V době napsání tohoto proroctví se už schylovalo ke zničení Jeruzaléma Babylonským králem. Izraelské království už několik desetiletí neexistovalo a Judské království mělo být zakrátko zničeno také. Přesto Jeremiáš prorokuje, že se dům judský s domem izraelským vydají do svého dědictví po otcích. Jak si to máme vysvětlit? Z historie víme, že izraelské deseti kmenné království s hlavním městem Samaří nebylo až dodnes obnoveno. Identita potomků deseti kmenů není dnes prokazatelná. Kdo je míněn v proroctví domem izraelským?
Při pozorném čtení si uvědomíme, že popis času, v němž ke spojení obou domů má dojít neodpovídá ničemu, co by již nastalo. Znaky toho času jsou:
1. Budou mít obezřetné a prozíravé pastýře. Jiné překlady píší o pastýřích, kteří budou mít poznání a porozumění. To ještě nenastalo, neboť dodnes je naše poznání jen částečné.
2. Už nebude připomínána, ani obnovená Mojžíšova smlouva, kterou symbolizuje schrána smlouvy.
3. Všechny národy budou uznávat Boží vládu a Jeruzalém bude nazván trůnem JHVH.
Čas, v němž budou splněny všechny uvedené znaky je teprve před námi. Jeremiáš na jiném místě píše: ,," Hle, přicházejí dny, je výrok Hospodinův, kdy uzavřu s domem izraelským i s domem judským novu smlouvu. Ne takovou smlouvu, jakou jsem uzavřel s jejich otci v den, kdy jsem je uchopil za ruku, abych je vyvedl z egyptské země. Oni mou smlouvu porušili, ale já jsem zůstal jejich manželem, je výrok Hospodinův. Toto je smlouva, kterou uzavřu s domem izraelským po oněch dnech, je výrok Hospodinův: Svůj zákon jim dám do nitra, vepíši jim jej do srdce. Budu jim Bohem a oni budou mým lidem. Už nebude učit každý svého bližního a každý svého bratra: ,,Poznávejte Hospodina!" Všichni mě budou znát, od nejmenšího do největšího z nich, je výrok Hospodinův. Odpustím jim jejich nepravost a jejich hřích už nebudu připomínat. " Ano, co bylo, pomine a přijdou nové věci spolu s novou smlouvou o království. V ní budou mít účast všichni ti, kdo budou omilostněni a vysvobozeni pro svou víru v Boha a Krista. To platí i pro Židy, kteří se obrátí v době konce a přijmou novou smlouvu s Beránkem, který teprve přijde a sejme jejich hřích (Ř 11:26,27; Iz 59:20,21). Ten čas je blízko. Pro křesťany i pro Mojžíšův lid.