Březen
2010
"Každý,
kdo se ke mně přizná před lidmi, k tomu se i já přiznám před svým Otcem
v nebi." Mt.10:32;
Každoročně si připomínáme poslední večeři Páně. Ježíš ten večer
před zatčením, řekl svým učedníků mnoho důležitých rad, povzbuzujících slov a
uzavřel s nimi novou smlouvu mocí své krve, která byla krátce na to
prolita. Mimo jiné jim řekl: "Nezanechám vás osiřelé, přijdu k vám.
Ještě malou chvíli a svět mě už neuzří, vy však mě uzříte, poněvadž já jsem živ
a také vy budete živi." Když s nimi Ježíš uzavíral smlouvu jejímž
symbolem je pohár s vínem, řekl jim také: "Toto čiňte na mojí památku."
(L.22:19;). Víme, že Ježíšova smrt nám dává naději na trvalý život. Apoštol
Pavel později v prvním dopise Korinťanům
vysvětluje: "Kdykoliv jíte tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete
smrt Páně, dokud on nepřijde." (1K.11:26;). I dnes, téměř po dvou tisíci
letech, si připomínáme smrt Páně, dokud on nepřijde neboť je pro nás trvalou
připomínkou naděje. Vydáváme svědectví Ježíšovi o naději, o odpuštění hříchů, o
Boží lásce, která vedla Boha a jeho Syna k tomu, aby nám otevřeli cestu
k záchraně. Když byl Ježíš vzkříšen, ukázal se svým učedníkům a mluvil
s nimi. ( Mt .28:18b-20; )
Víra, naděje a láska vyjádřená v Ježíšových slovech a skutcích oslovila a
posílila i nás. A stále nás posiluje když je třeba.
Pro tuto víru a naději žili, z ní se radovali a pro
ní i trpěli Ježíšovi následovníci od počátku až do dnes. Dnes můžeme, vyznávat
svou víru veřejně a beze strachu1). A mnozí křesťané tak různou
formou i činí. Tato Pánova slavnost je toho příkladem. V prvních staletích
křesťanství, bylo veřejné kázání o Ježíšovi a evangeliu, naopak projevem velké
víry a statečnosti. Raní křesťané byli za své svědectví Ježíšovi, s malými
přestávkami, pronásledováni, zavíráni do vězení, mučeni a zabíjeni. A to až do
doby než se křesťanství stalo státním náboženstvím. Platila proto Ježíšova
slova "Každý, kdo se ke mně přizná před lidmi, k tomu se i já přiznám
před svým Otcem v nebi." jen pro dobu raného křesťanství? Nikoliv,
v knize Zjevení2) se píše o pronásledování těch, kdo se drží
svědectví Ježíšova (Zj.12:17;), v období, jaké ještě nenastalo (Mt.24: 9,21; Zj.7:14;). I
v uplynulých staletích byli někteří Ježíšovi následovníci pronásledováni,
když se dostali pro svědectví Ježíšovo do konfliktu se světskou nebo církevní
mocí. Uvedená Ježíšova slova jsou proto platná pokaždé, když jsou jeho
následovníci pronásledováni pro svou víru a svědectví.
1. Poznámka: Rozpadem komunistického režimu skončilo přibližně 70-leté pronásledování církví a všech křesťanů
v komunistických zemích. Mnoho křesťanů, ze všech církví, v těchto
zemích, poznalo pronásledování na vlastní kůži.
2. Poznámka: Komentáře ke knize Zjevení, v některých překladech,
zdůrazňují souvislost vzniku knihy Zjevení s tehdejší těžkou dobou
pronásledování sborů v Malé Asii. Chápou jí jako zdroj povzbuzení
v těžké situaci především pro tyto sbory. Nepřímo tak někdy zpochybňují
aktuálnost této knihy pro pozdější dobu. Ve Zjevení jsou však obrazy událostí,
které dosud nenastaly. Některé texty navazují na nadčasové starozákonní proroky
(např. Daniel, Zachariáš). Kniha Zjevení ve
skutečnosti popisuje 1. hodnocení sborů (způsob jejich hodnocení je vzorem a
měřítkem, co je pro křesťanské usilování důležité, aby sbory obstáli v den
zkoušky.). 2. okolnosti vzniku lidu nové (již třetí smlouvy), během pečetí. 3.
způsob varování a svolávání lidu (polnice) a ohlašování soudu. 4. Soud, Beránkovu
svatbu a začátek Božího království v moci. To jsou věci, které Ježíš pojmenoval
jako žeň. A k tomu dosud nedošlo.
Historická zkušenost s pronásledováním za svědectví
Ježíšovi z dob raného křesťanství by proto neměla být zapomenuta ani
považována za uzavřenou záležitost. Zjevení 12:17; zároveň říká, že budou lidé,
kteří se budou držet svědectví Ježíšova i v závěru tohoto věku.
Skutečnost, že budou za Ježíšovo svědectví pronásledováni, zase svědčí o tom,
že zmanipulovaná společnost bude postoj těchto křesťanů vnímat nepřátelsky,
protože je někdo přesvědčí o jejich nebezpečnosti. Kdyby byli jen pro smích,
nebyli by zabíjeni. To se stává zejména v totalitních režimech a totalitní
režimy vznikají především z krizí3) ve společnosti. A krize
spolu s narůstajícími problémy musí nutně přicházet. Ježíš to věděl. Proto
nás povzbuzuje ke statečnému vyznání slovy: "Neprodávají se dva vrabci za
haléř? A ani jeden z nich nepadne na zem bez dopuštění vašeho Otce. U vás
pak jsou spočteny i všechny vlasy na hlavě. Nebojte se tedy; máte větší cenu
než mnoho vrabců. Každý kdo se ke mě přizná před lidmi, k tomu se i já
přiznám před svým Otcem v nebi; ... " (Mt.10:29-3 2b ;)
3. Poznámka: Krize mohou být nejčastěji hospodářské (krachy),
mocenské (války), celospolečenské (sociální nepokoje), ekologické (klimatické
změny, katastrofy přírodní nebo zaviněné člověkem). Současní odborníci i
političtí poradci upozorňují na možné příčiny velkých krizí. Jsou to zejména
nedostatek pitné vody, nedostatek energie, nerostných surovin, potravin a
celosvětové klimatické a ekologické změny. V takových podmínkách je vznik
totalitní společnosti, možná celosvětové, velmi pravděpodobný.
Historická zkušenost dále ukazuje, že lidé v krizích
volají po silné autoritě. A autority se často snaží podepřít svou moc, mimo
jiné tím, že označí za nepřítele každého, kdo zastává jiné postoje než oni.
Nebo je neuznává jako nejvyšší autoritu (Zj.13:15;).
Jak se diktátorům daří získat většinu na svou stranu? Pokud se nejedná rovnou o
puč musí zpočátku přesvědčit ostatní, že oni jsou ti správní. V minulosti
se proto vládci snažili naklonit si bohy a přesvědčit lid, že mají jejich
přízeň. Pomáhali jim v tom kněží a proroci, mluvící v jejich
prospěch. Náboženští vůdci a proroci vytvářeli a ovlivňovali duchovní hodnoty a
postoje lidí ve prospěch toho, komu sloužili (Nu.22:5,6; a celá kapitola).
V křesťanské době funguje po staletí podobný scénář4).
Křesťanské církve, ať tradiční, reformní nebo různé náboženské společnosti a
jejich autority, mají ve výchově Božího lidu roli duchovní matky. A stejně jako lidské matky
ovlivňují postoje a názory svých dětí, často na celý život, i církve a jejich
autority ovlivňují postoje, názory křesťanů na to, co je dobré a co špatné. Je
to velká odpovědnost, která byla v minulosti mnohokrát zneužita.
4. Poznámka: Církevní autority podporovali autoritu světských vládců
ve svých kázáních. Nezřídka i v případech kdy světská autorita jednala
v rozporu s křesťanskými hodnotami. Zvráceným důsledkem popsaného
scénáře je, mimo jiné, inkvizice a upalování čarodějnic a absurdní fakt, že
duchovní stejné církve žehnali zbraním svých vládců v bratrovražedných válkách
a podporovali tak zabíjení křesťanů stejné víry bojujících proti sobě.
Od počátku se církve střetávaly i s původními
pohanskými kulty, rituály a zvyky národů, kde působily. Byl to problém, kterým
se zabývali i pisatelé dopisů sborům (např. 1. dopis Korintským). Řada
organizací a řádů s pohanskými, mystickými obřady a rituály existuje
v křesťanských zemích dodnes. I ony jsou zdroji informací. I ony mohou
inspirovat některé kazatele a učitele.
V přelomových dobách nebo velkých krizích, lidé
hledají více než jindy odpovědi na své otázky, hledají i duchovní hodnoty (i
když si to někdy ani neuvědomují), které by jim pomohly řešit jejich problémy.
A když je nenalézají u tradičních autorit, hledají jiné učitele, podle sklonů
svého srdce. Setkali se s tím raní křesťané (1.J. 4:1;) a Písmo
předpovídá, že tomu tak bude i na sklonku tohoto věku (2.Tm.4:3,4;).
V přelomových dobách je více než jindy důležité, abychom uměli rozpoznat
zdravé od nemocného, pravdivé od nepravdivého, dobré od špatného, životu
prospívající od život ohrožujícího.
Jan v 1. listu 4:1; napsal: "Milovaní, nevěřte
každému vnuknutí, nýbrž
zkoumejte duchy, zda jsou
z Boha; neboť mnoho falešných proroků vyšlo do světa."?
Z Janových slov je patrné, že mu šlo v první
řadě o zkoumání těch, kdo svá slova prohlašovali za Boží vnuknutí. To nebylo mezi
ranými křesťany nic vzácného. Mnozí měli dar Svatého Ducha a byli na jeho
prorocké projevy zvyklí. Ale kromě nich bylo i mnoho falešných proroků. Jak
měli lidé poznat kdo je kdo? Jan poskytuje důležité vodítko: "... Každé
vnuknutí, které vede k vyznání, že Ježíš Kristus přišel v těle, je
z Boha; každé vnuknutí, které nevede k vyznání Ježíše, z Boha
není." (1.J.4:2,3;) Tato rada je cenná ve své jednoduchosti. Ale jen pro
toho, kdo rozumí Ježíšovým slovům: "Bůh je Duch a ti, kdo ho uctívají, mají
tak činit v Duchu a v pravdě." Není to nic jednoduchého. Nejde totiž jen o přímé popírání fyzického
Krista. Apoštol Pavel popisuje trochu jiný problém: "Když se tedy zvěstuje o
Kristu, že byl vzkříšen, jak mohou někteří mezi vámi říkat, že není
zmrtvýchvstání? Není-li zmrtvýchvstání, pak nebyl vzkříšen ani Kristus ... pak je
naše zvěst klamná (prázdná) a klamná (prázdná) je i naše víra."
(1.K.15:12-14;) Tento případ se liší od toho, který řešil Jan, v tom, že
nejde o přímé zpochybnění zvěsti o Kristu, ale o nepřímé (...jak mohou někteří
mezi vámi říkat, že není zmrtvýchvstání? Není-li zmrtvýchvstání,pak nebyl
vzkříšen ani Kristus...).
Mezi oběma případy je ještě jeden důležitý rozdíl. Jan
upozorňuje na nutnost zkoumat vnuknutí, zda je od Boha, Pavel
upozorňuje na nepravdivé učení. První zdroj informací nemá (alespoň na
první pohled) původ v člověku neboť jde o vnuknutí. Jediný způsob
jak zkoumat původ vnuknutí je ten, který nám radí Jan. Ptejme se: potvrzuje
nebo zpochybňuje svědectví o Ježíšovi? Druhý zdroj informace je učení,
nauka vytvořená člověkem. Způsob ověřování její pravdivosti je podobný jako
v prvním případě. Zkoumáme, jestli přímo nebo nepřímo zpochybňuje nebo
napadá základní svědectví o Ježíšovi. Proč je víra v pravdivost svědectví
Ježíšova a o Ježíšovi tak důležitá si řekneme v další části přednášky.
Duchem
je v obou případech informace. Potvrzuje to i Ježíš: "Slova,
která jsem k vám mluvil jsou, duch a jsou život." To má dnes mnoho
podob. Od mluveného slova, až po digitálními technologiemi zprostředkované
zpravodajství, zážitky a příběhy všeho druhu. Tvoří pestrou, na první pohled
divokou, nesourodou směs. Na každého z nás působí všechny informace, které
se k nám dostanou (dobré i špatné), jednotlivě a zároveň jako celek.
Mnohdy skrytě. V tomto prostředí žijeme a vyvíjíme se spolu s
ostatními, jako na poli společně roste
obilí i plevel, jak to přirovnal v podobenstvích Ježíš (Mt.24:24-30; Mk.4:26-29;).
Z toho plyne, že je nutné přemýšlet o každé informaci, kterou přijímáme.
Ať už má formu proroctví, učení, přednášky, filmu, zpravodajství nebo osobní
zkušenost.
Jeden příklad : Na internetu se můžeme stále častěji setkat
s materiály, v nichž se například říká, že lidstvo přechází do
nového, duchovnějšího věku. Na to se lze už dnes připravit zvyšováním vlastních
vibrací a vytvářením otevřeného Vědomí. V některých se hovoří o poselství
světla a lásky, o pozitivních a negativních vibracích a o tom, jak lze nad
zlými silami zvítězit vysíláním pozitivních vibrací. Nebo přináší informace o
utajované minulosti lidstva o mimozemských návštěvnících v minulosti i
v blízké budoucnosti, ale také o univerzální lásce a andělech a
archandělech, kteří toto poselství předávají lidem, aby se mohli zachránit. To
celé je propojené s řadou skutečně užitečných rad, které mohou pomoci
zlepšit vlastní zdraví a kondici. Na první pohled jde o pozitivního ducha. Je
to však učení, které mezi řádky dělá z Krista lháře, protože vytváří
dojem, že lidstvo se může zachránit jinou cestou než tou, kterou nám ukazuje
Kristus (já jsem cesta, pravda a život Jan 14:6; Jan 3:14-18;). Kdyby to bylo
tak jednoduché, proč by musel Kristus za nás zemřít? V těchto materiálech
se o lásce hodně hovoří. Kristus jí prokázal skutkem největším. Na první pohled
jde o jednoduchou volbu, pokud jde o to, čemu věřit. Ale jsou lidé, kteří si
ani neuvědomí, že by si měly takové otázky položit a odpovědět si na ně.
Proč se to děje? Ježíš krátce před zatčením řekl Šimonu
Petrovi: "Šimone, Šimone, hle, satan si vyžádal, aby vás směl tříbit
jako pšenici." (L.22:31;) Od
uzavření Mojžíšovy smlouvy s Abrahámovými potomky, je veden zápas o
každého jedince z Božího lidu (Za.3:1,2; Zj.12:10;).
Ježíš to vyjádřil také v několika podobenstvích. V podobenství o ztracené
ovci mimo jiné říká: ""Má-li někdo z vás sto ovcí a ztratí jednu z
nich, což nenechá těch devadesát devět na pustém místě a nejde za tou, která se
ztratila, dokud ji nenalezne?... Pravím
vám, že právě tak bude v nebi větší radost nad jedním hříšníkem, který činí
pokání, než nad devadesáti devíti spravedlivými, kteří pokání nepotřebují."
(L.15:4,7;) Jak složitá a dlouhá je někdy cesta k záchraně, popisuje Ježíš
v podobenství o marnotratném synu. Obě podobenství popisují velkou radost
nad nalezením ztracené ovce a návratem ztraceného syna. Nejsme Bohu a Kristu
lhostejní.
Ap. Petr v dopise píše, že budou někteří říkat: "...Od
té doby, co zesnuli otcové, všechno zůstává tak, jak to bylo od počátku
stvoření." (2.Pt.3:4b;) Autor výroku mluví o
stvoření, připouští tedy existenci Stvořitele, ale zároveň říká, že se nic
nezměnilo. Jakoby lidstvo neprošlo dlouhým vývojem. Ve skutečnosti se nezměnil
řád, který udržuje život na zemi. Člověk se však změnil. Boží slovo vydává své
ovoce (Iz.55:10,11;). Jsou to ti, kteří se drží
Božích přikázání a svědectví Ježíšova. I zlo, které působilo skrytě, již vydává
své ovoce. Je to rostoucí svévole a bezzákonnost, která povede ke vzpouře proti
Bohu. Řada lidí je proto už dnes přesvědčena, že sloužit Bohu se nevyplácí, žít
podle jeho slova nemá, podle nich cenu (Mal.3:13,15;).
Tím se dostáváme k jádru věci. Evangelium bylo a je nezřídka vnímáno
především jako Boží slib, že svou mocí nastolí na zemi pořádek, odstraní války,
smrt, nemoci a nespravedlnost. Někteří křesťané doufají, že za odměnu budou
s Ježíšem v nebi. Za tyto zaslíbení a odměny jsou ochotní sloužit
Bohu, jak je to učí jejich duchovní. To je, ale jen část dobré zprávy.
Evangelium má ještě jednu část. Ježíš říká: "Bůh je
Duch a ti, kdo ho uctívají, mají tak činit v Duchu a v pravdě." "Ne každý,
kdo mi říká Pane, Pane, vejde do království nebeského; ale ten kdo činí vůli
mého Otce v nebesích." (J. 4:24; Mt. 7:21;).
Druhá část evangelia a zbývající části křesťanských písem je o vývoji Božího
lidu5), cestě, kterou musí projít než se Boží zaslíbení stanou
skutečností (Mk.4:1-9;).
5. poznámka: Ježíš na toto téma vyslovil několik podobenství a u
některých upozorňuje, že je v nich více než je na první pohled
vidět.Podobenství o rozsévači- Mk.4:1-9; o světle- Mk.4:21-23; Co člověka znesvěcuje- Mk.7:14-16;
Výrok o soli- L.14:34,35; Tato podobenství popisují důležité prvky, souvislosti
a úskalí vývoje Božího lidu a jeho poslání. Jejích důležitost zdůrazňuje Ježíš
slovy "Kdo má uši k slyšení, slyš?"
První část evangelia je především pro ty, kdo o Ježíšovi a
naději ještě neslyšeli. Druhá část evangelia je pro hlubší porozumění těch, kdo
již evangelium přijali a mají s jeho pomocí růst ve víře a porozumění.
Vzpomeňme si, co řekl Ježíš o Duchu: "Slova, která jsem k vám mluvil
jsou, duch a jsou život." Ježíšova
slova jsou Duch, který přináší život. Evangelium je proto tím aktuálnější, čím
více je život ohrožen a čím více falešných duchů se objevuje.
"Řekl jim: "Není vaše věc znát čas a lhůtu, kterou si
Otec ponechal ve své moci; ale dostanete sílu Ducha svatého, který na vás
sestoupí, a budete mi svědky v Jeruzalémě a v celém Judsku, Samařsku
a až na sám konec země." (Sk.1:8;) A tak se také o letnicích stalo. Zpráva, že Ježíš
Kristus přišel v těle, ohlásil příchod Božího království, vyzval člověka k
pokání, dal svůj život jako výkupné pro záchranu, předně Židů, ale i pro
ostatní národy, byl vzkříšen a nyní je po pravici Boží, neboť zvítězil na
světem, to je ve stručnosti svědectví Ježíšovi.
To je svědectví přinášející život. Ježíš sám přišel
k Židům se svědectvím o svém Otci. Mnozí z nich byli plní očekávání
příchodu Mesiáše. Ježíš pravdivost svého svědectví potvrzoval mocnými skutky.
Později, když se jeho svědectví a svědectví o něm, rozšířilo mezi ostatní
národy, změnilo životy mnoha lidí. Jak ovlivňuje naše životy dnes? Ježíš řekl,
že máme být jako lampa a šířit světlo mezi ostatní lidi. K tomu Ježíš řekl: "Tak
ať svítí vaše světlo před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali
slávu vašemu Otci v nebesích." (Mt.5:16;)
Světlo je úzce spjaté se životem neboť "život byl světlo lidí"(J.1:4;).
Proto je Ježíšovo svědectví světlem, "aby každý kdo v něho uvěří měl
život věčný".
Prostředí v němž žijeme je plné dezinformací a někdy
si ani neuvědomujeme jaký vliv na nás mají. Tím spíše mají vliv na ty, kdo
svědectví Ježíšovo neznají, neznají Ducha, který oživuje a nemají zkušenost
s jeho ovocem. Neseme ovoce Ježíšova svědectví svými dobrými skutky? Jakou
máme pověst ve svém okolí? Někdy se stává, že i lidé, kteří naší víru nemají,
váží si toho dobrého, čím svou víru prokazujeme. Dobrými skutky, laskavým
slovem, pochopením a soucítěním s bolestmi druhých a zejména každým
nesobeckým činem. Dnes nejsme za víru pronásledovaní a můžeme o ní a naději
volně mluvit. Ne se vnucovat, ale když je to na místě, mluvit o ní a vydávat
tak svědectví Ježíšovi a jeho i našemu Otci. Svědectví přinášející život věčný.
Při tom je důležité, abychom sami čerpali z Písma povzbuzení a porozumění.
Písmo je Duchem přinášejícím život stejně jako slovo Ježíšovo. To je také
odpověď na otázku, co je dnes důležité dělat? Na, co se zaměřit? Je nutné se
připravit na to být nositelem Božího světla jak nám řekl Ježíš. To znamená, že
bychom se měli naučit věci správně pojmenovat. Umět vysvětlit jak lze poznat,
co je z Boha a co už ne. Stejně důležité však je vydávat svědectví Otci i
Kristu dobrými, nesobeckými skutky. Kdo na to má čas a sílu, ať vyhledává
kontakty s dalšími spolubratry v církvích a sborech a dělí se
s nimi o poznání. Nejde o to jim něco kázat, ale dělit se s nimi o
poznání jako o chléb. Tak můžeme sami získat něco dobrého a důležitého od nich.
Přitom je nutné stále číst Písmo. Čerpat z něj poznání i povzbuzení.
Bude-li se nám to dařit, nebudeme bezbranní a bezradní, až
dojde k událostem vedoucím ke vzpouře o níž je psáno u proroka Daniele, ve
Zjevení a v dopisech apoštolů (Da.11:36,37; Zj.13:5; 2.Te.2:1-4;). Pokud jde
totiž o příchod Syna Člověka, nenechte se od nikoho vyvést z rovnováhy
nebo oklamat, protože nenastane, dokud nedojde ke vzpouře proti Bohu a neobjeví
se člověk bezzákonnosti. Ten se povýší nade všechno, co je spojené s Bohem
a bude ho provázet určitou dobu zdar a pak bude odstraněn. Tehdy zazáří
prozíraví, kteří mnohým dopomáhali k spravedlnosti, jako hvězdy (Da.12:3; Za.9:16; Mt.13:43;).
Tehdy se v plném světle ukáže, jak důležité je vytrvat a držet se
svědectví Ježíšova. Je to součást soudu, kterým bude očištěno jméno Boží a bude
přemoženo zlo.
Připomínka Pánovy oběti je pro nás každý rok příležitostí
říci si něco z jeho svědectví. Loni jsme si ukázali, že události o nichž
je psáno v evangeliích, ve Zjevení a prorocích, nebudou nahodilé, ale mají
smysl a povedou k záchraně lidstva. Dnes jsme si připomněli důležitost
Ježíšova svědectví pro současnost a také jak je můžeme šířit nejen slovem, ale celým
svým životem. Připomněli jsme si, že jsme varováni před nepravdivými duchy,
jimiž mohou být zejména falešná proroctví a nepravdivá učení, ale
v podstatě každá nepravdivá informace odvádějící pozornost člověka od slov
života, kterým je svědectví Ježíšovo (J.6:67,68;). Ukázali jsme si jak
rozlišovat, co je z Boha a co ne. A připomněli jsme si jak bude důležité
držet se Ježíšova svědectví v čase vzpoury proti Bohu.
Je toho ještě mnoho, co bychom si měli připomínat. A také přicházejí
nové poznatky. Například o lidu nové, třetí smlouvy v němž se sejdou ti,
kteří se drží Božích přikázání, zejména jde o Abrahámovy potomky, lid první,
Mojžíšovy smlouvy, a ti, kteří se drží svědectví Ježíšova tj. křesťané, lid
druhé, Kristovy smlouvy. A stanou se jedním lidem. O tom bude řeč někdy příště.
Prosím za nás všechny, aby nás doprovázelo Boží požehnání nejen dnes, ale
v dalším čase, který je před námi a aby v nás zůstávala slova života od
našeho Pána Ježíše.
* Mt. 18:7;
Svody nutně přicházejí (Mat. 18:7;)
* 2.K.
13:5;
Sami sebe se ptejte, zda vskutku žijete z víry, sami
sebe zkoumejte. Což
nechápete, že Ježíš Kristus je mezi vámi? ..."
* Ef. 5:9-10;
"Žijte
proto jako děti světla ... zkoumejte, co se líbí Pánu."
* 1.Te. 5:21;
"Všecko
zkoumejte, dobrého se držte, ..."
* 1.J. 4:1-3;
"Milovaní,
nevěřte každému vnuknutí, nýbrž zkoumejte duchy, zda jsou z Boha; neboť
mnoho falešných proroků vyšlo do světa. Podle toho poznáte Ducha Božího: Každé
vnuknutí, které vede k vyznání, že Ježíš Kristus přišel v těle, je
z Boha; každé vnuknutí, které nevede k vyznání Ježíše Krista, který
přišel v těle, z Boha není. ..."