Výklad prorockého snu
Sen
Babylónského krále, o němž jsme už psali, je svým poselstvím mimořádně
důležitý. Jeho největší význam je v tom, že zachycuje velmi významný dějinný
okamžik, svědectví mimořádného významu, kdy Bůh pohanskému králi sděluje, jak
se budou vyvíjet lidské vlády až do příchodu Božího království. Sen
Babylónského krále a jeho výklad, který Bůh králi předal prostřednictvím
proroka Daniele, je ve skutečnosti tak důležitý a aktuální pro současnost, že
by s ním měli být seznámeni všichni vládci a vlády světa. Jde o to, že socha,
kterou Babylónský král Nebúkadnesar viděl v prorockém snu od Boha, představuje
dlouhou epochu, v níž Bůh nebes dovoluje lidem vytvořit si celosvětovou vládu,
podle vlastních představ. O tom se málo ví, a přitom pochopení toho, co králův
sen a jeho výklad znamenají, by umožnilo porozumět i všemu, co se dnes děje. O
tom už jsme psali před několika lety ve studii Sen krále
Nebúkadnesara .
Je jisté, že
alespoň někteří vládci v minulosti i současnosti věděli a vědí něco o obsahu a
významu velké sochy strašného vzhledu, kterou viděl ve snu král Nebúkadnesar.
Vyplývá to z Žalmu 2:1-3 :
,, Proč
se bouří národy, proč lidé přemítají o prázdných věcech?
Srocují se králové světa a mocnáři se spolu radí proti Hospodinu a proti
jeho pomazanému. Zpřetrhejme jejich pouta, odvrhněme jejich provazy. "
Všimni si, že
žalmista píše o králích a mocnářích světa, tedy o všech králích a mocnářích,
kteří se radí, jak se zbavit vlády Boha a jeho Pomazaného. Tato situace v době
vzniku Žalmů neexistovala. Byl starověk a každý národ, království a kmen
uctívaly své bohy. Neměly potřebu vytrhávat se z jejich panování nad nimi.
Tento odpor k Boží vládě v lidech vznikl a zesílil až o celá tisíciletí
později.
Úcta nebo
respekt k Bohu, k Boží vládě, a od křesťanského věku i k jeho
Pomazanému, přetrvávaly v lidech i většině (zejména křesťanských) vladařů (až
na výjimky) možná až do 18. století našeho letopočtu. Jejich nástupci a dnešní
vládci a vlády ve velké většině už Boha přestali respektovat a uznávat ho jako
autoritu. Někteří z nich dokonce nevěří v jeho
existenci. Přesto nemají výmluvu, protože jsou dědicové a nástupci po králích,
kteří Boha i jeho Pomazaného uznávali a v jeho jménu i jednali. Stejně jako
neměl výmluvu král Belšasar:
,, Já jsem ale slyšel o
tobě, že dokážeš výklady vysvětlovat a obtíže rozplétat. Jestli teď dokážeš
přečíst ten nápis a sdělit mi jeho výklad, šarlat oblékneš a zlatý řetěz okolo
krku obdržíš a budeš vládnout jako třetí v království. Nato
Daniel odpověděl a před králem řekl: Tvé dary nechť
zůstanou tobě a své odměny dej někomu jinému. Avšak ten nápis králi přečtu a
výklad mu sdělím. Nuže, králi, Bůh Nejvyšší dal království a
velikost i čest a majestát tvému otci Nebúkadnesarovi. A pro tu
velikost, kterou mu dal, se před ním třásli a báli se jej všichni lidé, národy
a jazyky. Koho chtěl, pobíjel, a koho chtěl, nechával naživu, koho chtěl,
povyšoval, a koho chtěl, ponižoval. Když se však jeho srdce
povýšilo a jeho duch zesílil v pýše, byl z trůnu svého království sesazen, ba i
čest mu odňali a byl vyhnán od lidských synů, jeho srdce se
připodobnilo zvířecímu a přebýval mezi divokými osly. Dávali mu spásat porost
jako dobytku a nebeskou rosou se mu tělo smáčelo, dokud nepoznal, že v lidském
kralování vládne Bůh Nejvyšší a ustanovuje v něm, kohokoli ráčí.
Ani ty, jeho syn, jsi Belšasare,
nepokořil své srdce, přestože jsi o tom všem věděl, nýbrž
proti pánu nebes ses povýšil, když před tebe přinesli nádoby jeho domu, a ty i
tví velmoži, tvé ženy i tvé družky z nich popíjeli víno, tehdy jsi chválil bohy
stříbrné a zlaté, bronzové, železné, dřevěné i kamenné, kteří nevidí a neslyší ani nic nevědí, ale Boha, jenž má v ruce tvůj
dech i celé tvé putování, jeho jsi neoslavil. Nato byl od
něho poslán hřbet té ruky a nápis tento zapsán. A tímto
nápisem je zapsáno: MeNé, MeNé,
TeKéL, uFaRSín. Toto je
výklad toho slova: MeNé -- sečetl Bůh tvé kralování a
ukončil je. TeKéL -- byl jsi zvážen
na vahách a shledán jsi byl nedostatečným. PeRéS --
rozpůleno bylo tvé království a bylo dáno Médům a Peršanům." Daniel
5:16-28;
Král Belšasar
byl potrestán za svoji nepokoru a neúctu vůči Bohu a bylo mu odebráno
království.
Toto všechno
je známé přes dva a půl tisíce let. Přesto mohou i dnešní vladaři zachránit
sebe a svůj lid. Prorocký Žalm 2 dopředu nabádá a varuje:
,, Nuže, králové, jednejte rozumně! Soudcové země, dejte si
poradit! Služte Hospodinu s bázní a jásejte s chvěním! Líbejte syna, ať se nerozhněvá. Jinak zahynete na cestě, jestliže
jen málo vzplane jeho hněv. Blahoslavení jsou všichni, kdo v něm
hledají útočiště." Žalm 2:10-12;
Než
přistoupíme k výkladu snu krále Nebúkadnesara o velké soše, rádi bychom,
vedle příběhu krále Belšasara, připomněli další tři mimořádné události,
v nichž Bůh veřejně předvedl svoji moc králi Nebúkadnesarovi a králi Dáreovi Médskému. Bůh nechal tyto události zapsat prorokem
Danielem, aby lidé a hlavně vládci a vlády světa
pamatovali na to, že Bůh vládne v lidském království, a neměli tak
výmluvu.
Nejprve
zachránil přímo před očima krále Nebúkadnesara a jeho dvořanů a šlechty tři
Danielovy přátele z ohnivé pece, do níž je nechal král hodit, protože odmítli
uctívat zlatou sochu, kterou nechal král udělat.
,, Jestlipak jste teď připraveni, že v čase, kdy uslyšíte hrát
roh, píšťalu, citeru, lyru, cymbál, orchestr či jiný
hudební nástroj, padnete a budete se klanět té soše, kterou jsem vyrobil? Ale
jestli se klanět nebudete, v tu hodinu budete uvrženi doprostřed rozpálené
ohnivé pece. A kdo je bůh, že by vás vysvobodil z mé ruky? Šadrak, Méšak i Abed-nego odpověděli a řekli králi: Ó, Nebúkadnesare,
na to my tobě nemusíme dávat žádnou odpověď. Je-li tomu tak,
náš Bůh, jehož uctíváme, nás může vysvobodit z rozpálené ohnivé pece. I z tvé
ruky, králi, nás vysvobodí. Ale i kdyby ne, známo buď tobě,
králi, že tvé bohy uctívat nebudeme a té zlaté soše, kterou jsi dal postavit,
se nebudeme klanět." Daniel 3:15-18;
,,Rázem
Nebúkadnesara naplnil hněv a výraz jeho tváře se vůči Šadrakovi,
Méšakovi i Abed-negovi
změnil. Ihned přikázal tu pec rozpálit sedmkrát více, než ji obvykle
rozpalovali. Pak udatným bojovníkům ze svého vojska přikázal, aby Šadraka, Méšaka i Abed-nega svázali, aby byli uvrženi do rozpálené ohnivé
pece. Oni muži byli hned svázáni ještě ve svých kabátech, kalhotách,
turbanech a ve svém oblečení a uvrženi doprostřed rozpálené ohnivé pece. Protože králův rozkaz byl tak prudký a ta pec byla neobyčejně
rozpálena, ony muže, kteří Šadraka Méšaka i Abed-nega zvedali,
pozabíjel plamen ohně. Ale ti tři muži, Šadrak,
Méšak i Abed-nego, svázáni
dopadli doprostřed rozpálené ohnivé pece. Král Nebúkadnesar se
náhle zhrozil a poděšeně vstal. Promluvil na své rádce a řekl: Copak jsme
doprostřed ohně neuvrhli trojici svázaných mužů?! Odpověděli králi a řekli:
Určitě, králi. Nato řekl: Hle, vidím čtveřici mužů rozvázaných,
jak si chodí uprostřed ohně, nemají žádné zranění a vzhled toho čtvrtého
připomíná nějakého syna bohů. Pak Nebúkadnesar přistoupil ke
vstupu do rozpálené ohnivé pece a řekl: Šadraku, Méšaku a Abed-nego, otroci boha
Nejvyššího, vylezte a pojďte sem! Nato Šadrak, Méšak i Abed-nego vylezli
zprostřed ohně. Shromáždili se i satrapové, prefekti a
místodržitelé i královští rádcové a hleděli na ony muže, nad jejichž těly neměl
oheň moc, ba ani vlasy na hlavě se jim neožehly, ani na kabátech nebylo nic
znát, dokonce se okolo nich nešířil ani zápach ohně." Daniel 3:22-27;
Král
reagoval na tuto ukázku Boží moci s pokorou a uctivou bázní k Bohu:
,, Nebúkadnesar nato prohlásil: Požehnán bůh Šadrakův,
Méšakův i Abed-negův, jenž
poslal svého anděla a vysvobodil své otroky, kteří se na něho spolehli. I
královské slovo porušili a svá těla oddali tomu, že nebudou žádného boha
uctívat a nebudou se klanět nikomu vyjma boha svého. A tak mnou
bude vydáno nařízení každému lidu, národu i jazyku, že kdo by lehkovážně mluvil
o bohu Šadrakově, Méšakově
i Abed-negově, aby byl rozčtvrcen a z jeho domu se
stala hromada sutin, protože není jiného boha, jenž by dokázal takto
zachraňovat." Daniel 3:28,29;
Další
mimořádná událost, kterou Daniel zapsal na svědectví všem, se nachází ve 4. kapitole Danielovy knihy. Král
Nebúkadnesar měl sen, který ho měl varovat před přílišnou pýchou. Nechal si
zavolat Daniela, aby mu sen vyložil. Ve výkladu se dozvěděl následující:
,, tento výklad, králi, je i výrok Nejvyššího, který zasáhl na
mého pána, krále. Vyženou tě totiž od lidí a tvůj příbytek bude mezi polní
zvěří. Budou ti dávat spásat porost jako dobytku a nechají tě smáčet nebeskou
rosou. Tak přes tebe přejde sedm časů, dokud nepoznáš, že v lidském kralování
vládne Nejvyšší a dává je, komukoli ráčí. A že přikázali pařez tomu stromu s kořeny ponechat, tvé
království se ti dostane poté, co poznáš, že vládnou nebesa. Raději,
králi, kéž bys dal na mou radu a své hříchy ve prospěch spravedlnosti odvrhl a
své nepravosti ve prospěch dobročinnosti vůči chudým. Třeba se tvá spokojenost prodlouží." Daniel 4:21-24;
To se
všechno splnilo, když se král asi po roce vzedmul pýchou:
,,Když se totiž po uplynutí dvanácti měsíců
procházel po babylonském královském paláci, prohlásil
král: Tak tedy toto je ten velký Babylon, který jako sídlo královské jsem já
vybudoval silou své moci a ke cti svého majestátu. Ještě měl král to
slovo v ústech, když tu z nebes dolehl hlas: Tobě se praví, králi Nebúkadnesare: Království od tebe odešlo. Od lidí tě
vyženou a tvůj příbytek bude mezi polní zvěří. Budou ti dávat spásat porost
jako dobytku. Tak přes tebe přejde sedm časů, dokud nepoznáš, že v lidském
kralování vládne Nejvyšší a dává je, komukoli ráčí.
V té chvíli se ono slovo o Nebúkadnesarovi naplnilo. Od lidí byl vyhnán, porost
jako dobytek spásal a tělo se mu nebeskou rosou smáčelo, až mu vlasy vyrostly
jako orlí peří a nehty měl jako ptačí drápy. Avšak po uplynutí té doby jsem já, Nebúkadnesar, pozdvihl své oči k
nebesům a mé poznání se mi navrátilo. Nejvyššímu jsem dobrořečil a věčně živého
chválil a oslavoval, neboť jeho vláda je vláda věčná a jeho království trvá z
pokolení na pokolení. Všichni obyvatelé země se počítají za nic, vždyť
jak se mu zlíbí, nakládá s vojskem nebeským i s obyvateli země. Není, kdo by mu
mohl dát přes ruku a říci mu: Cos to provedl?! V
té době mi navrátil mé poznání, také čest mého kralování a můj majestát,
dokonce mi vrátil i můj vzhled, a tu mne mí rádcové a
velmoži vyhledali. Byl jsem znovu nastolen ve svém království a přidána mi byla
neobyčejná velikost. Nyní já,
Nebúkadnesar, uctívám a vyvyšuji a oslavuji Krále nebes, jehož všechny činy
jsou pravda, jehož stezky právo a jenž je mocen pokořit ty, kdo si vedou pyšně. "
Daniel 4:26-34;
Třetí
příběh, který Daniel zapsal do své knihy, se odehrál až po dobytí Babylóna
Médo-Perskými králi. Celý příběh je zapsaný v 6. kapitole. Připomeňme si jen ve
stručnosti příčinu celé události. Daniel vynikal nad vezíry a satrapy a ti
hledali způsob, jak se ho zbavit:
,, Tu
si ti muži řekli: Proti tomuhle Danielovi nenajdeme vůbec nic, ledaže bychom
proti němu našli něco v zákoně jeho boha. Pak se vezíři a satrapové shlukli
okolo krále a takto na něho naléhali: Králi Darei, navěky
buď živ! Všichni královští vezíři, prefekti a satrapové, rádci a místodržitelé
se shodli, aby král vystavil dekret a vyšel zákaz, aby každý, kdo by nějakou
prosbou po třicet dnů prosil u jakéhokoliv boha nebo u člověka jiného než u
tebe králi, byl uvržen do lvího doupěte." Daniel 6:6-8;
Pochopili
totiž, že Daniel se královu nařízení nepodřídí. Král byl nucen vhodit Daniela
do lví jámy. Bůh poslal svého anděla, který zavřel lvům tlamy, takže se
Danielovi nic nestalo. Důležitější pro pochopení hlavního cíle této studie je
ovšem královo uvažování a jednání.
,, Nato před králem promluvili takto: Daniel ze synů judských
vysídlenců na tebe, králi, nebere zřetel, ani na zákaz, který jsi vydal, a svou
prosbu přednáší třikrát denně! Jakmile to král uslyšel, byl velmi
znechucen a lámal si hlavu, jak Daniela vysvobodit. Až do západu slunce se ho
snažil zachránit." Daniel 6:14,15;
Král
pochopil lest jeho vezírů a satrapů, kterou připravili na Daniela, ale nemohl
nic dělat. Nemohl ani spát. Když pak ráno zjistil, že Bůh Daniela zachránil
před lvy, nechal ho s radostí vytáhnout z jámy a
naopak tam hodil ty, kdo lest vymysleli a na králi vynucovali její naplnění. A
potom vydal prohlášení:
,, Potom král Dareios napsal všem lidem, národům a jazykům přebývajícím v celé zemi: Nechť se vám pokoj rozhojní. Vydávám nařízení, aby se po celém mém královském panství třásli před Danielovým Bohem a báli se jej, neboť on je Bůh živý a stálý navěky, i jeho království, jež nebude zničeno, a jeho vláda bude až do konce. On vysvobozuje a zachraňuje, znamení a divy koná na nebesích i na zemi, on vysvobodil Daniela ze lvích spárů." Daniel 6:26-28;
Jistě tě
napadla otázka, co mají ty příběhy říct současným vládcům a vládám?
1. Všechny
tři příběhy svědčí o Boží moci a o tom, že kdo se
spoléhá na Boha, nemusí se v případě, že má čisté svědomí. bát ani mocných
lidí.
2. Druhým
společným sdělením všech tří příběhů je zjevná úcta a respekt tehdejších
nejvyšších vládců k Bohu.
Bůh výše popsané skutky moci předvedl, aby si lidé, zejména vladaři, zapamatovali po všechny časy, že Bůh jim sice dovolil, aby si vytvořili celosvětovou vládu, ale s podmínkou, že budou mít úctu k Bohu, respektovat ho a jeho vládu, stejně jako nejmocnější vládci té doby. To je nejdůležitější svědectví těch tří příběhů, které Daniel zapsal na svědectví budoucím generacím. A mají platnost celou dobu Babylónské epochy. Vztah lidských vládců a vlád k Bohu je hlavním klíčem k pochopení snu o velké soše, který měl Babylónský král Nebúkadnesar. Proto jsme ty příběhy stručně připomněli.
Socha představuje epochu, pěti věků.
Nyní už
můžeme přejít rovnou k samotnému výkladu králova snu.
Daniel králi
sdělil nejen sen, ale i jeho výklad. Socha, kterou král ve snu viděl, je popsaná
takto:
,,Tobě, králi, na loži přišlo na mysl, co se
asi stane později. A ten, kdo zjevuje tajemství, ti sdělil, co se stane.
A pokud jde o mne, mně to tajemství zjevil nikoli pro
moudrost, jež by ve mně byla nade vše živé, ale z toho důvodu, aby ten výklad
mohli sdělit králi, abys poznal to, o čem tvé nitro přemýšlí. Tys, králi,
hleděl a vtom hle, jakási náramná socha. Byla to socha veliká, vzhledu
neobyčejného. Stála před tebou a její vzezření budilo úděs. Byla to socha
mající hlavu z ryzího zlata, hruď a paže ze stříbra, břicho a boky bronzové,
lýtka železná, chodidla zčásti železná, zčásti keramická." Daniel 2:29-33;
Bůh
nestanovil délku epochy, jíž socha představuje, konkrétním časovým údajem, ale
určil její začátek:
,,Také jeho výklad povíme králi. Ty, králi,
jsi král králů, neboť Bůh nebes dal tobě království, moc, sílu i čest. A
všechno, kde přebývají lidští synové, polní zvěř i nebeské ptactvo, dal tobě do
ruky a učinil tě vládcem nad tím vším.
Ta zlatá hlava jsi ty." Daniel
2:36-38;
A popsal
její konec:
,,Za
dnů oněch králů ale Bůh nebes nastolí království, jež nebude zničeno navěky
ani to království nebude přenecháno jinému lidu. Ono rozdrtí a ukončí všechna tato království, ale samo bude stát navěky,
neboť jsi viděl, jak se bez rukou z té hory vylomil kámen a rozdrtil železo,
bronz, keramiku, stříbro i zlato. Veliký Bůh oznámil králi, co se stane potom.
Ten sen je pravdivý a jeho výklad spolehlivý. " Daniel 2:44,45;
Nemáme proto hledat konkrétní datum nebo
časový údaj, ale události a charakteristické znaky věku, který je ve výkladu
popsán. Jak nám radí i náš Pán Ježíš Kristus v podobenství o fíkovníku: ,,Od
fíkovníku se naučte podobenství: Když již jeho větev změkne a vyhání listy,
víte, že léto je blízko. Tak i vy, až toto všechno uvidíte, vězte, že je to
blízko, přede dveřmi. Amen, pravím vám, že určitě nepomine toto
pokolení, dokud se toto všechno nestane. " Matouš 24:32-34;
Výklad snu,
který Danielovi předal Bůh, obsahuje důležitá vodítka umožňující porozumět
tomu, kdy dozraje čas, kdy nastane čas žně a čas ukončit Babylónskou epochu.
Konec celé epochy, kterou nazýváme, podle jejího počátku, Babylónská epocha, určí i učiní Bůh, nikoliv člověk. Jen Bůh. Mezitím prochází
lidstvo čtyřmi delšími etapami (věky) a poslední, pátá etapa (věk), bude mnohem
kratší, ale velmi bouřlivá a těžká. Zlato, stříbro, bronz, železo a železo
smíšené s keramickou hlínou, z nichž je socha udělaná, představuje pět nestejně
dlouhých věků, kterými lidstvo již z větší části prošlo, pořád ještě prochází,
od chvíle, kdy Bůh lidem oznámil, že jim dovoluje vládnout nad celou zemí.
,,Ty, králi, jsi král králů, neboť Bůh nebes
dal tobě království, moc, sílu i čest.
A všechno, kde přebývají lidští synové, polní zvěř i nebeské ptactvo, dal tobě
do ruky a učinil tě vládcem nad tím vším. Ta zlatá hlava jsi ty. Ale po tobě
povstane jiné království, země horší než tvá, a jiné, třetí království,
bronzové, které bude vládnout nad celou zemí. A pak čtvrté království, to bude
silné jako železo, neboť železo drtí a podrobuje všechno, a jako železo, jež
tyhle všechny rozbíjí, tak bude drtit a rozbíjet. A že jsi viděl ta
chodidla a prsty částečně z hrnčířské keramiky a částečně ze železa, půjde o
království rozdělené a bude v něm cosi z pevnosti železa, neboť jsi viděl
železo promíšené s hliněnou keramikou. Pak ty prsty chodidel částečně
železné a částečně keramické: To království bude z jedné strany silné a z druhé
strany bude křehké. Že jsi viděl železo promíšené s hliněnou keramikou -- lidé
se budou mísit, ale držet jeden s druhým nebudou, právě tak jako se železo
nemísí s keramikou." Daniel 2:37-43;
Po
Babylónském království přijde jiné, horší než je
království Babylónské. A tak to pokračuje až do samého závěru. Dá se říct, že
kámen se utrhne a udeří do chodidel té sochy, až
vlastnosti lidských vlád budou takové, jaké Daniel uvedl v Božím výkladu snu.
Některé
výklady tvrdí, že největší část splnění tohoto prorockého snu se odehrála již
ve starověku, od Babylónské říše do příchodu Ježíše Krista až do rozpadu Římské
říše. Tito vykladači říkají, že poslední část sochy, chodidla ze směsi železa a
hlíny, představuje celé dlouhé období křesťanství v Evropě až do úplného
konce.
Z Danielova
výkladu snu plyne, že Babylónská epocha má trvat do doby, než vyšší moc (bez
zásahu rukou) udeří do chodidel té sochy (,, Jak ses díval, vylomil se bez rukou nějaký kámen a udeřil té
soše do chodidel ze železa i keramiky a rozdrtil je." Daniel 2:34) a vlády
se ujme Boží vláda, popsaná takto: ,, za dnů oněch králů ale
Bůh nebes nastolí království, jež nebude zničeno navěky ani to království
nebude přenecháno jinému lidu. Ono rozdrtí a ukončí
všechna tato království, ale samo bude stát navěky". Daniel 2:44;
Někdo může
říct, že příchod Ježíše Krista a křesťanského věku je naplněním i výše
citovaného prorockého výkladu. Ale to není možné. Bůh dosud nenastolil to
království, které by odpovídalo popisu. Církve nemají moc, aby rozdrtily a
ukončily všechna ostatní království. Mnohé nasvědčuje, že křesťanská civilizace
spěje spíš ke vzpouře proti Bohu, než k Bohem schválené
vládě, která nebude zničena. Svatá říše Římská, která povstala ze starověké
Římské říše (papež korunoval Karla Velikého r. 800 za římského císaře a
oficiálně r. 962 Ota I Veliký založil říši Římskou, zvanou Svatou), zanikla
oficiálně r. 1806, po prohrané bitvě u Slavkova, po níž se habsburský panovník
vzdal titulu císař Římské říše. Celá křesťanská civilizace se vzdaluje čím dál
rychleji Bohu, hodnotám a měřítkům, jež představují Boží přirozený řád, a
nemálo lidí ztrácí i samotnou víru v Boha i víru v Ježíše Krista.
Z toho všeho plyne, že úplné splnění výkladu snu o velké soše ještě
nenastalo. Navíc, jiná Danielova proroctví oznamují, že na konci, než přijde
vláda Nejvyššího a jeho Pomazaného, dojde ke zcela otevřené vzpouře proti Bohu
(Daniel 7:25; 8:24,25; 11:36,37) a jeho lid bude čelit pronásledování až do
rozhodující bitvy známé pod jménem Armagedon.
Vidíme, že socha představuje období, trvající více než 2 500 let. Připomeňme, že cílem Babylónské epochy je vytvoření lidské celosvětové vlády. Dokud nebyla objevena Amerika, Austrálie a zbytek neznámých míst, nemohla být vytvořena ani celosvětová vláda. I to je jeden z argumentů, který ukazuje, že bronzové království (věk), které podle výkladu má mít vládu nad celou zemí, nemohlo přijít před objevením zbytku světa. Konec Babylónské epochy ještě nenastal. Království, jež jsou znázorněná zlatem, stříbrem, bronzem, železem a železem smíšeným s hlínou, nemohou být jen jedním konkrétním královstvím ve své době, ale představují určitý věk, který je něčím specifický.
,,Ty jsi
ta zlatá hlava", řekl králi, ve výkladu jeho snu o velké soše, Daniel.
Proto výklady králova snu a jeho výkladu Danielem tvrdí, že se jedná o
království jdoucí po sobě ve starověku od Babylónské říše, následné říše
Médo-perské, po níž nastupuje říše Alexandra Velikého, kterou nakonec vystřídá
říše Římská. Žádný z těch výkladů uspokojivě nevysvětluje, jak mohlo
mít bronzové království vládu nad celou zemí, když ještě nebyly objeveny a
kolonizovány kontinenty Ameriky a Austrálie, a proč od konce Římské říše trvá
přes patnáct století vývoj lidstva, který se také dá rozdělit na samostatné
věky. Kde jsou v Danielově výkladu snu skryté?
Pochopíme
to, až když si uvědomíme, co znamená Boží výrok ,,Ty jsi ta zlatá hlava".
Též je důležité pochopit význam kovů, z nichž je socha udělaná. A to lze, jen
když si uvědomíme souvislost mezi snem krále Nebúkadnesara, jeho výkladem a
třemi ukázkami Boží moci, které Daniel zapsal do své knihy.
Zlato,
stříbro, bronz a železo. Jedna z jejich vlastností je odlišný stupeň
tvrdosti. Zlato je nejměkčí, nejsnadněji opracovatelný kov. Na druhém místě je
stříbro. Bronz je slitina dvou měkkých kovů, mědi a cínu. Ale jejich slitina je
mnohem tvrdší než zlato a stříbro. Nejtvrdší ze všech použitých kovů je železo.
Takže odpověď na položenou otázku je, že kovy, z nichž je socha udělaná, jsou
postupně stále tvrdší. Znamená to, že lidské vlády jsou stále tvrdší? Ale vůči
komu?
Tvrdé a svým
způsobem kruté byly všechny vlády starověku, středověku, ale i současné lidské
vlády. Projeví se to vždy hlavně ve válkách. Nelze jednoznačně říct, která
vláda byla tvrdší nebo měkčí než jiné lidské vlády. Jednoznačně však můžeme
vypozorovat a dokázat stále tvrdší a vzdorovitější postoj lidských vlád k Bohu
a jeho Pomazanému, který nakonec vyústí ve snahu vymanit se z podřízenosti
vůči Boží vládě. Viz již zmíněný druhý Žalm. Ve starověku se ani králové a
mocnáři nemohli domlouvat proti jeho Pomazanému, neboť ještě se Ježíš Kristus
nestal Pánem pánů, Králem králů (1Timoteovi 6:14,15; Zjevení 17:14; 19:16).
Nejpokornější postoj k Bohu měli vládci starověkých říší, jak dokazují i tři
pozoruhodné příběhy zapsané Danielem, které jsme již připomněli.
Ty tři
mimořádné příběhy ukazují kromě Boží moci i vztah králů Nebúkadnesara a Dáreia k Bohu. Oba králové přijali projev Boží moci s
pokorou a projevili k němu úctu a respekt. A totéž nařídili jako povinné i pro
všechny obyvatele svých říší. Ve starověku byl vztah lidí včetně vládců k Bohu
nebo bohům mnohem pokornější než dnes. Rozdíly ve vztahu k Bohu (bohům)
byly i ve starověkými vládci, nebyl v nich projev vzpurnosti. Starověcí
vládci se snažili Boha (bohy) spíš naklonit. Schopnost přijmout Boží poselství
a respektovat Boží autoritu byla tehdy v lidech běžná, protože lidé ještě
neztratili povědomí, že jsou součástí mnohem většího světa se spoustou nebeských
bytostí. Ještě přirozeně vnímali, že jsou dílem Stvořitele, kterého mají
respektovat.
Zlatá hlava sochy představuje starověk , v němž vládci měli takový vztah k Bohu a bohům. Řídili se Božím přirozeným řádem, který měli od počátku ve svých srdcích. Jejich uplatňování spravedlnosti vycházelo právě z tohoto Božího přirozeného řádu a práva. Postupem času se sice v lidech tento Boží přirozený řád deformuje a vytrácí, ale nikdy v minulosti nebyl veden úmyslný útok na Boží přirozený řád jako dnes. I to je jeden z ukazatelů věku, v němž žijeme.
Stříbrný věk
začíná s rozpadem Římské říše a s nástupem křesťanského věku. Možná křesťana
překvapí, že křesťanský věk by měl být horší než starověk. Vždyť národy se
hromadně obracely ke křesťanství, tzn. k Bohu a Kristu. To je jistě pravda.
Bezprostřední zkušenost s Boží mocí byla již mnohem vzdálenější a pomalu se
vytrácela z paměti lidstva. Respekt a pokora vládců vůči Bohu postupně
zeslábly i kvůli ne vždy dobrému chování duchovních autorit. Znalost a
poselství Danielových příběhů se i vinou církve vytrácela. Postupně zakořenilo
skryté zlo, o němž píše Pavel ve druhém dopise Tesaloničanům
(2:7). Více o původu toho zla se dozvíš v kapitole ,,Kdo vyvolává nepřátelství
ke Stvořiteli?" Upřímný, nepředstíraný respekt k Bohu a jeho Pomazanému se
postupně změnil v dohodu mezi církví a světskou mocí, která byla spíše obchodem
s mocí, než vyjádření respektu a úcty k Boží vládě (asi
nejvýraznějším příkladem tohoto respektu v našem povědomí jsou velcí
panovníci Karel Veliký a Karel IV). Přesto, ve stříbrném věku většina křesťanů
žila vírou a důvěrou v Boha a Krista. Změna v myšlení lidí, zprvu nenápadná,
začala s renesancí. Nebyla to ještě vzpoura, ale myšlenková změna v postoji
k Bohu. Člověk sám sebe začal vnímat více nezávislého na Bohu. Tento
postoj se začal šířit nejdříve mezi šlechtou a postupně i mezi ostatním lidem.
Stříbrný věk končil krizí církve, s objevováním nových poznatků v rozvíjejících se vědeckých disciplínách a s rostoucím pocitem nezávislosti na církvi i na Bohu. Po objevení Ameriky, Austrálie a dalších částí světa bylo jen otázkou času, kdy lidské vlády získají i možnosti ovládat celou zemi.
Napoleonské
války a rozmach Britského impéria už plně patří do
bronzového období. Utrpení evropských národů ve třicetileté válce a následných
hladomorech muselo mít dopad i na myšlení národů Evropy. Zesílily pochybnosti o
církevních dogmatech a neomylnosti církve. Zvláště inteligence začala nahlas
zpochybňovat církevní učení. Co je však pro bronzový věk nejdůležitější, poprvé
mohla vzniknout vláda nad celou zemí, neboť byly objeveny poslední neznámé
kontinenty, národy a kultury. Spolu s novými vědeckými objevy a vynálezy
vzrostla i možnost ovládat a mít pod kontrolou mnohem větší území než kdykoliv
předtím.
O třetím
království, znázorněném bronzovým břichem a boky, je napsáno: ,, třetí
království, bronzové , které bude vládnout nad celou zemí" .
Několik evropských velmocí během tří století ovládlo prakticky celý svět. Vládla
na všech kontinentech, buď silou zbraní, nebo silou ekonomiky. Většinou
kombinací obojího. Mezi těmi mocnářstvími (většinou ještě monarchiemi) vynikla zejména Velká Británie.
S mírnou nadsázkou se říkalo, že nad Britským impériem v největší
slávě nezapadalo slunce. V bronzovém věku vznikla, také asi poprvé
v dějinách, třída vlastníků finančního kapitálu, která postupně začala
ovládat celé vlády, panovníky a ekonomiky národů, prostřednictvím bohatství získaného
z úroků půjček. Církev, která celá staletí bránila půjčkám na úrok mezi
křesťany (stejně jako Mojžíšův zákon zakazoval Židům půjčovat na úrok mezi
sebou), v období renesance, pod tlakem změn v rozsahu
obchodování a funkce peněz, povolila půjčky na úrok a tím otevřela cestu
obchodníkům s penězi k získání moci nad celými národy. Jak vzrůstal
obchod na všech úrovních, vzrostl i význam peněz. Už se nestačilo ani razit
dost mincí, a proto státy a banky začaly tisknout papírové peníze, aby stačily
objemu obchodů, který probíhal nejen mezi bohatými lidmi, ale na všech
úrovních. Zejména rozvíjející se průmysl potřeboval hodně kapitálu.
Vědecko-technický pokrok, spolu se sílícím finančním kapitálem, který nastal
hlavně v Evropě a v severní Americe, dal do rukou malé skupiny
bankéřů a průmyslníků (většinou) západních zemí velikou moc. Výsledkem je, že i
země, jako byla Čína, Japonsko, ale i Střední východ a islámské země, prostě
všechny státy a všechny vlády, které chtěly obchodovat a držet krok
s vědecko-průmyslovým vývojem, musely přijmout pravidla obchodu a tím i
finančního kapitálu nejvyspělejších a nejmocnějších zemí světa. To je první
skutečná vláda nad celou zemí. Bez ohledu na to, která z velmocí měla
v danou chvíli zrovna navrch.
Signálem velkých změn v mocenském uspořádání i myšlení lidí byly revoluce v 17. a 18. století. Vznikly první republiky. Jejich vůdcové už nemuseli mít požehnání církve. Nezodpovídali se Bohu, ale voličům. Lidem. Důsledkem je ztráta postavení církve ve společnosti. A hlavně se vytrácí z lidí odpovědnost a respekt vůči Bohu. Ještě to není u většiny lidí vědomá vzpoura nebo zamítnutí Boha, ale otevřela se cesta k morálnímu, mravnímu a duchovnímu úpadku křesťanské civilizace.
Věk železných
nohou
Věk chodidel s prsty ze železa a hlíny.
Kdo vyvolává nepřátelství ke
Stvořiteli?
Proč dochází
k takovému nepřátelskému postoji k Bohu a jeho Pomazanému? Jak se
mohlo z mysli mnoha lidí vytratit vědomí existence Stvořitele a
odpovědnosti za své jednání vzhledem k jeho soudu? Apoštol Pavel naznačil,
že jde o dlouhodobý proces, ,,Neboť tajemství této bezzákonnosti již působí;
jen čeká, dokud ten, kdo je nyní zdržuje, nebude z prostředku vzat. A
potom bude zjeven ten Bezzákonný, kterého Pán Ježíš odstraní dechem svých úst a
zahladí jej i jeho skutky jasným zjevením svého příchodu." 2 Tesalonickým 2:7-8;
Více
naznačil Pán Ježíš v podobenství o pšenici a plevelu:
,,Království
Nebes je podobné člověku, který na svém poli zasel dobré semeno. Zatímco lidé
spali, přišel jeho nepřítel, rozesel mezi pšenici plevel a odešel." Matouš
13:24,25;
Učedníci se
ho ptali, co to znamená. Ježíš jim odpověděl:
,,Rozsévač
dobrého semena je Syn člověka a pole je svět. Dobré semeno, to jsou synové
království, plevel jsou synové toho Zlého; nepřítel, který je zasel, je Ďábel."
Matouš 13:37-39;
Závěr