"Tak tomu bude s mým slovem, které vychází z mých úst: Nevrátí se ke mně s prázdnou, nýbrž vykoná, co chci, vykoná zdárně, k čemu jsem je poslal. " (Iz 55:11)
Význam a hloubka tohoto textu
ještě více vynikne v celém kontextu: "Mé úmysly nejsou úmysly
vaše a vaše cesty nejsou cesty moje, je výrok Hospodinův (JHVH). Jako
jsou nebesa vyšší než země, tak převyšují cesty mé cesty vaše a úmysly mé
úmysly vaše. Spustí-li se lijavec nebo padá-li sníh z nebe, nevrací se zpátky,
nýbrž zavlažuje zemi a činí ji plodnou a úrodnou, takže vydává símě tomu, kdo
rozsívá, a chléb tomu, kdo jí. Tak tomu bude s mým slovem, které vychází z mých
úst: Nevrátí se ke mně s prázdnou, nýbrž vykoná, co chci, vykoná zdárně, k čemu
jsem je poslal."" (Iz 55:8-11)
Někteří tvrdí, že výklad Písma je Božím
tajemstvím. Jako by obsah Písma měl z větší části zůstat lidem zahalen. Z Izajášových
slov však vyplývá, že žádné Boží slovo není nadarmo, nýbrž vykoná zdárně, co od
něj Bůh očekává. K čemu by bylo, kdyby jeho smysl zůstal lidem utajen?
Z těch samých slov, ale zároveň vyplývá, že Boží úmysly, které Písmo nám
lidem tlumočí, převyšují naše úmysly. Není proto divu, že Písmo není vždy
snadno pochopitelné.
V knize proroka Daniele (12:9,10) se dočteme: "... "Jdi,
Danieli, tajuplná a zapečetěná budou ta slova až do doby konce. Mnozí se
vytříbí, zbělí a budou vyzkoušeni. Svévolníci budou jednat svévolně; žádný
svévolník se nepoučí, ale prozíraví se poučí.". Ano, některé prorocké texty
Písma mají zůstat tajůplné, až do doby pro níž jsou určené. To však neznamená,
že nemáme Písmo zkoumat. Ve Skutcích apoštolů se například dočteme: "Židé v
Beroji byli přístupnější než v Tesalonice: Přijali evangelium s velikou
dychtivostí a každý den zkoumali v Písmu, zdali je to tak, jak zvěstuje Pavel."
A v dopise 1J 4:1; jsme nabádáni, abychom zkoumali duchy, zda jsou
z Boha, neboť vyšlo mnoho falešných proroků. Jak můžeme zkoumat, zda to či
ono slovo je od Boha, když neznáme dobře Písmo? Ap. Pavel v jednom dopise
píše, že Písmo je živé a mocné, ostřejší než dvousečný meč a rozsuzuje touhy a
myšlenky srdce.
Ap. Pavel o Písmu píše Timoteovi: "Od dětství znáš svatá
Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše.
Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k
nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke
každému dobrému činu. " (2Tm 3:16,17)
Z Danielových slov je zřejmé, že svévolníci se nepoučí, ale prozíraví ano. Danielova proroctví jsou určená především jeho lidu (Da 10:14). Avšak poučení si z nich může vzít každý. To samé platí o podobných slovech v křesťanských textech. Všimněme si, že Písma nám mohou dát moudrost k záchraně ve spojitosti s vírou v Ježíše Krista. Především je však Písmo dobré k "... výchově ve spravedlnosti ,...". Bez opravdové touhy poznat Boží spravedlnost NELZE z Písma pochopit víc než jen "duchovní mléko" (Žd 5:11-14). Proto nám hledání Boží spravedlnosti přikazuje sám Ježíš (Mt 6:33).
Spravedlnost je Boží vlastnost projevující se v uplatňování Božího práva, dodržování jeho zákonů. Jeho součástí jsou i Boží smlouvy a zaslíbení. Nejznámější a nejdůležitější jsou zaslíbení daná Abrahámovi a smlouvy Mojžíšova a Kristova. Ty mají sloužit k výchově Božího lidu a jsou právním nástrojem k realizaci Abrahámových zaslíbení. Musíme však počítat s tím, že se blížíme době, ,,kdy lidé nesnesou zdravé učení a podle svých choutek si seženou učitele, kteří by vyhověli jejich přáním. Odvrátí sluch od pravdy a přikloní se k bájím." (2Tm 4:3,4)
Buďme proto bdělí a prozíraví, aby nás ten den nepřekvapil jako zloděj.