Když
bylo poledne, nastala tma po celé zemi až do tří hodin. O třetí
hodině zvolal Ježíš
mocným hlasem: "Eloi, Eloi, lema sabachtani?",
což přeloženo znamená:
,Bože můj, Bože můj, proč jsi mě
opustil?` Když to uslyšeli,
říkali někteří z
těch, kdo stáli okolo: "Hle, volá Eliáše." Kdosi pak
odběhl, namočil houbu v octě, nabodl ji na prut a dával mu pít se slovy:
" Počkejte, uvidíme, přijde-li ho Eliáš sejmout." Ale Ježíš vydal
mocný hlas a skonal.
Jan
píše (Jan 6:53-60, 66):
Ježíš jim
řekl: "Amen, amen,
pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho
krev, nebudete mít v sobě život. Kdo
jí mé tělo
a pije mou
krev, má život
věčný a já ho vzkřísím v poslední
den. Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj. Kdo jí mé tělo a pije
mou krev, zůstává ve mně a já v něm. Jako
mne poslal živý Otec a já mám život z Otce, tak i ten,
kdo mne jí, bude mít život ze mne. To
je ten chléb,
který sestoupil z
nebe ne jako jedli vaši otcové, a
zemřeli. Kdo jí tento chléb, živ bude navěky." To řekl, když učil v
synagóze v Kafarnaum. Když to
jeho učedníci slyšeli,
mnozí z nich řekli: "To je hrozná řeč! Kdo to může
poslouchat?" Od té chvíle ho mnoho jeho učedníků opustilo a už s ním
nechodili.
V
Janově evangeliu se též dočteme (Jan 13:21-30):
Když
to Ježíš řekl, v hlubokém zármutku dosvědčil: "Amen, amen, pravím vám,
jeden z vás mě zradí." Učedníci se dívali jeden na druhého v nejistotě, o
kom to mluví. Jeden z učedníků, kterého Ježíš miloval, byl u stolu po jeho
boku. Na toho se Šimon obrátil a řekl: "Zeptej se, o kom to mluví!"
Ten učedník se naklonil těsně k Ježíšovi a zeptal se: "Pane, kdo to
je?" Ježíš odpověděl: "Je
to ten, pro koho omočím tuto
skývu chleba a podám mu ji." Omočil
tedy skývu, vzal ji a dal Jidášovi Iškariotskému, synu
Šimonovu. Tehdy, po té
skývě, vstoupil do
něho satan. Ježíš mu řekl: "Co chceš učinit, učiň hned!" Nikdo
u stolu nepochopil, proč mu to řekl. Protože
měl Jidáš u sebe pokladnici, domnívali se někteří, že
ho poslal nakoupit, co potřebují na svátky, nebo dát něco chudým. Jidáš přijal
skývu, a hned vyšel ven. Byla noc.
Ježíš
tedy zde na Zemi zažíval velmi těžké okamžiky. Těžké nejen prožitou bolestí a úzkostí,
ale také vědomím, že pokud by podlehl těmto zkouškám, fakticky by to znamenalo
nejen jeho osobní selhání, ale zprostředkovaně rovněž neúspěch Božího plánu
záchrany. Měl-li totiž Ježíš splnit úkol své pozemské mise, nesměl od svého
křtu až do své smrti zhřešit. Věděl, že byl od hříchů svého mládí očištěn
Janovým křtem v řece Jordánu. Poté již nesměl pochybit, naopak musel se, slovy
apoštola Pavla (Žd 5:8, 2:10), naučit ,,poslušnosti z
utrpení", aby se stal "dokonalým původcem naší spásy". Kristovy zkušenosti s
utrpením však byly natolik traumatizující, že mu na pomoc museli přijít i
andělé (viz události v getsemanské zahradě).
Dosud
jsem hovořil o situacích, v nichž Ježíš Kristus zažíval mnohá utrpení, kterými
procházíme my obyčejní lidé. K těmto velmi stresujícím zážitkům se však
přidávaly další - již ne tak destruktivní, avšak citově neméně trýznivé.
Příkladem budiž např. fakt, že se tento výjimečný a geniální člověk nemohl
těšit z přátelství s nějakým intelektuálně srovnatelným člověkem, se kterým by
se o obrovskou tíhu svého břímě mohl podělit. Už vůbec pak nemohl (ačkoliv
směl) zažít takové nádherné dary pozemského života, jako jsou láska k ženě či
zrození a růst vlastních dětí (toto jeho případné potomstvo by totiž bylo
muselo být obětováno spolu s ním).
Skutečnost,
že Ježíš Kristus byl pokoušen lidskými vášněmi a týrán lidským
utrpením, zcivilňuje obraz jeho osoby a činí pro nás jeho život i smrt mnohem
pochopitelnějšími.
Zeptám-li
se sám sebe, jaký význam mají Ježíšova prožitá utrpení a strádání pro mě
osobně, uvědomím si především dva aspekty. Prvním je fakt, že život křesťana
snažícího se jít v Ježíšových stopách směrem k dokonalosti není vůbec snadný.
Musel-li Kristus s takovou námahou čelit tolika útokům svých vlastních
nedostatků, co potom já, obyčejný člověk? Mohu se vůbec účinně bránit svodům
svých vášní a žádostí? Nevím, zda mohu, ale vím, že musím. Musím s nimi
bojovat, jak to jen lze, a to proto, že to za mě nikdo jiný nemůže učinit. Jako
Bůh zázračným zásahem shůry nevyřeší všechny existující sociální, ekologické či
ekonomické problémy lidstva, stejně tak neodčaruje z mého nitra všechny
negativní vlastnosti a myšlenky, které v sobě nesu jako důsledky nedostatků ve
výchově, v působení školy a společnosti, ve svém vlastním uvažování a konání. Oním druhým aspektem je má jistota, že pokud
vyvinu maximální možné úsilí o konstruktivní nápravu svých handicapů a přesto
nebudu s to dosáhnout vlastními silami ani s pomocí svých bližních vytyčeného
cíle, Stvořitel mi, oslovím-li ho v modlitbě, pomůže tu správnou cestu najít.
Už mnohokrát jsem Boha žádal o radu či pomoc v pro mne zdánlivě bezvýchodné
situaci - osobní, pracovní či rodinné - a pokaždé se mi dostalo pomoci. Nikoliv
náhlým ohromujícím zázrakem přišedším shůry, ale zpravidla nějakou nepředpokládanou
a náhlou, leč vždy logickou a organickou změnou vnějších okolností a podmínek.
Proto podobně jako Ježíš Kristus věřím, že se na Boží pomoc mohu v zásadních
momentech zcela spolehnout. Předtím však musím sám sobě i Bohu co
nejobjektivněji prokázat, že dál jít správným směrem sice chci, ale sám to
nedokážu ...
Setkali
jsme se dnes k oslavě Ježíšovy smrti a vzkříšení. Smrtí, kterou podstoupil,
naplnil oběť, kterou si do té doby Židé připomínali dnem nekvašených chlebů,
kdy byl vždy zabit velikonoční beránek. Ježíš poslal Petra a Jana a řekl jim: ,,
Jděte a připravte nám beránka, abychom oslavili velikonoční večeři". Když
nastala hodina, usedl ke stolu a dvanáct apoštolů s ním. Řekl jim: ,,Velice jsem
toužil jísti s vámi tohoto beránka, dříve než budu trpět. Neboť vám pravím, že
ho již nebudu jíst, dokud vše nedojde naplnění v království Božím". Vzal
kalich, vzdal díky a řekl: "Vezměte a podávejte mezi sebou. Neboť vám pravím,
že od této chvíle nebudu píti z plodu vinné révy, dokud nepřijde království Boží.
Pak vzal chléb, vzdal díky, lámal a dával jim se slovy: ,,Toto jest mé tělo,
které se za vás vydává. To čiňte na mou památku". A právě tak, když bylo po
večeři, vzal kalich a řekl: "Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví,
která se za vás prolévá".
V
dnešních dnech všechny křesťanské církve slaví tento svůj nejvýznamnější
svátek, a to s různými obměnami; někteří přijímají oba symboly, další pouze
jeden symbol, jiní zas žádný z nich. Někteří tak činí jedenkrát za rok, jiní
mnohem častěji. Domnívám se, že vyšší či nižší četnost oslav tohoto svátku
našimi ostatními křesťanskými bratry a sestrami nám vůbec nemusí být kamenem
klopýtání. I v tomto případě platí, že kvalita je významnější než kvantita.
Navrhuji proto zaměřit naši pozornost raději k významu Ježíšových slov, která
vyřkl při své poslední večeři: Vyzval své učedníky, aby jedli chléb, který
představuje jeho obětované tělo. Poté jim nabídl kalich s vínem symbolizující
jeho krev, která ,,zpečeťuje novou smlouvu" (Mat 26:28). Smlouvu, jejímž obsahem
jsou, jak je u smluv obvyklé, práva a povinnosti zúčastněných stran. Posuďme
tedy každý sám, jak tato práva využíváme a zároveň, nakolik tyto smluvní
povinnosti plníme.