„ Nebe ho musí přijmout až do časů obnovy všech věcí, jak o tom Bůh od věků mluvil ústy všech svých svatých proroků. “ (Skutky 3:21)
Řeč je o Ježíšovi. Apoštol Petr o něm řekl výše uvedená slova, před davem, který se shlukl kolem něj, protože uzdravil, od narození, chromého muže. Petr ve své řeči k davu užaslých mužů řekl, že Bůh jejich otců oslavil tímto činem Ježíše, kterého vydali na smrt a Bůh ho pak vzkřísil. Petr zde říká, že nebe muselo přijmout Ježíše, až do času obnovy.
O jakém čase Petr hovořil? Slovo ἀποκατάστασις, εως, apokatastasis, znamená znovuobnovení, uskutečnění, naplnění. Pro prosté obnovení něčeho fyzického má řečtina jiné výrazy. Například slovo ἀνακαινόω anakajnoó. Zde použité slovo apokatastasis znamená spíše obnovení do původního stavu poměrů. V kontextu Petrovy řeči to můžeme chápat i tak, že mluví o čase, v němž se bude znovu uskutečňovat původní Boží plán se zemí i člověkem.
Tím časem je Boží království, přesněji jeho první etapa, během níž dojde k naplnění například proroctví Izajáše 11:6-9: „ Pak vlk bude pobývat s beránkem a leopard uléhat s kůzletem. Tele, mladý lev a krmný dobytek budou spolu a malý chlapec je povede. Kráva i medvědice se budou pást, i jejich mláďata budou uléhat spolu. Lev bude požírat píci jako skot. Kojenec si bude hrát nad hadí dírou a odstavené dítě strčí ruku do doupěte zmije. Nikdo nikomu neublíží ani neuškodí na celé mé svaté hoře, protože země bude naplněna poznáním Hospodina, tak jako vody pokrývají moře.“
Tyto podmínky měl rozšířit člověk ze zahrady v Edenu po celé zemi. Kdyby šlo všechno podle původního Božího plánu, nemusel by člověk vůbec umírat, protože by měl přístup ke stromu života. V čase obnovy bude odstraněna i smrt. Píše to apoštol Pavel v prvním dopise do Korintu: „… potom bude konec, až Kristus odevzdá království Bohu a Otci a zruší každou vládu, každou vrchnost i moc. Neboť on musí kralovat, dokud nepoloží všechny nepřátele pod jeho nohy. Jako poslední nepřítel bude zahlazena smrt . “ (1Korintským 15:24-26)
Nikdo by neměl pochybovat, že Bůh, prostřednictvím svého syna své záměry uskuteční. Nemylme se, že nic takovému vývoji nenasvědčuje. Ježíš řekl, že jeho příchod bude pro ty, kdo nebudou bdít a hledat Boží království, jako v čase před potopou. Ani tehdy lidé nic nepoznali až do chvíle než Noe vešel do korábu a nastala potopa.
Petrova slova „Nebe ho musí přijmout až do časů obnovy všech věcí“ navazují i na Ježíšova slova: „Ale říkám vám pravdu: Je pro vás užitečné, abych odešel. Neboť neodejdu-li, Zastánce k vám nepřijde; odejdu-li, pošlu ho k vám. A on, až přijde, přinese světu důkaz o hříchu, o spravedlnosti a o soudu: o hříchu, že nevěří ve mne, o spravedlnosti, že odcházím k Otci a již mne neuvidíte, a o soudu, že vládce tohoto světa je již odsouzen.“ (Jan 16:7-11) Ježíš zde říká, že je spravedlivé, že ho v tomto čase nevidíme. Čas obnovy začne jeho druhým příchodem. Současný vývoj přináší stále více v Bibli předpovězených událostí a společenských změn ukazuje se, že čas obnovy není v nedohlednu.