V této chvíli je na místě vypořádat se s závažnou námitkou - Písma hovoří o Božím království, nebo dokonce o nebeském království. Jak to lze skloubit s tvrzením že veškerou autoritu v Božím království převezmou lidé? Copak nebeské království nebude v nebi? A je v Bibli vůbec nějaký precedent takového převzetí moci?
Zde narážíme na problém dobové biblické terminologie. Každá kultura si vytváří svůj vlastní způsob vyjadřování. Dokonce i současně se vyvíjející kultury a společenství vytvářejí vlastní odlišný slovník. Od terminologie biblických dob nás ale dělí dokonce několik tisíciletí. Abychom tedy zjistili, co tehdejší pisatelé mysleli pojmem Boží či nebeské království, musíme zjistit, v jakém smyslu byl tento termín obecně užíván. Podívejme se na jeden zajímavý případ.
V páté knize Mojžíšově a pak dál např. v Žalmech se objevuje nenápadný termín - Izrael,
Jahveho dědictví. (Dt. 32:9; Ž. 33:12) V předminulé části jsme rozebírali, co termín dědictví
právně znamená - předání majetku se všemi právy, ale i povinnostmi původního majitele. Je logické, že toto předání má smysl, až když je dědic schopen tato práva využít a tyto povinnosti plnit. Proto i dnes moudří předkové zajistí, aby dědic mohl převzít zděděný majetek, až když dosáhne dospělosti.
Máme zde tedy závažný fakt - Jahve je dědicem!
Co nám z této skutečnosti vyplývá:
V dobách Kristových bylo Boží či, chcete-li, nebeské království velice aktuálním tématem. Jeho příchod začal hlásat Jan Křtitel. (Mt. 3:1,2) V jeho díle pokračoval dál Ježíš Kristus. To jsou známá fakta, jejich smysl však bývá zastřen. Evangelisté naštěstí zachovali jeden výrok, který poskytuje velmi názorné vysvětlení:
,,Proto vám říkám: Boží království vám bude odňato a bude dáno národu, který ponese jeho
ovoce." (Mt. 21:43 PNS)
Co nám tento výrok sděluje:
Rozuměli Ježíšovi a Janovi posluchači pojmu Boží království skutečně takto? O tom nemůže být pochyb: ,,Zatímco tomu naslouchali, pronesl navíc podobenství, protože byl blízko Jeruzaléma a oni si představovali, že Boží království se projeví okamžitě." (L. 19:11 PNS)
Židé včetně apoštolů si pod pojmem Boží (nebeské) království představovali politickou moc Mesiáše, která porazí Řím, a ovládne dokonce celý svět. To je historický fakt (např. J. Flavius, Židovská válka)
Dokonce i po Ježíšově zmrtvýchvstání se této představy nemohli zbavit: ,,Když se tedy shromáždili, ptali se ho: Pane, obnovíš Izraeli království (ohlašované Janem a Ježíšem jako Boží a nebeské) v tomto čase?" (Sk. 1:6) Pokud Boží nebeské království nemělo být v nebi (a tato představa vznikla až později díky mystikům a únavě z nenaplněných očekávání), v čem spočíval omyl apoštolů?
Při vyšetřování odpověděl Ježíš na Pilátovu otázku, zda je králem Židů, na první pohled
skutečně poněkud záhadně:
,,Mé království není z toho světa... není odtud." nebo ,,Mé království není částí tohoto
světa... není z tohoto zdroje." (J. 18:36 PNS)
Není tvrzení o nastolení politické moci Božího království v rozporu s tímto Ježíšovým
výrokem?
Někteří kritikové vytýkají křesťanům, argumentujíce tímto výrokem, že se chopili
politické moci. Tyto výtky ukazují, že takoví kritikové nepochopili skutečný stav věci. Jak měl Ježíš
Pilátovi stručně a srozumitelně vysvětlit 1 :
Podle doslovného znění textu Ježíš ve skutečnosti hovořil o tom, z jakého zdroje čerpá království svou moc (což je při srovnání překladů patrné). Každá moc potřebuje ke svému výkonu oprávnění. Lidé (svět) tehdy ještě neměli svěřenu moc, která by je opravňovala k vládě v Božím království. Zatím měla tuto moc pouze nebesa, která nabízela jeho projekt. Z právního hlediska toto království ani nemohlo být dobyto silou, jak si to představovali Židé (Bůh lidem nic nevnucuje), ale jedině dobrovolným přijetím atributů jeho moci (jakousi "sametovou revolucí"), což se nakonec stalo.
Křesťané měli svět přesvědčit svým kázáním a příkladem. Pilát právní hledisko problému pravděpodobně pochopil
- Ježíšova odpověď jej uspokojila (Pilát byl velmi vychytralý diplomat).
Ježíš ale zároveň otevřeně řekl, že kdyby projekt Božího království dostal podporu světa 2 , a království se tak stalo jeho částí (v tom smyslu v jakém i židovské bylo), křesťané nebudou moci dál zůstat pacifisty, ale budou muset zájmy už reálného království hájit případně i mečem.
,,Kdyby mé království bylo částí tohoto světa, moji sloužící by byli bojovali, abych nebyl vydán..." (J. 18:36 PNS)
Kristův pacifismus bývá chápán nerealisticky. Ač je válka největším existujícím zlem, Kristus princip války neodsoudil, protože v některých případech může být skutečně nevyhnutelná. Pravdivá morálka nesmí být "bezzubá".
Potřeba meče (L. 22:36-38) se stala velmi aktuální v době, kdy moc tohoto království už
byla lidmi právně uznána (ke křesťanství se přidávaly dobrovolně celé národy) a vážně
vojensky ohrožena v dobách nájezdů Hunů, Tatarů nebo armád konkurenční islámské
ideologie. A toto ohrožení je aktuální až do dnešních dnů.
Kristus přišel s převratnou myšlenkou - lze bojovat se zlem, a to velmi účinně, i pasivním odporem. (Mt. 5:39) Tato taktika může být velmi účinná a působivá, což znovu prokázal Mahátma Gándhí při osvobození Indie.
Touto taktikou nakonec křesťané pod "vedením" Kristovým skutečně Řím "dobyli" a
podmanili. Vzhledem k tehdejší běžné taktice s něčím takovým Židé ani apoštolové opravdu nemohli počítat, a z toho pramenila jejich mylná představa o tom, jak Boží království přijde. Myšlenku, že svého království dosáhnou touto cestou "zbabělosti" by Židé nebyli přijali 3 .
Proto Ježíš musel nechat apoštoly v jejich omylu a odtud pramení jejich stálé tápání ve věci Božího království.
Dostali tedy jen podrobný návod a vzor jak se chovat, aniž jim Ježíš otevřeně řekl, že
právě touto cestou svého vytouženého království dobudou. (J. 16:12; srov. Sk. 1:6-8)
Velice důležitou charakteristiku tohoto království vyjádřil Ježíš výrokem: ,,Neustále tedy hledejte nejprve království a jeho spravedlnost..." (Mt. 6:33)
Kristus nepředpokládal, že nový národ, jemuž bylo království předáno (křesťané), dosáhne okamžitě všech nutných, charakteristických vlastností tohoto království. Vybudovat fungující mocenský systém (království, stát), zvlášť podle přísných kritérií Božího království, je pracné a zdlouhavé. Kristus proto dal křesťanům tento pokyn, přičemž hlavní důraz měli klást na spravedlnost a usilovat tak, slovy dnešní terminologie, o vytvoření právního státu. Důležitou charakteristikou Božího království je tedy opět vývoj především v oblasti práva.
Poznámka: Všimněte si, že křesťanům na rozdíl od Židů nebyl předán žádný státotvorný předpis (Zákon). Takový Zákon, pravidla spravování svého panství, měli být křesťané schopni už tvořit sami 4 a měli tak činit neustále - tedy přizpůsobovat jej stupni svého vývoje a stále zdokonalovat. Z toho je patrné, že křesťané dostali více svobody. Být svobodným je ve skutečnosti mnohem těžší než být "otrokem". Svoboda = lidská práva + odpovědnost.
Slíbené království bylo s konečnou platností ustanoveno až v pátém století, kdy padl Řím - ,,otrokář" národa křesťanů - pod nájezdy germánských kmenů Vandalů, Markomanů, Vizigótů, Franků a dalších. To už ale mělo křesťanské učení převažující ideologický vliv. Postupně křesťané převzali veškerou politickou moc nad územím poražené říše a vytvořili tzv. ,,Svatou říši římskou".
Boží království hlásané Janem Křtitelem a Ježíšem Kristem tedy nemělo mystický, ale velice
reálný charakter. Tím ovšem hledání království, jak už bylo řečeno, nemělo skončit. Jak toto hledání dopadlo, může posoudit každý sám - historické údaje k tomuto tématu jsou
všeobecně známy.
Právo kontrolovat chod křesťanského světa muselo být v nové době církvi za trest zcela odňato. (Přelom 19. a 20. stol.) Stav však není beznadějný. Kristus sice předpověděl, že většina křesťanů půjde širokou (neúspěšnou) cestou, ale měla by vytrvávat část křesťanů, kteří budou stále hledat a půjdou po oné úzké (úspěšné) cestě. (Mt. 7:13,14) Má jich být jen menšina, ale způsobí, že toto ,,království" - na rozdíl od toho židovského - už ,,nebude předáno jinému lidu". (Da. 2:44) 5
Z toho je vidět, že i Boží království bylo lidem dáváno spíše jako perspektiva. Stejně jako tomu bylo v případě svobodné vůle. Lidská práva, vyplývající ze svobodné vůle, jsou jedním ze základních atributů tohoto království a dále ,,vše pravdivé, spravedlivé, vše co je hodné chvály". (Fp. 4:8)
Boží království, které bezprostředně hlásal Ježíš, bylo sice úspěšnější než židovské, ale
rovněž plně nedosáhlo potřebného cíle jako např. prosazení práva a rozšíření svého vlivu do
celého světa. Proto bude založeno další království, na základě nové, už třetí smlouvy - jak bude vysvětleno v dalších kapitolách.
Toto království podle slibu už svého cíle skutečně dosáhne (1.K. 15:24-28), ale bude trvat jen ,,pouhých" tisíc let, protože podle plánu 6 už lidstvo bohužel víc času nemá. (Zj. 20:4-6) Proto to bude velice náročná doba, jen těžko srovnatelná s představami blaženosti křesťanské
tradice.
Je zřejmé, že všechny velké věci jsou lidem dány jen jako perspektiva. Téměř doslova
takto to uvádí i apoštol Pavel v případě židovského zákona: ,,Protože zákon má totiž stín budoucích dobrých věcí, ale ne samotnou podstatu věcí." (Žd. 10:1 PNS, viz též KB)
Jako totiž rodiče dávají svým dětem hračky - chlapcům auta, děvčatům panenky, aby si k nim
vypěstovali vztah a naučili se s nimi šetrně zacházet, podobně i náš nebeský Otec nám lidem
nabízí, v duchovním smyslu, často jen něco jako ,,hračky" - modely budoucích hodnot. To
proto, aby pěstoval náš vztah k nim, pomáhal nám vytvářet si potřebné zkušenosti a připravil
nás tak na setkání s jejich skutečnou realitou.
Postupně uvidíme, že takových modelů bylo lidem dáno více. Celá naše historie, ale i výhled do budoucnosti potvrzují fakt, že není nic jiného než stálá cesta kupředu. Všech hodnot jsme se museli a ještě budeme muset sami dopracovat. Ale jistě ne bez pomoci.
Bůh osobně nemůže lidstvo řídit ani soudit - musel by je totiž nejprve kolonizovat. Bible na mnoha místech slibuje předání vlády a soudu lidem. Vždyť člověk má soudit dokonce i obyvatele dosud nadřazených 1. nebes (1.K. 6:2,3) a to logicky ty, kteří se provinili v oblasti země. (Ju. 6) Ta perspektivně spadá výhradně do lidské pravomoci.